تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
سردار سلامی در اختتامیه اجلاس بسیج اساتید:

موضوع هسته‌ای تنها یکی از نزاع‌های ما با آمریکاست

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: موضوع هسته ای تنها یکی از نزاع های ما با آمریکاست، قدرت نظامی آمریکا در مقابل ایران اعتبار خود را از دست داده است.
کد خبر: ۴۹۷
اخبار معاصر: سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ظهر امروز (چهارشنبه) در مراسم اختتامیه شانزدهمین اجلاس سالانه بسیج اساتید که در سالن همایش‌های صدا و سیمای مشهد مقدس برگزار شد، پیرامون الزامات تبدیل ایران به قدرت بین‌المللی به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود خطاب به اساتید حاضر در این همایش گفت: شما سرچشمه‌های سیلاب علم، معرفت و دانش و موتور محرک انقلاب اسلامی به سمت فتح قله‌های رفیع علم، دانش، معرفت و شناخت و فناوری هستیم.

سردار سلامی در ادامه تصریح کرد: شما کسانی هستید که در نوسازی و توسعه ساختمان هویت دینی و ملی ایران اسلامی نقش ممتاز و تعیین‌کننده‌ای در اختیار دارید. شما خنثی‌کنندگان توطئه‌های دشمنان ما برای تخریب هویت حقیقی، دینی و ملی ما هستید.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به تلاش دشمن برای تسخیر فکر جوانان ما گفت: دشمنان تلاش گسترده و برنامه‌ریزی شده‌ای دارند تا به عنوان دستگاه مختصات مرجع فکری جوانان و دانشجویان ما ایفای نقش کنند. هر کشوری به میزان وسعت هویت خود بزرگ است و مساحت جغرافیایی صرفاً تعیین کننده دامنه بزرگی کشورها نیست بلکه ارتقای هویت یک ملت تعیین‌کننده دامنه تراز اقتدار، شکوه و عظمت آن است.

وی خطاب به اساتید بسیجی گفت: شما در یک نبرد سهمگین برای ممانعت از فروپاشی این هویت و توسعه شخصیت انقلابی ما کار می‌کنید. دشمنان ما می‌خواهند روح انقلابی، تفکر و اندیشه انقلابی که مبتنی بر منطق وحی است، منطقی که در آن همه قدرت‌های مادی هرچند بزرگ در قیاس با قدرت حقیقی اسلام بسیار حقیر هستند را از ما بگیرند.

سردار سلامی با بیان اینکه دشمنان ما می‌خواهند جوانان ما از واقعیت جامعه خود دور شوند و به یک انزوای ذهنی و فکری برسند،‌گفت: آنان می‌خواهند دامنه آگاهی جوانان ما را به داده‌های مجازی و مصنوعی خود محدود کنند تا ذهن‌های مدیریت شده‌ای را بسازند که بیگانه از حقایق و واقعیات درخشانی است که در طول تاریخ در جامعه ما وجود داشته و دارد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به کودتای آمریکا علیه ایران در 28 مرداد 32، گفت: امروز سالروز آغاز یک روند غم انگیز، نکبت‌بار و تحقیرآمیز در کشور ما است. روزی که آمریکا ما را از یک هویت استراتژیک مستقل محروم کرد و ما در حلقه شمالی سیاسی آمریکا قرار گرفتیم و در حقیقت مچاله، تحقیر و وابسته شدیم.

وی ادامه داد: اما امروز در حال شکست دادن سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی آمریکا و همه متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن هستیم. این واقعیتی است که نه فقط در فضای آرزو و احساس ما شکل گرفته باشد بلکه حقیقتی جاری بر صفحه زمین است.

سردار سلامی خاطرنشان کرد: ما امروز توانسته‌ایم به مدد حاکمیت ولی فقیه یعنی حاکمیت اسلام و به مدد تدابیر روحانی مقام معظم رهبری که در رحمت، تجلی اخلاق نبوی است و بر خلق عظیم نبوی رفتار می‌کند و با تدبیر و هوشمندی و فراست علوی و دوراندیشی و حلم عمیق در خنثی کردن فتنه‌های داخلی، آرامش، امید، امنیت، اعتبار و اعتماد را در اوج فتنه‌های متنوعی که سر در سیاست‌های نفوذگرایانه نظام سلطه در این سرزمین دارد خنثی کند و جامعه ما را از میان امواج فتنه‌های عظیم با همان هوشمندی، تیزبینی، شجاعت و شکوه علوی در عین تواضع عبور دهد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به استراتژی آمریکا بعد از انقلاب اسلامی در تمرکز همه قدرت‌ها برای شکست دادن آن گفت: راهبرد تمرکز استراتژیک قدرت آمریکا برای شکست دادن انقلابی بود که پیام و فریاد آن تمدنی بود یعنی ساختن بخشی از زمین بر اساس نظام ارزشی الهی. امام و مقام معظم رهبری توانستند این راهبرد را بشکنند.

وی ادامه داد: شکستن این تمرکز و تجزیه دشمن در فضای بزرگتر و درگیری با آن در میدان منافع حیاتی خود و قرار دادن دشمن در موقعیت دفاعی کارکرد امام و مقام معظم رهبری در عصر پیچیده‌ترین راهبردها، سیاست‌ها و مدرن‌ترین ابزارها برای مقابله با انقلاب بوده است.

سردار سلامی با تأکید بر اینکه ایران امروز به عنوان یک قدرت جهانی در ساختار هندسه قدرت پذیرفته شده است، گفت:‌ آنان می‌خواهند جوانان و دانشجویان ما ندانند که ایران برای تبدیل شدن به موقعیت کنونی خود چه مقاومت‌ها و مجاهدت‌هایی را تحمل کردند. هنوز پیکر بسیاری از جوانان ما در زیر خاک مدفون است. و چه زجه‌هایی از سوی پدران و مادران این جوانان که در این سرزمین و در گوش تاریخ ضبط است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اضافه کرد: هنوز چشم‌های زیادی به در است تا استخوان‌هایی برسد که نشانه‌های مقاومت، ایستادگی، ثبات قدم، گذشت، نجابت و شکیبایی این ملت است. آن هم برای رسیدن به استقلال واقعی و حاکمیت اسلام.

وی با بیان اینکه استخوان‌های شهیدان ما ستون‌های اصلی ساختمان هویت ما هستند، گفت:‌ ما آنچه بدان افتخار می‌کنیم اینها هستند اما دشمنان ما می‌خواهند این موضوع را نبینند که ما چگونه در چند جبهه با استکبار می‌جنگیم و حتی بدون شلیک یک گلوله همه سیاست آن را فرو می‌پاشیم.

سردار سلامی ادامه داد: ما در تحریم زندگی می‌کنیم، سربلند می‌شویم، می‌ایستیم و کرنش نمی‌کنیم، نمی‌ترسیم و دشمن هیچ راهی جز تماشای رسیدن ما به قله‌های بزرگ را ندارد.

وی با بیان اینکه همه راه‌ها را به روی دشمن می‌بندیم، گفت:‌ دشمن می‌خواهد جوانان ما این واقعیات را نبینند و شما اساتید معرف این حقایق به نسل جوان ما هستید. دانشجویان ما با احساساتی لطیف، مدیریت‌پذیر، حقیقت‌جو، عدالت‌گر و آزادیخواه روی یک لبه تیغ راه می‌روند و به همان سرعتی که می‌توان آنان را جذب کرد، دیگران نیز می‌توانند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، افزود: این یک نبرد است و همه دنیا به این واقعیت رسیده که جنگ از قملرو جغرافیی به قلمرو تسخیر ذهن و دلها منتقل شده است. دشمنان ما این را درک کردند که ساده‌ترین راه برای تسخیر یک ملت، تسخیر ذهن و دل مردمان آن کشور است حتی داعش نیز بر این نظریه عمل می‌کند.

سردار سلامی در ادامه سخنان خود گفت: داعش از جهالت ذهنی بخشی از جوامع مسلمان استفاده می‌کند و آنان را با اندیشه‌های رادیکال و افراط‌گرایانه با جذابیت‌های جهاد جذب می‌کند و دشمنان را با پتانسیل ارعاب می‌ترساند و گاه حتی بدون شلیک تیری شهری را فتح می‌کند.

وی با بیان اینکه غرب نفوذ بر زیربنای باور و اعتقاد مردمان را دنبال می‌کند،‌گفت: این یعنی تسخیر دستگاه معرفت‌شناسی انسان‌ها. حال ما برای جهانی شدن نیازمند جنگ در این بعد هستیم و این جهاد اصلی ماست. بنابراین بزرگترین رسالت اساتید ما نیز در همین راستا است. اساتید مؤمن، متعهد و انقلابی که نسبت به ارزش‌های اسلام و دستاوردهای انقلاب و تاریخ سخت چهار دهه گذشته و دستیابی به این تراز از قدرت و آگاهی شناخت دارم.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران خطاب به اساتید گفت: شما باید دانشجویانمان را با عَلَم عِلم و آگاهی بیدار کنید. ما بدون نورافکن ایمان و علم متعالی یعنی اندیشه‌ ناب توحیدی قدرت تعقل را از دست می‌دهیم. دانستن با عالم بودن متفاوت است. ما از اساتید بسیجی انتظار داریم که تکیه‌گاه معنوی دانشجویان ما باشند و دستگاه مختصات مرجع فکری را برای جوانان ما بسازند چرا که دشمن می‌خواهد دانشجویان ما را در معرض سرگردانی ذهنی قرار دهد تا دستگاه ناوبری اعتقادی و ذهنی آنان را تحت کنترل بگیرد و می‌داند که اگر بر ذهن‌ها مسلط شود می‌تواند مدل‌های رفتاری را تنظیم کند.

وی در ادامه پیرامون چگونگی تبدیل ایران به یک قدرت بین‌المللی گفت: امروز هندسه قدرت جهانی تغییر یافته است. نظم کهنه و قدرت‌های بزرگ فرو پاشیده‌اند و سیمای ژئوپلوتیک منطقه و جهان تغییر کرده است و ضلع جدیدی به این هندسه قدرت جهانی اضافه شده است. این واقعیت کاملاً قابل رؤیت است.

سردار سلامی با بیان اینکه دو پدیده هندسه قدرت جهانی را تغییر داد، گفت: اولین آن ظهور انقلاب اسلامی در قلب حوزه نفوذ آمریکا و نظام سلطه بود که موازنه قوای قدرت در جهان را با چالشی جدی مواجه کرد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، افزود: انقلابی که با تساعد در قدرت و گسترش در قلمرو نفوذ میدان اجتماعی، منطقه‌ای و جهانی پیش رفت و مستهلک نشد و توسط هیچ مانعی تحلیل نرفت و این استثنایی‌ترین انقلاب تاریخ بود.

سلامی ادامه داد: هر چه انقلاب پیش رفت و جبهه‌ها علیه او وسیع‌تر شد، قدرتمندتر شد و ما از انقلابی سخن می‌گوییم که از لحظه تولد بدون شلیک یک گلوله آمریکا را شکست داد و یک نظام قدرتمند به جای مانده از صدها سال پادشاهی را فرونشاند بدون اینکه آمریکا بتواند کوچکترین عکس‌العمل موفقی نشان دهد.

وی حادثه انقلاب اسلامی را فراتر از ظرفیت تصور ما عنوان کرد و گفت: چنین پیروزی در آن مقطع در آمریکا فقط با تحلیل الهی و با معیار نصرت‌های الهی قابل تصور است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: ما دوست کشورهای حلقه شمالی بودیم یعنی قدرتمندترین و دارای جغرافیای استراتژیکی برای برقراری موازنه قدرت بین آمریکا و شوروی و ستون اصلی دکترین دو ستونه نیکسون بودیم اما امام با انقلاب خود بدون شلیک یک تیر و فقط با تسخیر قلب‌ها و به حرکت درآوردن دل‌ها جریانی از قدرت ناشناخته را ساخت که توانست این پیروزی بی‌نظیر را در تاریخ حیات بشر بر بزرگترین امپراطوری تاریخ بشر به دست آورد و آمریکا تا به امروز مدام عقب نشسته بود.

سلامی پدیده دیگری که نظام هندسه جهانی را تغییر داد فروپاشی شوروی عنوان کرد و گفت: اگر فروپاشی شوروی می‌بایست بر تغییر هندسه قدرت تاثیر شگفت‌انگیزی داشته باشد باید منجر به تسلط بیشتر، بی‌رقیب و بدون توقف آمریکا بر جهان می‌شد. یعنی آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت می‌توانست تسلط جهانی خود را تکمیل کند.

وی افزود:‌ اما چه شد که با فروپاشی شوروی عکس این اتفاق افتاد و به جای اینکه آمریکا انبساط ژئوپلتیک دهد به انقباض ژئوپلتیک مجبور شد. کدام قدرت آمریکا را وادار کرد که به تدریج از حوزه‌های جهانی نفوذ خود دست بکشد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ایران به عنوان قلب غرب آسیا شناخته می‌شود، گفت: حال ایران چگونه توانسته در این جدال نابرابر به چنین دامنه‌ای از تاثیر برسد.

سلامی با بیان اینکه امروز قدرت با تاثیر آن و نه حجم آن شناخته می‌شود،‌گفت: در نقشه جهان امروز غرب آسیا میدانی است که بدون تسلط بر آن هیچ قدرتی، یک قدرت جهانی قلمداد نمی‌شود. حتی اگر نیمی از قدرت نظامی جهان را مانند آمریکا داشته باشیم. آمریکا از 37 سال گذشته تا امروز مجبور شده است همه جنگ‌های خود را در این منطقه مدیریت کند.

وی با طرح این سؤال که چرا آمریکا نتوانسته است بر یک لبنان کوچک تسلط داشته باشد، گفت:‌چگونه آمریکا نتوانسته رژیم صهیونیستی را از 4 جنگ با گروه‌های کوچک و کم‌حجم نجات دهد. این وضعیت نشاندهنده این است که قدرت نه به حجم بلکه به مقدار تاثیر آن است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه قدرت ما سیال، نامرئی اما واقعی است، گفت: آمریکا در عراق هزینه‌های بسیاری کرد اما امروز ببینید که تحولات در عراق با اراده چه سیستمی صورت می‌گیرد. شما ببینید که آمریکا چگونه مصر را از دست داده است. مصر السی‌سی دیگر مصر مبارک نیست. سرنوشت تحولات به گونه‌ای است که آمریکا دیگر قادر به تاثیرگذاری در آن نیست و فقط یک بازیگر از مجموعه بازیگران این منطقه است.

سلامی با بیان اینکه با وقوع انقلاب اسلامی دیگر راهبردهای آمریکا در تسخیر او نیست،گفت: سرگردانی استراتژیک برای آمریکا به وجود آمد و اگر داعش را هدف قرار می‌دهد به نفع ما خواهد بود و اگر به داعش حمله نکند به ضرر آمریکا خواهد بود.

وی با بیان اینکه آمریکا در یک بن‌بست راهبردی قرار گرفته است،‌گفت: اگر آمریکا دولت مرکزی عراق را تقویت کند به سود ماست و اگر آن را تضعیف کند به ضرر خودش است. اگر به تجزیه عراق بیندیشد به سود ماست. آیا آنان می‌توانند یک دولت شیعی در بخش اعظمی از مرکز و جنوب عراق را بپذیرند که نفت و همه ممیزات جغرافیایی در آنجا قرار دارد. اگر یکپارچگی عراق را بپذیرند باز هم به نفع ما است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه امروز قفل شدگی سیاست آمریکا را مشاهده می‌کنیم، گفت: امروز دشمنان ما از نقطه‌های چالش یک ناهنجاری و حجم می‌سازند. برای مثال یک اختلاف مالی که ربط چندانی به انقلاب ندارد را به همه پیکره نظام تعمیم می‌دهند. از یک ناهنجاری تاکتیکی یک هدف استراتژیک می‌گیرند چون بهانه دیگری ندارند.

سردار سلامی در ادامه با بیان اینکه این هنر ولی فقیه است که قدرت‌های بزرگ را در تناقض استراتژیک قرار داده است،گفت: امروز اگر ترکیه به پ.ک.ک حمله کند به نفع ماست و اگر رها کند به ضرر آن کشور است. در خصوص داعش نیز وضعیت همین گونه است. ترکیه یک استراتژی روشن ندارد. ترکیه می‌خواست در مقابل ما قیافه یک قدرت منطقه‌ای را بگیرد اما نفوذ او حتی 10 کیلومتر داخل مرزهای سوریه هم نرفت. ترکیه از اخوانی حمایت می‌کرد که تمام شد. هرچند ما نمی‌خواستیم آن اتفاق بیفتد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه در سوریه نمی‌توانند به یک تصمیم سیاسی برسند، گفت: آن هم بدین خاطر است که ظرفیت آمریکا برای یک گام سیاسی در سوریه وجود ندارد. اگر بخواهند نظام سوری ساقط شود نمی‌دانند جایگزین آن چیست و چه بر سر اسرائیل می‌آید. گاهی داعش را می‌زنند و گاهی تقویت می‌کنند که این رفتار سینوسی از واقعیت دیگری پرده برمی‌دارد.

وی در همین خصوص گفت: آنها فعلا توانسته‌اند از داعش به عنوان اهرم تنظیم‌کننده تعادل قوای میدانی استفاده کنند. اینها می‌دانند هرگز جایگزین مناسبی برای حکومت در هیچ جایی نیست.

سردار سلامی با بیان اینکه ظرفیت میدانی آمریکا برای تغییر تمام شده است، گفت: اما نظام جمهوری اسلامی یک انبساطی در جغرافیای سیاسی خود داده است و نه تنها تمرکز استراتژیک دشمن را شکسته است بلکه آن را در میدان‌هایی آواره کرده است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه بدون ورود به جزئیات توافق هسته‌ای و تحلیل فنی این موضوع فقط به فضای راهبردی حاکم در آن می‌پردازند، گفت: در مطالعه رفتار آمریکا با قدرت‌های متعدد متوجه می‌شوید که آمریکا با هر قدرتی متناسب با تراز او رفتار می‌کند.

وی افزود: آمریکا در مواجه با کشورهای دسته دوم و سوم ابتدا از الگوی جنگ و اعمال قدرت نظامی و بعد حرکت دیپلماتیک استفاده می‌کند. در مورد صدام، لیبی،‌ یوگوسلاوی و طالبان این گونه بود. اگر آمریکا در طرف مقابل احساس ضعف ببیند تقدم را در استراتژی نظامی می‌گذارد و منطق دیپلماتیک بر چنین فضایی راه ندارد.

سردار سلامی تصریح کرد: اما وقتی آمریکا قدرتی را در تراز جهانی می‌بیند و از عکس‌العمل او می‌ترسد مدل رفتار او ورود به عرصه دیپلماسی به جای انتخاب گزینه نظامی خواهد بود. حال به نحوه رفتار او در مذاکرات اخیر با ما نگاه کنید. ما می‌دانیم اوباما برای اینکه مسیر مذاکرات با ایران را باز کند چقدر جراحی در جامعه سیاسی آمریکا انجام داد. وزیر خارجه و معاون وی را تغییر داد، وزیر دفاع خود و روسای سازمان‌ها را عوض کرد. این تغییرات را به وجود آورد تا توانست بیاید و با ما مذاکره کند. اینکه آمریکا نفس مذاکره با یک قدرت را جزو موفقیت خود بداند و برای آن جان بکند و دیگر قدرت‌ها را با خود یدک بکشد، نشانه قدرت ایران است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه تنها عباراتی که آمریکایی‌ها می‌توانند بگویند همین جمله گزینه نظامی روی میز است، گفت: البته در هیچ کجا این عبارات معتبر شناخته نشد چون قدرت نظامی آمریکا در مقابل ایران اعتبار خود را از دست داده است. آنان خود گفتند که به نرخ تنزیل سیاسی رسیدند یعنی دیگر قدرت نظامی قادر به تولید منفعت سیاسی نیست.

وی انتخاب مسیر دیپلماسی توسط آمریکا را نشانه شکست استراتژی تحریم عنوان کرد و گفت: در منطق آمریکایی‌ها یک استراتژی موفق ادامه پیدا می‌کند تا به نقطه اوج برسد که پس از آن تنزیل آغاز می‌شود.

سردار سلامی ادامه داد: اگر تحریم از دیدگاه آمریکایی‌ها به تنزیل نرسیده بود حتما در دست کشیدن از آن و حرکت در مسیر دیپلماسی قدم برنمی‌داشتند و این شما اساتید هستید که رفتار آمریکا را تغییر دادید در حالی که آمریکا سال‌ها قبل می‌خواست رفتار ما را تغییر دهد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه سخنان خود گفت: آمریکایی که در یک دوره به کمتر از براندازی این نظام نمی‌اندیشید امروز همه شوق و ذوق موفقیت خود را در این ترسیم می‌کند که در یک موضوع از ده‌ها موضوع مورد نزاع انقلاب با آن به نام هسته‌ای توانسته به یک توافق برسد و البته هنوز نتوانسته مزیت‌های این توافق را در جامعه سیاسی آمریکا توجیه کند.

وی با بیان اینکه راه ما برای بزرگ شدن از مسیر جهاد می‌گذرد، گفت: هر کجا ما با آمریکا جهاد کردیم آنجا موفق بودیم. تنها نسخه سعادت ما در تبعیت از مفاهیمی است که مقام معظم رهبری بیان می‌کند که از جمله ‌آنها بی‌اعتنایی به قدرت‌های جهانی و تکیه بر ظرفیت داخلی است.

سردار سلامی با تاکید براینکه ما در برابر اینکه آمریکا بخواهد در سرزمین ما نفوذ کند ایستاده‌ایم، گفت: اگر اروپا تحریم را شکسته فکر نکنند ما به سمت آنان می‌رویم. ما تحریم‌ها را شکستیم تا به عدالت برسیم و آنان را در استراتژی‌شان شکست دهیم. ما باید بعد از این آمریکا را تحریم کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: ما بدون آمریکا نیز زندگی می‌کنیم. هرکه با آنان زندگی کرد بدبخت شد. به عربستان نگاه کنید که باید همه دلارهای نفتی را بر سرزمین بی‌آب و علف یمن بریزد.

وی اقتصاد مقاومتی، جنبش تولید علم، اقتدار علمی، ثبات قدم و تبعیت از مقام معظم رهبری را رمز سعادت امت اسلام دانست.

سردار سلامی در پایان خاطرنشان کرد: انقلاب تازه در حال گرم شدن برای شکست دادن نهایی این قدرت‌ها است. آمریکا در حال زوال است و اروپا دیگر نمی‌تواند یک قدرت بانشاط تلقی شود در حالی که اسلام در حال قدرت‌یابی است.

انتهای پیام/ انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز