تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
نوبخت در نشست‌ هفتگی با خبرنگاران:

تا زمانی که برجام به صورت کامل اجرایی نشود و ما تکالیف و تعهداتمان را انجام ندهیم،تحریم‌ها برداشته نخواهد شد

از زمانی که برجام به صورت کامل اجرایی شود، تحریم‌ها برداشته می‌شود و ما نیز باید تکالیف و تعهداتمان را انجام دهیم، بنابراین تا مادامی که این دو اتفاق نیفتد تحریم‌ها برداشته نخواهد شد.
کد خبر: ۵۲۰۶
اخبار معاصر : محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در مورد اظهارات اخیر علی اکبرترکان در مورد نامه 4 وزیر به رئیس‌جمهور و اینکه نامه وزرا را رانت‌خواری تعبیر کرده بودند، گفت: همکاران من در ارتباط با بازار سرمایه و بورس و نگرانی از نوسانات که در بازار بورس به وجود آمده بود، مورادی را بیان کرده بودند، به هر حال از دی ماه سال 92 ما شاهد افت در این رابطه همزمان با نرخ گذاری مجلس برای خوراک پالایشگاه‌ها در حد 13 سنت بودیم.

وی افزود:‌ همانطور که اطلاع داریم در قانون عدد 13 سنت برای خوراک پالایشگاه‌ها قائل شده و این موضوع اعتراضاتی را از سوی کارشناسان و صاحب نظران دربر داشته است و آنچه در مورد موضوع نرخ خوراک پالایشگاه‌ها مطرح است این است که تعیین نرخ 13 سنت سود غیرمتعارفی را برای این صنعت به وجود می‌آورد. اما مهندس ترکان جزو کسانی هستند که معتقدند نرخ 13 سنتی که مشخص شده است نباید تغییر یابد و سهامداران نیز از این عدد خرسند نیستند. بنابراین ایشان نظرشان را این طور عنوان کردند که اگر این عدد پایین‌تر آید سود بیشتری به این گروه تعلق می‌گیرد و ازآن با عنوان رانت یاد کردند.

سخنگوی دولت با بیان این مطلب که و نظر رسمی دولت از سوی سخنگوی دولت اعلام می‌شود و مشاور رئیس‌جمهور نظر خودشان را مطرح کردند در پاسخ به این سوال که گفته شده وزرای دیگری یز بر این اساس به رئیس‌جمهور نامه نوشته‌اند و در باره بحران اقتصادی هشدار داده‌اند،  تصریح کرد: به هرحال وزرای محترم در حوزه‌ی خود با مشکلاتی مواجه هستند و ممکن است آن را به رئیس‌جمهور هم منتقل کنند و این امری متعارف است اما اینکه این نامه‌ها به معنای بحران اقتصادی در کشور باشد،  خیر؛ اینگونه نیست.

نوبخت درادامه با اشاره به ارائه لایحه‌ امروز دولت به مجلس گفت:‌ آنچه امروز تقدیم مجلس شد لایحه برنامه ششم نبود، بلکه برخی از احکام در قوانین برنامه‌های گذشته بود که همواره تکرار می‌شد و موارد قبلی را که لازم بود دائمی شود به مجلس دادیم و این کار خواسته خود مجلس نیز بوده‌است.بنابراین احکام تکراری در قالب 50 ماده تنظیم و تقدیم مجلس شد.

وی درخصوص اقدامات تروریستی اخیر در دزفول و بهبهان و بنامه‌های دولت برای برای مقابله ا با این اقدامات در استانه انتخابات نیز اظهار داشت: حادثه دزفول هماهنگونه که مسئولان ذی‌ربط گفته‌اند جنبه‌ امنیتی داشت که همه عناصر آن دستگیر شدند و با آنها برخورد شد، اما موضوع بهبهان یک اقدام شرارتی بود و نسبت به آن نیز برخوردهای لازم انجام شده است.

سخنگوی دولت افزود:‌ دولت برای جلوگیری و پیشگیری از این اتفاقات نه تنها در دوران انتخابات، بلکه در تمام زمان‌ها تاکید دارد چرا که مردم باید از هرگونه ناآرامی که مخل آرامششان می‌شود مصون باشند.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره مجدد به نامه 4 وزیر به رئیس‌جمهور گفت: بهار تورم و خروج از رکود و توجه به رونق اقتصادی از قول‌های دولت به مردم بوده است، در طول فعالیت دولت، اقدامات خوبی در زمینه‌ی رشد اقتصادی اتفاق افتاده است البته هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله داریم و باید به تلاشمان ادامه دهیم.

نوبخت خاطرنشان کرد:  مراجع اقتصادی جهان برای اقتصاد ایران رشد 5 تا 6 درصدی را پیش بینی کردند و حتی در این چند ماه که برجام تایید شده است همچنان در حالت تحریم هستیم، بنابراین در این شرایط با توجه به دستاوردهایی که به دست آورده‌ایم باید از تیم اقتصادی قدردانی کنیم. سیاست دولت، مهار تورم و خروج از رکود از ابتدای کار بوده است و در حال حاضر نیز با این انگیزه اقدامات گذشته را برای چند ماه آینده به صورت بسته ویژه اقتصادی ارائه داده‌ایم.

سخنگوی دولت با اشاره به تصمیم دولت در پرداخت تسهیلات برای خرید خودرو نیز اظهار داشت: این تسهیلات نه فقط برای خودرو بلکه برای برخی از اقلام پرمصرف بادوام که مشکل انبار دارند یعنی تولید شده و به مصرف نرسیده، مطرح است. اگر قرار باشد بر تولید داخلی متمرکز شویم و مردم را به استفاده از تولید داخل دعوت کنیم قطعا باید کیفیت تولیدات داخلی بالا رود و قیمت‌ها مناسب شوند. اما چون به دلیل عدم وجود تقاضای کافی برای تولیدات داخلی در حال حاضر روند تولید کند شده است، برای سرعت بخشیدن به تولید باید انبارها را خالی کنیم یعنی باید قدرت خرید ایجاد کنیم. و این سیاستی است که در همه کشورها برای تحریک تقاضا از آن استفاده می‌شود و یک اصل در علم اقتصاد است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره تحریم‌های سوئیفت و پابرجا بودن انها گفت: از زمانی که برجام به صورت کامل اجرایی شود، تحریم‌ها برداشته می‌شود و ما نیز باید تکالیف و تعهداتمان را انجام دهیم، بنابراین تا مادامی که این دو اتفاق نیفتد تحریم‌ها برداشته نخواهد شد و این صحبت حرف غریبی نیست که بگوییم برجام اجرا شود تا تحریم‌ها از جمله سوئیف برداشته شود.

نوبخت درباره زمان دقیق اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم‌ها نیز گفت:‌ در مورد زمان اجرایی شدن برجام زمان‌هایی مطرح است که حتی 24 آذرماه نیز برای آن پیش‌بینی شده است اما هنوز زمان قطعی آن مشخص نشده است.

نوبخت با اشاره فرایند مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 5+1 اظهار داشت:‌ برجام در کشور فرایند بی‌بدیلی را طی کرده است، مذاکرات مفصل و بی‌نظیری با شش کشور خارجی انجام شده است و به تفاهماتی برای همکاری دست یافتیم و در ادامه مجلس و شورای عالی امنیت ملی بررسی های لازم را انجام دادند و نظرات خود را اعلام کردند. همچنین مقام معظم رهبری نظرات راهگشای خود را در مورد اجرای برجام اعلام کردند؛ نکته قابل توجه این است که مقام معظم رهبری با صراحت تذکرات و نظرات خود را در مورد برجام اعلام کردند رئیس جمهور نیز در نامه تشکر آمیزی که به رهبری اعلام کردند با حسن نیت به تمامی موارد مورد نظر مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی خواهیم اشاره داشته‌اند.

وی ادامه داد: ایکه گفته می‌شود برای طرف مقابل ما در مذاکرات راهی برای برگشت وجود دارد، باید بگویم که برای ما هم نیز وجود دارد، جهان می‌داند که ایران همه راه‌های مسالمت آمیز را برای مذاکره با مخالفان انجام داده است. آنچه امروز مورد تایید قرار گرفته است، نه صد در صد نظر قطعی جمهوری اسلامی و نه صد در صد نظر 6 کشور اروپایی بوده است.همانطورکه رئیس جمهور گفته‌اند مذاکره همین است. یعنی در یک رقابت و مذاکره می‌توانیم 2 گل بخوریم و 3 گل بزنیم اما مهم این است که توانستیم مساله‌ی غنی سازی را درداخل کشور به تایید و توافق جهانی برسانیم و این که همه تحریم‌ها لغو شود. اما این که امکان بازگشت تحریم‌ها از طرف آنها وجود داشته باشد برای ما هم امکان بازگشت وجود دارد و ما از حقمان نخواهیم گذشت.

به گفته نوبخت دولت به تذکرات رهبری به عنوان یک نقشه راه توجه ویژه دارد و دولت از تذکرات مقام معظم رهبری بسیار استقبال می‌کند.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد:‌ قرار است مناسبات گسترده‌تری با جهان داشته باشیم و ماه آینده مقامات فنلاند به ایران می‌آیند. در ماههای گذشته نیز هیئت‌های مختلفی به ایران آمده‌‌اند. بنابراین دغدغه‌های و نصایح مقام معظم رهبری در این ارتباط برای مراقبت از نفوذها و حفظ ارزش‌ها بسیار راهگشاست اما غیر مسولانه است که هرکسی به این بهانه با ورودهر تیم اقتصادی به کشور به خیابان بیایند و آن را نفوذ بداند.

نوبخت با بیان اینکه و هر گونه مداخله‌ در این رابطه غیر مسئولانه بوده و دولت خود به این مسئله واقف است، تصریح کرد: پذیرش برجام بر اصل برداشته شدن تحریم‌هاست و باید از مزایای پس از تحریم که دولت برای آن هم برنامه کوتاه‌مدت و هم برنامه بلند مدت دارد،‌استفاده کند اما اگر قرار باشد عده‌ای به خیابان بیایند و شرایطی ایجاد کنند که کشورها از حضور در ایران و سرمایه گذاری بترسند در این صورت خودمان شرایط تحریم را از طرف خود در کشور ایجاد کرده‌ایم که کاری منطقی نیست.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت مناطق آزاد گفت: دو منطقه آزاد کردستان و سیستان و بلوچستان مدنظر است که برای آن کار کارشناسی شده است.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارنظرهای اخیر یکی از وزرای دولت مبنی بر اینکه در عرصه اقتصاد مانند ورزش از مربیان خارجی استفاده کنیم، گفت: این که از مشاوران خارجی در کلیه موضوعات بهره بگیریم می تواند مفید باشد که از مشاوره های مختلف استفاده کنیم اما استفاده از مدیر خارجی در عرصه اقتصاد سیاست دولت ما نیست.

به گفته نوبخت شکایت احمدی نژاد از جهانگیری نیز به علت منع پیگرد مختومه شد.

وی همچنین در مورد سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه گفت: مقدمات آن فراهم شده است و پس از نهایی شدن اطلاعات آن ارائه می‌شود احتمالا این سفر هجدهم یا بیستم انجام شود همچنین رئیس‌جمهور سفر به استان سمنان را نیز در برنامه خود دارد.

سخنگوی دولت درباره با سهام عدالت نیز خاطرنشان کرد: آنچه که در گذشته صورت گرفته است متوقف شده است و وزارت اقتصاد و دارایی طرحی را برای بهینه کردن آن مدنظر دارد که پس از تکمیل شدن اطلاع رسانی می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره لایحه شفاف‌سازی منابع مالی کاندیداهای انتخاباتی اظهار داشت: با توجه به فرایند قانونی این لایحه به انتخابات این دوره مجلس نرسد، ولی دولت کار کارشناسی خود را برای این موضوع ادامه می‌دهد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره توصیه‌های رهبر انقلاب در استفاده از کالاهای دولتی، گفت: توصیه‌های رهبری بسیار ارزشمند است و همه تلاش ما استفاده از تولیدات داخلی است و به خصوص در حوزه خودرو تاکید بر افزایش کیفیت کار خودروسازان داریم و باید بدانیم برای اتکا به توان ملی باید به کیفیت تولیدات داخلی توجه بیشتری داشته باشیم، بنابراین تلاش دولت است به جز موارد اجتناب ناپذیر که محدودیت تولید در داخل وجود دارد و یا کالای اولیه است حتما واردات تغییر یابد که محرومیت‌ها و ممنوعیت های آن در قانون مشخص است. مطابق قانون تنها رژیم صهیونیستی است که نمی توانیم از آن واردات داشته باشیم و در مورد کالاهای آمریکایی ممنوعیت وجودندارد اما با توجه به تذکر رهبری تاکید ما این است که کالاهای مصرفی از آمریکا وارد نکنیم و اگر تکنولوژی مدنظر باشد نیز در چارچوب قانون اقدامات لازم انجام شود.

نوبخت درخصوص احتمال خارج از کردن کالاهای پتروشیمی از بورس اظهار داشت: دولت چنین تصمیمی ندارد اما در مورد مناسب کردن قیمت خوراک پالایشگاه به وزارت نفت مسئولیت داده شده است که اقدامات لازم در این رابطه انجام می‌شود.

نوبخت همچنین درخصوص شایعه تک خوانی در سمفونی عاشورا گفت:‌دولت چیزی را که خلاف فرهنگ اسلامی باشد اجازه انجام آن را نخواهد داد. البته در عین حال  آزادی‌های مشروع را حق مردم می‌دانیم.

وی همچنین در مورد نحوه استفاده از پول های بلوکه شده و مبالغ آن تاکید کرد: منابعی از آن در اختیار دولت است و بخشی مربوط به صندوق توسعه ملی و بخشی دیگر بانک مرکزی است و به طور مثال هفت میلیارد دلار در هند داشتیم که بخشی از آن آزاد شد و در هزینه کرد آن بسیار با دقت عمل می کنیم و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این زمینه بسیار دقیق است و حتی بسیار از سفرهای خارجی دولت را کاهش داده است و از منابع به دست آمده از آن برای طرح های عمرانی استفاده می‌کند که امسال بیش از دو هزار میلیارد تومان نسبت به سال گذشته برای طرح های عمرانی پرداخت داشته ایم.

نوبخت در پایان درباره ادعای مقامات عربستانی مبنی بر اشغالگری ایران در کشورهای منطقه بخصوص سوریه خاطرنشان کرد: عربستان پس از رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم کودک‌کش معرفی شده است و حضور متجاوزگرانه در یمن مبین همین حرف است. به هرحال ایران در سطح مستشاری به دولت برخواسته از رای مردم کمک می‌کند و موضع جمهوری اسلامی ایران حمایت از ملت و دولت سوریه به صورت مستشاری و غیرسیاسی است. مذاکره روسیه با ارتش آزاد را نیز از این جهت که گروه‌هایی مخالفی که راه خود را جدا از داعش می‌دانند و می‌خواهند در محور علیه آنان اقدام کنند  را منطقی می‌دانیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز