تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
محمدرضا نعمت زاده:

تا 400سال دیگر نفت‌وگاز داریم

وزیر صنعت با اعلام اینکه تا 400سال دیگر نفت‌وگاز داریم نه 50 سال، گفت: شرکت ملی نفت ایران باید در دنیا حضور داشته باشد نه در چاردیواری کشور محصور شود.
کد خبر: ۵۴۹۳
اخبار معاصر : محمدرضا نعمت زاده پس از بازدید از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در جمع مسوولان شرکت‌های فعال در این فازها با اشاره به این‌که ایران جزء سه کشور برتر جهان در حوزه منابع هیدروکربنی است، گفت: توانمندی‌های ما در بخش مهندسی منابع هیدروکربنی بالاست و باید حضور خود را در بازارهای جهانی افزایش دهیم.

وی افزود: در روزهای سخت تحریم در پارس جنوبی کارهای بزرگی انجام شده  و در گذشته نیز کارهای مهمی در این منطقه صورت گرفته است که همه آن افراد در موفقیت‌های امروز سهم دارند و ما نیز باید با درس گرفتن از گذشته خود را برای آینده توانمند کنیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: برخی می‌گویند ذخایر هیدروکربنی ما تا 50 سال دیگر تمام می‌شود اما من معتقدم این منابع تا 400 سال آینده دوام خواهند داشت و باید خود را برای بهره‌مندی از این منابع به دانش روز مجهز کنیم و آنچه را که لازم داریم خودمان تولید کنیم که این کار شدنی است چون پیشتر خیلی قطعات ساده وارد می‌شدند اما اکنون نه تنها آنها بلکه تجهیزاتی پیشرفته‌تر از آنها را در داخل می‌سازیم.

او با اشاره به کارهای صورت گرفته برای استفاده از دانش متخصصان داخلی در حوزه نفت و گاز ادامه داد: چندی پیش طرح تولید کمپرسور تزریق گاز به میدان‌های نفتی را به وزارت نفت دادیم که پذیرفته شده است و در آینده نزدیک تولید آن آغاز خواهد شد.

نعمت زاده همچنین با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور در موضوع برجام، تصریح کرد: با الهام گیری از نامه رهبر معظم انقلاب، به تازگی برنامه‌ای را برای توانمندسازی تولید ملی بخشنامه کرده‌ایم تا آنچه که مد نظر ایشان در حوزه فعالیت ما بوده تحقق یابد.

وی باتاکید بر این‌که پیشرفت ما دست خودمان است، گفت: نفع اجرای برجام این است که راه را برای حضور ما در بازارهای جهانی باز می‌کند و سدها برداشته می‌شود و ما باید خودمان را برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازارهای جهانی آماده کنیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت با تاکید بر گسترش روحیه خودباوری افزود: باید به خودمان اعتماد واقعی داشته باشیم نه صوری. باید خودمان را با شاگرد اول‌ها مقایسه کنیم و با رسیدن به استانداردهای روز در داخل و خارج آبرومند شویم.

نعمت زاده با اشاره به بهبود وضع کسب و کار در ایران، بیان کرد: در زمان رای اعتماد در مجلس رتبه ایران در میان 182 کشور در زمینه کسب و کار 152 بود، آن زمان اعلام کردم که می‌خواهیم این رتبه را به 100 برسانیم که پارسال به 132 رسیدیم و طبق اعلام دیروز بانک جهانی امسال رتبه ما به 118 رسیده است.

وی دلیل این بهبود رتبه را، این طور عنوان کرد: گذاشتیم مردم در حوزه‌های مختلف کار کنند و بروکراسی را کم کردیم نباید برای بخش خصوصی قید و بند ایجاد کرد.

وزیر صنعت معدن وتجارت تاکید کرد: شرکت ملی نفت ایران باید در دنیا حضور داشته باشد نه در چاردیواری کشور محصور شود.

هدف از اجرای پروژه‌ فازهای 17 , 18  تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز،80  هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد است.  تا کنون هشت میلیارد و 300 میلیون دلار برای ساخت این دو فاز هزینه شده است. اکنون 80 درصد از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در حال فعالیت است .

از سی ام دی سال 93 تا کنون این دو فاز روزانه حدود  15 میلیون مترمکعب گاز را به شبکه سراسری تزریق می‌کنند و تا کنون دو میلیارد و 410 میلیون متر مکعب گاز از این دو فاز وارد شبکه شده است.

رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت پیش از این گفته بود، امیدواریم پیش از پایان امسال فازهای 17 و 18 پارس جنوبی به بهره برداری رسد.

بازدید از طرح‌های پتروشیمی مهر، کاویان، مروارید، انتخاب و دماوند در شهرستان‌های عسلویه و کنگان، طرح متانول کاوه و شرکت صنعتی دریایی صدرا بوشهر از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه وزیر صنعت معدن و تجارت به استان بوشهر است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز