تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
وزیر کشور در نشست‌خبری:

50 کیلومتری مرز ایران با عراق خط قرمز است

رحمانی‌فضلی در نشست‌خبری گفت: برای ورود به عرصه انتخابات کاملا آماده هستیم.
کد خبر: ۶۹۶۴
برای ورود به عرصه انتخابات کاملا آماده‌ایماخبار معاصر:  عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور صبح امروز در نشست‌خبری با رسانه‌های خارجی، اظهار داشت: وزارت کشور با توجه به حجم مسئولیتی که در ابعاد مختلف دارد و آن مستلزم هماهنگی‌های زیاد بین دستگاه‌های اجرایی حاکمیتی است، وظایف مهمی را بر عهده دارد.

وی با اشاره به بخشی از وظایف وزارت کشور در جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، برقراری امنیت در کشور، گسترش فعالیت‌های سیاسی، تقویت قانون‌گرایی، فعالیت‌های اجتماعی، حمایت از تشکل‌های غیردولتی، حفاظت و صیانت از مرزها و بحث‌های امنیتی و انتظامی مربوط به امنیت در شهرها از مهمترین وظایف این وزارتخانه است.

وزیر کشور ادامه داد: با توجه به رویکردها و سیاست‌های دولتی تدبیر و امید موضوع توسعه در دوران فعلی از جمله وظایف وزارت کشور است و تلاش می‌شود این وظایف و اهداف با حضور افراد هم‌سو با نظر دولت و مناسب در سطح استانداران، فرمانداران و بخشدارانی که از نبوغ و ابتکارات خاصی به خصوص در حوزه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌ای هستند، دنبال شود.

وی تاکید کرد: در حوزه امنیت با همکاری مسئولان امنیتی، انتظاماتی، نظامی و قضایی کشور به لطف خداوند شرایط مطلوبی در کشور فعال است.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: در حوزه اجتماعی نیز تلاش‌هایی در این وزارتخانه صورت گرفته که توانمندسازی واحدها و تشکل‌ها و دستگاه‌های لازم در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی در دستور کار قرار داشته است.

وزیر کشور با اشاره به اینکه براساس نظرسنجی‌های مختلف، نظر و دیدگاه مردم و مطالبات آنها استخراج شده است، خاطرنشان کرد: براساس دو نظرسنجی مختلف، مطالبات، خطوط کلی گرایشات و نظرات آحاد مردم براساس فضای جغرافیایی استخراج شده است.

وی گفت: اقدامات این وزارتخانه درباره فعالیت‌های توسعه‌ای، حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها و تسریع در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در این بخش از دیگر اقدامات وزارت کشور بوده است.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: در حوزه امنیتی مسائل مرزها از موضوعات بسیار مهم برای وزارت کشور است که مرزهای غرب و شرق ایران با توجه به تحولات عراق و اتفاقات افغانستان و پاکستان همواره مورد تهدید قرار داشته که به لطف خداوند در این حوزه نگرانی خاصی در موضوعات امنیتی نداریم.

وزیر کشور با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس طی ماه‌های آینده در ایران، گفت: در حوزه سیاست داخلی خود را آماده به عرصه مهم و سرنوشت‌ساز انتخابات می‌کنیم. انتخابات برای ما از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و آن را توفیقی برای انتقال قدرت در فضایی با آرامش، امنیت و خاص مردم طبق دموکراسی بومی با نام مردمسالاری دینی می‌دانیم.

وی در ادامه به سوالات خبرنگاران خارجی پاسخ داد.

رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوال خبرگزاری آناتولی ترکیه مبنی بر اینکه آیا ایران لیستی درباره گروه‌های تروریستی دارد و داعش را در این لیست قرار داده یا نه؟ اظهار داشت: موضوع تروریسم موضوعی کاملا غیرانسانی و از نظر ما غیردینی است.

وی افزود: هر انسانی که به ناحق در هر کجا به دلیل حوادث تروریستی مورد آسیب قرار گیرد و یا جان خود را از دست دهد از نظر ما این رفتار محکوم است و فرقی هم ندارد که این اتفاق جان افراد سوری، عربی، لبنانی را می‌گیرد یا در پاریس اتفاق می‌افتد، لذا موضوع تروریسم موضوعی باطل است که ما آن را محکوم می‌کنیم.

وزیر کشور ادامه داد: با توجه به مرزهای غربی و شرقی ایران و تحولات شکل گرفته در آنها، این مرزها عمدتا محل و جولانگاه تروریست‌ها شده و با توجه به امنیتی که در مرزهای شرقی، غربی و جنوبی ایران برقرار شده، همه فعل و انفعالات صورت گرفته در این مناطق مرزی تحت نظر قرار دارد.

رحمانی‌فضلی گفت: تروریست‌هایی که می‌خواستند از مسیر ایران عبور کنند بارها مورد بازداشت قرار گرفته و به کشور خودشان عودت داده شده‌اند.

وی با بیان اینکه برخورد ایران با تروریست‌هایی که قصد عبور از ایران چه به صورت ترانزیتی و چه غیره را دارند، سخت خواهد بود، گفت: این افراد با عنوان گروه‌های تروریستی فرامنطقه‌ای بارها در ایران مورد بازداشت قرار گرفتند و در اختیار نهادهای امنیتی بوده‌اند و عمدتا با توجه به توافقاتی که با کشورهای مربوطه داشته‌ایم آنها را به کشورهای خود عودت دادیم، مگر اینکه قصد خرابکاری و یا اقدام خرابکارانه علیه ایران داشتند.

وزیر کشور درباره رویکرد ایران درباره گروه تروریستی داعش، گفت: داعش را گروهی کاملا تروریستی می‌دانیم. ایران تنها کشوری بود که در منطقه مقابل این گروه و گروه‌های مشابه تندرو و افراطی ایستاد و با دولت‌هایی مثل افغانستان و پاکستان اقدامات و تلاش‌هایی در جهت مبارزه با این گروهک‌ صورت داد.

رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر رئیس‌جمهور ایران به فرانسه و تعویق این سفر و اینکه آیا این مسئله با هماهنگی کشورهای اروپایی صورت گرفته؟ گفت: با هماهنگی که با کشورهای اروپایی انجام شد، سفر به تاریخ دیگری موکول شد، اما این سفر صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در مورد سفر رئیس‌جمهور ایران به کشورهای اروپایی وفاق و وحدت ملی در ایران وجود دارد و همه گروه‌ها از این مسئله استقبال می‌کنند؟ خاطرنشان کرد: در داخل کشور نسبت به سفر رئیس‌جمهور محترم استقبال عمومی وجود داشت و همه مردم و گروه‌ها می‌دانستند پس از برجام سطح فعالیت‌ها و تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی ایران افزایش می‌یابد، البته ایران در پاسخ به سفرهای هیئت‌های مختلف اروپایی سفرهایی را در اولویت دارد.

وزیر کشور گفت: این خواست همه مردم ایران است که از ظرفیت‌های ایجاد شده پس از برجام و ظرفیت‌های بین‌المللی در حوزه‌های سیاسی، تجاری و علمی بیشترین استفاده را صورت دهیم.

رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوال خبرنگاری از کشور آذربایجان مبنی بر بازداشت 100 هکر در ایران، گفت: بنده از این بازداشت اطلاعی ندارم.

وی گفت: اگر این بازداشت صورت گرفته باشد حتما در مراجع قانونی، انتظامی و دستگاه‌های قضایی و امنیتی اقدامات آن صورت گرفته، البته شکی نیست که وجود هکرها در فضای سایبر یکی از معضلات موجود در این فضاست.

وزیر کشور یادآور شد: ایران از نظر سایبری در شرایط مطلوبی قرار دارد و توانمندی‌های بالایی از نظر تکنولوژی و نیروی انسانی مجرب در اختیار دارد و حق ملت ایران و کشور ایران است از تمام شرایط و ضوابط سلبی و ایجابی برای حفظ امنیت خود استفاده کند و از مرزهای مختلف این کشور در حوزه‌های امنیتی و دفاعی دفاع کند.

رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه اخیرا درخواست‌هایی از سوی نمایندگی برخی برندها برای حضور در ایران و بازگشایی دفاتری در ایران مانند کی اف سی و آیفون که برجسته شده‌اند، مطرح شده، از نظر شما و دولت جمهوری اسلامی ایران چقدر این برندها و شرکت‌ها می‌توانند عاملی برای نفوذ فرهنگی در ایران محسوب شوند؟ گفت: موضوع دادن مجوز به برندها و شرکت‌های مختلف موضوعی است که به وزارت صنعت، معدن و تجارت بر می‌گردد، البته اخیرا طبق بخشنامه‌ای که این وزارتخانه ابلاغ کرده، درباره ورود برخی کالاهای خاص به ایران محدودیت‌هایی ایجاد شده که این مسئله جزو سیاست‌هایی بود که رهبر انقلاب تحت عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح کردند و نباید در دوران جدید کشور را مرکز تولید کالاهای مصرفی کشورهای دیگر قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب اسلامی ایران درباره برخی برندها نظر خاصی داشتند، گفت: برخی از این برندها به عنوان یک نماد معرف برخی گرایش‌ها، رفتارها و اعمال سیاسی هستند و تشخیص این بوده که برخی از آنها برای حضور در ایران ممنوعیت داشته باشند، البته این‌گونه نیست که همه برندها در ایران با این دیدگاه نگاه شوند و همان‌طور که شما خود در فضای ایران می‌بینید برندهای مختلفی در ایران فعالیت می‌کنند، اما برخی برندها نماد یک رفتار سیاسی خاص هستند.

وزیر کشور درباره راهکار مقابله با گروه‌های تروریستی گفت: بنده در همه مجامع به عنوان وزیر کشور و عضو شورای عالی امنیت ملی این مسئله را به عنوان یک دغدغه و نگرانی اعلام کردم که تروریسم در حال حاضر وارد یک فضای ماهیتی جدیدی شده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: همانطور که می‌بینید این گروه‌های تروریستی در عراق، سوریه شامل نیروهای مختلفی هستند و اینگونه نیست که تنها از خود این کشور در این گروه‌ها افرادی حضور داشته باشند. این افراد طبق آمار و ارقام‌های اعلام شده از کشورهای مختلفی بوده‌اند و آموزش‌های خاصی را از سوی برخی کشورها می‌بینند. لذا همه کشورها باید تروریسم را خطری جدی ببینند و در برابر آن با هماهنگی‌های صورت گرفته با سایر کشورها اقداماتی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه بهترین راه برای مقابله با این موضوع همکاری بین‌المللی صادقانه است، گفت: این دیدگاه که تروریسم را به تروریسم خوب و بد تقسیم کنیم دیدگاه خوبی در این خصوص نیست و باید برای جان انسان‌های مختلف عرب، فارس، ترک، اروپایی و ... به یک اندازه ارزش و احترام قائل باشیم.

وزیر کشور ادامه داد: قطعا اگر همه کشورها بر اساس اصول انسانی در قضیه تروریستی با گروه‌های تروریستی مقابله کنند شاهد رویکردهای مناسب در مقابله با این گروه‌ها خواهیم بود.

رحمانی فضلی در ادامه گفت: اگر کشورها از ترویسم زمانی به عنوان سلاح و یا اعمال حاکمیت بر کشورهای دیگر استفاده کنند معلوم نیست که آینده این گروه‌ها به کجا ختم شود و اینکه می‌توانند در هدایت و ادامه فعالیت آنها نیز موفق باشند لذا به نفع همه کشورهاست بر اساس قوانین بین‌المللی و اصول انسانی با تروریسم مقابله کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برگزاری نشست 3 جانبه عراق، ایران و سوریه در خصوص مقابله با تروریسم گفت: هر 3 کشور برای رگزاری این توافق در سوریه به نتیجه رسیده‌اند اما به دلیل فعالیت‌های تروریستی در عراق صورت گرفت و وزیر این کشور باید در این کشور حضور داشت این نشست به زمان دیگری موکول شد اما همه این 3 کشور اعلام کردند در شرایط کنونی و برای مقابله با تروریسم به برگزاری چنین نشست‌هایی نیاز است و ما نیز برای برگزاری چنین نشست هایی آمادگی داریم و آن را ضروری می‌دانیم.

وزیر کشور گفت: ایران بر اساس توافقنامه و موافقتنامه‌هایی که با تمام کشورهای منطقه دارد آمادگی برگزاری نشست‌های دوجانبه و چندجانبه‌ای را در خصوص شرایط منطقه دارد حتی درباره عربستان نیز که ما نیز توافقنامه امنیتی با آن داریم قبل از حج اعلام کردیم تابع آن توافقنامه، شرایط جدید منطقه را در نشستی مرور کنیم.

رحمانی فضلی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر هشدار وزیر خارجه عراق به ایران، آمریکا و روسیه درباره حملات داعش و اینکه ایران در مقابل این هشدار و برای مبارزه با تهدیدات چه اقداماتی را انجام داده است گفت: ما در حوزه تهدیداتی که متوجه ایران است از کانال های مختلف و مسیرهای مختلف این تهدیدات را دریافت می‌کنیم.

وی گفت: برخی از این تهدیدات از سوی خود گروه‌های تروریستی به صورت آشکارا مطرح می‌شود که طی سخنرانی‌ها و بیانیه‌ها ایران را تهدید می‌کنند و بخشی از این تهدیدها طبق اسناد و مدارکی که از افرادی که بازداشت شده‌اند به دست آمده است.

وزیر کشور تصریح کرد: برخی از دوستان ما مانند مسئولان عراقی با توجه به اطلاعاتی که در این حوزه دارند اطلاعاتی را در خصوص این تهدیدها به ما اعلام می‌کنند.

رحمانی فضلی درباره طرح دولت ایران برای تقویت امنیت داخلی کشور گفت: ما طرح جامعی برای تقویت امنیت و صیانت از حوزه‌های امنیتی و دفاعی کشور از لب مرز تا اقصی‌نقاط کشور را در اختیار داریم که بر اساس آن همه دستگاه‌ها در کنار دستگاه‌های امنیتی - نظامی و انتظامی و دفاعی در این بخش به طور هماهنگ عمل می‌کند.

وی گفت: شورای عالی امنیت ملی هماهنگ کننده این دستگاه‌هاست و ایران در این بخش و برای تقویت امنیت ملی برنامه‌های تقویتی مهمی را دارد.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: اگر احساس کنیم تحولات داخلی کشورهای اطراف ایران از جمله عراق، به گونه‌ای خواهد بود که در حریم مرز ما مشکلاتی را برای ایران ایجاد خواهد کرد با سرعت وارد عمل می‌شویم و همانطور که کیلومتر 50 را به عنوان خط قرمز اعلام کردیم بر اساس آن عمل خواهیم کرد البته اقدامات ما در این بخش هماهنگ با کشور عراق خواهد بود.

رحمانی فضلی گفت: ایران اخبار و اطلاعاتی که در حوزه تهدیدات کشورهای دیگر است را نیز در صورت اطلاع به سایر کشورها اعلام می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خارجی دیگری در خصوص انتخابات مجلس ایران، عنوان کرد: اخیرا تغییراتی در قانون انتخابات مجلس صورت گرفته که وزارت کشور با توجه به اینکه دستگاهی است که برگزاری انتخابات را برعهده دارد این تغییرات را مناسب تشخیص داد که البته این تغییرات عمدتا در حوزه انتخابات مجلس خبرگان و مجلس بوده است.

وزیر کشور ادامه داد: ما به عنوان دستگاه اجرایی که مسئله رد صلاحیت‌ها را در مرحله اول در حوزه اجرا مورد توجه قرار خواهیم داد قطعا این اقدامات متناسب و ناظر بر قانون و منابع 4 گانه و مستندات حقوقی خواهد بود.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در حوزه نظارتی نیز دستگاه‌های نظارتی با توجه به قوانین موجود رفتارهای متناسبی خواهند داشت و وزارت کشور با همکاری شورای نگهبان تلاش می‌کند حقی در بحث رد صلاحیت‌ها از کسی ضایع نشود.

وی افزود: درست است که انتخابات امری در حوزه حقوق عمومی است و ما باید از حقوق افراد جامعه حمایت کنیم اما حق خصوصی افراد و نامزدها نیز قابل دفاع است و ما تلاش می‌کنیم با رعایت حقوق عمومی و خصوصی حقی از کسی ضایع نشود.

وزیر کشور در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ویژگی‌های مهم انتخابات این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط منطقه‌ای، حضور پرشکوه مردم در انتخابات برای تعیین سرنوشت خود نشانه اعتماد، علاقه و همکاری با نظام حاکمیتی است.

وزیر کشور گفت: حضور مردم در انتخابات و اعتماد و علاقه به نظام حاکمیتی از پایه‌های اصلی اقتدار ملی است و این حضور برای ما بسیار ارزشمند است.

وی اظهار کرد: انتخابات در کشور ما همواره موضوعی مورد طمع برای نیروهای خارجی به خصوص دشمنان خارجی بوده است به طوریکه آنها همواره به دنبال ایجاد اختلال در فرآیند انتخابات ایران بوده‌اند و همواره دنبال این بوده‌اند که انتخابات را به تنشی اجتماعی و امنیتی تبدیل کنند که رگه‌های آن در فضای رسانه‌ای و فضای مجازی بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد دیده شد.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه مسئله مشارکت و انتقال قدرت موضوعی است که مردم حق دارند در آن دخالت کنند، خاطر نشان کرد: انتخابات فرآیندی است که در‌ آن انتقال قدرت در آن به صورت کاملا قانونی و با آرامش انجام می‌شود لذا امیدواریم با ایجاد شرایطی انتخاباتی را به صورت کاملا قانونی، سالم و باشکوه برگزار کنیم که این از اهداف وزارت کشور است و امیدواریم روز انتخابات شاهد حضور باشکوه مردم در انتخابات باشیم.

وزیر کشور درباره آخرین وضعیت برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی در ایران، گفت: 90 درصد انتخابات ما طی چندین دوره است که به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود اما تاکنون در حوزه اخذ و شمارش به خصوص در کلانشهرها انتخابات الکترونیکی نداشتیم.

وی گفت: در این دوره دولت تصمیم داشت انتخابات را در تمام کشور به صورت الکترونیکی برگزار کند تا 10 درصد باقیمانده نیز الکترونیکی شود اما به دلیل محدودیت منابع این امر میسر نشد لذا قرار شد انتخابات در 9 کلانشهر کشور که حدود 30 تا 40 درصد آرا را در انتخابات دارند به شکل الکترونیکی برگزار شود.

رحمانی فضلی گفت: در دو حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باید این موضوع را با شورای نگهبان هماهنگ می‌کردیم و از اول این هماهنگی‌ها وجود داشت. در بحث نرم‌افزاری با شورای نگهبان کار را تا بخشی پیش بردیم و در حال هماهنگی‌های لازم با شورای نگهبان هستیم تا بتوانیم انتخابات را به شکل صددرصد الکترونیکی برگزار کنیم.

وزیر کشور در پاسخ به آخرین سوال این نشست مبنی بر آخرین وضعیت پدیده شاندیز گفت: پدیده شاندیز از موضوعاتی بود که به دلیل گسترش یافتن بعد اجتماعی آن به وزارت کشور سپرده شد.

وی گفت: پدیده شاندیز تخلفاتی را در 4 حوزه ساخت و ساز، جوازات، تصرفات کاربری و تبدیل منابع مالی دارد که باید درباره آن تصمیم‌گیری شود.

رحمانی فضلی تصریح کرد: دستورالعملی را تهیه کردیم و موضوع مهم آن این بود که از حقوق مردم باید صیانت شود و آن بخشی از ساخت و سازهایی که در این پدیده انجام شده در قالب سهام به مردم واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: متولی پدیده باید در محاکم با حضور مدعیان حاضر شود و از خود رفع تخلف کند از این طرف نیز توصیه کردیم دوستان شرایطی را فراهم کنند که این شرکت بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد.

وزیر کشور در پایان گفت: مردم مطمئن باشند با پیگیری‌های قضایی و پیگیری‌های صورت گرفته به حقوق خود در این پرونده می‌رسند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز