تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°

۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱

"لوهانسک" و "ماریوپول"؛ مقصد جدید داعش

اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر حضور داعش در برخی مناطق خاص به گوش می‌رسد.
کد خبر: ۶۷۷۱
اخبار معاصر:  تروریست‌های تکفیری داعش امروز به یک مشکل بزرگ در منطقه غرب آسیا تبدیل شدند که امکان اپیدمی شدن آن‌ها در مناطق دیگر جهان وجود دارد.

این تروریست‌ها که اکنون در سوریه و عراق و بعضا در لیبی دست به کشتار می‌زنند، قصد دارند در شرق اروپا هم حضوری پررنگ داشته باشند. ایالات متحده آمریکا که از حامیان  "انقلاب نارنجی" اوکراین بوده قصد دارد تا با انتقال بخشی از تروریست‌های داعش، آن‌ها را در جنگ با استقلال طلبان شرق اوکراین در کنار  "ارتش نارنجی" اوکراین قرار دهد و از این طریق سناریوی حضور داعش در شرق اروپا کلید بخورد.

**تیره پوستان داعشی در  "اودسا"؟!!/"دونباس" میزبان دواعش

 یک کارشناس مرکز مطالعات اوکراین در روسیه عنوان داشت: تروریست های داعش از طریق کشور ترکیه به اوکراین برده می‌شوند تا آنجا علیه نیروهای مردمی بجنگند این کارشناس روس می‌گوید بسیاری از کسانی که در اوکراین علیه نیروهای مردمی و جدایی طلبان شرق این کشور می‌جنگند را تروریست‌های داعشی تشکیل می‌دهند که از سوریه به  "دونتسک" و "لوهانسک" آورده می شوند.

"ایگور کواسنیوک" کارشناس مرکز روسی مطالعات راهبردی اوکراین از افزایش تعداد تروریست‌های داعش در اوکراین سخن به میان می‌آورد و اعتقاد دارد کشورهای غربی به خصوص آمریکا عامل این انتقال است. به گفته وی شمار جنگجویان در جنوب شرقی اوکراین به صورت مستمر روبه افزایش است و تعداد آن‌ها به دهها هزار نفر رسیده است . این افراد مسلح از مرز ترکیه عبور کرده و پس از آن به رومانی رسیده‌اند و از آنجا از طریق دریا به اوکراین آمده‌اند و شمار زیادی از تروریستها در  " اودسا"  هستند. به گفته ساکنان  "اودسا"  در این شهر تعداد زیادی افراد تیره پوست رفت و آمد می کنند که بسیار شبیه عربها هستند.

وی افزود: ما شاهدیم که سلاح به دستان داعش از غرب آسیا به منطقه  "دونباس" (شامل "دونتسک" و "لوهانسک" در شرق اوکراین) منتقل شده اند تا با نیروهای مردمی (جدایی طلبان مخالف دولت مرکزی اوکراین) بجنگند و  اینها کاری جز جنگ بلد نیستند.

این موضوع در حالی مطرح می شود که در ماه گذشته اعلام شده بود با توجه به آرام شدن شرایط در مناطق جدایی طلب اوکراین، جدایی طلبان قصد سفر به سوریه برای مبارزه علیه تروریست ها را دارند.

**انقلاب نارنجی و حضور داعش

از سال 2014 میلادی بحران اوکراین در سطح وسیع با انقلاب نارنجی "تیموشنکو" آغاز شد که با بی‌تدبیری سران  "انقلاب نارنجی " این کشور به سمت یک پرتگاه راهبردی حرکت کرد. در همان زمان و در اوج ناآرامی‌ها، استان‌های شرقی اوکراین که از وضعیت اداره کشور ناراضی بودند خواستار استقلال از این کشور شدند که مناطقی همچون استان‌های "دونتسک"،"لوهانسک" و "خارکف" خواستار استقلال از اوکراین بودند.

**استان "دونتسک"

این استان با وسعت قریب به 27 هزار کیلومتر مربع و جمعیت معادل 4 میلیون و 500 هزار نفر در شرق اوکراین واقع شده و در یک سال اخیر به عنوان یک استان ناآرام معرفی می‌شود که در بهار سال گذشته مردم استان "دونتسک" خواستار جدا شدن از اوکراین بودند.

** استان  "خارکیف"

این استان با روسیه هم مرز بوده و بیش از 31 هزار کیلومتر مربع وسعت و قریب به 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد. "خارکف"  هم متأثر از ناآرامی‌های سال 2014 به نحوی خواستار جدایی از اوکراین است.

**استان  "لوهانسک"

این استان با وسعت بیش از 27 هزار کیلومتر مربع و جمعیت قریب به 2 میلیون و 500 هزار نفر در شرق اوکراین قرار دارد که شهر  "لوهانسک"  با وسعت 257 کیلومتر مربع مرکز این استان و از شهرهای مهم  به حساب می‌آید. در بهار سال گذشته مردم این استان خواستار استقلال از اوکراین شدند.

** "ماریوپول"

 ماریوپول (اوکراینی: Маріуполь, روسی: Мариуполь) – شهری است بندری واقع در استان دونتسک در جنوب شرقی کشور اوکراین  در کرانهٔ "دریای آزوف". این شهر از زمان آغاز بحران اوکراین دچار تنش‌هایی شده و مردم این شهر شرقی از سال گذشته خواهان استقلال از اوکراین هستند.

**چرا ایالات متحده می‌خواهد تروریست‌ها را به شرق اروپا منتقل کند؟

اولین دلیلی که درباره تلاش آمریکا مبنی بر انتقال تروریست‌های داعش به شرق اروپا وجود دارد، جنگ با استقلال طلبان اوکراین است؛ این جنگ خواسته آمریکا بوده زیرا در منازعه اوکراین فدراسیون روسیه از استقلال طلبان و ایالات متحده آمریکا از سران "انقلاب نارنجی" حمایت می‌کنند که البته در این منازعه تاکنون هیچ کدام از دوطرف پیروزی قابل توجهی کسب نکردند.

دلیل دوم اینکه ایالات متحده تلاش می‌کند تا با انتقال تروریست‌های داعش به شرق اوکراین، مرزهای فدراسیون روسیه را هدف قرار دهد و با توجه به اینکه غرب روسیه در این زمینه متأثر خواهد شد لذا تلاش آمریکا برای این موضوع قابل تامل است.

دلیل سومی که ایالات متحده تلاش می‌کند تروریست‌های داعش را به شرق اروپا منتقل کند کمک به "هم‌پیمانی چچنی‌های روسیه با تروریست‌های داعش" بوده  که در این زمینه تلاش آمریکا در دراز مدت بر تجزیه روسیه می‌باشد که البته قضاوت از هم اکنون کمی زود است.  
 
**آیا  "سرنوشت سوریه" در انتظار اوکراین است؟

امروز اوکراین با وسعت بیش از 603  هزار کیلومتر مربع و جمعیت بیش از 46 میلیون نفر از سال 2014 در پی اعتراضات مردمی با یک بحران جدی مواجه شده که البته اگر سناریوی ایالات متحده درباره انتقال تروریست‌های داعش به اوکراین عملیاتی شود این کشور شرایطی همچون سوریه پیدا خواهد کرد.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/ انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز