تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
نوبخت در نشست خبری:

دولت خواهان افزایش کیفیت و نرخ مناسب خودروهای داخلی است

سخنگوی دولت گفت: دولت خواهان افزایش کیفیت و نرخ مناسب خودروهای داخلی است و هیچ عذر و بهانه‌ای را نخواهد پذیرفت.
کد خبر: ۶۵۱۷
اخبار معاصر : "محمدباقر نوبخت"سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه که امروز سه‌شنبه (19 آبان‌ماه) در غرفه بین‌الملل بیست ویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد، در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه دولت چه تمهیداتی را برای برگزاری مراسم اربعین حسینی اندیشیده است؟ گفت: با توجه به این که سال گذشته استقبال بسیاری از سوی شیعیان و مردم خوبمان برای حضور در کربلا و عتبات عالیات در روز اربعین حسینی داشتیم و با توجه به این که امسال نیز استقبال بسیاری در این زمینه صورت خواهد گرفت، از سال گذشته تدارکاتی برای برگزار شدن هر چه بهتر مراسم اربعین حسینی برای زائران ایرانی فراهم شد و ستاد خاصی در این زمینه تشکیل شده است.

*پیش بینی تمهدات لازم از سوی دولت برای مراسم اربعین حسینی

وی با بیان اینکه در این ستاد همه مشکلات احتمالی و موارد، پیش بینی و رسیدگی شد، افزود: همه تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده و رسانه ملی نیز به خوبی در این زمینه اطلاع رسانی داشته است، لذا از صدا وسیما به دلیل اینکه مسیر و امکان حضور مردم در کربلا را به تصویر کشیدند، تشکر می‌کنم. ان شاءالله سال جاری شاهد برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی باشیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این مسیر مشخص شده کاملا قانونمند بوده به گذرنامه احتیاج دارد تاکید کرد: این برنامه نشان داد که مسافران زمینی به چه صورتی مسیر خود را انتخاب کنند، در مورد مسیر نجف و کربلا هم که شیعیان معمولاً با پای پیاده عازم می‌شوند محل استقرار مرکب‌ها نشان داده شد یعنی کسی که می‌خواهد به این سفر زیارتی برود از طریق ستاد اربعین و رسانه ملی کاملاً راهنمایی می‌شود.

وی افزود: برادران اهل سنت هم در این سفر پا به پای شیعیان پیش می روند و همبستگی خود را نشان می‌دهند.

*بررسی کاهش سود بانکی امروز در شورای اقتصاد

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه در روزهای آغازین ثبت نام وام خودرو دولت چه تدابیری را اندیشیده که دلال‌ها بازار سیاه به‌وجود نیاورند، اظهار داشت: در ارتباط با سیاست کوتاه مدت دولت برای سرعت بخشی به خروج از رکود، پیش از این اطلاع‌رسانی شد و همین طور در عرصه سیاست‌های مالی با ابزار مالی و ابزار سیاست‌های پولی با ابزار پولی هدف تحرک بخشی به اقتصاد نیز کاملاً اطلاع‌رسانی شده است؛ مرکزی و وزارت صنعت و معدن ساز و کارهایی را مشخصا در مورد خودرو بیان کرده‌اند تا این نوع دلال‌بازی‌ها پیش نیاید.

وی ادامه داد: اگر در این فرآیند فردی بخواهد به صورت غیر رسمی اقداماتی را انجام دهد ساز و کارهای مناسب برای برخورد با آن طراحی شده است.

نوبخت تصریح کرد: امروز در اطلاع‌رسانی وزارت صنعت و معدن بیان شد که طرح های انحراف در مورد خودرو به حداقل می رسد و اگر موردی هم به صورت پیش‌بینی نشده اتفاق بیفتد با آن برخورد می‌شود.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: تغییر سود بانکی سیاست مشترکی میان بانک مرکزی، وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی است. گام عملیاتی این موضوع نیز از طریق پرداخت تسهیلات خرید خودرو به محصولات داخلی با نرخ 16 درصد فراهم شده است و این موضوع نشان می‌دهد که جهت‌گیریمان برای تغییر نرخ تسهیلات بانکی است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما با این کار جهت‌گیری خود را برای تغییر نرخ انجام دادیم گفت: همچنین در مصوبه قبلی شورای پول و اعتبار نیز بر این موضوع تاکید شد و نظارت کافی هم به توافقات و مصوبات شورا انجام خواهد شد و این موضوع سیاست قاطع است و دارای منطقی اقتصادی می‌باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان نوبخت با اشاره به بحث کیفیت خودرو گفت: ذخایری که اینک در خصوص خودروهای ساخته شده وجود دارد به این معنا نیست که این خودروها نقص داشته‌اند، خیر؛ به این صورت نبوده است. وزارت صنعت و معدن موافقت کرده است که با دقت بر کیفیت این خودروها نظارت داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما یکبار دیگر فرصت مناسبی را برای اقبال مجدد مردم و مصرف‌کنندگان برای استفاده از این محصولات فراهم کردیم و تا این اعتماد همواره از سوی مصرف‌کنندگان برای صنعت ملی فراهم شود و همیشه ترجیحمان این باشد که از خودروی داخلی استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: دولت خواهان افزایش کیفیت و نرخ مناسب برای این تولید است و هیچ عذر و بهانه‌ای را نخواهد پذیرفت.

*شورای عالی امنیت ملی در آینده نزدیک کمیته نظارت بر برجام را معرفی می‌کند 

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی براینکه کمیته پیگیری و نظارت بر برجام برای تحقق شروط رهبری چه زمانی فعال خواهد شد، اظهار داشت: شورای عالی امنیت ملی به عنوان نهاد رسمی موضوع پرونده هسته‌ای را از پیش دنبال می‌کرد.

وی افزود: در حال حاضر مصوبه شورای امنیت ملی برای چگونگی اجرای برجام عملیاتی شده است و در روزهای آینده کمیته نظارت بر برجام را معرفی خواهند کرد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در روز یکشنبه گذشته این شورا جلسه‌ای داشت و جلسات دیگر نیز در روزهای آینده تشکیل خواهند داد.

*برای استیفای حقوق حادثه‌دیدگان منا از همه ابزارهای رسمی و غیررسمی استفاده خواهیم کرد

نوبخت در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین رسیدگی کمیته حقیقت‌یاب درباره "حادثه منا" اظهار داشت: در این راستا یک گروه کارشناسی از ایران در قالب سازمان حج و زیارت و دیگر نهادهای ذی ربط به عربستان رفتند و درباره‌ی شناسایی مفقودین و استیفای حقوق حادثه‌دیدگان مواردی را ارائه دادند.

وی افزود: ایران برای استیفای حقوق حادثه‌دیدگان منا از همه ابزارهای رسمی و غیررسمی استفاده خواهد کرد.

نوبخت خاطرنشان کرد: امیدواریم کمیته حقیقت‌یاب که یک بخش آن با همکاری دولت عربستان است بزودی فعال شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه رئیس جمهور در روز افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات گفته بود مطبوعات نقش پلیس مخفی را بازی می‌کنند دلیل رئیس جمهور از این سخن چه بود و مواضع دولت درباره فعالیت مطبوعات چیست؟ اظهار داشت: رئیس جمهور طبق اصل 113 قانون اساسی مسؤلیت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارد هر جایی که احساس کند حقوق شهروندان و مطبوعات مخدوش شده موضع‌گیری می‌کند. 

وی افزود: دولت به عنوان عقبه و یک مجموعه‌ در بخش تصمیم‌ساز عمل می‌کند و هرآنچه را که در راستای اصلاح قوانین باشد بررسی کرده و این موضوع را به نحو شایسته‌ای دنبال خواهد کرد.
  
نوبخت درباره این سؤال که چرا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جلوی اعتبارات استان گیلان را گرفته است، اظهار داشت: طبق زمانبندی اعتبارات براساس قانون بودجه است و هیچ مبلغی را سازمان مدیریت بدون برنامه‌ریزی و زمانبندی پرداخت نمی‌کند.
 
*بازپرداخت وام خودرو  در اقساط 4 تا 7 ساله پیش بینی شده است

سخنگوی دولت همچنین درباره واگذاری خودرو به شهروندان نیز گفت: هریک از واحدهای خودرو سازی باید متعهد شوند براساس برنامه زمانبندی خودرو را تحویل دهند، در یک دوره 4 تا 7 ساله نیز برای بازپرداخت اقساط خودرو پیش‌بینی شده است.

نوبخت درباره گزارشهای شاخص‌های اقتصادی آنگونه در جامعه گفته می‌شود ملموس نیست، گفت: شاخص‌های اقتصادی ارائه شده نشان داد رشد منفی 8/6 درصد به مثبت 3 رسیده است.

وی تأکید کرد: رشدهای بالای اقتصادی باید به گونه‌ای باشد که مردم آنرا در سفره خود احساس کنند. رشد منفی 6 روندش تغییر کرد اما آنگونه که باید کافی نبود.

نوبخت در پاسخ به این سوال که علت تاخیر سفر رئیس جمهور به استان سمنان، کشورهای ایتالیا و واتیکان چیست، گفت: این دو سفر را تایید می‌کنم اما زمان آن مشخص آن مورد تایید نیست و هر وقت که زمان قطعی آن مشخص شد اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

*تصویب لایجه شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات در هیئت دولت

وی درباره لایجه شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات نیز گفت: این لایحه در دولت تصویب شد و با قید فوریت بعد از تعطیلی مجلس به این نهاد تقدیم می شود.

سخنگوی دولت درباره اظهارات رئیس قوه قضائیه که سخنان رئیس جمهور در نمایشگاه مطبوعات را خلاف و افترا دانسته بود، اظهار داشت: در هیچ یک از مقاطع زمانی دستگاه قضا و قوه مجریه تا این حد همدل و هماهنگ نبودند این دوره یکی از دوره‌های خوب همدلی و همزبانی میان سران قوا است.

وی افزود: این همکاری‌ها به ویژه با قوه قضائیه بسیار است و اینجا جا دارد که از این همکاری‌ها و تشریک مساعی‌ها در جهت تصویب برجام از دستگاه قضا قدردانی کنم.

رئیس سازمان مدیریت تصریح کرد: همدلی ها به این معنا نیست که نظرات در همه مسائل یکی باشد ، در واقع دو قاضی درباره یک پرونده یک رای را صادر نمی کند.

وی تاکید کرد: ما به اصل 57 قانون اساسی پایبندیم و در این راستا اصل 113 قانون اساسی نیز یک جایگاه ویژه‌ای برای رئیس جمهور قائل شده و بعد از مقام معظم رهبری عالی ترین مقام رئیس جمهور است که مسئولیت اجرای قانون اساسی را دارد و می تواند نظرش را در جایگاهش بیان کند.

سخنگوی دولت افزود: ما در مذاکرات هسته‌ای نه تنها توانستیم تحریم‌ها را از گُرده مردم برداریم،‌ بلکه تاییدیه حقوق هسته‌ای را که منجر به این شد که چرخه کامل صنعت در داخل فعال شود را از مراجع رسمی جهان گرفتیم.

وی تاکید کرد: غربی‌ها حتی از استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای در بوشهر مخالف بودند بنابراین به دنبال این تاییدیه بعد از برجام نیازمند همدلی و همزبانی با ملت هستیم تا آثار مثبت اقتصادی را ببینیم.

سخنگوی دولت درباره این سوال که آیا شورای عالی امنیت ملی وارد موضوع بازداشت خبرنگار نفوذی شده است، گفت: مباحث شورا از سوی دبیر آن اطلاع‌رسانی می شود و بنده فقط سخنگوی دولت هستم بنابراین پاسخ دقیق را باید از آنان بپرسید.

نوبخت درباره اتفاق اخیری که در رسانه ملی بوجود آمد و منجر به توبیخ و برکناری مدیر گروه کودک شبکه 2 سیما شد، تصریح کرد: عدم مداقه از سوی عوامل این برنامه موجب آزردگی خاطر بخش بزرگی از آذری‌زبانان شد. طیف بزرگی از مردم آذری‌زبان برای کشورمان بسیار محترم‌اند و خدمات بسیاری در طول جنگ تحمیلی ارائه داده‌اند، بنابراین انتظار می رفت نسبت به این عدم توجه واکنش مقتضی از سوی مسئولین صدا و سیما ارائه شود، در عین حال از عذرخواهی مسئولین سازمان صدا و سیما نسبت به برخوردی که با عوامل این برنامه داشتند، تشکر می‌کنم.

نوبخت اضافه کرد: رئیس جمهور همواره مدافع حقوق ملت و در کنار قومیت ها هستند و باید خرده فرهنگ‌ها بصورت نظام‌مند و مسئولانه تقویت شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ادامه اظهاراتش در نشست خبری، خطاب به خبرنگار یکی از رسانه‌هایی که حضور در نمایشگاه مطبوعات را تحریم کرده‌اند، گفت: خوشحالم که نماینده این خبرگزاری هم تحریم خود را شکسته و در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرده است، هرچند اگر بقیه رسانه‌ها هم در این جمع بودند ما خوشحالتر می‌شدیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نوبخت با بیان اینکه برخی اعلام کرده اند که بازپرداخت وام خودرو به جای 7 سال، به 4 سال کاهش پیدا کرده است، گفت: هیچ اقدام انفرادی از سوی نظام بانکی امکان انعکاس به صنعت کشور را ندارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: روز جمعه جلسه مشترکی میان وزارت صنعت با بانک مرکزی برگزار شد و ما نیز تمامی مطالب آنرا منتشر کردیم، چرا که دولت در اجرا و نظارت بر تمام مسائل مربوط به وام خودرو دقت خواهد کرد و مسئولیت پیگیری و تهیه گزارش در مورد وام خودرو بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قرار داده شده که این سازمان هم با جدیت به کار خود ادامه می‌دهد.

نوبخت ادامه داد: مسئله مهم در تصمیمات دولت این است که برای منافع ملی انجام می‌شود همانطور که برجام مخالفان خود را داشت و تمامی مخالفت‌ها نیز برای تامین منافع ملی بوده و نه اغراض سیاسی.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه افزود: دولت هر تصمیمی را که به نفع مردم بداند اجرا می‌کند و برخی می‌توانند در این فرآیند مخالفت  و یا موافقت کنند اما زمانی که آثار مثبت آن نشان داده شود مردم خود داوری می‌کنند که چه کسی در تقابل نظرها را ه درست را رفته است.

وی تاکید کرد: دولت در مورد نظرات مخالف خویشتن‌داری می کند و منتقدان می‌توانند نظرات خود را بیان کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت نفت اعلام کرده بابک زنجانی دومی هم به این وزارتخانه بدهکار است، گفت: دستگاه‌های نظارتی هرجایی که احساس کنند خلاف قانون انجام شده و حقی از بیت‌المال تضییع شده باشد در کنار قوه قضاییه نظارت خواهند کرد و برخوردهای مناسب قطعا صورت خواهد گرفت.

نوبخت بیان کرد: اگر در لایحه بودجه سال 95 بدون تبصره و با یک نوع نوآوری به مجلس ارائه شود بدان معنا نیست که ردیف‌های مناسب برای اموری که سیاست‌های دولت در آن است، نداشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه با اشاره به ردیف مربوط به کمک به مطبوعات در لایحه بودجه سالانه افزود: اکنون ردیفی برای کمک به مطبوعات در بودجه وجود دارد، اگر می‌خواهیم شرایط به گونه‌ای باشد که امکان دسترسی همگان به مطبوعات وجود داشته باشد باید این ردیف را از لحاظ اعتباری تقویت کنیم، بنده تا ماه آینده ردیف بودجه مطبوعات را برای سال 95 گزارش داده و همچنین اعلام خواهم کرد که این ردیف طی سالهای گذشته چگونه بوده و چه میزان افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاون مطبوعاتی این وزارتخانه، چگونگی توزیع یارانه مطبوعات را به طور شفاف و واقع‌بینانه ارائه خواهند کرد تا نگرانی عده‌ای در مورد عدم رعایت عدالت در توزیع یارانه مطبوعات برطرف شود.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به کاهش سود بانکها تصریح کرد: تقلیل سود 20 درصد بانکها به 18 درصد مصوبه شورای پول و اعتبار است و زمانی که از دولت صحبت می‌شود یعنی هیئت وزیران اما در این مورد بنده به همراه رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و چند وزیر دیگر در کنار بانکها در شورای پول و اعتبار عضو هستیم و هر تصمیمی در آنجا متعلق به شورای پول و اعتبار است لذا دولت در پاستور تصمیم می گیرد و نظر می دهد اما می‌تواند از طریق اعضای هیئت وزیران در جلسه شورای پول و اعتبار جمع‌بندی خود را مطرح کند.

به گفته نوبخت، مصوبه شورای پول و اعتبار به طور حتم اجرا خواهد شد.

وی در پایان در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران خاطرنشان کرد: امیدواریم  همه‌ موانع قانونی در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد برطرف شده تا مشکل روزنامه نگاران نیز حل شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز