تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°

۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
واشنگتن تایمز:

توافق هسته ای عبور اوباما از خطوط قرمز است

واشنگتن تایمز در گزارشی نوشت: اوباما با دادن مجوز هسته ای و کوتاه آمدن در بازرسی های تاسیسات هسته ای ایران از بسیاری خطوط قرمز عبور کرده است.
کد خبر: ۷۳۵
اخبار معاصر: واشنگتن تایمز در گزارشی نوشت: اوباما با دادن مجوز هسته ای و کوتاه آمدن در بازرسی های تاسیسات هسته ای ایران از بسیاری خطوط قرمز عبور کرده است.

این روزنامه در گزارشی به قلم دِیو بویر نوشت: دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با دادن مجوز غنی سازی اورانیوم به ایران و همچنین کوتاه آمدن در زمینه انجام بازرسی ها «در هر مکان و در هر زمان» از تأسیسات هسته ای تهران، از بسیاری از خطوط قرمز خود در توافق هسته ای عبور کرده است، توافقی که بر اساس آن، تحریم های سخت گیرانه اقتصادی اعمال شده علیه دشمن دیرینه آمریکا، برداشته خواهند شد.

واشنگتن تایمز نوشت : " در دسامبر 2013 میلادی، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد یکی از لازمه های یک توافق هسته ای خوب با ایران « برچیدن برنامه هسته ای این کشور» است. جان کری گفت: «هدف اصلی» از اعمال تحریم ها نیز همین موضوع بوده است.

این در حالی است که بر اساس توافق هسته ای کنونی، نیازی نیست ایران برنامه هسته ای خود را برچیند. بر اساس توافق هسته ای، ایران می تواند برخی از سانتریفوژهای خود را برای غنی سازی اورانیوم و همچنین دیگر جنبه های زیرساخت های هسته ای خود را حفظ کند.

جان کری در نوامبر 2013 اعلام کرد ایران «‌هیچ حقی برای غنی سازی» اورانیوم ندارد. اما بر اساس توافقی که حاصل شده است ایران همچنان می تواند به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد، هر چند که باید دو سوم سانتریفوژهای خود را برچیند و نمی تواند در سطح مورد نیاز برای ساخت تسلیحات غنی سازی کند.

باراک اوباما، اعلام کرد خواهان انجام بازرسی ها از «هر مکان و در هر زمان» از تأسیسات هسته ای ایران است تا اطمینان حاصل کند تهران به مفاد توافق نامه هسته ای پایبند باقی خواهد ماند.

اما بر اساس توافق هسته ای، ایران می تواند تا بیست و چهار روز مانع از انجام بازرسی ها از سایت های مشکوکش شود. بخش محرمانه توافق هسته ای به بازرسان خود تهران اجازه می دهد یک سایت نظامی را بررسی کنند، جایی که گمان می رود فعالیت هایی در ارتباط با تسلیحات هسته ای در آنجا انجام شده است. "

در این حال ، مایکل روبین، متخصص مسائل امنیتی در موسسه امریکن اینترپرایز نیز اعلام کرد: «اگر بخواهم محافظه کارانه به این موضوع بنگرم باید بگویم که دست کم دهها خط قرمز زیر پا گذاشته شده است.» او همچنین گفت: « جان کری به اندازه محمد سعید الصحاف وزیر اطلاعات صدام معروف به "بغداد باب" معتبر است و احتمالا علاقه بیشتری به تأمین امنیت آمریکا ندارد.»

این در حالیست که رئیس جمهور آمریکا و مشاورانش همچنان از توافق هسته ای ایران دفاع می کنند و می گویند این توافق جلوی ایران را در ساخت تسلیحات هسته ای می گیرد. جاش ارنست سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد توافق هسته ای «سبب ایجاد محدودیت های قابل توجهی بر برنامه هسته ای ایران می شود.»

ارنست همچنین گفت: «این توافق سبب کاهش 98 درصدی ذخایر اورانیوم، برچیده شدن هزاران سانتریفوژ، و برچیده شدن هسته اصلی پلوتونیم در رئاکتور آب سنگین و موافقت با درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ارائه اطلاعات و دسترسی به تأسیسات هسته ای می شود، موضوعاتی که برای تکمیل گزارش آنها درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران نیاز هستند.»

در وین، مقامات کشورمان دیروز به آژانس بین المللی انرژی اتمی هشدار دادند در مقابل فشارهای کنگره آمریکا برای ارائه جزئیات تحقیقات درباره فعالیت های هسته ای ایران در گذشته تسلیم نشود. آنها اعلام کردند ایران هیچ گونه افشای اطلاعات درباره مذاکراتشان را نمی پذیرد.

رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: اتهامات در این باره که تهران بر روی تسلیحات هسته ای کار کرده است، بی اساس است . نجفی در گفتگو با خبرنگاران گفت: «آژانس بین المللی انرژی اتمی در عین حال باید نهایت هشیاری خود را به کار گیرد تا اطمینان حاصل کند از همه اطلاعات محرمانه که دریافت می کند، به طور کامل حفاظت خواهد شد.» او همچنین گفت:‌«ما هیچ گونه افشای اطلاعات محرمانه را توسط هیچ کسی نمی پذیریم.»

در پی این تاکیدات مقامات ایران، مایک پمپئو عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا و از منتقدان برجسته توافق هسته ای بار دیگر از دولت آمریکا خواست ابعاد محرمانه توافق بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران را منتشر کند.

پمپئو گفت: «اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه داشته باشد از سایت نظامی پارچین بازدید کند، ایران با خودداری از اجازه دادن به آمریکا برای مشاهده جزییات محرمانه این توافق در واقع در حال دروغ گویی درباره رفتار بد خود در گذشته و پنهان کاری است. همه اعضای کنگره باید دست کم از دولت بخواهند دیگر اسناد مربوط به توافق را در اختیار ما قرار دهد قبل از آن که بخواهیم درباره این توافق که از اهمیت قابل توجهی برای امنیت ملی ما برخوردار است، رأی گیری کنیم.»

منتقدان در کنگره آمریکا و دیگر نهادها به اظهارات مقامات دولت آمریکا اشاره می کنند و می گویند این توافق با اهداف اولیه آمریکا فاصله دارد.

ابتکار عمل سیاست خارجی( که یک موسسه مطالعاتی در واشنگتن است) به دست کم بیست بند در توافق هسته ای اشاره کرده است که بر اساس دیدگاه های دولت آمریکا نیست. برای نمونه، رئیس جمهور آمریکا در سال 2013 اعلام کرد توافقی را مد نظر دارد که سبب اعمال محدودیت های شدید بر برنامه هسته ای ایران می شود و «عملا قابلیت فرار هسته ای» را برای ساخت تسلیحات اتمی از آنها می گیرد.

اما این توافق شامل بندهای بسیاری است که دوره اجرایی بودن آنها پس از یک دهه یا 15 سال به اتمام می رسد. بدین ترتیب نمی توان ادعا کرد این توافق به صورت دائمی مسیرهای پیش روی ایران را در دست یابی به تسلیحات هسته ای مسدود می کند. رئیس جمهور آمریکا همین ماه در گفتگو با ان پی آر اعلام کرد: «ما ضرورتا در حال خرید زمان برای 13،‌14، 15 سال هستیم تا اطمینان حاصل کنیم مدت زمان فرار هسته ای دست کم یک سال خواهد بود.»

واشنگتن تایمز در ادامه نوشت: کاهش تحریم ها نیز موضوع دیگری است. مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تابستان امسال در کنگره اعلام کرد: «ما تحت هیچ شرایطی نباید فشارها را بر ایران در زمینه قابلیت های موشک های بالستیک و قاچاق تسلیحات کاهش دهیم.»

اما بر اساس توافق هسته ای، تحریم ها بر تسلیحات متعارف ایران پس از پنج سال و تحریم های موشکی نیز پس از هشت سال برداشته خواهند شد.

جیمز فیلیپس کارشناس ارشد در امور خاورمیانه در بنیاد هریتج نیز بندهای «نامطلوب» موجود در توافق هسته ای انتقاد کرد،‌ بندهایی که سبب حفاظت ایران در مقابل «بازگشت سریع» تحریم ها در صورت نقض مفاد توافق هسته ای از سوی ایران می شود.

با این حال اوباما، همچنان به لابی با قانون گذاران آمریکایی در آستانه رأی گیری ماه آینده در کنگره درباره توافق هسته ای ایران ادامه می دهد.

اوباما باید حمایت دست کم 34 سناتور را به دست آورد تا بتواند حق وتوی خود را حفظ کند.

کاخ سفید روز دوشنبه نامه ای را توسط ست مولتون (عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ماساچوست) توزیع کرد که از توافق هسته ای حمایت کرده است. مولتون گفت نمی شد به توافقی بهتر از این دست یافت زیرا اگر آمریکا از این توافق نامه کنار بکشد، هم پیمانان واشنگتن خواهان اعمال تحریم های بشتر بر ایران نخواهند شد.

او همچنین گفت اقدام نظامی علیه ایران «بار دیگر سبب به خطر افتادن جان آمریکایی ها می شود و دستاورهایی کمتر از این توافق عاید ما خواهد شد.»  او افزود:‌  اقدام نظامی در بهترین حالت تنها سبب خواهد شد برنامه هسته ای ایران برای چند سال به تأخیر بیفتد و همچنین سبب عزم آنها برای دنبال کردن یک سلاح هسته ای خواهد شد و همچنین سبب زیرزمینی شدن (مخفی شدن) این برنامه می شود.»

برخی از منتقدان توافق هسته ای اعلام کردند ایرانی ها دریافته اند که رئیس جمهور می تواند درباره توافق هسته ای تسلیم شود زیرا او سه سال پیش درباره استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی از «خطوط قرمز» خود عقب نشینی کرد.

سناتور جمهوری خواه تام کاتن از آرکانزاس اعلام کرد؛ اوباما در مقابل بشار اسد دیکتاور سوریه عقب نشینی کرد. او گفت:‌ « همگان می توانند این گونه نتیجه گیری کنند که رئیس جمهور به خطوط قرمز خود پایبند نماند است. آنها همچنین می دانند که از آنجایی که دوره او محدود است او با ضرب الاجل دشوار و سریع در مذاکرات مواجه بود . فکر می کنم آنها از فرجه سیاسی او علیه خودش استفاده کردند.»

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا بارها اعلام کرده بود « عدم دست یابی به توافق بهتر از یک توافق بد است.» می توان گفت او در  مقابل دیدگان منتقدانش از یکی دیگر از خطوط قرمز عبور کرده است.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز