تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۶.۵۱°  بیشینه ۲۷.۷۹°
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰

تقلای اسرائیل برای عدم بازرسی از تاسیسات دیمونا/توصیه ژنرال‌های اسرائیلی به نتانیاهو

منابع سیاسی در تل‌آویو از تلاش‌های دیپلماتیک رژیم صهیونیستی برای ناکام گذاشتن قطعنامه کشورهای عربی جهت نظارت بر تاسیسات هسته‌ای این رژیم خبر دادند.
کد خبر: ۷۴

به گزارش اخبار معاصر، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نوشت: منابع سیاسی در تل‌آویو از تلاش‌های دیپلماتیک رژیم صهیونیستی برای ناکام گذاشتن قطعنامه کشورهای عربی جهت نظارت بر تاسیسات هسته‌ای این رژیم خبر دادند.

 این منابع اعلام کردند که تل‌آویو برای ممانعت از تصویب قطعنامه مصر و جمعی از کشورهای عربی - اسلامی جهت نظارت بر تاسیسات هسته‌ای‌اش تلاش‌های دیپلماتیکی را آغاز کرده است.

به گفته این منابع، قرار است درباره قطعنامه‌ای که مصر از چند سال پیش تحت عنوان «قدرت‌ هسته‌ای اسرائیل» ارائه کرده، در اواسط ماه سپتامبر در کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رای‌گیری شود.

یک مسوول عالی‌رتبه در وزارت خارجه کشورهای عربی اعلام کرد که اسرائیل از ترس تصویب این قطعنامه که مشکلات و چالش‌هایی را برای تل‌آویو به دنبال خواهد داشت، با جدیت آن را دنبال کرده و پیگیری می‌کند.

به گفته منابع سیاسی، در قطعنامه پیشنهادی مصر، برگزاری کنفرانس بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه درخواست شده و از اسرائیل خواسته شده تا تاسیسات هسته‌ای خود را جهت بازدید به روی بازرسان بین‌المللی باز بگذارد.

همچنین این قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را ملزم نمی‌کند اما خسارات زیادی را برای اسرائیل به دنبال دارد و این مساله به ویژه در سایه توافق هسته‌ای ایران و کشورهای غربی برای اسرائیل نگران‌کننده است.

پیشتر مصر و ایران تلاش کردند تا قطعنامه مشابهی را در کنفرانس بازنگری در توافق منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای که چند ماه قبل برگزار شده بود، ارائه دهند اما این قطعنامه به خاطر تلاش‌های آمریکا، انگلیس و کانادا که حاصل فشارهای اسرائیل بود، ناکام ماند.

اسرائیل ظرف سه سال گذشته در تلاش برای ناکام گذاشتن این قطعنامه موفق بوده است و این تلاش‌ها به لطف اقدامات دیپلماتیک در حمایت از اسرائیل و تدابیر سیاسی اسرائیل برای کشاندن مذاکرات با کشورهای عربی به موضوع امنیت منطقه‌ای تحت نظارت سازمان ملل به نتیجه رسیده است.

همچنین وزارت خارجه و آژانس انرژی هسته‌ای اسرائیل شماری از نمایندگان و هیات‌هایی را به کشورهای جهان که در رای‌گیری برای قطعنامه پیشنهادی مصر نقش اصلی دارند، اعزام کردند.

یک مسئول عالی‌رتبه در وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد که مذاکرات اخیر درباره موضوع ناکام گذاشتن طرح مصر را برای اسرائیل آسان می‌کند.

وی افزود: آمریکا و کشورهای ابرقدرت با توافق هسته‌ای‌شان با ایران ضربه لازم را به اسرائیل وارد کردند و دیگر به تلاش بیشتر برای اعمال فشار به اسرائیل درباره مسائل هسته‌ای نیازی نیست.

برخی نیز معتقدند که جامعه جهانی پس از توافق با ایران بر مساله اسرائیل متمرکز خواهد شد و تلاش خواهد کرد تا کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح هسته‌ای در خاورمیانه را به سمت و سوی این مساله سوق دهد و از جمله سناریوهایی که تحلیلگران در این باره ارائه می‌دهند کاهش حمایت آمریکا از برنامه هسته‌ای اسرائیل است که این مساله نتیجه تنش میان تل‌آویو و واشنگتن در پی مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

از سوی دیگر روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرد: شماری از فرماندهان بلندپایه سابق ارتش و سازمان اطلاعات اسرائیل و ژنرال‌های بازنشسته تل‌آویو با ارسال نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از وی خواسته‌اند که تسلیم توافق هسته‌ای امضا شده میان ایران و غرب شود.

در این نامه اعلام شده که این توافق یک حقیقت محض است و نتانیاهو نیز باید آن را بپذیرد.

همچنین ژنرال‌های اسرائیلی از نتانیاهو خواستند برای ایجاد اطمینان و هماهنگی سیاسی امنیتی مجدد با آمریکا و دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تلاش کند.

ژنرال‌های اسرائیلی تاکید کردند: تل‌آویو نیاز به انعطاف شدید در رویکردهای سیاسی‌اش دارد.

از جمله کسانی که این نامه را امضا کردند عامی ایالون رئیس سابق شاباک، کرمی گیلون و عمیران لیوین معاون رئیس سابق موساد، عوزی عیلم رئیس سابق کمیته انرژی هسته‌ای در دفتر نخست‌وزیر و چند تن دیگر از مقامات عالی‌رتبه امنیتی اسرائیل هستند.

انتهای پیام/


انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز