تهران ۶.۹۹° كمينه ۵.۷۹°  بیشینه ۶.۹۹°
۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
عراقچی در برنامه تیتر امشب

شورای حکام و 1+5 یا PMD را انتخاب کنند یا برجام

معاون وزیر خارجه ایران با تأکید بر اینکه 1+5 و شورای حکام بین پی‌ام دی و برجام یکی را باید انتخاب کنند، گفت: اگر برجام را می‌خواهند باید پی‌ام‌دی بسته شود و شورای حکام تصمیمی جز بستن پی‌ام‌دی ندارد.
کد خبر: ۷۸۲۸

اخبار معاصر : سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص گزارش آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پی‌ام‌دی با بیان اینکه گزارش متعادل است، گفت: آمانو سعی کرده گزارش متعادلی را ارائه دهد. این گزارش نقاط ضعفی دارد اما جمع بندی آن مثبت است و تمام ادعاهایی که در این سال‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود داشته، رد می‌کند.

عراقچی ادامه داد: مهمترین نکته مثبت این است که جمع بندی نهایی به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران منجر می‌شود.

وی افزود: جمع بندی سفید است و راه هموار است که شورای حکام این موضوع را ببندد.

عراقچی عنوان کرد که این گزارش نکات مثبت زیادی دارد از جمله اینکه اشاره‌ای به لفظ پی‌ام‌دی نکرده است.

معاون وزیر خارجه کشورمان با اشاره به ادعای آژانس در خصوص اینکه ایران مطالعاتی را در زمینه سلاح هسته‌ای انجام داده، گفت: ما این ادعا را قبول نداریم پاسخ آژانس را خواهیم داد. آمانو در هیچ کجای گزارش دولت ایران را متهم به انجام این فعالیت‌ها متهم نکرده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان کرد: در گزارش آمانو آمده که در پارچین محفظه‌ای بوده ما براساس عکس‌های هوایی ثابت کردیم که چنین نبوده و این جای تعجب دارد که چرا این موضوع بیان شده است.

وی گفت‌: اگر انتظار برخورد عادلانه این بود که نکات منفی در گزارش نباشد، ولی شرایط سیاسی حاکم بر آژانس و نظام بین‌الملل و فشارهای کشورهای غربی را در کنار هم قرار دهیم انتظاری که از آمانو داشتیم همین بود و حتی بهتر از انتظار ما گزارش داد.

عراقچی اضافه کرد: آمانو به عنوان یک فرد فنی باید ارزیابی‌های خود را براساس حقایق میدانی و بررسی‌ها ارائه دهد. این گزارش باید منجر به بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی شود. چون این گزارش دلالتی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران ندارد.

معاون وزیر خارجه گفت: شورای حکام با این گزارش می‌تواند پرونده را ببندد و باید ببندد.

وی ادامه داد: شورای حکام یک نهاد سیاسی است و تصمیماتی که اتخاذ می‌کند برآیند اراده سیاسی اعضاست. شورای حکام تصمیمی جز بستن پرونده پی‌ام‌دی ندارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: اگر شورای حکام پنجره کوچکی را برای پی‌ام‌دی باز بگذارد برجام متوقف خواهد شد.

عراقچی اضافه کرد: بدون بسته شدن پی‌ام‌دی ما اقدامی در زمینه برجام انجام نخواهیم داد. 1+5 و شورای حکام بین پی‌ام دی و برجام یکی را باید انتخاب کنند، اگر برجام را می‌خواهند باید پی‌ام‌دی بسته شود.

عراقچی در پاسخ به سؤال دیگری درباره پروتکل الحاقی عنوان کرد: طبق برجام متعهد شده‌ایم از روز اجرایی شدن برجام پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه و موقت اجرا کنیم تا زمانی که مجلس پروتکل را تصویب کند. این پروتکل امکان دسترسی‌های بیشتری را به تاسیسات هسته‌ای ما فراهم می‌کند و امکان دسترسی به تاسیاست غیرهسته‌ای را در شرایط فوق العاده خاص فراهم می‌کند.

وی در خصوص تاخیر در اجرای برجام خاطرنشان کرد: تا الان طبق برنامه‌ای که خودمان طراحی کردیم، جلو می‌رویم. طبق برنامه ما اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه و در واقع اواسط دی ماه به روز اجرایی شدن می‌رسیم. ممکن است مسائلی پیش بیاید که جلو یا عقب بیفتند. حدس ما این است اواسط دی ماه به روزی می‌رسیم که بتوانیم اعلام کنیم به روز اجرایی شدن می‌رسیم. بعد از بسته شدن پی‌ام‌دی قلب راکتور اراک را در می‌آوریم. دو تا سه هفته درآوردن قلب راکتور طول می‌کشد و فروش مواد غنی شده را در همین زمان انجام می‌دهیم.

عراقچی همچنین خاطرنشان کرد: حدود 140 تن کیک زرد در مقابل 10 تن موادی که تولید کردیم از روس‌ها دریافت می‌کنیم. 

معاون وزیر خارجه همچنین گفت: الان در آستانه روز اجرایی شدن هستیم که در آن همه تحریم‌ها در عمل برداشته می‌شود. الان همه تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده است و تا قبل از روز اجرایی شدن باید همه تعهداتمان در برجام را انجام دهیم. این تعهدات در سه محور عمده است. یکی اراک که باید قلب راکتور خارج شود که بعد از پی‌ام‌دی انجام می‌دهیم. دیگری تبادل مواد با روسیه است که ارسال مواد خودمان به روسیه را بعد از پی‌ام‌دی انجام می‌دهیم و دیگری جمع‌آوری سانتریفیوژهای اضافه است.

وی خاطرنشان کرد: حدود 19 هزار و خورده‌ای سانتریفیوژ داریم که 6 هزار و خورده‌ای از آنها باقی خواهد ماند پنج هزار و خورده‌ای در نطنز و هزار و خورده‌ای در فردو و بقیه اینها جمع‌آوری می‌شود. برای جمع‌آوری اینها از الان شروع کردیم چون موکول به پی‌ام‌دی نبوده است. سازمان انرژی اتمی طبق جدول زمانی که خودش طراحی کرده الان مشغول جمع‌آوری سانتریفیوژهای اضافی است که اول از ماشین‌هایی که غنی سازی نمی‌کرده شروع کردند و مرحله بعدی به ماشین‌هایی که غنی سازی می‌کند خواهند رسید تا به مرحله‌ای که باید برسیم.

عراقچی گفت: انشاءالله حدود یک ماه دیگر و اواسط دی ماه برسیم به روز اجرایی شدن برجام.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز