تهران ۹.۹۱° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
در نشست خبری مطرح شد

اظهارات نوش‌آبادی درباره اکران «رستاخیز» و خوانندگان ممنوع‌الکار

حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد درباره انتشار خبری مبنی بر ممنوع‌کار شدن تعدادی از خوانندگان گفت: فهرست خوانندگان ممنوع‌کار مربوط به دفتر موسیقی ارشاد نیست.
کد خبر: ۵۱۴۷
اخبار معاصر : حسین نوش‌آبادی در ابتدای نشست خبری خود که صبح امروز، چهارم آبان‌ماه، برگزار شد، در سخنانی عاشورا را مکتب آزادگی و رشد و تعالی فرهنگ دانست و گفت: عاشورا تنها اختصاص به شیعیان ندارد، بلکه جهانی شده است. امروز ملت ایران باید با آموختن از مکتب حسینی(ع) راه آن بزرگواران را در تحقق آرمان‌های مقدس ادامه دهد.

وی گفت: یزیدیان زمان که مصداق بارز آنها جریان‌های تکفیری و تروریستی که با نام اسلام موجب وهن اسلام و مخدوش شدن چهره تابناک این دین اسلامی می‌شوند، هستند. امروز داعش نمونه بارز جهل، نادانی، عوام فریبی، تحجر و کج‌فکری است.

وی در ادامه به هفته پدافند غیرعامل و برنامه‌های وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت:‌ این هفته با شعار مصون سازی کشور با همدلی و همزبانی ملت و دولت از 5 تا 10 آبان در سراسر کشور برگزار می‌شود. پیشرفت سریع علم و دانش و فناوری‌ها در زمینه تولید انواع سلاح‌های آفندی توسط کشورهای پیشرفته موجب شده تا دفاع غیرعامل توسط کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گیرد. پدافند غیرعامل مجموعه‌ای از اقدامات دفاعی بدون سلاح است که موجب کاهش آسیب پذیری زیرساخت‌های کشور در مقابل حمله دشمن می‌شود.

سخنگوی وزارت ارشاد ادامه داد: جنگ حوزه فرهنگ متوجه باورها و یقین‌هاست. با پیشرفت تکنولوژی در حوزه‌های نظامی سطح تهدیدها نیز کاملاً تغییر کرده و به تهدیدهای غیرنظامی نیز رسیده است. ما باید بدانیم تهدیدها چیست و برای مقابله با آنها چه اقداماتی باید انجام دهیم. امروز حرکت به‌سمت روش‌های نوین مقابله با گروه‌های مهاجم و تهدید نرم امری اجتناب‌ناپذیر است.

نوش‌آبادی با اشاره به برنامه‌های وزارت ارشاد در این حوزه گفت: در گام نخست باید به سازه‌های نرم‌افزاری توجه کافی داشته باشیم. همچنین دستگاه‌های دولتی، فرهنگی کشور، رسانه‌ها، نشریات، نخبگان، فرهنگیان، مدیران و ... هر یک باید به‌نوعی در فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگ دفاع سایبری مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از تأثیرگذارترین امکانات ارائه شده در وب شبکه‌های اجتماعی اینترنتی نظیر فیس‌بوک، توییتر، وایبر، واتس‌آپ، تلگرام و غیره است. نسل جدیدی از پایگاه داده‌ها هستند که در کانون توجه شبکه‌های دائمی قرار گرفتند که بر مبنای تشکیلات آن‌لاین فعالیت می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی گونه‌ای از رخدادهای اجتماعی هستند که امکان دستیابی به شکل جدیدی از محتوا را فراهم کرده‌اند. با همه مشکلات و آسیب‌های فراوانی که ممکن است از سوی این شبکه‌ها کاربران را تهدید کند، در عین حال این شبکه‌ها فرصتی عظیم هستند تا نظام اسلامی در ابعاد جهانی و داخلی به برنامه‌های خود عمل کنند و با اجرای برنامه‌های هدفمند و هوشمندانه می‌توان از این فرصت‌ها استفاده کرد.

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه سخنان خود گفت: وزارت ارشاد سیاست‌ها و برنامه‌های خود را برای تبیین موضوعی مهم در خصوص پدافند غیرعامل تبیین نموده و در راستای رهنمودهای رهبر انقلاب از همه امکانات و ابزارهای در اختیار استفاده خواهد کرد.

اظهارات نوش‌آبادی درباره خوانندگان ممنوع‌کار و اعلام اسامی آنها

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر ممنوع‌کار بودن خواننده‌هایی که آثارشان از شبکه‌های غیرمجاز پخش می‌شود، گفت: براساس ضوابطی که از سال 85 ابلاغ شده هرگونه همکاری با شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و ماهواره‌ای خارج از کشور ممنوع است. هنرمندان ما نیز به این موضوع آگاه هستند و می‌دانند اجازه همکاری به‌ویژه با شبکه‌های معاند و ضدانقلاب را ندارند. کسی نمی‌تواند بگوید: من از این قوانین اطلاع ندارم.

وی ادامه داد: فهرستی هم که در برخی سایت‌ها مبنی بر ممنوع‌کار شدن تعدادی منتشر شد، از طرف ما تکذیب شده است. به‌هیچ‌وجه این فهرست متعلق به دفتر موسیقی نیست. ما الآن خواننده ممنوع‌کار در کشور که فعالیت کند، نداریم. اگر افرادی باشند که شائبه همکاری باشد برخورد مطابق قانون می‌شود. اگر افرادی ناخودآگاه همکاری کرده باشند، تصویر یا صوت فرستاده باشند و محرز شود که قصد همکاری نبوده می‌توانند مطابق قوانین جبران و رفتار خود را اصلاح کنند و هرگونه همکاری جرم محسوب می‌شود و به شخص ابلاغ می‌شود. ما اصراری بر علنی کردن عنوان رسمی افراد نداریم مگر اینکه فرد تجرّی کرده و رفتار خود را گسترش دهد.

نوش‌آبادی گفت: به افرادی که تصویرشان از برخی شبکه‌ها پخش شده تذکر دادیم اما آنها اذعان کردند که همکاری نبوده و بدون رضایت آنها انجام شده، ما نیز خواستیم تا اعتراض خود را علنی و آشکارا اعلام کنند.

تشکیل کارگروهی ویژه بررسی ظرفیت‌های داخلی افزایش تولید کاغذ

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص افزایش تعرفه واردات کاغذ، گفت: با توجه به افزایش قیمت کاغذ و مشکلات تأمین از خارج از کشور، کارگروهی تشکیل شده تا هم ظرفیت‌های داخلی را برای افزایش تولید بررسی کنند و هم نحوه تعرفه‌گذاری واردات را مشخص کنند تا جامعه مطبوعاتی ما بیش از این آسیب نبیند.

فیلم «محمد» قابلیت مطرح شدن در اسکار را دارد

نوش‌آبادی درباره حمایت از حضور فیلم «محمد» در اسکار، تصریح کرد: این فیلم از فیلم‌های فاخر و ارزشمند سینمای جمهوری اسلامی است که واجد تمام ویژگی‌های فنی، هنری و سینمایی است و از قابلیت بسیار بالایی برای عرضه در سینماهای جهان و اکران در مجامع عمومی برخوردار است. به‌احتمال بسیار با توجه به حضور چهره‌های مطرح جهانی در این فیلم احتمال مطرح‌شدن در اسکار بسیار است.

وی در خصوص درخواست تاجیکستان برای نمایش این فیلم نیز گفت: این تصمیم را باید کارگردان فیلم بگیرد که اکران شود یا خیر، الآن هنوز زمینه اکران فیلم در داخل وجود دارد. تاکنون بالغ بر 11 میلیارد فروش داشته است و رکورد پرفروشترین فیلم پس از انقلاب را خواهد زد.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره انتقادهایی نسبت به اپرای عاشورا و تک‌خوانی زن در این اپرا، افزود: این برنامه هنری برای بزرگداشت حرکت برخاسته از اعتقادات دینی و مذهبی ما و معرفی جلوه‌هایی از فرهنگ عاشورا و تبیین فلسفه قیام کار ارزشمندی است. در اپرای عاشورا نیز سعی شده با به‌کارگیری هنرمندان متعهد و با بهره‌گیری از متون آیینی یک اپرای ارزشمند تولید شود که نه تنها در داخل کشور بلکه خارج از آن نیز قابل استفاده باشد. اینکه اتفاقی پشت صحنه و تمرین رخ دهد و فیلمی از نمای نزدیک با اهداف صنفی و سیاسی گرفته شود را نباید تعمیم داد به کل اپرا. بنده و وزیر در اجرای این برنامه در تالار وحدت بودیم، اتفاقی مبنی بر تک‌خوانی خانم و یا حاشیه‌هایی که در مورد پوشش افراد مطرح می‌شد، نبوده است.

وی با بیان "اعتقاد داریم اپرای عاشورا با یک روش هنرمندانه یک تعزیه‌خوانی مدرن بوده است" افزود: هر اندیشه و یا هر اعتقادی اگر در قالب هنر باید ماندگار می‌شد و راز و رمز ماندگاری عاشورا در همین ارتباط است.

در ادامه این سخنان نوش‌آبادی یکی از خبرنگاران ادعا کرد که در اجرای عمومی این اپرا به‌شخصه شاهد تک‌خوانی یکی از زنان بوده و تصویر آن را نیز در اختیار دارد.

جلسه‌ای برای اکران «رستاخیز»

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اکران فیلم «رستاخیز» گفت: جلسه‌ای با حضور وزیر، کارگردان، تهیه‌کننده و رئیس سازمان سینمایی برگزار شد تا تمهیداتی اندیشیده شود که حقوق مادی و معنوی آنها تأمین شود و ضرری متوجه سازندگان نباشد تا به‌تدریج برای رفع اشکالات اقدام کنیم.

تغییری در سیاست‌های جشنواره فیلم فجر داده نشده است

نوش‌آبادی درباره تکلیف جداسازی بخش بین‌الملل از داخلی جشنواره فیلم فجر نیز گفت: جشنواره فیلم فجر که یک جشنواره است و در دو بخش برگزار می‌شود. همیشه این جشنواره با هر دو بخش برگزار می‌شد، اما با توجه به مشکلات تصمیم گرفته شد با همان عنوان فجر در دو فاصله زمانی برگزار می‌شود. تغییری در سیاست‌ها، هدف و برنامه‌ها نخواهد بود. عنوان بخش بین الملل هم همان جشنواره فیلم فجر است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تفاوت‌های نمایشگاه مطبوعات در این دوره با دوره‌های گذشته نیز گفت: این نمایشگاه نسبت به سال گذشته از رشد کمی و کیفی برخوردار است. حدود 500 نشریه و خبرگزاری در این نمایشگاه حضور دارند، همچنین حدود هزار نشریه دانشگاهی، دانشجویی، تشکل‌های صنفی، مطبوعاتی و انجمن‌های رسانه‌ای حاضر هستند که یکی از نمایشگاه‌های خوب ما را شکل خواهند داد.

وی با اشاره به کاهش هزینه غرفه‌ها برای بخش خصوصی گفت: امسال هزینه عمده غرفه‌ها به‌ویژه در بخش خصوصی کاهش یافته تا شاهد حضور پررنگ‌تر باشیم.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر زمان برگزاری جشنواره مطبوعات نیز گفت: بحث جشنواره به‌طور جدی دنبال می‌شود اما ازآن‌جایی که به‌دنبال مشارکت صنوف هستیم هنوز تصمیمی برای برگزاری آن نگرفته‌ایم. البته جشنواره‌ها به‌سمت استانی شدن سوق پیدا می‌کنند تا اگر در برگزاری جشنواره ملی مشکلی پیش آمد، استان‌ها بتوانند جبران کنند. در مجموع قرار نیست که جشنواره مطبوعات تعطیل شود.

احتمال لغو مجوز 9 دی وجود ندارد

نوش‌آبادی همچنین با اشاره به تذکر سه نشریه از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات گفت: امروز پرونده سه نشریه «9 دی»، «وطن امروز» و «چشم‌انداز ایران» در هیئت رسیدگی بررسی و برای رسیدگی بیشتر به دادگاه رسانه ارجاع داده شد.

وی در پاسخ به این پرسش که پیش از این وزیر ارشاد گفته بود که اگر 9 دی یک بار دیگر تذکر بگیرد امکان لغو امتیاز آن وجود دارد، گفت: قطعاً تصمیم هیئت نظارت بر لغو امتیاز نبوده و به نظر هم نمی‌آید که لغو پروانه در دستور کار باشد.

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سیاست وزارت ارشاد در حوزه چاپ و نشر گفت: اولویت دولت سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه چاپ و نشر است، نه اینکه بخواهیم به واردات محصولات بپردازیم.

وی پاسخ پرسشی درباره ظرفیت صندوق اعتباری هنر را نیز چنین داد: هم هنرمندان و هم نویسندگان و خبرنگاران تحت پوشش صندوق قرار دارند، این‌گونه نیست که اعتبار بالا و کلانی وجود داشته باشد، ما همان‌طور که فهرست نویسندگان و خبرنگاران را پالایش کردیم فهرست هنرمندان را نیز پالایش می‌کنیم. بسیاری از کسانی که واجد شرایط نیستند باید حذف شوند. این‌گونه نیست که هر کسی خود را هنرمند بخواند و از بیمه و مستمری هنرمندان بهره‌مند شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز