تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
ولایتی:

آینده منطقه بستگی به حضور مقتدر ایران دارد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در دیدار با وزیر اقتصاد، انرژی و تکنولوژی ایالت بایرون آلمان افزود: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد/ هر نوع تجزیه در کشورهای منطقه بر پیچیدگی مسئله می‌افزاید
کد خبر: ۵۹۶۵
آینده منطقه بستگی به حضور مقتدر ایران دارداخبار معاصر: علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دیدار امروز خود با خانم ایگنر وزیر اقتصاد، انرژی و تکنولوژی ایالت بایرون آلمان که عصر امروز (سه‌شنبه) 12 آبان‌ماه، در ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، گفت:‌ آینده منطقه خاورمیانه بستگی به حضور مقتدر ایران و روابط نزدیک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه دارد.

وی ادامه داد: همکاری تجاری میان ایران و آلمان بستگی زیادی به همکاری دو کشور از لحاظ سیاسی و در حوزه‌های منطقه‌ای دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان کرد: خاورمیانه به لحاظ سیاسی همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و امروز نیز این مسئله بیش از گذشته دیده می‌شود، اما متأسفانه استراتژی کشورهای منطقه غرب آسیا به‌صورت هفتگی و ماهیانه دچار تغییر و تحول می‌شود.

وی ادامه داد: تفاوت منطقه غرب آسیا با بقیه نقاط جهان در این است که اگر یک تحول در این منطقه رخ دهد، آثار آن به‌طور مضاعف در بقیه نقاط جهان دیده خواهد شد و لذا همه دنیا نگران صلح و امنیت در منطقه غرب آسیا هستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به بحران 5 ساله در سوریه خاطرنشان کرد: درگیری در سوریه از 5 سال پیش در این کشور آغاز شده است و این نشان داده که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و هرچه دخالت عوامل متعدد در بعد نظامی در آن بیش‌تر شود، به پیچیدگی آن افزوده می‌شود.

ولایتی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای ذی‌نفع در بحران سوریه متوجه شدند که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد، تصریح کرد: باید با کمک یکدیگر از رشد افراط‌گرایی جلوگیری کنیم و هر نوع تجزیه در کشورهای منطقه، نه تنها موجب حل مسئله نمی‌شود، بلکه بر پیچیدگی مسئله می‌افزاید.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه اقوام و قومیت‌های مختلفی در کشورهای خاورمیانه حضور دارند، گفت: ظرف چند سال درگیری در سوریه از حدود 26 میلیون نفر جمعیت کل این کشور، حدود 10 میلیون آواره جنگی در داخل و خارج از سوریه به‌وجود آمده است که چند صد هزار نفر از آنها به آلمان پناه برده‌اند و مشکلات عدیده‌ای را برای این کشور ایجاد کرده‌اند.

ولایتی با تأکید بر این‌که سرنوشت مردم هر کشور باید بدست خود آن مردم تعیین شود، تصریح کرد: بیگانگان نباید در امور کشورها و سوریه دخالت کنند و سازمان ملل تنها باید بر روند اجرای انتخابات در این کشور نظارت داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بیانیه 9 ماده‌ای نشست وین مورد تأیید اکثر کشورهای شرکت‌کننده بود و این به نوبه خود یک پیشرفت است.

وی با بیان اینکه همه باید به سمت توقف درگیری و برگزاری انتخابات در سوریه پیش برویم، تصریح کرد: کشور آلمان به واسطه موضع متعادل خود، می‌تواند به رفع مشکلات در سوریه کمک کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کشورهای منطقه با توافق با یکدیگر می‌توانند جلوی درگیری در سوریه را بگیرند، خاطرنشان کرد: این موضوع بستگی به این دارد که کشورهای صاحب نفوذ اراده کافی برای رفع بحران را داشته باشند و ایران به نوبه خود این اراده را دارد.

ولایتی با تأکید بر اینکه امنیت کشورهای منطقه به یکدیگر وابسته است، تصریح کرد: اگر کشورهای منطقه ناامن باشد، ایران نیز نمی‌تواند از امنیت برخوردار باشد.

وی ادامه داد: در دنیای امروز امنیت کشورها به یکدیگر مرتبط بوده و اصالت صلح‌خواهی ایران و بقیه کشورهای منطقه، ریشه در واقعیت‌های اوضاع منطقه دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه ایران همواره یکی از کشورهایی است که پناهندگان زیادی به خود دیده است، اظهار داشت: جمع پناهندگان رسمی و غیررسمی در ایران به حدود 3 میلیون و گاهی بیش‌تر می‌رسد.

ولایتی با امیدبخش توصیف کردن آینده منطقه، اظهار داشت:حل مشکلات مخصوص خاورمیانه در کوتاه‌مدت و میان‌مدت مبتنی بر یک نگاه خوش‌بینانه است و رفع این مشکلات منوط به همزیستی اقوامی است که از تمدن عمیق و طولانی برخوردار هستند تا به واسطه این همکاری ریشه خصومت‌ها که عمدتاً از بیرون ایجاد شده است، از میان برداشته شود.

ولایتی پیرامون ریشه تشکیل گروه‌های تروریستی هم‌چون داعش خاطرنشان کرد: مسئله داعش نشان داد که تحریک عصبیت‌های قومی نوعی بازی کردن با آتش است و به‌وجود آمدن گروه‌های تروریستی هم‌چون داعش نتیجه تحریک همین عصبیت‌های قومی است.

وی به نقش سیاست‌مداران غربی در به‌وجود آوردن داعش اشاره و خاطرنشان کرد: این تجربه تلخ موجب شد که همه به این نتیجه برسند که به‌وجود آمدن گروه‌هایی مانند داعش به نفع هیچ کشوری نیست؛ چراکه ظهور داعش و حمایت از این گروه تروریستی موجب شرمندگی بشریت و سقوط اخلاق شد که در طول تاریخ بی‌نظیر و کم‌سابقه است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطرنشان کرد: ایران به لحاظ موقعیت در میان کشورهای منطقه بدون تردید حرف اول را می‌زند و ایران به‌عنوان یک کشور استبداد زده طول می‌کشد تا به اهداف عالی خود برسد، اما در این 37 سال گذشته، مراتب خوبی را در رشد مبانی و ارزش‌ها اجتماعی طی کرده است.

ولایتی به ظرفیت‌های بسیاری برای حضور بانوان در عرصه‌های سیاسی مختلف در ایران نیز اشاره کرد.

همچنین «ایگنر» وزیر اقتصاد، انرژی و تکنولوژی ایالت بایرون آلمان در این دیدار گفت: حضور همه کشورهای قدرتمند منطقه در جهت فائق شدن بر مشکلات موضع کشور آلمان است و ما معتقد هستیم که ایران جزو همین کشورها است.

وی با اشاره به حضور بانوان در عرصه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: خوشحال شدیم که در دیدارهای خود شنیدیم که 60 درصد فارغ‌التحصیلان را بانوان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز