تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°

۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲

نمایان شدن رگه‎هائی از جنگ جهانی سوم

اعزام نظامیان آمریکا به سوریه که با دستور اوباما صورت گرفت علاوه بر تقابل با روس‌ها می‌تواند اوضاع سوریه را هم به هم بریزد و همین موضوع باعث شده تا رگه‌هایی از جنگ جهانی سوم پدیدار شود.
کد خبر: ۵۶۸۳

اخبار معاصر: «رضا جلالی» استاد دانشگاه و کار‌شناس مسائل خاورمیانه با اشاره به صدور مجوز اعزام نیروهای آمریکایی به سوریه توسط اوباما در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: کاربستی که برای ملاحظات امنیتی و نظامی کشورهای بزرگ مانند روسیه و ایالات متحده در جغرافیای مناطقی مانند عراق و سوریه به کار گرفته شده است، کاملاً با یکدیگر متفاوت است. همین تفاوت نگرش و عملکرد موجب شد تا میان کشورهای ائتلاف ضد داعش و خصوصاً ائتلاف آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و سایر کشورهای عربی، شکافی به وجود آید و روس‌ها هم از این شکاف استفاده کرده و خود را وارد زمین سوریه کردند و تحرکاتی را در آنجا صورت دادند.

رگه‌هایی از جنگ جهانی سوم در سوریه نمایان شده است

وی ادامه داد: پنتاگون پس از حضور روس‌ها در سوریه به این نتیجه رسید که همانطور که روسیه در قلمرو هوایی آن‌ها در سوریه حضور پیدا کرده و عملیات‌های گوناگون صورت داد، ‌باید همین پلان را در سطح زمین و به نفع آمریکا صورت دهند. لذا ما شاهد این بودیم که چند روز گذشته و در خلال مذاکرات وین اوباما دستور اعزام نیرو‌های ویژه خود که نوعاً از دسته و گردان دلتا خواهند بود را صادر کرد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه حضور نظامی آمریکا در سوریه می‌تواند تقابل جدی میان واشنگتن و مسکو را به وجود آورد، تاکید کرد: اگر نگاهی به نشست و مذاکرات وین یباندازیم می‌بینیم که هیچ نماینده‌ای از سوی بشار اسد در مذاکرات مذکور حاضر نبود و به نوعی پنهان‌کاری در این خصوص صورت گرفت. از سمت دیگر و به موازات آن شاهد اقدام اوباما بودیم که به نوعی تقابل با روس‌ها و پس از آن با دولت اسد را به نمایش می‌گذارد. لذا باید گفت اگر این تقابل در فاز نظامی به بالا‌ترین حد خود برسد، علاوه بر جنگ سردی که گفته می‌شود به راه افتاده است، شاید شاهد نزاع نظامی و نیابتی دیگری در شامات باشیم.

وی افزود: دلیل دیگر این موضوع را می‌توان به سیطره روس‌ها بر طرطوس که استراتژیک‌ترین نقطه مدیترانه محسوب می‌شود، دانست. چراکه روس‌ها این منطقه را کاملاً در دست دارند و به نوعی با این حرکت علاوه بر تثبیت خود در سوریه منافع ملی آمریکا را هم هدف قرار دادند. اما باید به این نکته توجه داشت که هیچ کشوری در سوریه پیروز نخواهد بود بلکه به میزان هزینه‌هایی که داده‌اند توان گفتمانی خود را عیان می‌کنند.

رگه‌هایی از جنگ جهانی سوم در سوریه نمایان شده است

جلالی در پایان خاطرنشان کرد: اگر تقابل زمینی و نظامی در سوریه رخ بدهد، بدون شک فضای سیاسی و حتی امنیتی در این کشور بد‌تر از این خواهد شد و آنجاست که تخاصم نمایان می‌شود و می‌توان به نوعی رگه‌هایی از جنگ جهانی سوم را هم به چشم دید. بنابراین این اقدام آمریکا و همچنین اوضاعی که در نشست وین شاهد آن بودیم، به علاوه اهمیت سوریه به عنوان گلوگاه خاورمیانه، این سیگنال را مخابره می‌کند که وضعیت سوریه باید تنها از راه سیاسی حل شود و نه از راه نظامی و اگر غیر از این موضوع باشد، بی‌تردید آمریکا در پایان سال ۲۰۱۵ و در آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد شد.

انتهای پیام/


انتهای پیام
منبع: ایلنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز