تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۱
معاون وزیر خارجه در همایش "سوریه قلب مقاومت"؛

حمایت مستشاری ایران نبود دمشق در سه سال اول جنگ کاملا سقوط می‌کرد

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه گفت: اگر حمایت مستشاری جمهوری اسلامی ایران نبود شاید دمشق در سه سال اول این فتنه دوبار به صورت کامل سقوط می‌کرد.
کد خبر: ۷۰۱۳
حمایت مستشاری ایران نبود دمشق در سه سال اول جنگ کاملا سقوط می‌کرد

اخبار معاصر: حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه در همایش "سوریه قلب مقاومت" که عصر امروز (دوشنبه) در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به بیداری اسلامی و تحولات غرب آسیا، اظهار داشت: علیرغم اینکه برخی قصد دارند این‌گونه القا کنند که بیداری اسلامی وجود نداشت و در تحولات 5 ساله منطقه نیز شکل نگرفت، ما به تمام وجود بیداری اسلامی را لمس می‌کنیم که این موضوع به برکت انقلاب اسلامی، گفتمان انقلاب، اندیشه‌های امام(ره) و در ادامه مسیر امام توسط رهبر معظم انقلاب می‌دانیم.

وی ادامه داد: شهدای گرانقدر انقلاب، دفاع مقدس و همچنین مدافعان حرم در این مسیر کمک کردند تا انقلاب اسلامی این فرصت را پیدا کند که امروز در منطقه و برخی نقاط جهان نفوذ داشته باشد.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه تصریح کرد: آنچه که باعث شد طرف‌های مقابل به دنبال روند تغییر بیداری اسلامی در منطقه باشند به دلیل نفوذ و فرهنگ انقلاب اسلامی است.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات روند بیداری اسلامی در مصر گفت: جوانان مصری به ما می‌گفتند که در دانشگاه آنچه ما را به مبارزه متمایل کرد ارتباط و نقش جوانان در ایران و انقلاب اسلامی با پیشرفت و توسعه بود که ما از آن الگوبرداری کردیم.

وی ادامه داد: آنها می‌گفتند رسانه‌های مصری و جهان عرب به گونه‌ای القا می‌کردند که مسئولان انقلاب اسلامی جنگ طلب هستند و در دهه دوم انقلاب همین فضای رسانه‌ای باعث شد که مسئولان ایران را عقب افتاده خطاب کنند.

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه در همایش "سوریه قلب مقاومت" که عصر امروز (دوشنبه) در سالن جابر ابن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به بیداری اسلامی و تحولات غرب آسیا اظهار داشت: علی رغم اینکه برخی قصد دارند اینگونه القا کنند که بیداری اسلامی وجود نداشت و در تحولات 5 ساله منطقه نیز شکل نگرفت ما به تمام وجود بیداری اسلامی را و به تعبیر کشورهای عربی بهار عربی را لمس می‌کنیم که این موضوع به برکت انقلاب اسلامی، گفتمان انقلاب، اندیشه‌های امام (ره) و در ادامه مسیر امام توسط رهبری می‌دانیم.

حمایت مستشاری ایران نبود دمشق در سه سال اول جنگ کاملا سقوط می‌کرد

وی ادامه داد: شهدای گرانقدر انقلاب، دفاع مقدس و همچنین مدافعان حرم در این مسیر کمک کردند تا انقلاب اسلامی این فرصت را پیدا کند که امروز در منطقه و برخی نقاط جهان نفوذ داشته باشد.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه تصریح کرد: آنچه که باعث شد طرف‌های مقابل به دنبال روند تغییر بیداری اسلامی در منطقه باشند به دلیل نفوذ و فرهنگ انقلاب اسلامی است.

امیرعبداللهیان در ادامه سخنان خود با اشاره به تحولات روند بیداری اسلامی در مصر گفت: جوانان مصری به ما می‌گفتند که در دانشگاه آنچه ما را به مبارزه متمایل کرد ارتباط و نقش جوانان در ایران و انقلاب اسلامی با پیشرفت و توسعه بود که ما از آن الگوبرداری کردیم.

وی ادامه داد: آنها می‌گفتند رسانه‌های مصری و جهان عرب به گونه‌ای القا می‌کردند که رهبران انقلاب اسلامی جنگ طلب هستند و در دهه دوم انقلاب همین فضای رسانه‌ای باعث شد که رهبران ایران را عقب افتاده خطاب کنند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: این جوانان مصری می‌گفتند که در مسئله هسته‌ای حضور ایران در مقابل شش قدرت دنیا برای ما روحیه بخش بود و ما همواره این مذاکرات را دنبال می‌کردیم.

وی تأکید کرد: مصری‌ها به تاریخ بزرگ و طولانی‌شان افتخار می‌کنند و از شخصیتی مثل البرادعی در جایگاه مهم بین‌المللی و هسته‌ای قرار گرفته خرسندیم و سخنان ایشان برای آنها قابل توجه است.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه ادامه داد: جوانان مصری می‌‌گفتند که وقتی آقای البرادعی در مصاحبه‌ای به میانگین سنی دانشمندان هسته‌ای ایران اشاره کرد گفته بود که میانگین سنی آنها بین 25 تا 27 سال است که این موضوع برای ما باعث انگیزه شد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اهمیت گفتمان انقلاب اسلامی در منطقه گفت: این گفتمان نماینده نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه و بین‌الملل است که دستاوردهای علمی، دفاعی، اقتدار کلامی و اعمالی رهبری را پشتوانه خود دارد و می‌توان آن را به عنوان مهمترین بخش قدرت ایران ترسیم کرد.

وی با بیان اینکه غربی‌ها همواره بر مواضع قاطع و راسخ رهبری تأکید دارند، گفت: ما بدون تردید در تمام کشورهای منطقه نفوذ معنوی داریم، اما این به معنای مداخله در این کشورها نیست. ما قصد دخالت در هیچ کشوری را نداریم.

معاون وزیر خارجه افزود: برخی‌ها نفوذ ما را به عنوان دخالت می‌دانند که این نشان از کج‌فهمی آنهاست.

امیرعبداللهیان با اشاره به دیدار اخیرش با وزیر خارجه انگلیس گفت: در این دیدار وزیر خارجه انگلیس به بنده گفت که ایران در یک قایق 4 جعبه کلاشینکف به بحرین ارسال کرده است. بنده نیز در پاسخ به ایشان خاطره‌ای را گفتم که پس از سقوط صدام یکی از رهبران عراقی با چاقو مورد ترور قرار گرفت و زمانی که برای مداوا به ایران اعزام شد در دیدارم به او گفتم شما شأن و جایگاه‌تان بالاتر از این است که شما را با چاقو مورد سوءقصد قرار دهند و به آقای هاموند نیز گفتم که برای جمهوری اسلامی ایران توهین است که یک قایق اسلحه فرستاده باشد.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در بحرین ندارد و نیازی هم نمی‌بینیم که بخواهیم در این کشور دخالت کنیم. رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان‌شان فرمودند که اگر ما در بحرین مداخله می‌کردیم اوضاع آنجا به گونه‌ای دیگر بود.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه با اشاره به ترکیب کشورهای حاضر در مذاکرات سوریه گفت: این دومین نشستی بود که به منظور حل مشکلات سوریه شکل گرفت که در آن 5 کشور عضو سازمان ملل حضور دارند که به درخواست ما نیز عراق، لبنان و عمان به این جمع اضافه شدند، چرا که ما معتقدیم در 5 سال اخیر کشورهایی که در قبال سوریه نقش اساسی داشتند از این پس نیز می‌توانند نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: یکی از شروطی که برای شرکت در این مذاکرات گذاشتیم این بود که در این مذاکرات به جای مردم سوریه تصمیم‌گیری نشود، بلکه کمک کنیم تا حامیان تروریست‌ها به لحاظ سیاسی و مالی روش خود را برای حل مسئله سوریه تغییر دهند.

وی افزود: در طی بحران سوریه جمهوری اسلامی ایران یک کار ویژه و بسیار مهم انجام داد و آن این بود که اجازه ندادیم یک نظام سیاسی به دست تروریست‌ها سرنگون شود که این موضوع جزو افتخارات ما محسوب می‌شود.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه افزود: این در حالی است که برخی کشورها برای رسیدن به اهداف سیاسی خود کثیف‌ترین راه را که استفاده از تروریست‌ها بود استفاده کردند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: برگزاری یک انتخابات در سوریه نیازمند مقدماتی همچون توقف جنگ، کنترل مرزها و مشخص شدن وضعیت گروه‌های معارض با گروه‌های تروریستی است.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر در پاریس گفت: حوادث پاریس نشان داد که استفاده ابزاری از تروریست‌ها تا چه حد خطا بوده و نکته کلیدی این ماجرا این است که کشورهایی که به غلط از تروریست‌ها استفاده می‌کنند برای عبور از مرزها به آنها تسهیلات می‌دهند که این روش بسیار غلطی است.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به نقش مستشاران جمهوری اسلامی ایران در سوریه، تاکید کرد: ما می‌گوییم مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران به سوریه کمک می‌کند، اما آمریکا و غربی‌ها در نگرش جدیدی از این واژه استفاده کردند و اعلام می‌کنند مستشاران ما به معارضه معتدل مسلح کمک می‌کنند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: مستشاران ما برای مبارزه با تروریست‌ها کمک می‌کنند و ما معتقدیم که معارضه معتدلی که مسلح باشد به هیچ‌وجه معتدل نیست، چرا که اگر معتدل بود باید در یک پروسه سیاسی صورت می‌گیرد.

وی افزود: هر گروهی که مسلح می‌شود بعد از چند روز جذب گروه‌های تروریستی می‌شود، بنابراین گروه‌های مسلح مخالف با گروه‌های تروریستی قابل تفکیک نیستند.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا و غرب باید اراده جدی در متوقف کردن ورود تروریست‌ها به سوریه و مبارزه با آنها داشته باشند، گفت: اگر برخی کشورهای منطقه و خارج از منطقه خود را از بازی‌های تحت عنوان معارضان مسلح معتدل خارج نکنند و اجازه ندهند تروریست‌ها وارد سوریه شوند ارتش و مردم سوریه آنها را نابود خواهند کرد.

امیرعبداللهیان افزود: خط قرمز ما در سوریه این است که بشار اسد رئیس‌جمهور قانونی است و تا پایان پروسه انتخابات کسی نمی‌تواند برای او تعیین وضعیت کند. آنها حتی حق دخالت در ورود بشار اسد به صحنه انتخابات را ندارند و این مردم سوریه هستند که در خصوص آینده کشور خود تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی افزود: هنوز در مذاکرات به سطح یک کلام واحد نرسیده‌ایم و گردهم جمع شده‌ایم که خطاهای صورت گرفته را اصلاح کنیم و کشتار در سوریه جمع شود. فضایی نیز فراهم شود که مردم سوریه بدون مداخله خارجی تصمیم‌گیری کنند.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه درباره عدم حضور نماینده‌ای از کشور سوریه در این مذاکرات، گفت: وقتی اختلافات اساسی است، ما نمی‌توانیم بگوییم نماینده سوریه در این مذاکرات شرکت کند. زمانی که پروسه سیاسی شروع شود نمایندگان دولت سوریه، معارضان و جامعه مدنی باید دور یک میز بنشینند و به عنوان سه ضلع یک مثلث تصمیم‌گیری کنند.

امیرعبداللهیان درباره حضور ایران در نشست وین گفت: در طول 5 سال گذشته 80 کشور برای سرنگونی بشار اسد تلاش کردند، اما ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان نگاهی دیگر به تحولات داشتند که برخی کشورها نیز در سطوحی ما را همراهی کردند. در این مسئله مهمترین اقدام توسط رئیس‌جمهور، ارتش و مردم سوریه انجام شد.

وی افزود: البته شاید در سطوحی در زمان شروع بحران این نگرانی در منطقه وجود داشت که آیا بشار اسد به عنوان یک چشم پزشک و تحصیل کرده اروپا می‌تواند هجمه‌ها را مدیریت کند؟

معاون وزیر امور خارجه به ایستادگی و مقاومت ارتش سوریه طی 5 سال اخیر اشاره کرد و گفت: ایستادگی و مقاومت ارتش سوریه و همراهی نیروهای مردمی در این کشور عوامل تأثیرگذاری در مقابله با تروریست‌ها محسوب می‌شود.

امیرعبداللهیان ادامه داد: علاوه بر اینها اگر حمایت مستشاری جمهوری اسلامی ایران نبود شاید دمشق در سه سال اول این فتنه دوبار به صورت کامل سقوط می‌کرد. جمهوری اسلامی ایران در عرصه میدانی نقش برتر را ایفا کرد و اگر در راه‌حل سوریه حضور نداشت هیچ راهکاری در منطقه به نتیجه نمی‌رسید.

وی در ادامه گفت: اگر ما از موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه سخن می‌گوییم تمرکز ما تنها بر روی دستگاه دیپلماسی نیست، بلکه تمرکز ما نظام اسلامی ایران و حمایت‌هایی است که دولت باید انجام دهد. رهنمودهای به جای رهبرمعظم انقلاب نیز در مقاطع مختلف تأثیرگذار بود.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه ادامه داد: اگر در سوریه، ایران به عنوان جزو مهمی برای حل مسائل سیاسی مطرح می‌شود به این دلیل است که ظرفیت تمام دستگاه‌های نظام اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است.

امیرعبداللهیان نقش مستشاران نظامی ایران را در مبارزه با تروریسم مهم عنوان کرد و گفت: حضور مستشاران جمهوری اسلامی ایران در سوریه برای حل مشکل این کشور بسیار اساسی و تأثیرگذار بود.

وی افزود: در عرصه سیاست خارجی، رئیس‌جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است و مصوبات این شورا به تأیید ایشان و مقام معظم رهبری می‌رسد که به عنوان یک مصوبه به همه دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه تصریح کرد: ممکن است زمانی که بحث و تحلیل مطرح می‌شود اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما ما در دستگاه دیپلماسی و بخش‌های دیگر نظام ملزم هستیم بدون نگاه خطی و یا جناحی مصوبات سطوح بالای نظام را اجرایی کنیم و در‌ آن چارچوب گام برداریم.

امیرعبداللهیان با اشاره به تأثیر حضور ایران در نشست وین گفت: حضور تیم ایرانی در این مذاکرات براین اساس است که اجازه داده نشود تعدادی جمع شوند و درباره آینده یک کشور و مردم آن تصمیم‌گیری کنند، وقتی از راهکار سیاسی می‌گوییم به این معنا که در سوریه چه کشورهایی نقش مثبت دارند و چه کشورهایی نقش منفی را ایفا می‌کنند.

وی افزود: اگر ما در این مذاکرات حضور نداشته باشیم و کشورهایی که نقش منفی دارند را کنترل نکنیم باعث خساراتی به آینده سوریه خواهد شد که در خروجی سیاسی خونریزی‌ها و کشتار مردم این کشور نمونه‌ای از آن است.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه تأکید کرد: ما در این باره دقیقاً فرمایشات مقام معظم رهبری را اجرا کردیم و اجازه ندادیم دیگران برای مردم سوریه تصمیم‌گیری کنند.

امیرعبداللهیان با اشاره به جلسه اول نشست وین گفت: جلسه یکی از پرتنش‌ترین صحبت‌ها بین آقای ظریف و برخی طرف‌های مقابل بود که حاضر نبودند مردم سوریه در مورد آینده خود تصمیم‌گیری کنند.

وی تصریح کرد: آنچه مهم است این است که هیچ چیز خارج از نظر رهبر معظم انقلاب توسط مذاکره‌کنندگان ایرانی اتفاق نخواهد افتاد.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه افزود: ما در طی این 5 سال سنگین‌ترین هزینه‌ها را دادیم و بهترین عزیزان ما به شهادت رسیدند و باید در مذاکرات بهترین دستاورد را داشته باشیم.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: ما هرگز اجازه نخواهیم داد کشورهایی که تا دیروز مردم و زیرساخت‌های سوریه را نابود می‌کردند اهداف خود را در این مذاکرات به دست آورند.

وی درباره نتایج این مذاکرات گفت: آنچه در این مذاکرات اتفاق افتاده و آنچه که جمهوری اسلامی ایران و متحدان ما آن را دنبال می‌کنند این است که خروجی مذاکرات موجب تقویت محور مقاومت و کمک به مردم سوریه و برقراری آرامش در این کشور باشد و مردم سوریه بتوانند بدون مداخله خارجی برای خود تصمیم بگیرند.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه درباره آخرین وضعیت آقای رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان، گفت: بنده در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه المنار درباره آخرین وضعیت آقای رکن‌آبادی اعلام کردم که تا آخرین لحظه‌ای که شاهد ماجرا ایشان را در آمبولانس قرار داده، آقای رکن‌آبادی زنده بوده، اما خبرنگار المنار کلمه "بوده" را حذف کرده و در خبرش به نقل از بنده اعلام کرده که آقای رکن‌آبادی زنده است، اما باید توجه داشت که تاکنون حتی پیکر ایشان نیز شناسایی نشده، اما حدس و گمان را نیز نمی‌توانیم نادیده بگیریم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: 17 نفر از مفقودان تا این لحظه سرنوشت‌شان مشخص نشده که یکی از آنها آقای رکن‌آبادی است و هر 17 نفر کارشان با جزئیات دنبال می‌شود. به زودی خانواده افراد شناسایی نشده را به عربستان اعزام می‌کنیم تا از آنها تست DNA گرفته شود.

انتهای پیام/


انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز