تهران ۷.۹۹° كمينه ۵.۷۹°  بیشینه ۷.۹۹°

۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
اندیشکده «هریتیج»:

موشک‌های ایران در آینده به آمریکا می‌رسند

در گزارش شاخص قدرت نظامی آمریکا در سال 2016 آمده است که اکنون پایگاه‌های آمریکا و متحدانش در منطقه در تیررس موشک‌های ایرانی قرار دارند و در آینده می‌توان شاهد دسترسی این موشک‌ها به خود آمریکا بود.
کد خبر: ۶۹۵۱
اخبار معاصر: اندیشکده «هریتیج» به تازگی گزارشی با عنوان شاخص قدرت نظامی آمریکا که میزان پیشرفت یا پسرفت قدرت نظامی ارتش این کشور را شرح می‌دهد، منتشر کرده و در قسمتی از آن به بررسی وضعیتی که آن را تهدید ایران (از حیث حمایت از تروریسم و توان موشکی) برای آمریکا و متحدانش می‌خواند، پرداخته و به شکلی موکد روی افزایش توان موشکی ایران تمرکز کرده است.
 
موشک‌های ایران در آینده به آمریکا می‌رسند

تهدید موشک‌‌های بالستیک ایران

این گزارش در آغاز موضوع ایران می‌آورد: «ایران، پیش از اعمال تحریم‌های سازمان ملل، در برنامه توسعه موشکی وسیع خود از کره کمک گرفت و با حمایت روسیه و چین جلو رفت. پنتاگون پیشتر پیش‌بینی کرده بود که تا سال 2015، موشک‌های ایران به آمریکا دسترسی پیدا خواهند کرد. این کشور، از سال 2008 ماهواره‌های دو مرحله‌ای سفیر و سیمرغ را به فضا پرتاب کرده است.

گرچه اکنون پایگاه‌های آمریکا و متحدانش در منطقه در تیررس موشک‌های ایرانی قرار دارند، اما در آینده می‌توان شاهد دسترسی این موشک‌ها به خود آمریکا بود. پنتاگون در گزارش 2014 خود خبر از تلاش تکنولوژیکی ایران برای ساخت موشک‌های هسته‌‌ای و بالستیک با برد بالا داد تا به محض صدور دستور از سوی رهبر این کشور، از آنها استفاده نماید.

موشک‌های ایران در آینده به آمریکا می‌رسند

"شورای برآورد تهدید جهانی" معتقد است که ایران اگر به بمب هسته‌ای دست یابد، ترجیح می‌دهد که آن را از طریق موشک‌های بالستیک در خاک دیگر کشورها پیاده کند. موشک‌های بالستیک توانایی بالایی در حمل سلاح‌های کشتار جمعی دارند و ایران از حیث دارا بودن این سلاح‌ها، بزرگترین زرادخانه خاورمیانه را دارا است. علاوه بر این، پیشرفت فضایی ایران به همراه علاقه این کشور و ایستادگی در مقابل آمریکا و متحدانش، نشان‌دهنده میل این کشور به ساخت موشک‌های دوربرد و موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای (ICBM) است».

خطر ایران در خاورمیانه
گزارش مذکور در ادامه مدعی شد: «ایران یک کشور انقلابی غرب‌ستیز است که توازن قدرت منطقه‌ را از طریق کمرنگ کردن حضور غرب و تضعیف کشورهای رقیب ایجاد می‌کند و در تلاش است که هژمونی خود در خلیج فارس غنی از نفت را همچنان حفظ نماید. این کشور همچنین به تقویت اهداف جوامع شیعه منطقه بر علیه جوامع سنی مبادرت می‌ورزد. ایران، دارای صبغه طولانی حمایت از حملات تروریستی علیه منافع آمریکا و متحدانش است. تهدیدات متعارف ایران است که ارتش‌های کوچک‌تر کشورهای حوزه خلیج فارس را در ترس فرو برده و موشک‌های بالستیک توانمند این کشور تهدیدی جدی برای این کشورها محسوب می‌گردد».

حملات تروریستی
این گزارش می‌افزاید: «ایران استراتژی جنگ سیاسی که بر جنگ نامتعارف، تاکتیک‌های نامتقارن، و استفاده‌های وسیع از نیروهای نیابتی تاکید و تمرکز دارد را برگزیده است. سپاه پاسداران گروه‌های شبه‌نظامی شیعی و سنی مختلفی را تحت آموزش، حمایت مالی، و حمایت نظامی قرار داده است. سپاه قدس ایران، گروه‌‌ها و سازمان‌هایی چون حزب‌الله عراق، حماس و جهاد اسلامی فلسطین، و شبه‌نظامیان عراق را مورد حمایت همه‌‌جانبه قرار می‌دهد و آنها نیز افغانستان، بحرین، مصر، اسراییل، عراق، اردن، کویت، عربستان سعودی، ترکیه و یمن را مورد تهدید قرار می‌دهند».

اندیشکده «هریتیج» ادعا می‌کند «ایران را می‌‌توان بزرگترین حامی تروریسم دانست که نهایت تلاش را برای صدور برند شیعی رادیکال انقلاب خود به کار می‌گیرد. این کشور، ارتباط عمیق و نزدیک با شبه‌نظامیان شیعی قدرتمند عراق، لبنان، افغانستان و همچنین طالبان دارد. علاوه بر این، باعث ناآرامی‌های شیعی در عراق، بحرین، عربستان سعودی، یمن، و لیبی شده است. در سال 2013، شاهد توقیف محموله‌های سلاح ارسالی از سوی ایران توسط نیروهای حفاظتی حریم آبی بحرین، یمن، و اسراییل بودیم».

خطر موشک‌های آماده
گزارش «هریتیج» می‌آورد: «ایران دارای بیشترین آمار موشک‌های آماده و مستقر در خاورمیانه است. ستون فقرات موشک‌های بالستیک ایرانی، سری شهاب (موشک سطح به سطح) است که از مدل اسکاد روسی الهام گرفته است. موشک‌های شهاب به راحتی قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای، بیولوژیکی، و شیمیایی و کلاهک‌های متعارف دارای قدرت انفجار بالا هستند. البته بی‌دقتی نسبی آنها (در مقایسه با موشک‌های بالستیک ناتو) موجب شده که بیشتر به کار اهداف بزرگ مثل شهرها بیایند.

سرمایه‌گذاری وسیع ایران در یک چنین سلاح‌هایی این گمان را پر رنگ‌تر می‌کند که این کشور خواستار جایگزین کردن کلاهک‌های هسته‌ای به جای کلاهک‌های متعارف در موشک‌های دوربرد است. صرفنظر از صحت این ادعاها، ایران قدر مسلم دارای توانایی موشکی بوده و برنامه‌ موشکی جاری این کشور تهدیدی جدی برای خاورمیانه است.

ایران عضو "رژیم کنترل تکنولوژی موشکی" نیست و به همین دلیل به راحتی اقدام به گسترش موشک‌های بالستیک، کروز، و ظرفیت‌های فضایی خود می‌کند. از سال 1980 تا 1988 (جنگ بین ایران و عراق)، ایران موشک‌های "اسکاد بی" ساخت روسیه را از لیبی خرید و پس از آن هم "اسکاد سی" و "نو دونگ" را از کره شمالی دریافت کرد و نام آن را به شهاب 2 (با برد 500 کیلومتر) و شهاب 3 (با برد 960 کیلومتر) تغییر داد. حالا هم در حال ساخت مدل‌های مختلفی از این موشک با نام‌های "قدر 1" و "قیام" با برد بالاتر هستند.

شهاب 3 و قدر 1 که دومی مدل پیشرفته اولی با کلاهک کوچکتر اما برد بالاتر (در حدود 1600 کیلومتر) است، از مدل "نو دونگ" مطمئن‌تر و پیشرفته‌تر است. سپهبد "مایکل تی فلین" -رییس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا- در سال 2014 اخطار داد که ایران قدرت هدف‌‌گیری موشکی اهداف خود در منطقه و اروپای شرقی را دارد. این کشور، مضاف بر پیشرفت موشکی‌اش، به دنبال افزایش تخریب و تاثیر موشک‌های خود از طریق دقت در طراحی کلاهک‌ها است. همچنین در حال تولید موشک‌ ضد کشتی "خلیج فارس" است که هر گونه تحرک تهدیدآور در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز را مورد حمله قرار خواهد داد.

موشک‌های بالستیک ایران یک تهدید جدی برای آمریکا و شرکایش از غرب (ترکیه، اسراییل، و مصر) تا جنوب (عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس) و تا شرق (افغانستان و پاکستان) محسوب می‌شود. فقط اسراییل (رژیم صهیونیستی) که تمامیت‌اش از سوی ایران در تهدید است، اقدام به "جنگ در سایه" با این کشور و نمایندگانش کرده است. پیشرفت روزافزون کلاهک‌های هسته‌ای ایران، توان بازداری اسراییل در مقابل حملات احتمالی آتی را می‌کاهد. همان توانی که انحصار هسته‌ای اسراییل بر خاورمیانه برایشان به ارمغان آورده است.

در فرهنگ انقلابی جمهوری اسلامی، به فرمان آیت‌الله خمینی بنیان‌گذار آن، اسراییل را "شیطان کوچک" می‌خوانند که همانا تعبیری ثانوی همان "شیطان بزرگ" (آمریکا) است. اما تهدید ایران برای اسراییل به مراتب بزرگتر از این تهدید برای آمریکاست. چرا که اسراییل دارای توان نظامی محدودتر نسبت به آمریکا است و از طرف دیگر هم فاصله بسیار کمتری با ایران دارد. اسراییل، در تیررس موشک شهاب 3 ایران قرار دارد؛ سرتاسر اسراییل با هزار فقره بمب که ایران در اختیار حزب‌الله، جهاد اسلامی، و حماس قرار داده، قابل بمباران است».

سلاح‌های کشتار جمعی
در ادامه این گزارش مدعی شد: «از سال 1980، ایران میلیاردها دلار به تولید سلاح هسته‌ای پشت چهره برنامه هسته‌ای اختصاص داده است. این کشور، تاسیسات زیرزمینی پنهانی را در نزدیکی فردو  و نطنز جهت غنی‌سازی اورانیوم ساخت که البته کشف شد. همچنین رآکتور آب سنگین اراک نیز حکم کارخانه ساخت بمب پلوتونیومی را دارد که راه برای تولید سلاح هسته‌ای برای آن باز می‌کند.

ایران تا ماه ژوئن آن‌قدر اورانیوم با غنای پایین داشت که بتواند از دل آن 8 کلاهک هسته‌ای تولید کند. در این مرحله، تولید یک کلاهک هسته‌ای برای ایران کمتر از دو ماه زمان می‌برد. طبیعتا پیشرفت هسته‌ای ایران، تهدید این کشور را بیشتر می‌کند؛ حتی اگر ایران از سلاح هسته‌ای استفاده نکند مانند کره شمالی، ترس و نگرانی از اینکه این سلاح را در اختیار یکی از گروه‌های خود در منطقه قرار داده باشد،  برای این کشور بازدارندگی ایجاد می‌کند.

وقتی در روز 14 جولای، پرزیدنت اوباما اعلام کرد که کشورهای 1+5 در مذاکره با ایران به یک توافق جامع درازمدت رسیده‌اند، رییس کنگره اینچنین ابراز داشت که پرزیدنت اوباما با این توافق نه تنها پول‌های بلوکه شده ایران را برایش آزاد کرد که راه را برای حرکت ایران به سمت ساخت یک بمب هسته‌ای بدون نیاز به فریب‌کاری و پنهان‌کاری باز کرده است. این توافق، نه تنها خطر ایران برای دنیا را کمتر نکرد بلکه با کمک به ثبات این کشور که بزرگ‌ترین حامی تروریسم است، خشونت و بی‌ثباتی بیشتری را متوجه منطقه و عرصه بین‌المللی خواهد نمود. قرار بود که این توافق مانع از گسترش سلاح هسته‌ای در منطقه شود اما ظاهرا کشورهای نقاط مختلف جهان را در کورس رقابت بر سر سلاح هسته‌آی قرار خواهد داد».

نگاه رژیم صهیونیستی به موضوع هسته‌ای ایران

در بخشی از این گزارش در رابطه با مواضع رژیم صهیونیستی نسبت به موضوع هسته‌ای ایران آمده است که رییس شورای امنیت اسراییل در روز 19 جولای گزارشی را تقدیم نخست وزیر و هیئت دولت با این شرح کرد:

1. با توجه به این توافق، ایران ظرفیت‌های هسته‌ای خود را حفظ خواهد کرد که از آن دست می‌توان به حفظ ملزومات تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی همچون فردو و غنی‌سازی اورانیوم اشاره کرد.
 
2. مجالی که طی این توافق به ایران جهت پژوهش و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته داده شده، موجب خواهد شد که به‌ طرز چشمگیری زمان فرار هسته‌ای که ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای به آن نیاز دارد، به نفعش تقلیل یابد.

3. ایران 10 تا 15 سال زمان برای گریز هسته‌ای مطلوبش را بدست آورد و ده‌ها بمب هسته‌ای در طی این زمان تولید خواهد کرد، ضمن اینکه تحریم‌ها هم به نفعش برداشته شد.

4. اگر ایران بخواهد از توافقنامه تخلف کند، زمان کافی برای فرار هسته‌ای داشته است.

5. میلیاردها دلاری که آزاد شد و به حساب ایران واریز می‌گردد، صرف پرورش و تقویت تروریسم در سطح منطقه و عرصه بین‌المللی خواهد شد.

ایران یک قدرت شیمیایی اثبات‌شده است و اعلام کرده که زرادخانه سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرده اما طبق ادعای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، توانایی بازگشت سریع به تولید سلاح شیمیایی را حفظ کرده است. و "احتمالا" ظرفیت تولید عوامل حمله بیولوژیکی را در صورت لزوم دارد.

علاوه بر این، آمریکا و متحدانش را تهدید کرده است که در صورت بحران، تنگه هرمز که گلوگاه انتقال نفت خلیج فارس است را می‌بندد.

"برآورد تهدید جهانی" (WWTA) ایران را به خاطر حمایتش از بشار اسد، توسعه ظرفیت‌های نظامی پیشرفته، اعلام سیاست‌های ضداسراییلی و تداوم برنامه هسته‌ای، دشمن پیش روی منافع آمریکا دانسته و سیاست رییس جمهور این کشور هم جدای از اهداف امنیت ملی این کشور و تاثیر برون‌مرزی آن بر منطقه نیست؛ حتی اگر نیل به آنها از روش‌های مختلف بهره ببرد.

امروزه، موشک‌های ایرانی تا قلب شرق اروپا می‌روند و این کشور در تلاش است تا برد و دقت موشک‌های جدید خود را بالا ببرد. ایران، همچنین به توانایی‌های دریایی و فضایی دست یافته که از آن دست می‌توان به زیردریایی‌های کوچک اما توانا، مین‌های دریایی، جنگ‌افزارهای هوایی، موشک‌های ضد ناو و پهپاد اشاره کرد.

تهدید سایبری ایران
گزارش این اندیشکده ادعا می‌کند: «پیشرفت سایبری ایران یکی از خطرات بزرگی است که آمریکا و متحدانش را تهدید می‌کند. ایران که به زعم خود چهارمین قدرت سایبری جهان است، از این قدرت خود در جهت جاسوسی و خراب‌کاری نهایت استفاده را می‌برد. ایران داعیه اتکا به هکرهای بسیار توانایی دارد که اهداف این کشور را در فضای سایبری تامین می‌کنند.

ارتش سایبری ایران که در سال 2009 تشکیل یافت، در انجام حملات سایبری و جاسوسی از بسیاری از گروه‌‌ها و سازمان‌های نظامی و امنیتی دشمن از قبیل آمریکا، موفقیت‌های بسیاری را به دست آوردند. سرمایه‌گذاری ایران در بحث سایبری بسیار چشمگیر بوده و تنها در سال 2012، به ارزش 1 میلیارد دلار هزینه پیشرفت سایبری خود کرده است.

موسسه آمریکن اینترپرایز معتقد است که پیشرفت ایران از سال 2014 حاصل شده و طبق گزارش آوریل 2015 این اندیشکده، بسیاری از زیربناهای حیاتی آمریکا از سوی این کشور مورد تهدید واقع شده است. طبق گزارش مذکور، سپاه پاسداران و دانشگاه صنعتی شریف دو نهاد اصلی حمله به زیربناهای آمریکا هستند.

بسیاری از حملات سایبری به بانک‌های آمریکا توسط ارتش سایبری ایران صورت گرفته که از آن دست می‌توان به بانک مرکزی آمریکا، مورگان چیس، سیتی گروپ، کازینوی سندز لاس وگاس که مالک آن "شلدون آدلسون" یهودی ایران‌ستیز است، اشاره کرد. از حملات دیگر نسبت داده شده به ایران می‌توان به حمله ویروسی "شامون" به شرکت نفتی عربستان به نام آرامکو اشاره کرد که 10 درصد نفت کل جهان را تولید می‌کند. در طی این حمله سایبری، 30 هزار دستگاه رایانه این شرکت نابود شد».


ایران در راس رده‌بندی سطح تهدیدات
گزارش شاخص قدرت نظامی در مورد سطح تهدیدات مدعی شد: «ایران از حیث میزان تهدیدات نسبت به آمریکا، در صدر قرار دارد. این کشور، برای منافع آمریکا و متحدانش در خاورمیانه، چالش بزرگی است. دشمنی آشکار ایران با آمریکا و اسراییل، حمایتش از گروه‌های تروریستی همچون حزب‌الله و تاریخچه تهدیدات لفظی و عملی آن، تاییدکننده این مشکلات و چالش‌ها است. تحریکات و فتنه‌انگیزی‌های این کشور حقیقتا یک تهدید برای آمریکا و متحدانش است. ایران جنگ نامتقارن علیه دیگر کشورهای منطقه را آغاز کرده و بیش از هر کدام از آنها از موشک‌های بالستیک برخوردار است. توسعه موشک‌های بالستیک و ظرفیت هسته‌ای بالقوه این کشور نمایانگر این است که می‌تواند تهدید درازمدتی برای آمریکا باشد».

طبق چارچوب "توازن نظامی" اندیشکده «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک»، ظرفیت تسلیحاتی ایران به شرح ذیل است:
بیش از 12 فروند موشک میان برد بالستیک، بیش از 18 فروند موشک کوتاه برد بالستیک، یک‌هزار و 663 عراده تانک جنگی، 21 فروند زیردریایی تاکتیکی، 6 فروند ناوچه، 13 فروند کشتی آبی-خاکی، و 334 فروند جنگنده. همچنین مجموعا 523 هزار نیرو در بدنه نظامی ایران وجود دارند که 125 هزار در سپاه پاسداران و 130 هزار نفر در ارتش جمهوری اسلامی هستند.

موشک‌های ایران در آینده به آمریکا می‌رسند
برآورد شاخص تهدید کلی ایران با در نظر گرفتن احتمال وقوع تهدید با عناوین "تهاجمی" و "آرمانگرایانه": در این جدول، رفتار ایران تهاجمی و توانایی آن آرمانگرایانه قید شده است

این اندیشکده معتقد است که نیروی نظامی ایران به رغم عظیم بودن، دارای امکانات قدیمی است. اولویت آشکار استراتژیک این کشور، توجه به سپاه پاسداران مستقل و سرخود است. این نهاد، یک نهاد نظامی توانا در اقسام زمینه‌های عملیاتی است. ایران، کشوری است که قادر به ایجاد چالش برای غالب دشمنان خود بالاخص ضعیف‌ترها است.

موشک‌های ایران در آینده به آمریکا می‌رسند


انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: مشرق
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز