تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
رئیس‌جمهور در دانشگاه صنعتی شریف:

قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند و ما هم ناظر می‌دانیم

روحانی گفت: نظرم درباره شورای نگهبان نظر قانون اساسی است. قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند و ما هم این شورا را ناظر می‌دانیم.
کد خبر: ۷۹۶۶
اخبار معاصر : حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار داشت: 16 آذر روز ایستادگی نخبگان ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد بود. 16 آذر به سال 32 یا هیچ مقطع زمانی محصور نخواهد شد، بلکه یک روز تاریخی برای دانشگاه، دانشجو و ملت بزرگ ایران است.

وی ادامه داد: در آن زمان دوران تاریک و سیاهی بود، چند ماهی بیشتر از کودتای 28 مرداد نگذشته بود، اما آن سه قهرمان در برابر گلوله‌های تفنگ ایستادند و راهی را برای جوانان ما ترسیم کردند که در نهایت به 22 بهمن سال 57 یعنی روز استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی منتهی شد.

رئیس‌جمهور ضمن گرامیداشت این روز و نثار درود بر شهدای دوران انقلاب اسلامی، شهدای دانشجو، اساتید، دانش‌آموزان، شهدای دوران دفاع مقدس، یادآور شد: این شهدا از عزت و استقلال این سرزمین به خوبی دفاع کردند. درود خود را به همه دانشجویان عزیزی که امروز با قامت استوار و زبان منتقدانه خود برای دفاع از کشور ایستادگی می‌کنند، می‌فرستم.

روحانی تأکید کرد: درود و سلام ما بر همه شهیدانی که دانشگاه را متحول کردند. درود و سلام ما به طالقانی‌ها، بهشتی‌ها، مفتح‌ها، مطهری‌ها، بازرگان‌ها و دکتر شریعتی‌ها و همه آنهایی که برای دانشگاه، علم، آزادی و در برابر استبداد و استعمار ایستادگی کردند.

وی با اشاره به حضور خود در سال‌های گذشته در روز دانشجو در جمع دانشجویان، گفت: در سال‌های گذشته موفق بودم در یکی از دانشگاه‌‌ها به حضور دانشجویان و اساتید برسم و سخنان آنها را بشنوم و نقد آنها را استماع کنم. امسال خوشحالم که در یک دانشگاه پرآوازه به نام دانشگاه صنعتی شریف حضور پیدا کردم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دانشگاه، دانشجو، انتقاد، علم، فناوری، تحقیق و دانشگاه برتر افتخاری برای فرهنگ این سرزمین و برای ملت بزرگ ایران است. قبل از اینکه در جمع شما حاضر شوم، در جمع مسئولان دانشگاه نشستی را داشتم و نکاتی را درباره توسعه علمی همه دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف مطرح کردم و به آنها قول دادم و به شما قول می‌دهم به حول و قوه الهی در سال آینده مشکلاتی که در جلسه مطرح شد را هم در دانشگاه‌های کشور و هم دانشگاه شریف دنبال کنم و انشاءالله به وعده‌ام عمل خواهم کرد.

روحانی ضمن تشکر از دانشجویانی که قبل از سخنرانی وی در پشت تریبون اظهارات خود را به نام تشکل‌های مختلف دانشجویی مطرح کردند، گفت: تشکر می‌کنم از همه کسانی که به عنوان تشکل‌های دانشجویی نقد، انتقاد و تشویق کردند. برخی نقاط قوت را برشمردند و برخی نقاط ضعف را و شاید بهترین جایی که باید قدرت نقد شود، دانشگاه است. اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سوال قرار نگیرد به انحراف و استبداد کشیده می‌شود.

وی یادآور شد: تمام مسئولان کشور ما مستقیم و غیرمستقیم افتخار دارند که منتخب ملت ایران از طریق آرای مردم هستند و از این طریق بر مسند قدرت تکیه می‌زنند. هیچ مقامی در جمهوری اسلامی ایران نداریم که در جایگاه انتخابی مردم نباشد. این تهمت است که برخی می‌گویند در ایران مقامات بر دو دسته‌اند؛ برخی انتخاب می‌شوند و برخی انتصاب می‌شوند. در ایران همه مسئولان با آرای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند، اما در عین حال همه مسئولان باید پاسخ‌گو باشند.

رئیس جمهور افزود: کلمه مسئولیت از سوال می‌آید و همه باید مورد سوال قرار گیرند. هیچ‌کس نباید خود را از سوال مستثنی بداند و همه باید به سوال مردم و پاسخ‌گویی در برابر سوال مردم افتخار کنند که البته افتخار می‌کنند، البته نقد برخی از قوا و برخی نهادها سخت و مشکل است، اما می‌توانید فعلاً از دولت شروع کنید.

روحانی در ادامه گفت: دولت یازدهم اگر چیزی دارد و اگر پیشرفتی کرده، فقط در سایه حمایت مردم به ویژه جوانان و دانشجویان بوده و تردیدی نداریم که حمایت‌ها، هدایت‌ها و نقدهای شما که بنده همه انتقادات را دلسوزانه می‌دانم در این زمینه موثر بوده، البته برخی از لحن‌ها اگر نرم‌تر شود، قشنگ‌تر است. اساساً این اعتدال که می‌گوییم در نقد هم باید رعایت شود.

وی تصریح کرد: در انتقاد هم نباید افراط و تفریط باشد. باید معتدل و میانه‌رو باشد، اما در عین حال انتقاد مفید است و در این جمع نیز مسئولان حضور دارند و من معتقدم باید فرصت‌هایی فراهم شود تا نقد و انتقاد مطرح شود تا اشکالات برطرف شود، زیرا ما هیچ کدام معصوم و بی‌خطا نیستیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت تلاش می‌کند گام‌هایی را به نفع مردم بردارد، افزود: هرجایی که موفق بودیم جایی بود که مردم به صحنه آمدند. در مسئله هسته‌ای وقتی موفق شدیم که مردم به صحنه آمدند. مردم در انتخابات سال 92 مسئله هسته‌ای را به بحث گذاشتند و این آغاز پرونده ما بود. آثار تحریم‌ها در این انتخابات مورد بحث قرار گرفت و اگر این مسئله مورد بحث قرار نمی‌گرفت و راه‌حل‌ها مورد بحث و بررسی قرار نمی‌گرفت، این مسئله همچنان حل نمی‌شد، لذا مردم در سال 92 به هسته‌ای هم رأی دادند، چون مورد بحث قرار گرفت.

روحانی خاطرنشان کرد: وقتی مردم به صحنه آمدند و مسئله را مورد بحث قرار دادند، راه را باز کردند. اینکه چه راهی را می‌توانیم پیدا کنیم که از طریق آن راه بتوانیم فشاری که بر دوش مردم قرار دارد را برداریم.

وی با اشاره به نکته‌ای در همین باره تصریح کرد:  نکته‌ای می‌خواهم دوستانه محضر همه اساتید، دانشجویان عزیز و محققان عرض کنم. ما باید در مفاهیم و موضوعات به اجماع نظر برسیم، حتی در موضوعات و مفاهیمی که به نظر ما ساده می‌آید راجع به عدالت باید به وحدت نظر برسیم و راجع به مبارزه با استعمار و ایستادگی در برابر استعمار باید به وحدت نظر برسیم. راجع به مسائل ملی باید به وحدت نظر برسیم. باید راجع به مسئله حاکمیت ملی به وحدت نظر برسیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه حتی راجع به خود دانشگاه‌ها نیز باید به وحدت نظر برسیم، گفت: آیا دانشگاه همان‌طور که از اسمش مشخص است، محل دانش است؟ آیا دانشجو همان‌طور که از نامش مشخص است باید طالب علم و دانش باشد یا باید موارد دیگری مانند مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را نیز مورد بحث و بررسی قرار دهد؟

روحانی با طرح این سوال افزود: آیامفهوم دانشگاه، دانشجو، علم و صنعت و فناوری در کشورهای دیگر نیز هنوز محل اختلاف است؟ اگر دولت A یا B بر سر کار آید درباره دانشگاه، علم و دانشجو اختلاف نظر ایجاد می‌شود یا به یک اجتماع نظر رسیدند؟

وی خاطرنشان کرد: این اجماع به ما کمک می‌کند و این اجماع را شما دانشجویان و اساتید باید ایجاد کنید.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: اینکه ما باید در برابر دیگران بایستیم، حرف درستی است. اینکه باید به توان ملی‌مان نیز تأکید کنیم، کاملاً درست است. اینکه باید مشکلات کشور را با امکانات داخلی‌مان حتی‌الامکان حل کنیم، حرف درستی است، اما آیا معانی این سخنان این است که باید با دنیا حرف نزنیم و اگر مشکلی با دنیا داریم تا مرز جنگ برویم که یا پیروز شویم و یا نه؟ فرض بگیریم در آن جنگ در برابر دنیا نیز پیروز شویم و اگر هم روزی توطئه‌ای علیه کشور ما ایجاد شود در برابر آن می‌ایستیم، اما آیا جنگ نباید آخرین راه‌حل ما باشد؟

روحانی با بیان اینکه اختلاف نظر ما در همین مسائل است، بیان داشت: کسی تردید ندارد؛ ممکن است زمان جنگ ایجاد شود و ما باید قدرت نظامی داشته باشیم. برخی فکر می‌کنند دولت یازدهم دولت لبخند، مذاکره و گفتگو در دنیاست و در ساخت سلاح دفاعی کمتر فعالیت می‌کند. این دولت در طول دو سال گذشته در زمینه بنیه دفاعی و سلاح‌های راهبردی کاری که انجام داده به اندازه 10 سال قبل است.

وی افزود: معنای مذاکره این نیست که ما داریم مذاکره می‌کنیم و نباید بنیه دفاعی‌مان را قوی کنیم و نباید به فکر جنگ باشیم. ما همیشه باید آماده باشیم، واقعاً جنگ وقتی رخ نمی‌دهد که آمادگی ما کامل باشد، لذا باید قدرتمند باشیم. دیدید که همزمان با مذاکرات و پیروزی‌ها در برجام یکی از موشک‌های‌مان را آزمایش کردیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان یکی از دانشجویان که از مسائل اقتصادی دولت انتقاد کرده بود، خاطرنشان کرد: اصلاً علت اینکه توانستیم در مذاکرات هسته‌ای توفیق پیدا کنیم چه بود؟ یکی ایجاد ثبات در مسائل اقتصادی کشورمان بود. در آغاز به کار دولت، تورم نقطه به نقطه کشور 45 بود، اما در حال حاضر تورم نقطه به نقطه در حال تک رقمی شدن است، البته در روستاها این تورم تک رقمی شده، یعنی 36 واحد در ظرف دو سال گذشته کاهش یافته است.

روحانی با بیان اینکه باید با شاخص‌ها و معیارها سخن بگویید، گفت: تمام این بحث‌هایی که این جناح و آن جناح و راست و چپ برای انتخابات و رقابت در انتخابات می‌کنند نتیجه آن این است که باید در نهایت این مسئله در شاخص‌ها خود را نشان دهد. اگر شاخص‌ها عوض نشود فرقی نمی‌کند که در انتخابات چه دولتی روی کار می‌آید.

وی بیان کرد: باید در انتخابات و رقابت‌ها فضایی ایجاد شود که شاخص‌های کشور در فرهنگی‌، سیاسی و عمومی پیشرفت داشته باشد. اگر اعتماد مردم در این سال نسبت به سال 92 نسبت به دولت افزایش نیافته باشد و سرمایه اجتماعی دولت بالا نرفته باشد این مسئله چه فایده‌ای دارد، چه این دولت باشد و چه دولت دیگری. معیار و شاخص مدنظر ماست. اگر دانشگاه‌های تغییری نکرده باشد پس یعنی این شاخص‌ها تغییر نداشته است.

رئیس جمهور در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه احساس می‌کند فضای دانشگاه‌ها درسال 94 نسبت به سال 92 فرق کرده‌است، گفت: ممکن است هنوز هم فضای دانشگاه امنیتی باشد که البته من نمی‌پسندم زیرا ما فضای امن می‌خواهیم نه امنیتی. اما از شما می‌پرسم سال 90 و 91 و 92 شما برای 16 آذر به این راحتی می‌توانستید اجتماع داشته باشید، درحالیکه در سال 93 و 94 همه دنبال 16 آذر هستند.

روحانی افزود: زمانی بود که کسی جرأت نمی‌کرد بگوید جنبش دانشجویی، از این کلمه می‌ترسیدند. بنابراین اگر شاخص‌هایی که داریم تغییر نکرده باشد بخصوص شاخص‌های ما در دانشگاه‌ها نسبت به سالهای قبل فرقی نکرده باشد حتماً ما به عنوان دولت یازدهم محکوم هستیم و اگر فرقی کرده است باید به حد مطلوب برسیم. البته معتقدیم تا حد مطلوب کار زیادی باید انجام دهیم. حتی در حوزه سلامت و اقتصاد که کارهای زیادی شده است راه زیادی در پیش است.

وی خاطرنشان کرد: من به شما اعتماد می‌دهم راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه، دانشجو و وزارت علوم تغییر نکرده است. اگر شما اشکالی می‌بینید بگویید از فرجی دانا تا فرهادی فرقی نکرده است البته از قبلش از نیلی منفرد نیز فرقی نکرده است. بنابراین آنچه که ما خواستار آن هستیم این است که شاخص‌های ما شاخص‌های مطلوبی باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه خواسته ما در مورد دانشگاه استقلال دانشگاه‌هاست گفت: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش می‌کنیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسائل سیاستگذاری بپردازد و امور اجرایی و مسائل اجرایی به دانشگاه‌ها برگردد. آزادی دانشگاه برای ما بسیار مهم است.ما در آزادی دانشگاه است که می‌توانیم به علم، پژوهش و تحقیق و بیان آزاد بپردازیم. اگر اینها نباشد نمی‌توانیم به اهداف مورد نظر خود و سرمایه گذاری‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود بپردازیم.

روحانی با بیان اینکه دانشگاه باید نقاد باشد، یادآور شد: البته انتقاد دلسوزانه کار دانشجو و دانشگاه است و ما از انتقاد دانشجویان استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به شرایط کشور در دوران پس از برجام گفت: ما در شرایط بعد از برجام و تحول اقتصادی هستیم و در این شرایط تعامل دانشگاه‌ها را با دنیا خواستاریم اینکه دانشگاه‌ها از این فرصت برای تعامل علمی، تحقیقاتی، استفاده کند. اینکه دانشگاه‌های ما از دانش‌های آنها استفاده کنند و آنها نیز از دانشمندان ما بهره گیرند.

رئیس جمهور با اشاره به انتخابات مجلس طی ماه‌‌های آینده گفت: دانشگاه باید در انتخابات حضوری فعال پیدا کند خیلی مهم است که مجلس آینده ما چگونه باشد. از نظر دولت این جناح و آن جناح هر کدام می‌خواهند باشند اما آنچه که مهم است اینکه افرادی که به منافع ملی فکر می‌کنند و آن را به منافع حزبی و شخصی خود ترجیح نمی‌دهند، دلسوز مردم هستند و خلاصه اینکه همه باید تلاش کنیم حماسه سال 92 را درسال 94 تکرار کنیم.

روحانی افزود: ما نیازمند مجلسی توانمندتر و قدرتمندتر هستیم و همه از جمله وزارت کشور و شورای نگهبان باید تلاش کنند که همه امیدوارتر در این انتخابات شرکت کنند و فضای مناسبی را برای آن فراهم کنیم.

وی افزود: یک کسی گفت که بنده نسبت به شورای نگهبان نظر خاصی دارم نظر من درباره شورای نگهبان نظر قانون اساسی است قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند و ما نیز آن را نظر می‌دانیم بنابراین در فضای انتخابات همه باید با تلاش وارد شوند و وزارت کشور شورای نگهبان، مسئولان و همه مردم و دانشجویان تلاش کنند تا انتخابات بسیار پرشوری را برگزار کنیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز