تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°

۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
روسیه:

قرارداد سامانه دفاعی اس 300 اوایل سال 2016 امضا می‌شود

یک مقام روس می‌گوید قرارداد سامانه دفاعی جدید اس 300 با ایران اوایل سال آینده میلادی امضا می‌شود.
کد خبر: ۶۴۱۶
اخبار معاصر: خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد: سخنگوی هیات اعزامی این کشور در نمایشگاه هوافضای 2015 دوبی گفت این قرارداد زودتر از سال 2016 امضا نخواهد شد اما 18 ماه پس از امضای قرارداد به ایران تحویل می‌شود.

  وی گفت: «گفت‌وگوها با طرف ایرانی درباره شکل قرارداد سامانه موشکی دفاعی اس 300 ادامه دارد و زودتر از اوایل سال آینده کامل نخواهد شد.»

اس 300

 به گفته او، کنسرسیوم آلماز-آنتئی که مسئول اجرای این قرارداد است می‌تواند 18 ماه پس از امضای قرارداد سامانه را تولید و به ایران تحویل دهد.

 خبرگزاری تاس می‌گوید هنوز اطلاعات رسمی درباره تغییر در نوع سامانه‌ای که قرار است ایران تحویل بگیرد منتشر نشده است اما سامانه اس 300 پی‌ام‌یو 1 که تولید آن متوقف شده ممکن است به طور اختصاصی برای ایران تولید شود یا این کشور سامانه اس 300 وی‌ام را تحویل بگیرد.

 اس 300

«قرارداد اس 300 امضا شده است»

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع روسی گزارش داد که ایران و روسیه قرارداد تحویل سامانه دفاعی اس 300 را امضاء کرده اند.

در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از سرگی چمیزوف، مدیر کل شرکت دولتی روس‌تک نوشت: «روسیه با ایران قرارداد فروش سامانه موشکی اس 300 را امضا کرد. فاز اول این قرارداد اجرا شده و ایران شکایت خود را از روسیه پس گرفته است.»

هنوز هیچ مقام ایرانی این خبر را تایید نکرده است.

 براساس قراردادی که ایران و روسیه سال ۲۰۰۷ امضا کرده بودند، مسکو باید پنج سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به تهران تحويل می‌داد.

با این حال، مسکو تاکنون به بهانه آن که فروش این سامانه برخلاف دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است، از تحویل آن به تهران خودداری کرده است. تهران در واکنش به این اقدام روسیه، از مسکو شکایت کرد.

اس 300

 ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه 24 فروردین با امضای حکمی تحریم تحویل سامانه‌های موشکی زمین به هوای اس 300 به ایران را لغو کرد.

اما لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پس از امضای این حکم گفت روسیه داوطلبانه و جدا از تحریم‌های سازمان ملل، تحویل موشک‌های اس 300 به ایران را تعلیق کرد تا به توافق بر سر موضوع هسته‌‎ای ایران کمک کرده باشد. [بیشتر بخوانید]

ولادیمیر کوژین، مشاور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در امورنظامی و همکاری فنی، پیشتر گفته بود چون از زمان امضای توافق نخست مدت زیادی گذشته است، مسکو سامانه اس 300 را برای تحویل به ایران ارتقا می‌هد.

سامانه موشکی اس۳۰۰ که یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع ضدهوایی در جهان است، برای دفاع از تاسیسات مهم در برابر حملات هوایی طراحی شده و می‌تواند تا ۱۰۰ هدف را هم‌زمان در آسمان ردیابی کند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز