تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
آخرین خبرها از وام ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو؛

خودروها تمام شد/ فقط "سمند" مانده

عمر اجرای طرح خرید اعتباری خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی ۶ روزه شد. حال پرونده فروش برخی از خودروها بسته شده و در مقابل، طرح جدیدی از سوی نمایندگی خودروسازان رونمایی شده است.
کد خبر: ۶۷۵۱
اخبار معاصر : عمر اجرای طرح خرید اعتباری خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی ۶ روزه شد. حال پرونده فروش برخی از خودروها بسته شده و در مقابل، طرح جدیدی از سوی نمایندگی خودروسازان رونمایی شده است.

هجدهم آبان بود که اجرای طرح ویژه دولت برای فروش خودروهای در انبار مانده خودروسازان آغاز شد. نیم روز اول اگرچه به دید و بازدید از نمایندگی‌ها و بررسی قیمت‌ها و چرتکه انداختن برخی مشتریان گذشت اما از عصر همان روز، خرید خودرو وارد فاز عملیاتی شد و آنگونه که آمارهای رسمی می‌گفتند، ثبت نام برای دریافت ۱۱ هزار دستگاه خودرو از سوی مردم تنها در ساعات اولیه اجرای طرح نهایی شده بود اما هر چقدر که از زمان اجرای طرح گذشت، اوضاع تغییر کرد به نحوی که دو روز از اجرای طرح نگذشته، برخی از نمایندگی‌ها اعلام می‌کردند که ظرفیت فروش برخی از خودروها به اتمام رسیده است.

۴ روز از طرح نگذشته بود که دولت اعلام کرد، ۱۰۲ هزار نفر برای خرید خودرو در قالب دریافت وام ۲۵ میلیون تومانی ثبت نام کرده و ۹۱ هزار نفر هم پول خود را به حساب خودروسازان واریز کرده‌اند. از همین جا بود که زمزمه‌های بسته شدن طرح خرید خودرو با وام کم بهره دولتی، دهان به دهان پیچید.

البته در همان روزهای ابتدایی طرح نیز خودروسازان ظرفیت فروش برخی خودروهای خود را بالا بردند و برخی نمایندگی‌ها می‌گفتند برای خودروهایی که به تازگی ظرفیت فروش اضافه شده است، مدت زمان تحویل دیگر ۳۰ روزه نخواهد بود.

در همان روزها بود که خودروسازان اعلام کردند که از زمانی که پرونده فرد متقاضی تکمیل شده و تائیدیه‌های حساب خود و چک‌ها و حساب ضامنش نیز از سوی خودروسازان صورت گرفته باشد، تحویل ۳۰ روزه خواهد بود اما همه چیز بستگی به زمان تکمیل پرونده دارد، یعنی اگر مدت زمان تکمیل پرونده یک متقاضی، یک ماه هم به طول می‌انجامید، آنگاه از همان زمانی که پرونده تکمیل شده، تحویل ۳۰ روزه خواهد بود، بنابراین ممکن بود که متقاضی از زمان اقدام به ثبت نام و شرکت در ایران طرح تا زمان تحویل خودروی خود را حتی تا ۶۰ روز هم باید منتظر بماند.

در این میان، ظرفیت تولید برخی از خودروها هم در گزارش‌های ماهانه وزارت صنعت، معدن و تجارت پایین تر از قبل آمده بود و بنابراین آنچه که در انبار خودروسازان باقی مانده بود، خودروهایی بود که برخی از آنها پرطرفدار و برخی دیگر شرایطی معمولی داشتند، بنابراین وقتی که این طرح آغاز شد، اگرچه استقبال مردم نسبت به برخی از انواع خودروها بالا بود اما ظرفیت تولید هم به گونه ای نبود که این استقبال را پاسخ دهد.  

بر همین اساس، امروز شنبه که ششمین روز اجرای طرح خرید اعتباری خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی است، مراجعات مردم به برخی از نمایندگی‌ها حکایت از آن دارد که فروش برای برخی از انواع خودرو متوقف شده و همین امر ادامه کج دار و مریز طرح را رقم زده است.  

مراجعه به برخی از نمایندگی‌های ایران خودرو حکایت از آن دارد که فروش تنها سه مدل از انواع خودروها در قالب این طرح صورت می گیرد و بر همین اساس، متقاضیان باید تنها از سه نوع باقیمانده خودروها که ظرفیت کافی دارند، استفاده کنند، این در شرایطی است که ظرفیت برخی از انواع خودروها هم به اتمام رسیده است و حتی در زمانی که خودروسازان ظرفیت برخی خودروها را بالا بردند،  اگر متقاضی از این مدل خودروهایی که به صورت محدود، افزایش ظرفیت داشتند می‌خواست، باید ۶۰ روز زمان را برای تحویل خودرو خود سپری می‌کرد.

یکی از مسئولان نمایندگی ایران خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: ظرفیت پژو پارس تکمیل شده و دیگر ثبت نامی برای ارایه این خودرو به متقاضیان در قالب طرح خرید با وام ۲۵ میلیون تومانی صورت نخواهد گرفت و اگر فرد متقاضی این نوع خودرو را بخواهد باید از طرح جایگزین استفاده کند.

وی می افزاید: هم اکنون براساس دستورالعمل جدید ایران خودرو، ثبت نام در قالب خرید با وام ۲۵ میلیون تومانی تنها برای خودروهای پژو ۴۰۵، سمند دوگانه سوز و پژو ۲۰۶ تیپ دو امکان پذیر است. در غیر این صورت، باید از طرح‌های دیگر استفاده شود.

به گفته این کارشناس نمایندگی، چنانچه متقاضی خواستار انواع خودروهایی باشد که به غیر از سه مدل خودرو مذکور باشند، می تواند نیمی از بهای خودرو را بپردازد و مابقی را نیز در اقساط ۳۶ ماهه بپردازد، بنابراین خودرو را هم یک ساعته تحویل خواهد گرفت.  

در عین حال، مراجعه خبرنگار مهر به نمایندگی های مجاز سایپا نشانگر این است که فروش خودروهای این خودروساز با وام ۲۵ میلیون تومانی با محدویت‌های روبرو است به نحوی که فروش پارس تندر در قالب این طرح متوقف شده و تندر ۹۰ هم تنها با یک شرایط فروش، در این طرح همچنان حضور دارد؛ به این معنا که متقاضی می‌تواند تندر ۹۰ را تنها به صورت بازپرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی با ۴ چک دریافت کند، فاصله زمانی میان چک‌ها ۴ ماهه و مبلغ هر چک نیز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است اما فروش سایر خودروهای این خودروساز، به روال سابق ادامه دارد.  

البته وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه ای که روز پنجشنبه و در آخرین روز کاری خودروسازان اعلام کرد که ۱۰۲ هزار خودرو خودروسازان فروش رفته است.  بیشترین ثبت نام هم متعلق به پراید و بعد از آن هم پژو بوده است. البته خودروسازان اعلام کردند که نمایندگان آنها روز جمعه را هم شیفت خواهند داشت،  اما خبری نداده بودند که قرار است اجرای این طرح را کج دار و مریض پیش برند.

به هر حال، به نظر می رسد خیال دولت از فروش همان ۱۰۰ هزار دستگاه خودرویی که محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه مشترک خود با سه عضو دیگر کابینه به رئیس جمهور اعلام کرده بود، راحت شده است و حالا این طرح با محدود شدن خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی در آستانه توقف قرار گرفته، این در شرایطی است که براساس اعلام مقامات بانک مرکزی، قرار بود اجرای طرح خرید اعتباری خودرو تا اردیبهشت ماه سال ۹۵ ادامه داشته باشد. در عین حال، خودروسازان هم پیش از این اعلام کرده بودند، به هر میزانی که زمان اجرای طرح اعلام شود، آمادگی ارایه خودرو خواهند داشت.

انتهای پیام/
انتهای پیام
منبع: مهر
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز