تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
در گفت‌وگو با برنامه نگاه یک؛

دست روی دست نمی‌گذاریم برایمان تعیین تکلیف کنند

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران عین انقلاب اسلامی است و نمی‌توانیم از اصول آن به ویژه در سیاست خارجی دست بکشیم.
کد خبر: ۶۲۸۵
اخبار معاصر : "علی شمخانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی" در گفت‌وگو با برنامه نگاه یک به بررسی مسائل روز ایران پرداخت.

وی در ابتدای این برنامه شهادت امام زین العابدین را تسلیت عرض کرد و گفت ایشان از تحریف واقعه عاشورا جلوگیری کردند.

شمخانی در ابتدای این برنامه به سوالی درباره سیر و مسیری که برجام در شورای عالی امنیت ملی برای بررسی سپری کرد چگونه بود پاسخ داد: ما می توانستیم سه راهبرد برای مذاکرات داشته باشیم مذاکره برای مذاکره، مذاکره برای فریب و مذاکره برای نتیجه بود.

وی افزود: می توانست توافق با پذیرش زیاده خواهی طرف مقابل باشد اما ایران از ابتدا دنبال این بود که به توافق متعادل برسد و اجازه ندهد زیاده خواهی طرف مقابل یا برداشت غلط از اینکه ایران آماده پذیرش هر توافقی است را جلوگیری کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اضافه کرد: از روز آغازین تحریم تا زمان قبول مذاکره، توان فنی ایران کاملا برجسته چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی بود. وقتی به توافق رسیدیم می توانستیم سه راهبرد داشته باشیم یکی راهبرد اجرای ساده اندیشانه و سهل گیرانه، چون این متنی فنی بوده که قرائت و برداشت از آن متفاوت باشد یک روایت دیگر عدم اجرای توافق بوده و یک روایت و راهبرد دیگر راهبرد اجرای هوشمندانه بود. ما مذاکره نکردیم که به توافق نرسیم و مذاکره کردیم که توافق را اجرا کنیم بنابراین گزینه عدم اجرا منتفی و منزوی است. مجموعه مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی و نامه تاریخی مقام معظم رهبری در قرائت از برجام شرایط اجرای برجام و تقدم و تاخر اقدامات برجام، در حقیقت اجرای هوشمندانه برجام بوده و ما امروز وارد این گزینه شده و در طول این 22 ماه فراز و نشیب های فراوانی بوده و باید گذشته را کنار گذاشته و امروز توقف در گذشته خطا است و چگونگی اجرای منجر به انسجام و وحدت ملی است را باید مد نظر قرار داده و امگان پذیر است.

شمخانی گفت: نباید هدف دشمن که انشقاق است را محقق نکرده و باید فرمان مقام معظم رهبری را با رعایت حساسیت به سمت داشتن یک توان هسته ای صلح آمیز قابل قبول و رفع تحریم های اقتصادی و مالی ناشی از پروژه صلح آمیز را مردم ایران لمس کنند.

وی اضافه کرد: مصوبات شورای عالی امنیت ملی زمانی مصوبه است که به تایید و امضای مقام معظم رهبری برسد و پیش از آن مصوبه نیست. همه مسیر قانونی در این نظام اینگونه تصمیم نگرفته شده بود که این موضوع مهم ملی در آن دخیل نباشد و بنابراین مجلس باید یک فرآیند منطقی را سپری می کرد و زمانی که نامه مقام معظم رهبری منتشر شد بحث های شورای عالی امنیت ملی به تصویب رسید. تمامی بحث هایی که در شورای عالی امنیت ملی بررسی می شود به استحضار مقام معظم رهبری می رسد و ایشان یا آن را امضا می کنند یا آنکه حاشیه ای درباره آن می نویسند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: دشمنان ما به دنبال بر هم زدن معادله بوده و به دنبال دو دستگی در داخل کشور هستند.

وی درباره اجرای برجام گفت: اجرای برجام از یک زمان بندی تبعیت می کند و آنکه اجرا شده تمهیدات آن و مقدمات آن بوده و اجرای برخی کارهای فنی در نطنر و فردو آماده شده و مقدمات جمع اوری سانتریفیوژها شروع شده و اجرای اصلی برجام پس از بسته شدن پرونده ایران در شورای حکام انرژی اتمی است. و در یک نقشه راه مشخص شده اتهامات واهی که علیه ایران بوده، تسهیلات و تهمیداتی در این مقطع با رعایت خطوط قرمز فراهم شده و طی گزارشی به آژانس ارائه شده و شورای حکام باید رای به بسته شدن پرونده ایران درباره موضوعات و مسائل گذشته و پس از وقوع این موضوع عملیات اصلی اجرای برجام که در موضوع اراک و تبادل مواد است آغاز خواهد شد و این مهمترین نکته ای است که برجام با عملیاتی شدنش آغاز خواهد شد.

شمخانی اضافه کرد: آماده سازی فنی نیز جزو تمهیدات می شود. برداشته شدن سانتریفیوژ می تواند به شکل مهندسی و پیش زمینه مناسب صورت بگیرد چون از دور انداختن یک دستگاه می تواند آن را معیوب یا منفجر کند اما تمهید این کار برای برداشت سالم آن چیزی که داریم حتما نیازمند مقدمات است و این مقدمات زیان و ضرر ناشی از شتاب زدگی را کاهش می دهد.

وی افزد: هیئت برجام در شورای عالی امنیت ملی هنوز تشکیل نشده و ابعاد موضوع باید بررسی شود که هم نظارت کند و هم بر عیوب اضهار نظر کند یک کار همه جانبه بوده و همانطور که رهبر فرمودند یک توان مندی هوشمند فعال و قوی نیازمند است باید یک هیئت قوی که نیازمند زمان است تشکیل شود و باید به این موضوع سرعت بخشیده و هنوز اعضای آن مشخص نبوده و باید در شورای ملی بررسی شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بسته شدن موضوع پی ام دی باید 26 آذر بسته شود.

شمخانی درباره هرگونه تحریم در دوره 8 ساله گفت: طبیعتا ایران این حق را برای خود حفظ خواهد کرد که بسته به اهمیت اقدام طرف مقابل، تصمیم گیری جدی یا اعتراضی بگیرد. توان هسته ای ایرانف یک توان بومی بوده و توسعه یافته و غیر محدود است و ایران به سرعت می تواند به نقطه مورد نظر برگردد و آنها باید بدانند که باید توافق را اجرا کنند و فضای افکار عمومی جهان کمک کننده به ناقض نبوده و آن را محکوم می کند و آنها امروز یک پارچه نیستند و امروز باید ظن و شک را به سوی آمریکایی ها برد و این اختلاف ناشی از ظهرو قدرتمندانه مذاکره کنندگان ما بوده و خوب است که آدم می خواهد برجام را در همه ابعاد نظر دهد فقط متن برجام را نخواند و متن مخالفنی برجام در آمریکا را هم بخواند و متن مخالفین برجام در منطقه را بخواند. چرا صهیونیست ها و برخی کشورهای عربی با برجام مخالف هستند چون حاوری نکات مقبت فراوانی است که به ملت ایران خدمت کرده اما باید بدانند که ایران یک دیده بانی دارد که این دیده بان نگاهش به تاریخ که امروز چه می گویند نیست و نگاهش به این نیست که چه کسی دارد شعبده بازی می کند نیست و نگاهش به اسمان است و اینکه خداوندی که در آسمان هاست از تصمیمیش راضی است یا ناراضی. اگر حس کرد خدامند ناراضی بوده و تامین کننده منافع ایران نبوده حتما تمهیدات آماده شده فراهم می کند تا به صورت جهشی دشمنان ایرا نرا در بهت قرار دهد.

وی گفت که تاریخ اعلام شده (درباره اعلام نظر درباره پی ام دی) 24 آذرماه است.

شمخانی درباره اصل برداشته شدن سانتریفیوژهاست گفت: سانتریفیوژهایی که در حال گردش هستند جمع نشدند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره موضوع مقابله با نفوذ ذشمن گفت: آیا نفوذ موضوع جدیدی است؟  براندازی یک دستور کار همیشگی برای مقامات آمریکایی‌ها بوده است. ولی آیا هر تماس و تعاملی معنایش نفوذ است. ما نیازمند یک هوشیاری هستیم. بدترین راه مقابله با نفوذ تنزل موضوع نفوذ است و تبدیل آن به یک موضوع جناحی و استفاده از آن برای حذف رقیب است چیزی که این روزها مطرح می شود.

وی گفت: بحث نفوذ در داخل کشور مورد اجماع همه دستگاه های امنیتی بوده و هیچ کسی تردیدی درباره آن ندارد. اما آیا چهره ایران عوض می شود؟ بله، چهره کاذب ایران تغییر می کند 35 سال  و 12 سال است که به صورت لاینقطع علیه ایران کار کرده و ایران هراسی به عنوان یک پروژه دنبال کرده اند . گاهی اوقات وزای خارجه غربی ها که می آیند یک سوال کردم که تصویر شما از ایران قبل و بعد از سفر تغییری کرده که اکثرا جواب مثبت داده و من این را ایران هراسی می نامم. بنابراین حاتما تصویر ایران تغییر می کند. تصویر حمایت ایران از فلسطین و مقاومت و مردمسالاری دینی هرگز تغییر نخواهد کرد اما غربی ها و تکفیری ها هدف واحدی دارند و می گویند که ایران بعد از برحجام تسلیم شد. و می گویند که ایران پس از برجام دست از اندیشه های انقلابی اش برداشته است. بله تصویر ایران عوض می شود چون دیگر ایران هراسی معنا ندارد و تصویر ایران به معنای اتکا به قدرت مردمش و دفاع از مردم عراق و  سوریه و مردم فلسطین و مقابله هوشمندانه با سیاست ها یاستعماگرایانه آمریکا محکمتر از قبل ادامه خواهد یافت.

وی درباره تغییر ماهیت روابط ایران و آمریکا گفت: اگر آمریکا دست از گرگ بودنش بردارد بله. آمریکا نمی تواند دست از گرگ بودنش بردارد.

شمخانی درباره نوسازی سیاست خارجی ایران گفت: چیزی که ما را در 8 سال دفاع مقدس وادار به ایستادگکی کرد، استقلال آزادی و جمهوری اسلامی بوده و این علت بنیانگذاری بوده و جمهوری اسلامی ایران نمی تواند ا اصولمان دست بکشیم مگر آنکه مفاهیمی که تولید کردیم دیگر نباشد اما آمدند و همهترین کاری که کردند که دین می تواند اداره کننده جامعه باشد و همان موقع نیز اسلام ناب محمدی از اسلام آمریکایی تفکیک کردند و این مفهومی است که نمی توان آن را کنار زد. رابطه تاریخی و باورهای دینی ما و هم تجربه انقلاب اسلامی در 3 دهه که عبور کردیم نشان دهنده پایداری بر اصول خودمان است. اگر امروز از ایران با عظمت باد می کنند واگر ش قدرت مجبور می شوند که در برابر ایران بنشینند و مذاکره کنند ناشی از آن است. بعدی می دانم کسی در ذهنش این باشد که ایران را می توان از اصول خودش جدا کرد و اگر کسی این وهیمت را دارد شکست می خورد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره بزک کردن چهره آمریکا توسط برخی در داخل گفت: یکی از دوستانم به من زنگ زد و گفت که آقای شمخانی چرا جلوی مک دونالد و کی اف سی را گرفتید مگر ما با مرغ سوخاری و خوراکی مخالفیم. من معتقدم که خود موضوعش اهمیت ندارد اما اگر ترکیب شد با اعزام هیئت های کارشناسی به نام توریست و آشنا به دیپلماسی سیاه، دیپلماسی سیاه به معنای تماس با مردم بدون دولت برای تحریک مردم است که از آمریکا یا متحدان آمریکا باشد و برای انجام این رسالت باشد مثلا متخصصین تحریک فضای مجازی ایرانی، آمریکایی ها در سال 1979 در ایران حضور داشتند و نتوانستند انقلاب ایران را سرنگون کنند،‌انگاه مشکل ساز خواهد شد.

وی درباره حضور ایران در جنگ سوریه گفت: استمرار شهادت طلبی در نسل کهنسال ما موضوع عجیبی است. ما در سوریه مشاوره می دهیم. چرا باید حکومت مبتنی بر انتخابات مردم بر استانداردهای خاورمخیانه مورد هجوم قرار دهد و یک حکومت خاندانی و موروثی و عشیره ای و قبیله ای که رانندگی زن در آن ممنوع است امن باشد ولی ان حکومت سقوط کند به این دلیل که سکویی است برای مقابله با رژیم صهیونیستی و اگر این حکومت سقوط کند البته به این شکله و فشار از بیرون، تکلیف مردم عراق و لبنان چیست و این دو تا از این سقوط اسیب ببنید تکلیف ما و تهران چیست. ما اگر حضور جدی داشتیم که وضع زودتر از این مشخص می شد. اگر ما در سوریه حضور نداشتیم باید در مرزهای خود با آنها مقابله می کردیم پروژه ایران هراسی برای این بود که ایران سنگر ثبات و امنیت در منطقه دستخوش تحول بشود.

شمخانی درباره برخی از عناصری که اخیر بازداشت شده اند گفت: ما از شبیخون فرهنگی مثلا فقط بحث بدحجابی را به آن بپردازیم و این تنزل این موضوع به شمار می‌اید.ما حتما باید در مقابل نفوذ به وحدت نظر برسیم. بزک کردن و نفوذ در رسانه یک اصل است اما این موضوع را نباید جناحی کنیم. ما باید سد نفوذ را مستحکم کنیم و دشمن با روش های متفاوت و استفاده از نارضایتی کوچک و استفاده از سیل باید با یک جبهه متحد آن را هدف قرار دهیم.

وی گفت: انتقاد و منتقد محترم هستند به شرطی که از نیکویی های یک پدیده ای که از ان انتقاد می کند بگوید و انتقادی که ارائه می کند راه حل هم ارائه دهد و اگر این شروط را رعایت کرد باید حتما باید مورد احترام قرار بگیرد. انرژی هایمان را برای استفاده از یک نقطه ضعف برای ضربه زدن به طرف مقابل استفاده نکنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: آمریکایی ها بعد از 13 ابان به صدام کمک کرده و بهترین جوانان ما را گرفتند بعد از جنگ تحریم ها را اعمال کردند و تلاش کردند که فرهنگ اسلام ایران را به شکل مختلف دچار استخاله کنند و آمریکایی ها امروز اگر فرصت پیدا کنند نه تنها سیلی که با لگد به ما خواهند زد.

وی در پاسخ به صحبت آمریکا که گکفته بود مگر بر آمریکا برای ایران اشغال ایجاد نمی کند گفت این یک سیلی است . اوباما دروغ می گوید. چه کشورهایی که متحد آمریکا بوده اما شرایط خوبی ندارند. راه خوب زیستن مردم ایران تاسی به آمریکا است؟ ایران امروز اسوه و الگو در حوزه های مختلف است. اینکه در نانو وضعیت خوبی داریم اینکه امروز دبایو وضعیت خوبی داریم اینکه اسرائیل افسران امنیتی اش می گوید ایران امروز در زمینه تکنولوژی در حال پیشی گرفتن هستند را آمریکایی ها برای ما ایجاد کرده یا آنکه هدایت رهبری و دانشگاه ها ما را به اینجا رساندند. ما زیستمان در این است که مرگ بر استکبار بگوییم .علت رشد ما این است که از آمریکا بریدیم. مگر ما سال 57 چه داشتیم. صنعت ما صنعت مونتاژ و توسعه شهری ما مبتنی بر طراحی ها غربی بوده است. حجم دانشجوی ما جه میزان بود؟ وضع جامعه پزشکی ما چگونه بود؟ امروز در طب آنقدر قدرتمند هشتیم که برخی به ما نقد می کنند که ما می توانیم توریسم درمانی راه بیاندازیم و چرا آن را مدیریت نمی کنیم. ما اگر دانش نداشتیم قطعا کسی این انتقاد را از ما نمی کرد. ما از آمرکیایی ها نسبت به تکنولوژی عقب هستیم اما نسبت به اقران خود جلو هستیم.

شمخانی درباره مواضع منطقه ایران و آمریکا گفت: آمرکیا می کوید مبارزه با تروریسم و ما هم می گوییم مبارزه با تروریسم ما همدانی را تشییع جنازه می کنیم اما امرکیایی ها تانکرهای فروش نفت داعش را که صدتایی حرکت می کمنند را هدف قرار نمی دهند. چند سال از تشکیل ائتلاف غرب ضد داعش می گذرد. چطور می شود که آنها قادر به نابودی داعش نیستیم. چطور ما اربیل و دمشق و بغداد را از دسترسی داعش حفظ کنیم. داعش ابزاری است برای غرب برای پیشبرد سیاست های منطقه ای است. به طور قطع غرب توانایی نابودی داعش را دارد. داعش یعنی تجهیزات و مقر، مگر با این همه تجهیزات و توانایی غرب امکان دارد که ادامه حضور داشته باشد. داعش بهانه فروش تسلیحات و وابسته سازی دولت ها به غرب است. در 130 سورتی پرواز در روز 12 هدف را می زنند در حالی که 130 نقطه را می توانند بزنند فقط 12 هدف غیر جدی را می زنند ما اینها را می شنویم و اطلاعاتش به ما می رسد منبع داریم که گزارش می دهد معلوم است که مبارزه آنها با داعش شوخی است. از چه زمانی وضعیت میدانی تغییر کرد و بیجی و بخشی از ادلب آزاد شد. پس از وارد شدن روسیه، اینها به تکاپو افتادن که چکار باید بکنند. سیاست های ما با آمریکا در مبارزه با تروریسم یکسان نیست. آمریایی ها در سوریه نمی جنگند و هواپیمایشان علیه داعش به کار نمی کیرد و مسلحان میانه رو را مسلح می کنند و آنها سلاح هایان را به داعش و جبهة النصره می دهند و آمریکایی ها خواهان سهم در سوریه هستند.

وی افزود: سیاست های یک بام و دو هوای آمریکایی ها برای نسل حاضر در این کشور قابل توجیه نیست. برای مردم منطقه هم که قطعا قابل توجیه نیست این سیاست در موضوع حقوق بشر نیز هست. متحدترین کشور با آمریکا در منطقه ما ظالم ترین کشور در زمینه حقوق بشر است. آنها هیچ استاندارد حقوق بشری را رعایت نمی کنند.

شمخانی درباره سیاست های دوگانه غرب گفت: معارضین معتدل وجود ندارد. 300 نفر را آماده کردند و فقط 7 نفر آماده مقابله با داعش شدند و بقیه به داعش پیوستند. اخیرا یک هواپیمای مسافربری هدف یک سلاح دوش پرتاب شده است و این سلاحی است که توسط آمریکا به مخالفان داده شده و معارضین معتدل یعنی آموزش افراد و تسلیح افراد آماده انتقال به گروه های تکفیری هستند و این اقدام همزمان با مذاکرات سیاسی است.

وی گفت: عربستان یک رکورد تاریخی تلخی برای خود ثبت کرد. جوان و آماتور وبی تجربه بودن دستگاه حجاکم فعلی و تصمیم گیرندگان فعالی در ذهن جهان اسلام به طور قطع در دراز مدت یک رکورد مفتضحی است. آنها فکر می کردند دو روزه حکومت در صنعا را می گیرند. بعدز اهشت ماه ببینید چه شده است در یمن. عدن در اختیار القاعده است. انصارالله یک نیروی داخلی بود که در صعده مشغول بود اما امروز شهرت جهانی پیدا کرده و سه استان سعودی هم مرتب در تیررس انصار الله است و انواع پیشرفته بمب و هواپیما و موشک را در اختیار سعودی و علیه مردم یمن قرار داده اند. ولی صدای فریاد علیه این ظلم و جنایت جنگی توسط هیچ نهاد بین المللی شنیده نشده است.

شمخانی درباره حادثه غمبار فاجعه منا اضافه کرد: این حادثه که روی داد رئیس جمهور دستور تشکیل جلهس فوری داد و چرایی وقوع و روش مدیریت پس از وقوع و چگونگی بازگشت جانباختگان و مجروحین در جلسات مختلف در ددرون دولت و وزارت کشور بررسی شد و ایران هنوز پیگیر این است که تکلیف مفقودان مشخص شود و در برخی از آنها هنوز ابهام است و یک کمیته حقیقت یاب بررسی کند. این حادثه می توانست رخ ندهد و اگر وخ داد می توانست ضایعات آن کم وشد و باید تضمینی داده شود که این حادثه بار دیگر روی ندهد. در وزارت خارجه ستادی و جود دارد که ابعاد حقوقی موضوع را پیگیری می کند و تکلیف مفقودین باقی ماندعه باید مشخص ش ود و باید علت وقوع حادثه مشخص شود و دولت سعودی حتما باید پاسخکو باشد. و سعودی ها باید حتما یک کمیته حقیقت یاب تشکیل شود و حتما باید تضمین دهند که این حادثه بار دیگر روی ندهد. و وز ارت خارجه درباره وضعیت رکن آبادی پیگیر است و خبر جدیدی در این باره وجود ندارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره شرایط همسایگان پس از برجام گفت: همیشه اولویت تصویب شده در سیاست خارجی توسعه روابط در ابعاد مختلف با همسایگان است البته به شکل طبیعی دیگران یعنی نیروهای فرامنطقه ای به دنبال این هستند که روابط از روابط تجاری فراتر رود. ولی واقعیت این است که ما هرگز دست از این سیاست بر نمی داریم چون یک سیاست منطقه ای و عقلی است. ما با کشورهای عربی به جز یک کشور که دائم در حال کارشکنی است مشکلی نداریم. توسعه اقتصادی کشورهای همسایه را توسعه خود می دانیم.

وی درباره انتخابات اسفند گفت: شورای عالی امنیت ملی به عنوان بخشی از کلیت نظام درباره مسئله انتخابات را که یک برگه برنده در منطقه است 37 سال است که انقلاب صورت گرفته و بیش از 37 انتخابات در ایران انجام شده و ما هیچ نهاد حکومتی نداریم که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم توسط مردم انتخابنشده است. انتخابات در ناامید کردن غرب نقش تعیین کننده دارد. مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری دو پایگاه مقابله با نفوذ دشمن است.

شمخانی درپایان گفت: شرایط ما شرایط حساسی است. راه مقابله با دشمن وحدت و انسجام و سعه صدر نسبت به تحمل یکدیگر و رعایت در مبانی دین در نوع نگاه به یکدیگراست. ما باید بدانیم که نبرد با ما تا زمان دست کشیدن از اندیشه های دینی ادامه خواهد یافت و راه مقابله با آن وحدت است.
انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز