تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°

۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۳

اولین دیدار سران 2 کشوری که خود را چین واقعی می دانند

کرسی چین در سازمان ملل متحد تا قبل از جنگ داخلی در اختیار دولت جمهوری چین بود اما بعد از جنگ داخلی چین و در سال 1971 این کرسی به جمهوری خلق چین واگذار شد.
کد خبر: ۶۲۲۸
اولین دیدار سران 2 کشوری که خود را چین واقعی می دانند
اخبار معاصر: سران چین و تایوان امروز شنبه در سنگاپور باهم دیدار کردند.

 سران دو کشور که هر دو معتقدند چین واقعی هستند قرار است برای نخستین بار در تاریخ باهم دیدار کنند.

رویترز می نویسد: این دیدار چیزی جز ملاقات سمبلیک در یکی از هتل های لوکس سنگاپور نخواهد بود. 

روزنامه رسمی "ملت" ارگان حزب کمونیست چین هم دیدار کنندگان را رهبران دو طرف تنگه تایوان توصیف کرد. 

"ماا ینگ جیو" رئیس جمهوری چین (تایوان) و "شی جینگ بینگ" رئیس جمهوری خلق چین در سنگاپور دیدار کردند و در مقابل خبرنگاران عکس یادگاری گرفتند. در این دیدار، پرچم تایوان یا چین وجود نداشت.

این نخستین دیدار میان دو طرف از زمان پایان جنگ داخلی چین در سال 1949 تاکنون است.
اولین دیدار سران 2 کشوری که خود را چین واقعی می دانند
دیدار "شی جین بینگ" رئیس جمهوری خلق چین و "مااینگ جیو" رئیس جمهوری چین (تایوان)  در سنگاپور

چین و تایوان 
تایوان تا قبل از جنگ داخلی بخشی از خاک چین بود اما در این جنگ داخلی، حامیان دولت وقت چین یعنی "جمهوری چین" تحت کنترل حزب ملی گرایان در مقابل حملات کمونیست ها مجبور به عقب نشینی از پکن و همه بخش های خاک چین به جزیره تایوان شدند و شهر تایپه را به عنوان پایتخت موقت جمهوری چین اعلام کردند.

در مقابل، کمونیست ها پس از جنگ داخلی و شکست ملی گرایان، کنترل پکن و تمامی خاک کشور چین به استثنای تایوان را به دست گرفتند، نام کشور چین را به جمهوری خلق چین تغییر دادند و کشور کمونیستی تاسیس کردند.

در نتیجه هم اکنون در دنیا دو دولت با نام چین وجود دارد که هر یک معتقدند دولت کل سرزمین چین هستند. دولت نخست که همه آن را به عنوان چین می شناسد تحت کنترل حزب کمونیست و "جمهوری خلق چین" نام دارد و پایتخت آن پکن است. 

دولت دوم هم به نام تایوان یا چین تایپه شناخته می شود اما نام رسمی آن "جمهوری چین" و پایتخت آن شهر تایپه است. تنها 23 کشور جهان تایوان یا جمهوری چین را به رسمیت می‎شناسند.

اولین دیدار سران 2 کشوری که خود را چین واقعی می دانند
موقعیت جغرافیایی چین و تایوان
دولت مستقر در جزیره تایوان (جمهوری چین) خود را دولت قانونی و مشروع سرزمین چین می داند اما کشورهای جهان و سازمان ملل متحد دولت جمهوری خلق چین به پایتختی پکن را به عنوان دولت قانونی و مشروع سرزمین چین می دانند.

با این حال موضوع اینکه کدام دولت، چین واقعی و قانونی است همچنان به عنوان یک کشمکش میان پکن و تایپه وجود دارد.

دولت تایوان که جمهوری چین نام دارد معتقد است دولت قانونی سرزمین چین است و اداره پکن و سرزمین فعلی چین نیز باید به این دولت تایوان منتقل شود. این دولت هم اکنون توسط حزب ملی گرایان اداره می شود. این دولت معتقد است تمامی سرزمین تایوان و سرزمین چین فعلی متعلق به دولت جمهوری چین مستقر در پایتخت موقت یعنی تایپه است.

 دولت فعلی چین در پکن یا جمهوری خلق چین، جزیره تایوان را "منطقه جداشده از کنترل دولت مرکزی"  توصیف می کند و همیشه تهدید کرده است در صورت لزوم از قدرت نظامی برای تصرف جزیره تایوان و الحاق آن به چین استفاده خواهد کرد.

با این که این دو دولت، یکدیگر را به رسمیت نمی شناسند اما روابط بازرگانی و سرمایه گذاری و گردشگری گسترده ای میان دو طرف برقرار است.

اولین دیدار سران 2 کشوری که خود را چین واقعی می دانند
پرچم جمهوری چین (تایوان) که شهر تایپه پایتخت موقت آن است

آمریکا دولت تایوان را به رسمیت نمی‎شناسد اما به شدت از آن حمایت می کند و به آن سلاح می‎فروشد و بارها درباره اقدام نظامی چین به الحاق تایوان به خود هشدار داده است.

دولت تایوان دفتر نمایندگی بدون پرچم (نه سفارتخانه) در واشنگتن و برخی از شهرهای مهم جهان دارد.

تایوان که خود را "جمهوری چین" می نامند عضو سازمان ملل متحد نیست اما توانسته عضویت در کمیته بین المللی المپیک و سازمان تجارت جهانی را کسب کند.

اولین دیدار سران 2 کشوری که خود را چین واقعی می دانند
پرچم جمهوری خلق چین به پایتختی پکن

کرسی چین در سازمان ملل متحد و شورای امنیت تا قبل از جنگ داخلی در اختیار دولت جمهوری چین بود اما بعد از جنگ داخلی چین و در سال 1971 این کرسی با رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به جمهوری خلق چین واگذار شد.

اقتصاد تایوان نوزدهمین اقتصاد بزرگ جهان است و برخلاف چین از دموکراسی، آزادی‎های سیاسی و مطبوعات و رسانه‎ها برخوردار است.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز