تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
60 درصد هواپیماها خاک می‌خورند

1500خلبان بیکار در آرزوی پرواز

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بیکاری 1500 خلبان خبر داد، گفت: در حال حاضر 60 درصد هواپیماها به دلیل فرسودگی خاک می‌خوردند.
کد خبر: ۷۲۴۰
هواپیما و خلبانانشاخبار معاصر: یک دانشجو بعد از هزینه میلیونی برای گرفتن گواهینامه خلبانی باید منتظر ورود هواپیما به داخل کشور باشد تا آرزوی پرواز و خلبانی آن را داشته باشد، این در حالی است بیش از 60 درصد هواپیما ایران توان پرواز ندارند.

وزیر راه و شهرسازی که طی ماه های گذشته به دعوت رسمی دولت فرانسه برای حضور در نمایشگاه بین المللی جهانی به پاریس سفر کرده بود، بعد از این سفر گفت: «من در این نمایشگاه با عرضه‌کنندگان درجه یک صنعت هوانوردی مذاکره کردم. کشور ما با وجود داشتن بیش از ۶۰ فرودگاه، به هواپیماهای کوتاه‌برد نیاز دارد؛ فرودگاه‌هایی که هواپیماهای زیر ۱۰۰ مسافر را پذیرا می‌شوند. اگر این ناوگان در کشور افزایش یابد فعالیت این فروگاه‌ها بیشتر شود که در توسعه فرودگاه‌های محروم بسیار موثر خواهد بود.»

وی همچنین در مراسمی دیگر با اشاره به اینکه باید برای مردم هم توضیح داده شود که اگر خدمات صنعت هوانوردی تراز اول را می‌خواهند باید هزینه آن را نیز بپردازند، گفت: متاسفانه شرکت‌های خصوصی ما در بدو تولد پیر متولد شده‌اند و ۱۸ ایرلاین کشور میانگین عمر هواپیماهایشان ۲۲.۵ سال است.

وی تصریح کرد: می‌دانیم که خرید هواپیماهای نو هزینه مالی زیادی دارد و سهم آن در نرخ بلیت متفاوت است، اما باید یک ارزیابی واقعی از حضور ۱۵ سال گذشته در صنعت هوایی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از اینکه در سال‌های گذشته شوراهای عالی و جلسات سیاست‌گذاری در وزارت راه تشکیل نمی‌شد، بیان کرد: چند راهکار را برای اصلاح ساختار صنعت هوایی مدنظر قرار داده‌ایم.

وی به حمایت از نوسازی ناوگان اشاره کرد و افزود: به مجلس پیشنهاد دادیم تا تمام شرکت‌ها در انواع شقوق حمل و نقل از تسهیلات ریالی و ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کنند، همچنین دولت در موارد بهره‌برداری نهایی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را تضمین می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شرکت ایران‌ایر ۱۴ موتور هواپیما را به شرکت‌های خارجی برای تعمیر فرستاده است، ادامه داد: تاکنون ۷ موتور به ایران بازگشته است.

فرودگاه های زیان ده
نگهداری فرودگاه‌ها سالانه هزینه زیادی را برای کشور به همراه دارد این در شرایطی است که بسیاری از فرودگاه‌های کشور زیان‌ده هستند و تنها چند فرودگاه کشور از جمله فرودگاه‌های بین المللی مهرآباد، مشهد، شیراز و امام خمینی(ره) اقتصادی و سودده محسوب می شوند یعنی درآمد این فرودگاه‌ها هزینه آنها را پوشش می‌دهد و هزینه‌های سایر فرودگاه‌های زیانده کشور نیز از محل درآمد فرودگاه‌های اقتصادی و منابع شرکت فرودگاه‌های کشور اداره می‌شوند تا فعالیت آنها همچنان ادامه داشته باشد و این مناطق از داشتن فرودگاه محروم نشوند.

فرودگاه های فعال
فرودگاه‌های آبادان، اراک، اردبیل، ارومیه، اهواز، بجنورد، بم، بندرلنگه، بوشهر، بیرجند، خرم‌آباد، رشت، رفسنجان، زنجان، ساری، سبزوار، سنندج، سیرجان، شهرکرد، کرمان، کرمانشاه، لارستان، گرگان، لامرد و همدان ۲۵ فرودگاه دارای مرز هوایی و فرودگاه‌های ابوموسی، ایرانشهر، ایلام، پارس‌آباد مغان، جهرم، جیرفت، خوی، داراب، رامسر، زابل، زرقان، سراوان، سمنان، سهند، شاهرود، طبس، فسا، کلاله، نوشهر و یاسوج نیز ۲۰ فرودگاهی هستند که فقط پروازهای داخلی از آنها صورت می‌گیرد.

امروز تاثیرات جهانی حمل و نقل هوایی در صحنه بین المللی بر هیچ کس پوشیده نیست؛ موجودیتی که الان به عنوان یک اینترنت فیزیکی، ساختار انتقال دانش و سرمایه همچنین یکی از چهار جز حکومت مدرن یاد می شود.

تاثیر اقتصادی هوانوردی در جهان ۲.۴ تریلیون دلار است، این صنعت ۵۸.۱ میلیون شغل در سراسر جهان ایجاد کرده است. فرودگاه‌ها مراکز تولید اشتغال مولد هستند و ۵۸ درصد اشتغال در صنعت هوانوردی به بخش صنعت فرودگاهی اختصاص دارد.

از حدود ۱۱۲ سال گذشته تاکنون یعنی ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ با تحقق رویای پرواز و نشست و برخاست اولین هواپیمای تولید بشر در تپه کیتی هاوک عملا حمل و نقل هوایی و فرودگاه واژه پردازی شد. اختراعی که ابتدا در حوزه نظامی صنعتی شد و در خدمت جنگ و دفاع قرار گرفت اما نگاه به رشد تحولات این صنعت موجب شد که ابتدا حمل و نقل هوایی نظامی از از غیرنظامی جدا شود.

متعاقب شکل گیری سازمان هواپیمایی کشور، خطوط هوایی به عنوان یکی از کسب و کارهای هوانوردی کشوری شاخه ای مستقل شدند و روند تحولات خود را دنبال و نقاط عطف مختلفی از جمله مقررات زدایی، خصوصی سازی، تحول در شبکه و شکل گیری شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت و کم هزینه را شکل دادند.

در بخش فرودگاهی نیز سالیان سال فرودگاه ها به عنوان فعالیتی عام المنفعه در قالب سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت می کردند اما متعاقبا در اروپا به عنوان مهد تحولات صنعت فرودگاهی دچار تحولاتی شد.

به غیر از تغییرات ناباورانه محیط عملیاتی در هر صنعت، امروزه دولت ها در سطوح ملی، منطقه ای و محلی با چالش فزاینده جهانی به عنوان یک تغییر بی سابقه و بی نظیر در قدرت و تکنولوژی مواجه هستند. این موضوع، مفاهیم و الزامات موفقیت در صنعت توریسم، بازرگانی و تجارت، سرمایه گذاری و سیاست خارجی را تغییر شکل داده است.

صنعت حمل و نقل هوایی ابزار تسهیل گر قدرت نرم کشورها و برند ملت ها هستند، عامل نزدیک کردن مسافت ها و ایجاد ارتباط با افراد، فرهنگ ها، شرکت ها، ایده ها، نوآوری ها و فرصت ها، عملیات خوب شرکت های هواپیمایی و فرودگاه ها قطعا در افزایش درک جهانی از کشور اصلی این شرکت ها موثر است. اکنون مشخص می شود که چرا صنعت هوانوردی در قالب قانون داماتو اولین هدف تحریم ها قرار گرفت.

هزینه نگهداری زیرساخت ها
هزینه نگهداری زیرساخت های فرودگاهی در کشور دو هزار میلیارد تومان است. این در حالیست که بودجه این بخش کمی بیش از هزار میلیارد تومان است.

به بن بست رسیدن توسعه زیرساخت ها و خدمات رسانی در فرودگاه های مشترک یکی دیگر از مشکلات صنعت فرودگاهی است، محدودیت های بسیار زیادی برای بهره برداری بهینه از فضای کشور و موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی وجود دارد که موجب از دست رفتن بسیاری از فرصت های ارز آور و تامین منابع توسعه می‌شود.

پایین بودن کیفیت و تنوع خدمات فرودگاهی و بالا رفتن هزینه حفظ و ارتقای سطح ایمنی علیرغم اینکه فرودگاههای ما ایمن است از دیگر مشکلات صنعت فرودگاه‌های کشور است.

در دوازده ماهه سال گذشته ۴۷ میلیون و ۷۰ هزار و ۱۵۶ مسافر با ۳۸۱ هزار و ۷۰۵ پرواز داخلی و خارجی از ۵۳ فرودگاه کشور جابه‌جا شدند که آمار پروازها ۵ درصد و تعداد اعزام و پذیرش مسافر نیز ۹ درصد در مقایسه با سال ۹۲ رشد داشت.

فرودگاه‌های بین المللی مهرآباد، مشهد و امام خمینی (ره) به ترتیب بیشترین و فرودگاه‌های اراک، سهند و خوی کمترین پرواز و جابجایی مسافر را به خود اختصاص دادند. ضمن اینکه دو فرودگاه پارس‌آباد مغان و کلاله در سال گذشته هیچ پروازی نداشتند و آمار پروازی این دو فرودگاه صفر بود؛ در حالی که در سال ۹۲ از فرودگاه پارس آباد مغان ۱۶۸ مسافر با ۸ پرواز و از فرودگاه کلاله نیز ۶۴۷ مسافر با ۲۶ پرواز اعزام و پذیرش شدند.

از بین ۵۳ فرودگاه کشور ۴۸ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور و ۵ فرودگاه نیز فرودگاه‌های اختصاصی به شمار می روند.

در بین ۴۸ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور مهرآباد با ۱۰۹ هزارو ۹۸۱ پرواز و جابجایی ۱۳ میلیون و ۶۱۷ بیشرین سهم را در بین فرودگاه‌های کشور به خود اختصاص داد که نسبت به سال ۹۲ در بخش تعداد پروازها یک درصد و در بخش اعزام و پذیرش مسافر ۴ درصد رشد داشت.

آرزوی پرواز 1500 خلبان بیکار
مهرداد بائوج لاهوتی درباره بیکاری 1500خلبان در کشور بیان کرد: در حال حاضر حدود یک هزار و 500 خلبان در کشور بیکار هستند که با نوسازی ناوگان هوایی اشتغال زایی بیشتری ایجاد می شود.

وی ادامه داد: از 286فروند هواپیمایی که در کشور است، به دلیل شرایط تحمیلی تحریم حدود 60درصد این هواپیماها زمین گیر هستند.

خلبانان سرمایه های انسانی کشور هستند
وی افزود: خلبانان آموزش دیده ایرانی به عنوان مجرب و بهترین خلبان های دنیا، سرمایه انسانی کشور هستند. خلبانان ایرانی را به خاطر مدیریت چنین هواپیماهای فرسوده در کشور تحسین کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط و دوران پساتحریم، ناوگان هوایی مهمترین و نخستین بخش کشور است که باید نوسازی شود.

بیکاری رفع می شود
وی ادامه داد: طبیعی است، بعد از بازسازی ناوگان هوایی نگرانی ناشی از بیکاری خلبانان برطرف خواهد شد.

خلبانان مهاجرت نمی کنند
این نماینده مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: این خلبانان جذب ایرلاین های خارجی نمی شوند چرا که امکان بهره برداری از توانایی این سرمایه های انسانی در خطوط هوایی داخلی وجود دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: با این حال، در شرایط فعلی به دلیل تحریم، بخش قابل توجهی از هواپیماها زمین گیر شده اند.

باید 5 برابر ظرفیت هواپیما وارد کنیم
وی افزود: دولت باید پنج برابر ظرفیت موجود ناوگان هوایی کشور، هواپیما اضافه کند. مطمئناً جای نگرانی نیست و این اراده هم در وزارت راه و شهرسازی برای بهسازی ناوگان حمل و نقل هوایی وجود دارد.


انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: میزان
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز