تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
وزیر امور خارجه‌ در نشست خبری عنوان کرد:

آغاز محدودیت 10 ساله هسته‌ای ایران از اول مهر‌

وزیر امور خارجه گفت: محدودیت‌های پذیرفته شده ایران در برجام 10 ساله بوده و قطعنامه شورای امنیت در این زمینه کاملا صریح است. محدودیت بعد از 10 سال تمام می‌شود مگر اینکه توافق به هم بخورد که آن موقع همه چیز به هم می‌خورد.
کد خبر: ۷۹۵
اخبار معاصر: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان‌ صبح امروز پس از حضور در گلستان شهدای اصفهان و ادای احترام به مقام شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و شرکت در جلسه شورای اداری استان، در سومین برنامه از سفر دو روزه خود به اصفهان، در نشست خبری با اصحاب رسانه حاضر شد.

ظریف در این نشست گفت: خوشحالم که در آستانه سومین سال کاری دولت تدبیر و امید، شرایط مناسبی در کشور برای مردم و خدمتگزاران به مردم فراهم شده و در این ایام میهمان مردم اصفهان شده‌ایم که از ظرفیت‌های بسیار بالای فرهنگی، علمی‌، سیاسی و صنعتی برخوردار هستند.

وی افزود: باید از این ظرفیت‌ها و توان مردم مقاوم اصفهان و سایر هموطنان بهره برده و برای بهبود وضعیت معیشت مردم و رشد و توسعه کشور تلاش کنیم.

ظریف در ادامه با اشاره به نقش وزارت امور خارجه در پیشبرد اهداف کشور گفت: امیدواریم بتوانیم در وزارت خارجه به عنوان یکی از بازوهای برقراری روابط برای ایجاد توسعه در کشور در کنار مردم و دولت باشیم، تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود در استان‌ها قابلیت‌های بالقوه را به فعلیت برسانیم.

وزیر امورخارجه گفت: امروز شرایط در کشور بسیار مناسب است و باید از شرایط فعلی به عنوان یک فرصت برای ساخت کشور استفاده کرد.

ظریف با اشاره رویکرد دولت یازدهم در موضوع دیپلماسی تاکید کرد: وظیفه دیپلماسی این است که با کمترین هزینه به اهدافمان برسیم نه اینکه دیپلماسی باری باشد بر روی دوش کشور و این قاعده بازی ما است که بتوانیم به توسعه کشور کمک کنیم.

وی افزود: اولویت وزارت خارجه توسعه است اما با توجه به شرایطی که از اول انقلاب ایجاد شده که این وزارت خانه یک ماهیت سیاسی پیدا کرده است. در حوزه دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی  و ... مزیت نسبی داریم که بعد از این مذاکرات فرصت خوبی فراهم می‌شود تا از این مزیت‌ها استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به نظر مجلس در مورد برجام گفت: در عین حالی که مجلس این اختیار را دارد که وظیفه نظارتی خود را انجام دهد، جمهوری اسلامی یک بیانیه 14 ماده‌ای جامع بعد از قطعنامه صادر کرد که توقعات در آن ذکر شده است.

وی ادامه داد: این بیانیه با توجه به ملاحظات کشور تهیه و به عنوان سند شورای امنیت ثبت شده ‌که باعث می‌شود بحث گزاره برگ دیگر موضوعیت نداشته باشد.

ظریف با بیان این نکته که طرف مقابل مذاکرات نمی‌خواهد در برخورد با مردم کشورشان صداقت داشته باشد، تصریح کرد: زمانی که در آمریکا و غرب یک توافق انجام می‌شود و تمایلی از سوی دولت برای خواندن سند اصلی از سوی مردم وجود ندارد؛ یک گزاره برگ منتشر شده و در آن هر طور که تمایل دارند موارد را بیان می‌کنند.

وزیر امور خارجه اظهارداشت: این روزها در صداوسیما دائما برنامه‌های ارزیابی توافق برگزار می‌شود و فکر می‌کنم مردم ریز موضوعات از سانتریفیوژ تا رآکتور را می‌دانند. در حال حاضر نیازی به گزاره برگ نداریم، در بیانیه مواضع خود را بیان کرده‌ایم.

وی در رابطه با مقایسه سختی کار در تصویب قطعنامه 598 و قطعنامه اخیر سازمان ملل در رابطه با برجام گفت: هر دو مذاکره سخت بود، قطعنامه 598 پیرامون بحث پایان جنگ بود اما در مقام مقایسه بحث هسته‌ای مشابه قطعنامه 1696 بود.

ظریف ادامه داد: در زمان قطعنامه 598 مجبور نبودیم قطعنامه دیگری را لغو کنیم اما در این مذاکرات می‌خواستیم 7-8 قطعنامه را لغو کنیم، در حالی که یک لحظه هم آنها را اجرا نکرده بودیم.

وزیر امور خارجه گفت: همچنین در آن زمان نیاز نبود نظر 5 عضو سازمان ملل را جلب کنیم در حالی که در موضوع هسته‌ای باید این کار را انجام می‌دادیم. در زمان قطع نامه 598 آمریکا راضی به تصویب قطع نامه نبود ولی تلاش ما نتیجه داد و قطعنامه صادر شد.

ظریف در رابطه با مسائل منطقه و رفتارهای کشورهای همسایه نیز تصریح کرد: ما به صورت اصولی برای برقراری رابطه با کشورهای منطقه هیچ محدودیتی نداریم و هیچ همسایه‌ای نباید در کنار ایران احساس تهدید کند، چرا که این توافق یک تهدید را از منطقه رفع کرد.

وزیر امور خارجه در ادامه بیان داشت: امیدواریم برخی کشورهای منطقه در سیاست‌های خود تجدید نظر کنند مخصوصا در رابطه با اتفاقاتی که در یمن می‌افتد. این کشورها هر زمان که آماده باشند ما نیز آماده تعامل و مذاکره هستیم و از ابتدا بنا بر حسن همجواری بوده است.

وی در رابطه با انتقادات اخیر پیرامون متن برجام نیز بیان داشت: از این که در این زمینه دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد خوشحالم مخصوصا اینکه قبلا در زمینه هسته‌ای امکان اظهارنظر به این شکل نبود و شاید به خاطر همین محدودیت‌های گذشته مردم امروز با حرارت بیشتری در این رابطه اظهار نظر می‌کنند. البته تا زمانی که این اظهارنظرها آب در آسیاب دشمن نریزد اشکالی ندارد.

ظریف ادامه داد: در این زمینه دو نکته را باید مدنظر قرار داد، یکی منافع ملی و دیگری اینکه همه دنیا به خصوص دوستداران ایران این توافق را عزت می‌دانند، از منتقدان خواهشمندم مردم را تحقیر نکنند، به مردم نگوئید که شما تحقیر شده‌اید، این مذاکرات نشانه قدرت بود و دستاوردهای بسیار بزرگی داشته است. منتقدان این پیروزی را تبدیل به شکست نکرده و کام مردم را تلخ نکنند.

وزیر امور خارجه در رابطه با ادامه‌دار بودن محدودیت‌های ایران گفت: محدودیت‌های پذیرفته شده ایران در برجام 10 ساله بوده و قطعنامه شورای امنیت در این زمینه کاملا صریح است. محدودیت بعد از 10 سال تمام می‌شود مگر اینکه توافق به هم بخورد که آن موقع همه چیز به هم می‌خورد.

وی افزود: در متن تاریخی را عنوان کردیم که از آن به بعد پرونده‌ای از ایران در شورای امنیت نباشد. از روز اول مهر بعد از مدت 10 سال پرونده ایران به طور رسمی بسته خواهد شد، بدون اینکه حتی یک قطع نامه را اجرا کرده باشد.

ظریف گفت: یک نکته که در توافق مدنظر قرار گرفته این است که اگر آژانس زودتر به نتایج خود برسد، محدودیت‌های موشکی و تسلیحاتی در زمان کمتری پایان می‌یابد.

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: برجام، موانع اقتصاد مقاومتی را بر می دارد و برای اجرای این مقوله بعد از توافق دست‌مان بسته نیست و مابقی کار به سیاس‌های دولت و عزم ملت بستگی دارد. در شرایط حاضر فرصتی ایجاد شده است که ما باید بیشترین بهره را از آن ببریم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد علت تعجیل دولت در بازگشایی سفارت انگلستان در ایران و حواشی مربوط به آن هم گفت: سفارت انگلیس در ایران را ما نبستیم، بلکه خودشان برای این کار اقدام کردند و حالا نیز خودشان اقدام به بازگشایی سفارت کرده‌اند.باز شدن این سفارت‌خانه زمینه گفت‌وگو و تعامل را فراهم کرده و با این کار می‌توانیم اختلاف نظرها و دیدگاه‌ها به ویژه در زمینه سیاست‌های منطقه را برطرف کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: اکنون دیدگاه کشورهای غرب، آمریکا و انگلیس، نسبت به منطقه دیدگاه خوبی نیست و حضور تروریسم و افراط گرایان در منطقه بسیار خطرناک است و اختلاف دیدگاه‌های جدی درباره سوریه، عراق، یمن و دیگر کشورهای همسایه وجود دارد که باید با طرف مقابل این دیدگاه‌ها را در میان بگذاریم و باب مذاکره و مفاهمه را باز کنیم.

ظریف در مورد تلاش مسئولان برای حفظ کرامت و امنیت حجاج ایرانی در ایام سفر حج تمتع نیز عنوان کرد: در مورد حجاج هم سازمان حج و زیارت و هم وزارت خارجه تمهیدات لازم را اتخاذ کرده‌اند.

وزیر امور خارجه  اضافه کرد: در موضوع رابطه با عربستان نیز اکنون رابطه سیاسی داریم و حتی بیشترین رابطه مردمی در حج از طرف ایران و از طرف عربستان هم به صورت گردشگر بین دو کشور وجود دارد، در مورد مسائل دیگر نیز امیدواریم از طریق گفت‌و‌گو بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

انتهای پیام/ انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز