تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
رهبر معظم انقلاب در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی:

برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند

دشمنان از حضور دانشگاهیان با روحیه انقلابی در میدان و برهم‎زدن خط قرمزهای آنان و بالا بردن پرچم علم و پر رنگ کردن شعارهای انقلابی وحشت دارند و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی و هزینه‌های سنگینی می‌کنند.
کد خبر: ۶۵۷۵
اخبار معاصر: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار رؤسای دانشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی، پارک های علم و فناوری و مراکز پژوهشی کشور ضمن تبیین مبسوط تاریخ و میراث و تجربه علمی کشور در دوران قبل و بعد از اسلام و جایگاه و نقش دانشگاهها در تاریخ معاصر بویژه در نهضت اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بر لزوم برنامه ریزی دانشگاهها و مراکز علمی برای استفاده از میراث و تجارب علمی متراکم، بمنظور نقش آفرینی در ایجاد «تمدن نوین اسلامی» تأکید کردند و گفتند: نیازسنجی علمی برای حال و آینده، جلوگیری از کاهش سرعت پیشرفت علمی، اجرای دقیق نقشه جامع علمی، توجه به کیفیت در آموزش عالی، پیگیری جدی ارتباط دانشگاه و صنعت، نقش آفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی، گسترش فضای فرهنگ ایمانی و اسلامی، عمق بخشی بصیرت دینی و سیاسی، و میدان دادن به دانشجویان و اساتید ارزشی، انقلابی و متدین، از لوازم نقش آفرینی دانشگاهها در شکل گیری تمدن نوین اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار جلسات با دانشگاهیان را یکی از بهترین و شیرین ترین جلسات توصیف کردند و با اشاره به جایگاه علم به عنوان ابزار پیشرفت و اقتدار، افزودند: دانشگاه مهمترین مرکز تربیت مدیران آینده کشور است به گونه ای که عملکرد مناسب و یا غیر مناسب دانشگاهها در این زمینه، آینده کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

حضرت آیت الله خامنه ای به سابقه طولانی پرورش و تربیت بزرگان و نخبگان علمی در ایران، همچون ابن سینا، فارابی، زکریای رازی، خوارزمی، و تعداد زیاد دیگری از نام آوران علمی در عرصه های مختلف اشاره و خاطرنشان کردند: ایران در طول تاریخ، قلّه تولید فکر و علم بوده است و این روند تا قبل از دوران قاجار و پهلوی ادامه داشت.

ایشان گفتند: متأسفانه در دوران قاجار و پهلوی، حرکت علمی کشور به دلایل خاص متوقف شد و در زمانیکه دوران شکوفایی علمی در اروپا بود، ما نتوانستیم از استعدادها و زمینه های علمی و اخلاق علمی خود استفاده کنیم، بنابراین از حرکت علمی دنیا عقب ماندیم.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برنامه ریزی غربی ها برای کشورهای باصطلاح جهان سوم، بمنظور تربیت مدیرانی براساس تفکر و سبک زندگی غربی از طریق دانشگاهها افزودند: آنها در اجرای این طراحی خود در ایران، به دلیل هویت ایرانی و همچنین گسترش و تعمیق تفکرات اسلامی و دینی در میان دانشجویان و دانشگاهیان با مشکل مواجه شدند و بعد از نهضت اسلامی در سال 1341 نیز یک حرکت عظیم و رو به رشد دینی در دانشگاهها آغاز شد.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: پیروزی انقلاب اسلامی که همچون زلزله ای برای دنیای غرب و شرق آن روز بود، تأثیر بسیار زیادی در دانشگاهها گذاشت و بسیاری از فداکارترین و صادق ترین یاران انقلاب از متن دانشگاهها بودند.

ایشان با اشاره به شرایط دانشگاهها در 37 سال گذشته و فراز و فرودها و حضور سلایق گوناگون داخل نظام و جریانهای مختلف فکری در دانشگاهها، خاطرنشان کردند: اکنون مهمترین سؤال این است که دانشگاهها با استفاده از این میراث تاریخی و علمی و تجربه گرانقدر انقلاب اسلامی، چگونه می توانند در شکل گیری «تمدن نوین اسلامی» که همان «جامعه آرمانی اسلام» است، نقش آفرینی کنند.

رهبر انقلاب اسلامی، مسئولان آموزش عالی و رؤسای دانشگاهها و مراکز علمی را به تفکر و تعمق در این خصوص فراخواندند و گفتند: باید تمام برنامه ها و مسیر حرکت دانشگاهها در جهت نقش آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای لازمه حرکت در این مسیر را، اطلاع دقیق و میدانی مسئولان وزارت علوم و بهداشت از شرایط واقعی دانشگاهها دانستند و تأکید کردند: نباید فقط به گزارش ها بسنده کرد بلکه باید خروجی ها را بصورت میدانی مورد بررسی قرار داد تا متوجه شد که اهداف مورد نظر تا چه حد محقق شده اند.

ایشان وجود نیروهای مستعد را برای حرکت علمی، مهم خواندند و خاطرنشان کردند: مهمتر از نیروهای مستعد، جهت گیری علمی است، زیرا اگر جهت گیری علمی، صحیح و در چارچوب اخلاق و معنویت نباشد، تبعات زیادی را بوجود خواهد آورد.

رهبر انقلاب اسلامی، «استعمار» و «بمب اتم» را دو نمونه تاریخی از نتایج قرار گرفتن علم در مسیر غلط دانستند و افزودند: باید همواره مراقب باشیم تا اخلاق و معنویت در کنار علم قرار گیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای «نیاز سنجی علمی» برای حال و آینده کشور را بسیار ضروری خواندند و گفتند: در حرکت علمی باید نیازهای فعلی و نیازهای آینده کشور مد نظر قرار گیرند و در رشته هایی سرمایه گذاری شود که مورد نیاز کشور است.

ایشان جهت دهی به مقالات علمی و پایان نامه های دکترا در چارچوب نیازهای فعلی و آینده کشور را موضوعی مهم دانستند و افزودند: دانش هسته ای از جمله موضوعات مورد نیاز کشور است که از سالها پیش برروی آن سرمایه گذاری شد زیرا اگر امکان استفاده از نفت نباشد و یا ذخایر نفت به پایان برسد قطعاً نیازمند انرژی جایگزین هستیم.

رهبر انقلاب اسلامی بار دیگر به موضوع تولید اورانیوم بیست درصد به دست دانشمندان جوان ایرانی اشاره کردند و گفتند: در مقطعی سوخت راکتور تهران که برای تولید رادیو دارو است، رو به پایان بود و غربی ها شروط خفت باری برای تحویل این سوخت مطرح کردند اما جوانان با استعداد و مؤمن ما با تلاش شبانه روزی، اورانیوم بیست درصد را تولید و نیاز کشور را برطرف کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه سخت ترین مرحله غنی سازی اورانیوم، تا میزان بیست درصد است و دستیابی به غنی سازی بالاتر از آن تا نود و نه درصد براحتی امکان پذیر است، گفتند: علت دستپاچگی غربی ها در قضیه هسته ای، همین موضوع بود . البته اگر آنها همان موقع سوخت راکتور تهران را تحویل می دادند، ما به دنبال غنی سازی بیست درصد نمی رفتیم.

ایشان در جمع بندی این بخش از سخنان خود خاطرنشان کردند: نیاز سنجی علمی و سرمایه گذاری برروی دانش مورد نیاز کشور بسیار مهم است و باید همواره مدنظر قرار گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی، «سرعت پیشرفت علمی» را برای جبران عقب ماندگی ها و همچنین استمرار حرکت علمی، بسیار ضروری و اساسی خواندند و گفتند: متأسفانه برخی که خود دانشگاهی هستند، در دانشگاهها  به دانشجویان می گویند که این پیشرفتهای علمی دروغ است! اگرنادرست است، پس چرا مرکز تحقیقات رژیم صهیونیستی از پیشرفت علمی ایران ابراز نگرانی می کند؟

ایشان با اشاره به عقب ماندگی تاریخی علمی کشور، تأکید کردند: اگر سرعت پیشرفت علمی کشور کم شود، فاصله ما با حرکت علمی دنیا بیشتر خواهد شد، بنابراین باید سرعت پیشرفت  خود را حفظ کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی پژوهش محور شدن دانشگاهها، اجرای دقیق نقشه جامع علمی کشور، توجه به کیفیت آموزش عالی و تعیین شاخص های دقیق و منطبق با واقعیات، و ارتباط دانشگاه با صنعت را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: یکی از راههای ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهها، برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه است که لازمه این موضوع هم، برنامه ریزی وزرای مربوطه و ایجاد همکاری جامع میان دانشگاهها و صنعت در بخش های دولتی و غیردولتی است.

حضرت آیت الله خامنه ای به لزوم نقش آفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی از طریق شرکت های دانش بنیان نیز اشاره و درخصوص اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کردند: درخصوص اجرای اقتصاد مقاومتی آن چیزی که باید اتفاق بیفتد هنوز اتفاق نیفتاده است و مسئولان دولتی تازه، گزارشی درباره برنامه های در نظر گرفته شده برای اجرای اقتصاد مقاومتی به من داده اند.

ایشان در ادامه به موضوع مسائل فرهنگی در دانشگاهها نیز اشاره کردند و با انتقاد از برخی اقدامات انجام گرفته، گفتند: برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته اند و برای توجیه کار غلط خود می گویند، دانشجویان باید شاد باشند!

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: شاد بودن برای هر محیطی خوب است، اما به چه قیمتی؟ به قیمت برگزاری مراسم و اردوهای مختلط؟ مگر غربی ها از اختلاط چه بهره ای جز جنایات کنونی جنسی برده اند که ما بدنبال پیروی از همان شیوه ها هستیم.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه کار فرهنگی ماهیت دیگری دارد، گفتند: مسئولین فرهنگی دانشگاهها بفهمند چه می کنند؟ کار فرهنگی صحیح این است که انسان مؤمن، متخلق، انقلابی، معتقد به آرمانها، دوستدار کشور و نظام اسلامی و دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی تربیت شود.

ایشان بصیرت دینی و سیاسی را برای جوانان و جلوگیری از لغزشها بسیار مهم خواندند و خاطرنشان کردند: علت لغزش بسیاری از افراد در فتنه 88 ، که انسانهای بدی هم نبودند، نداشتن بصیرت بود. هنگامی که طرف مقابل می گوید «انتخابات بهانه است و اصل نظام نشانه است»، فرد معتقد به نظام چه باید بکند؟ اگر بصیرت نباشد، وظیفه ی لحظه ی نیاز انجام نخواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی، ایجاد اعتماد به نفس و امید به آینده در میان جوانان را از دیگر کارهای فرهنگی لازم در دانشگاهها برشمردند و گفتند: در کشور نقاط امیدواری بسیار زیاد است که از جمله آنها ظرفیت های فراوان و موقعیت و اقتدار کنونی کشور است.

حضرت آیت الله خامنه ای خود کم بینی را بزرگترین خطر خواندند و افزودند: خود کم بینی و دست کم گرفتن توانایی و قدرت ملت و کشور باعث می شود، در شرایطی که همه به قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه، اذعان دارند، فردی در داخل بگوید «ما کسی نیستیم و منزوی هستیم!»

ایشان تربیت جوانان معقتد به استقلال فکری، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را از دیگر کارهای فرهنگی لازم در دانشگاهها دانستند و گفتند: خبرهایی که به من از برخی دانشگاهها می رسد و امیدوارم که درست نباشند، بر خلاف این موارد است بگونه ای که تشکل های مؤمن و انقلابی و خوش فکر را تحت فشار قرار می دهند.

رهبر انقلاب اسلامی خطاب به مسئولان وزارت علوم و بهداشت و رؤسای دانشگاهها تأکید کردند: باید به جوانهای انقلابی و مؤمن، خوش روحیه، متدین و دارای عزت نفس میدان بدهید بگونه ای که فضا دست آنها باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای در جمع‌بندی سخنانشان، با اشاره به علاقه دیرین و فراوان خود به دانشگاه و جامعه دانشگاهی، خاطرنشان کردند: امروز دانشگاه و دانشجو آماج بزرگترین توطئه‌هاست و دشمنان کشور از حضور دانشگاهیان با روحیه انقلابی و تهاجمی در میدان و برهم زدن خط قرمزهای آنان و بالا بردن پرچم علم و پر رنگ کردن  شعارهای انقلابی وحشت دارند و برای مقابله با این حرکت برنامه‌ریزی و هزینه‌های سنگینی می‌کنند.

ایشان به تغییر روشهای استعماری در دوره کنونی اشاره کردند و افزودند: سلطه‌گران اکنون به دنبال این هستند که تفکر عناصر فعال، هوشمند و نخبه یک کشور را به نحوی تغییر دهند که این عناصر، اهداف آنان را برآورده کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با تأکید بر ضروت ترویج ارزشها در محیطهای دانشگاهی، گفتند: باید به دغدغه دانشجویان ارزشی و انقلابی و همچنین هزاران نفر از اساتید مؤمن و انقلابی که امروز در دانشگاهها هستند، توجه کرد و از این اساتید قدردانی و قدرشناسی کرد.


پیش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توجه به اقتصاد دانش بنیان و تولید ثروت از علم و فناوری را سرآمد برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تهیه و تصویب سند اقتصاد مقاومتی، بازنگری و اصلاح برنامه های درسی، همکاری با بخش‌های صنعتی و خدماتی کشور، اهتمام به اجرای سند دانشگاه اسلامی، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و تعمیق و ترویج فضای دینی و انقلابی در دانشگاه ها از مهمترین اقدامات و رویکردهای وزارت علوم بوده است.

همچنین دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رتبه پزشکی  ایران از نظر تعداد مقالات را در منطقه اول و در جهان 24 اعلام کرد و افزود: کسب مرجعیت علمی در منطقه و حضور موثر در عرصه های بین المللی، توجه به طب سنتی و ملی و اخلاق پزشکی، ایجاد دانشکده طب و دین، رعایت حقوق بیماران و ایجاد بیمارستان های ویژه بانوان در دستور کار وزارت بهداشت است.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز