تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
مظفری:

فقط 6 داور در تست‌های بین‌المللی موفق می‎شوند

کارشناس داوری فوتبال ایران گفت: در حال حاضر فقط 6 داور در فوتبال ایران هستند که می‌توانند تست‌های بین المللی را با موفقیت پشت سر بگذارند.
کد خبر: ۶۵۱۶
پرچم کمک داور

اخبار معاصر: نوید مظفری درباره اینکه آیا جلسه سجادی با مسئولان فدراسیون فوتبال و داوری، مشکلات اخیر را حل خواهد کرد یا نه، گفت: فکر می‌کنید برگزاری این جلسات چه تاثیری در حل مشکلات داوری فوتبال کشور داشته باشد؟ در واقع تاثیر این جلسات مانند برگزاری یک جلسه کلاس آسیب شناسی داوری است. آیا با برگزاری یک جلسه کلاس آسیب شناسی داوری که بارها هم برگزار شده، مشکلات داوری ما حل شده است؟

وی افزود: برنامه شب گذشته نود را دیدم. به نظرم نظرسنجی این برنامه در خصوص مشکلات داوران کامل نبود و می‌شد مسائل دیگری را در آن لحاظ کرد. برایم جالب بود که رئیس کمیته داوران می‌گفت 5 ثانیه کمتر در تست داوران ایرانی نسبت به تست‌های بین المللی چیز زیادی نیست. به جرات می‌گویم در حال حاضر فقط 6 داور در فوتبال ایران هستند که می‌توانند تست‌های بین المللی را با موفقیت پشت سر بگذارند. چون بارها خودم در آن رد شده‌ام، می‌دانم چقدر تست سختی است. یک داور ایرانی با آمادگی جسمانی معمولی نمی‌تواند چنین تستی را با موفقیت پشت سر بگذارد.

مظفری در مورد تمرکز نداشتن داوران مطرحی همچون فغانی در جریان بازی‌ها که نمونه آن در شمارش پنالتی‌های دیدار تیم‌های نفت تهران و پدیده بود، اظهار داشت: فغانی، پیام حیدری، موعود بنیادی‌فر و ... جزء 6 داوری هستند که آمادگی بدنی بالایی داشته و تست‌بین المللی را می‌توانند با موفقیت پشت سر بگذارند اما فغانی درگیر حاشیه‌هایی است که در فوتبال ایران برایش ایجاد می‌شود.

این کارشناس در مورد اینکه 4 داور بزرگ فوتبال ایران به دلیل اشتباهات تاثیرگذار در دیدارهای پرسپولیس مقابل حریفانش محروم شده‌اند، تاکید کرد: مطمئن باشید اشتباهات این 4 داور سهوی بوده و برنامه‌ریزی شده یا سازمان‌دهی شده نیست. متاسفانه برخی از مسئولان پرسپولیس فکر می‌کنند با محروم شدن یک داور، داوران دیگر در پشتیبانی صنفی از آن داور با پرسپولیس لج می‌کنند در حالی که این فکر کاملا غلط است و داوران ایرانی نه تنها با یکدیگر متحد نیستند بلکه برخی از آنها حتی از محرومیت همکارشان خوشحال هم می‌شوند.

وی در مورد هم راستا نبودن دپارتمان و کمیته داوران با یکدیگر گفت: فیفا شرح وظایف کمیته و دپارتمان داوری را کاملا مشخص کرده است. از نظر فیفا وظیفه سیاست‌گذاری و چیدمان داوران با کمیته است و دپارتمان نقش اجرایی را دارد اما متاسفانه در فوتبال ما این طور برداشت می‌شود که هرکه کار چیدمان را انجام می‌دهد نفر اصلی و رئیس است.

مظفری در خصوص اینکه راه حل برون رفت از شرایط فعلی چیست، گفت: باید از کشورهایی که در این زمینه موفق بوده‌اند الگوبرداری کرد چون چرخ اختراع شده و دیگر نیاز نیست تا ما به دنبال اختراع آن باشیم. به عنوان مثال کمیته داوران ما باید متشکل از 15 یا 17 عضو کاربلد و با تجربه باشد که نظرات مختلفی دارند نه اینکه 5 عضو باشند که هرچه مافوقشان بگوید را تایید کنند. مشکل ما تغییر فرد نیست. پس از تغییر فرد چه سیستم جایگزینی برای آن در نظر گرفته می‌شود؟ مثلا با رفتن عسگری و آمدن عنایت چه تغییری ایجاد شد؟ آیا اشتباهات داوری کمتر شد؟ تنها راه حل این است که افراد فعلی بروند و کل سیستم تغییر کند تا همانطور که گفتم یک سیستم قانونمند جایگزین آن شود.

وی عنوان کرد: وقتی رئیس کمیته داوران از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و همه چیز را بر گردن داوری مثل جهانبازی می‌اندازد طبیعی است که جهانبازی نیز از روش رئیس خود تبعیت کرده و کمک داور را فقط مقصر جلوه می‌دهد در حالی که فیفا در چنین مواردی کل تیم داوری را مد نظر قرار می‌دهد.


انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز