تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۶.۵۱°  بیشینه ۲۶.۹۹°
۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰

چرایی خالی یا پُر بودن هتل‌ها در تاسوعا و عاشورا

در تعطیلات تاسوعا و عاشورا، هتل‌داران با چهره دیگری از سفر روبه‌رو شدند چنانکه برخی از هتل‌ها مملو از مسافر و برخی خالی از مسافر بودند.
کد خبر: ۵۳۷۴

اخبار معاصر: تاسوعا و عاشورای امسال نیز همچون سال‌های گذشته با کاهش ضریب اشغال هتل‌ّها همراه بود چراکه در این روزهای خاص به دلیل مراسم‌های ویژه و نذورات، خانواده‌ها به سوی شهرهای خود می‌روند و در واقع سفر با اقامت در منزل اقوام همراه می‌شود.

این امر نه تنها در شهرهای پرمسافر بلکه در ضریب اشغال هتل‌های مشهد نیز تاثیر داشت. «محمد قانعی» رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی در این باره به CHN گفت: «در تاسوعا و عاشورای حسینی، بیشتر مردم به سوی زادگاه خود می‌ٰروند و به تبع این امر در منازل اقوام اقامت دارند. مشهد نیز از این امر مستثنی نیست و در این روزها خلوت می‌شود.»

با این وجود، به گفته قانعی، هتل‌ّهای مشهد طی چند سال گذشته، خلوت‌ترین زمان خود را پشت سر گذاشته‌است و با کاهش تعداد مسافران روبه‌رو بوده‌است. چنانکه می‌توان رقم 10 درصد کاهش ضریب اشغال هتل‌ها را در سال جاری اعلام کرد و در حال حاضر ضریب اشغال هتل‌های مشهد 30 درصد است.

اما دهه آخر محرم و اربعین شکل دیگری از سفر و اقامت در هتل‌ها نمایان می‌شود. چنانکه از هم‌اکنون 50 درصد هتل‌ها رزرو شدند.

همچنین قانعی احتمال اشغال 90 درصدی اتاق‌ها را می‌دهد.

در این میان تعداد گردشگران خارجی حدود 15 درصد افزایش داشته‌است و میهمانان عرب اقدام به برگزاری مراسم‌های خاص خود در هتل‌های مشهد کرده‌اند. مراسمی همگام با فرهنگ و آداب و رسوم قومی خودشان که تاحدودی رونقی برای هتل‌ها به همراه داشته‌است.

ایلام و ضریب اشغال 75 درصدی

وضعیت اقامت در تاسیسات گردشگری غرب کشور به نوعی دیگر بود چنانکه «وحید درخشنده» کارشناس آمار سازمان میراث و گردشگری ایلام از ضریب اشغال 75 درصدی هتلها و ضریب اشغال 70 درصد مهمانپذیرها در روزهای تاسوعا و عاشورا خبر داد.

وی گفت: «در این استان تمام تاسیسات اقامتی اعم از هتل‌ها، کمپ‌ها و خانه‌های استیجاری در زنجیره اقامتی فعال هستند چنانکه در طول ایام تاسوعا و عاشورا، تورها و کاروان‌ها در خانه‌های استیجاری و افرادی که انفرادی سفر می‌کنند در هتل‌ّها اقامت داشتند. در این میان در هفته‌های منتهی به اربعین نیز مراکز اقامتی با ظرفیت تکمیل فعالیت می‌کنند و مسافران بسیاری در این استان و در مرز اقامت می‌کنند.»

به گفته درخشنده، در چنین روزهایی بیشتر منازل استیجاری در مرز رزرو می‌شوند و مسافران بسیاری در آنها اقامت می‌کنند. حتی هتل یا رستورانی برای صرف غذا پیدا نمی‌شود.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز