تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
میرکاظمی:

تائید کیفیت بنزین یورو4 در هاله‌ای از ابهام

وزیر اسبق نفت پیرامون استفاده از ریفورمیت پتروشیمی‌ها در پالایشگاه‌ها توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر: ۷۱۵۶
مسعود میر کاظمی
اخبار معاصر: مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران با اشاره به کم و کیف واردات بنزین یورو 4 به کشور و تائید کیفیت آن گفت:متاسفانه بخشی از درآمد نفتی و ارزی کشور صرف واردات بنزینی می‌شود که کیفیت‌های لازم را ندارد.

میرکاظمی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد تا به حال هیچ سندی مبنی بر تائید کیفیت بنزین یورو 4 وارداتی به ما ارائه نکرده است افزود:  اینکه خود خریدار اذعان کند که بنزین وارداتی کیفیت یورو 4 دارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی افزود: بخشی از محموله هایی که به نام بنزین یورو4 به کشور وارد شده حتی به استناد سازمان کنترل کیفیت ، کیفیت لازم را ندارد.

وزیر اسبق نفت، با بیان اینکه تشخیص کیفیت بنزین یورو 4 وارداتی نیازمند ارائه اسناد سازمان ملی استاندارد به مجلس است، متذکر شد: مسئولین سازمان ملی استاندارد چندین بار برای این موضوع به مجلس آمدند و هربار اعلام کردند که هنوز آمادگی ارائه اسناد لازم به مجلس را ندارند.

میرکاظمی در ادامه تاکید کرد: اینکه برخی می‌گویند آزمایشگاه‌های ما هنوز مجهز به سیستم‌های لازم نیست، تنها بهانه بوده و می‌توان با دادن وکالت به آزمایشگاه‌های دیگر نمونه‌ بنزین یورو4 را مورد بررسی قرار داد.

بنزین وارداتی از کانال دلالان کیفیت لازم را ندارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با اشاره به نحوه فعالیت واردکنندگان بنزین به کشور بیان داشت: در حال حاضر متاسفانه بنزین مصرفی از محل اصلی تولیدکنندگان بنزین یورو 4 تهیه نمی‌شود و این بنزین از یکسری دلال خریداری می شود که اسامی آنها هم آمده است و حتی این بنزین‌ها با قیمت‌هایی تهیه می‌شود که جای سوال دارد.

انتقاد از توقف طرح "توسعه پالایشگاه ها"

وی در ادامه با انتقاد از توقف طرح توسعه پالایشگاه‌ها در کشور گفت: طرح توسعه پالایشگاه‌ها در دولت قبل به سرعت در حال انجام بود که متاسفانه در این دولت خبرهای خوبی از آن شنیده نمی‌شود.

میرکاظمی افزود: در حال حاضر پالایشگاه‌هایی چون ستاره خلیج‌فارس مدتها پیش باید به بهره‌برداری می‌رسیدند که با گذشت 2 سال از عمر دولت هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفتند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تاکید کرد: معتقدم وزیر نفت هیچ انگیزه‌ای برای اجرای مجدد طرح توسعه پالایشگاه‌ها ندارد.

میرکاظمی ادامه داد: در دولت یازدهم بیش از 400 هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی افزایش پیدا کرده که این جال سوال دارد چند درصد این منابع جذب پروژه‌های پالایشگاهی شده است.

 استفاده از "ریفورمیت"پتروشیمی ها در پالایشگاه ها

وزیر اسبق نفت در ادامه بیان داشت: بنده باید به این نکته اشاره کنم که بیش از 8الی 10 ماه است که این دولت از ریفورمیت پتروشیمی‌ها استفاده می‌کند.

میرکاظمی ادامه داد: معمولا پتروشیمی‌ها ریفورمیت تولید می‌کنند و این ریفورمیت زمانی که در پالایشگاه‌ها با سایر افزودنی‌ها مخلوط می‌‌شود، از اختلاط این دو عنصر بنزین حاصل می شود که در حال حاضر این اختلاط که کار بسیار ساده‌ای است را، در خود واحدهای پتروشیمی‌ انجام می‌دهند و بنزین تولید می‌کنند که در گذشته ریفورمیت تنها تحویل خود پالایشگاه‌ها می‌شد و هنوز مشخص نیست که سازمان‌های چون، بازرسی، بازرسی ریاست جمهوری، سازمان ملی استاندارد و دیوان محاسبات چرا در این زمینه گزارش نمی دهند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: همواره مجلس خواستار تهیه گزارش های فنی مسئولین زیربط در زمینه استفاده از ریفورمیت در تولید بنزین پالایشگاهاست چراکه در حال حاضر گزارشات موثقی به ما رسیده که مسئولین چندین ماه است که از ریفورمیت پتروشیمی ها استفاده می کنند.



انتهای پیام/ انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز