تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
سردار جلالی:

منتقدین و موافقین برجام معتقدند برجام معجزه اقتصادی نمی‌کند

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: طرف مقابل از حوزه اقتصادی برداشت ادامه جنگ و تهدید را دارد و می‌خواهد مردم را مقابل نظام قرار دهد/ برجام در برخی حوزه‌ها مانند "نطنز"، تهدیدات نظامی علیه ما را افزایش می‌دهد
کد خبر: ۵۳۹۰
اخبار معاصر: سردار جلالی در چهارمین همایش ملی پدافند غیر عامل که در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در حال برگزاری است، گفت: برای اینکه پدافند غیرعامل را بی اثر کنند تهدیدات علیه کشور است نگاه به تهدیدات و تحولات یک رویکرد اساسی است، این تهدیدات در حال تبدیل و تحول است.

وی افزود: ما چون تهدیدات مان، تهدیدات انسان ساخت است؛ یکی از بحث های جدی بحث فناوری ها و تکنولوژی هاست که می تواند تهدیداتی را برای ما ایجاد کند و از این نظر پایش تهدیدات برای ما یک عمل جدی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تاکید کرد: موضوع اساسی این است که در شرایط پسابرجام آیا تهدیدات ما تغییر کرده یا خیر.

سردار جلالی ادامه داد: برجام با توجه به اینکه در مراجع قانونی کشور بررسی شده است باید در مرحله اجرای آن بررسی کرد؛ شاید بعضی از تهدیدات ما عوض شود مساله مهم این است که یک موضوع ریشه تهدید داریم و دیگر بهانه تهدید. ریشه تهدید ما با آمریکا در مفهوم اسلام ناب و استکبار است و این تضاد تا زمانی که تسلیم آن نشویم ریشه این تهدید وجود دارد و اگر مساله برجام هم حل شود ممکن است بهانه های دیگری که به عنوان بسته بهانه ها آنها آماده کرده اند ایجاد شود.

وی ادامه داد: اینکه توافق هسته ای تهدیدات نظامی ما را کاهش می دهد یا افزایش ممکن است در برخی از حوزه ها افزایش دهد یا کاهش دهد؛ مثلا وقتی می پذیریم که تنها مرکز ما در نطنز باشد تهدیدات نظامی ما را افزایش می دهد ولی وقتی مذاکره می کنیم ممکن است از جهت دیگر کاهش دهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: یکی از دلایل اینکه کشور ما در منطقه این مقدار در آرامش است با وجود اینکه منطقه ما دچار این جنگ هاست به دلیل مدیریت رهبری است که توانسته این تهدیدات را کاهش دهد که می توان آن را با کشورهای منطقه که این رهبری را ندارند مقایسه کرد که اکنون درگیر چه جنگ های هستند.

سردار جلالی گفت: در بعد استحاله و نفوذ که حضرت آقا فرمودند تهدیدات هنوز زیاد است؛ تهدیدات قدرت و ابزار، محاسبات سیاسی باید مدیریت شود و باید ادراک دشمن را مدیریت کنیم.

وی افزود: در حوزه اقتصادی خوش بینان و منتقدان برجام هر دو معتقدند که توافق معجزه نمی کند؛ شاید دشمن در محاسبات خود حساب می کند با توافق یک محل جدیدی برای تهدیدی ایجاد شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: مفروض این است که ما تهدید اقتصادی را هنوز خواهیم داشت، اینکه آمریکایی ها حوزه اقتصاد را به عنوان یک مرکز چالش موازی برای جنگ ایجاد کرده اند یکی از استراتژی های آنهاست تا با این چالش بتوانند مردم را در برابر نظام قرار دهند.

سردار جلالی تاکید کرد: باید با اقتصاد مقاومتی با تهدید عرصه اقتصاد مقابله کنیم.

وی یادآور شد: به عنوان فرزندان انقلاب و به عنوان کسانی که برای حوزه پدافند غیرعامل آمده می شویم باید شخص رهبری را به عنوان محور قدرت نرم خود قرار دهیم، هم شخص رهبری و هم جایگاه ولایت فقیه و هم جایگاهی که می تواند به عنوان فصل الخطاب باشد باید مدنظر باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: چیزی که مقام معظم رهبری به عنوان نفوذ و استحاله از آن تعبیر کردند را مورد توجه داشته باشیم.

سردار جلالی افزود: آمریکایی ها می دانند که نمی توانند علیه جمهوری اسلامی اقدام نظامی کنند و می گویند براوردی از پاسخ جمهوری اسلامی در حوزه نظامی نداریم و معتقدند که جریان اصلی تهدید باید به صورت استحاله باز گردد؛ آن چیزی که آنها به آن چشم بسته اند تقویت یک جریان غرب گرا در کشور است تا بتوانند فرایند پذیرش را تئوریزه کنند تا بتوانند با نفوذ جای پا در کشور پیدا کنند و مشکل کمبود اطلاعات خود را برطرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: امریکایی ها که می گویند می توانند با فاصله 20 سانتیمتر روی زمین را ببینند به دلیل  اینکه بیش از 35 سال است در کشور نیستند نمی توانند اطلاعات درست از ما داشته باشند، آمریکایی ها نمی توانند به منابع اطلاعاتی خود شامل اسرائیل و منافقین اطمینان کنند و می گویند ممکن است از قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران غافل گیر شویم؛ آنها معتقدند باید تهدید نظامی حفظ شود ولی رویکرد اصلی آنها استحاله و نفوذ است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: عدم درک از توان و قدرت ملی در داخل کشور می تواند خسارات زیادی برای ما داشته باشد که اینجا مقام معظم رهبری از تعبیر حفاظت از ناموس ملی اسم می برند.

سردار جلالی گفت: یکی از قدرتهای بازدارندگی کشور توان نظامی کشور است؛ توانمندی ماست که باعث شده سایه جنگ بر کشور را به اولویت آخر دشمن ببرد.

وی گفت: اکنون مدیریت افکار عمومی روش دشمن است، زمینه نفوز در قالب فعالیت ها علمی، آموزشی، دانشگاهی و ورزشی پیگیری می شود که باید مراقبت شود که تجربه فتنه 88 برای آنها تجربه ارزشمندی بوده است؛ پس مساله نفوذ و تهاجم فرهنگی یک مساله جدی است که تلاش برای مدیریت افکار عمومی و سیاسیون و تلاش برای سازکار و تصمیم گیری در کشور یک رویکرد جدی است که باید به آن توجه شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: در حوزه سایبری به نظر می رسد تغییرات جدی در پیش روست، تلاش برای شبکه های اجتماعی که پیش از این اینترنت پایه بود و اکنون در موبایل پایه است، تلاش برای مدیریت افراد در کشورهاست.

سردار جلالی گفت: تلاش بر توسعه شبکه های هوشمند می تواند امکان پروپاگاندای دشمن را ایجاد کند و باید نسبت به فضای سایبری توجه اساسی داشته باشیم و تهدید جدی در حوزه سایبر فکر می شود.

وی افزود: تداوم و حفظ تهدید نظامی با رویکرد کمتر، تداوم برای تهدید اقتصادی و تهدید افکار عمومی از تهدیدات زمان پسابرجام است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ما هم در حوزه سیاست و هم در حوزه نظامی در حال ترمیم و تکمیل بازدارندگی کشور به همراه تلاش برای مدیریت منطقه هستیم؛ آمادگی های روحی و معنوی و آمادگی نیروها و آمادگی زیرساخت ها بخش هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سردار جلالی افزود: 8 حوزه پدافند مورد تاکید است در حوزه پدافند غیرعامل که حوزه سایبری یک حوزه بسیار مهم است و مورد توجه است باید تغییر سرمایه های سایبری نیز مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: موضوع پدافند اقتصادی باید در حوزه اقتصاد مقاومتی با تاکید رهبری مورد تاکید و پیگیری باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در حوزه برنامه ششم توسعه هستیم که برنامه در حال آماده شدن است که باید تلاش کنیم که موضوع اساسی همه مسائل پدافند پیش بینی و دنبال شود و باید برنامه ششم با نگاه به حوزه پدافند غیرعامل باشد و زیرساخت هایی که اکنون در حال ساخت هستند سرمایه ملی است و لازم است حتما موضوع پدافند غیرعامل در مورد آن اندیشیده شود، ما در شرایطی که در حال شروع برنامه ششم هستیم باید براساس تغییراتی که اکنون می بینیم برنامه را تنظیم کنیم.

انتهای پیام/

منبع: نسیم
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز