تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°

۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
با امضای توافق‎نامه؛

روسیه و ایران، سامانه نظارت ماهواره‌ای می‎سازند

دو شرکت هوافضای روسی با یک شرکت ایرانی توافق‌نامۀ ساخت یک سامانۀ نظارت ماهواره‌ای امضا کرده‌اند.
کد خبر: ۷۴۳
اخبار معاصر: دو شرکت هوافضای روسی با یک شرکت ایرانی توافق‌نامۀ ساخت یک سامانۀ نظارت ماهواره‌ای امضا کرده‌اند.

بر اساس این توافق، این دو شرکت روس به ایران برای ساخت سامانۀ سنجش از راه دور که کاربرد آن در جمع‌آوری اطلاعات از سطح زمین، فضا و اقیانوس است‌، کمک می‌کنند.

این توافق با حضور دمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه و ایگور کوماروف، مدیر کل روس‌کاسموس (سازمان فضایی فدرال روسیه) امضا شد.

شرکت «ان‌پی‌ک بارل» مسئول ساخت و انطباق زیرساخت زمینی این سامانه و شرکت «ونی‌اِم» نیز مسئول ساخت و راه‌اندازی ماهواره خواهد بود. شرکت «بنیان دانش شرق» ایران نیز شرکت عامل خواهد بود.

لئونید ماکریدنکو، مدیر اجرایی شرکت ونی‌ام گفت که این سامانه سنجش از راه دور زمینی بر اساس مدل ارتقا یافته ماهواره مطالعاتی کانوپوس-وی‌1 (کانوپوس-بی)  توسعه خواهد یافت.

وی همچنین گفت پرتاب این ماهواره با موشک ماهواره‌بر سایوز روسیه به طور آزمایشی در سال 2018 انجام خواهد شد.

همچنین، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران برای مذاکره با مقام‌های روسیه، برگزاری کمیسیون مشترک در این حوزه و بازدید از نمایشگاه هوا فضای ماکس 2015 دوشنبه شب وارد مسکو شد. وی در این بازدید با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه دیدار کرد.

نصرت‌الله ضرغام، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ریاست جمهوری ایران نیز که همراه این هیات در روسیه به سر می‌برد، امروز با رئیس بنیاد تحقیقات بنیادی روسیه دیدار و تفاهم‌نامه همکاری امضا خواهند کرد.

ایران نخستین ماهواره پردازشگر اطلاعاتی ساخت خود را با نام امید در سال 1388 در مدار قرار داد.

ماهواره رصد، دومین ماهواره ایرانی است که با موشک‌های حامل ایرانی به فضا فرستاده شد. این ماهواره نخسیتن ماهواره تصویربرداری ایران است که از زمین عکس‌بردای و تصاویر را همراه با اطلاعات به پایگاه‌های زمینی می‌فرستد.

ماهواره نوید علم و صنعت که به اختصار ماهواره نوید نامیده می‌شود، سومین ماهواره پرتاب شدۀ ایرانی است که ماموریت آن تصویربرداری از زمین به صورت تک باند است. این ماهواره 14 بهمن 1390 به فضا پرتاب شد.

همچنین ماهواره فجر ایران در تاریخ 13 بهمن 1393 به فضا پرتاب شد.

ایران سال 1392 نیز اعلام کرد که نخستین ماهواره مخابراتی ساخت خود را تا سال 1397 (2018) به فضا پرتاب خواهد کرد.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز