تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۳.۷۹°
۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵

آیا یزید از قتل امام حسین(ع) پشیمان شد و توبه کرد؟

در برخی روایات گفته می شود یزید از قتل امام حسین(ع) پشیمان شد و امام سجاد(ع) برای توبه نماز غفیله را به او یاد داد، آیا این موضوع صحت دارد؟
کد خبر: ۴۹۹۴

اخبار معاصر: آیت‌الله محمد‌علی گرامی، مرجع تقلید با اشاره به برخی روایات تاریخی در خصوص پشیمان شدن یزید از قتل امام حسین (ع) اظهار داشت: بعید است که یزید از کار خود توبه کرده باشد چرا که اعمال او نشان دهنده این امر است که فرد جانی و خطرناکی بوده، با نگاهی در تاریخ متوجه این موضوع می‌شویم که فاجعه کربلا اولین و آخرین جنایت او نبوده بلکه بعد از واقعه عاشورا فجایع دیگری توسط این شخص صورت گرفته که از جمله آنها می توان به حادثه مدینه اشاره کرد که سپاه او به منازل مردم هجوم برده و به ناموسشان تجاوز و اموالشان را غارت کردند.

وی ادامه داد: جنایت دیگری که یزید انجام داد حادثه مکه بود که خانه کعبه را به منجنیق بست لذا احتمال آنکه پشیمانی در این شخص وجود داشته باشد بسیار کم و حتی بعید است.

آیت‌الله گرامی تصریح کرد: اگر از لفظ پشیمانی برای یزید استفاده شود، این کار نوعی بهره برداری از شرایط است یعنی با این نیرنگ و اظهار دروغ پشیمانی می‌خواست که کار عبید‌الله بن زیاد طوری باشد که منجر به آبروریزی نشود و برخلاف تصورات با سخنرانی امام سجاد (ع) و خطابه‌هایی که دیگر اصحاب از جمله حضرت زینب (س) و ام‌کلثوم (س) خواندند این اتفاق برعکس شد و آنها رسوا گشتند.

وی اظهار داشت: در برخی روایات نقل شده که امام سجاد(ع) نماز غفیله را به یزید آموزش داد تا بخشیده شود، اما این گفته مسند و معتبر نبوده و برای توبه کردن، تنها خواندن این نماز کافی نیست بلکه فرد باید به طور واقعی و قلبی از کار خود احساس ندامت کند.

آیت‌الله گرامی بیان کرد: آن طور که در تاریخ نوشته‌اند یزید بن معاویه همیشه در حال جنایت بوده، با این تفاسیر دیگر وقتی برای توبه نداشت.

انتهای پیام/
منبع:خبرآنلاین
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز