تهران ۵.۹۹° كمينه ۵.۹۹°  بیشینه ۵.۹۹°
۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
دکتر ولایتی:

کسی که اهل سوریه نیست و تفنگ دارد از این کشور خارج شود

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب با اشاره به پیروزی‌های پی‌درپی ارتش سوریه برابر تروریست‌ها، گفت: ایران قوی‌ترین کشور منطقه است که این بزرگی و اقتدار الزاماتی دارد که بخشی از آن دفاع از متحدان است.
کد خبر: ۷۷۶۲
علی اکبر ولایتیاخبار معاصر: علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب در جریان سفر خود به سوریه طی گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه خبر، گفت: این بسیار طبیعی است که هر چند وقت یک بار مسئولان دو کشور ایران و سوریه با یکدیگر تبادل‌نظر داشته باشند.

وی با اشاره به تحولات اخیر منطقه افزود: پیروزی‌های پی‌درپی ارتش سوریه و نیروهای مردمی در شمال و غرب این کشور به ویژه در منطقه حلب، سفر ولادیمیر پوتین به مناسبت شرکت در اجلاس مسئولان کشورهای صادرکننده گاز به تهران و ملاقات 2 ساعته وی با رهبر معظم انقلاب نقطه عطفی در روابط ایران و روسیه بود.

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه یکی از مسائل مهم مطرح شده در دیدار رئیس جمهور روسیه با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور کشورمان موضوع تحولات سوریه بود، اظهار داشت: ایران و روسیه متحدین راهبردی سوریه هستند در این شرایط بسیار سختی که دولت و مردم سوریه نزدیک به 5 سال است که آن را تحمل می‌کنند و این شرایط معلول توطئه‌ای است که مشخصاً‌ آمریکا در رأس برخی کشورهای غربی و برخی از عوامل منطقه‌ای خود.

ولایتی خاطرنشان کرد: با توجه به همت مردم و دولت سوریه و شخص بشار اسد و کمک‌های ایران و حزب‌الله، مجاهدین عراقی و کمک‌ روسیه تمام توطئه‌ها علیه دولت و ملت سوریه به نتیجه نرسیده و کم‌کم طلیعه پیروزی مردم سوریه آشکار می‌شود.

وی با اشاره به دیدار امروز خود با بشار اسد، گفت: من امروز دو دیدار عمومی و خصوصی با بشار اسد داشتم و طبیعی بود که وی را در جریان مطالب مهمی که میان ولادیمیر پوتین و مقام معظم رهبری و همچنین پوتین و رئیس جمهور کشورمان مطرح شده بود، بگذارم.

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: همچنین در این دیدار از نتایج سفر وزیر خارجه سوریه به روسیه که بلافاصله بعد از سفر رئیس جمهور انجام شد مطلع شدم. سفر پوتین به تهران، ساقط شدن هواپیمای روسیه توسط ترکیه، سفر وزیر خارجه سوریه به روسیه اقتضا می‌کرد که گفت‌وگوی همه‌جانبه در رابطه با این مسائل صورت گیرد.

ولایتی با اشاره به اظهارات اخیر مسئولین سازمان ملل مبنی بر برقراری آتش‌بس طی روزهای آتی در سوریه گفت: ظاهر این کلام مثبت است اما آتش‌بس به چه معنا؟ آیا آتش‌بس به این معنا است هرکس و از جمله تروریست‌ها اگر اسلحه‌ای در اختیار دارد در اختیارش بماند و آتش‌بس اعلام شود و تروریست‌ها بتوانند در این شرایط به بازسازی خود بپردازند و کار را از سر بگیرند و آتش‌بس فرصتی برای بازسازی تروریستی باشد که اگر اینگونه باشد این آتش‌بس فریبی بیش نیست.

وی افزود: آتش‌بس باید تحت این شرایط باشد که هر کسی که اهل سوریه نیست و تفنگ در اختیار دارد و بدون هیچ مجوزی در خاک سوریه علیه مردم این کشور می‌جنگد از سوریه خارج شود؛ آنهایی که در داخل سوریه تفنگ در دست دارند تفنگ را زمین بگذارند و تحت نظارت نیروی قابل قبول بین‌المللی و نه نیروهای تحت نفوذ کشورهای ذی‌نفوذ شورای امنیت آتش‌بس انجام شود.

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب با اشاره به تغییر موضع اخیر اروپا و آمادگی آنها برای حمایت از سوریه در مقابله با داعش اظهار داشت: به نظر من این تحول، تحول خوبی است مشروط به اینکه به این تصمیم خود فداکار باشند و تحت فشار آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و برخی کشورهای مرتجع منطقه قرار نگیرند و بدانند که مبارزه با داعش در خاک سوریه باید با اجازه قانونی دولت قانونی سوریه باشد.

ولایتی افزود: ممکن است این سؤال برای برخی‌ها پیش آید که جمهوری اسلامی در سوریه، عراق و یا لبنان چه می‌کند؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز با آن اشاره داشتند یکی از خواص حضور ما در این کشورها این است که سنگرهای دفاعی خود را در خارج از مرزهای‌مان برپا کرده‌ایم و اگر ما به سراغ داعش نرویم او به سراغ ما خواهد آمد.

وی گفت: موضوع دیگر این است که مردم این کشورها برادرهای مسلمان ما هستند و براساس قانون اساسی ما وظیفه داریم که از جهان اسلام و مردم مسلمان جهان دفاع کنیم.

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب در پایان خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که ایران مهم‌ترین و قوی‌ترین کشور منطقه است و این بزرگی و اقتدار الزاماتی را دارد که بخشی از این الزامات این است که از کشورهای متحد خود دفاع کند همانطور که دیگران نیز از نقاط دنیا این کار را می‌کنند.



انتهای پیام/
انتهای پیام
منبع: میزان
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز