تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°

۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
افشای نقش عربستان و قطر در شکل گیری داعش

خوابی که سعودی ها برای شیعیان دیدند

رئیس پیشین MI6 با افشای نقش شاهزادگان قطر و عربستان در شکل‌گیری داعش، گفت: بندر بن سلطان تاکید داشت که باید به روش نازی‌ها، شیعیان را قتل عام کرد.
کد خبر: ۸۰۸۳
داعشاخبار معاصر: رئیس سابق سازمان اطلاعات انگلیس (MI6) با افشای گوشه‌ای از چگونگی شکل‌گیری گروهک تکفیری صهیونیستی داعش و نقش رژیم آل سعود و قطر در حمایت از آن گفت: بندر بن سلطان رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان گفته بود بلایی که نازی‌ها بر سر یهودیان آوردند بر سر شیعیان و علوی‌ها خواهد آمد.

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی با استناد به سخنرانی ریچارد دیرلاو فاش کرد عربستان به داعش کمک کرد تا بر شمال عراق تسلط یابد زیرا ریاض این کار را بخشی از «عملیات گسترده قتل عام شیعیان و تبدیل زندگی آنها شبیه زندگی یهودیان در سایه نازیهای آلمان» می دانست.

دیرلاو هفته گذشته در مؤسسه سلطنتی خدمات انگلیس گفته بود: «بندر بن سلطان پیش از عملیات یازده سپتامبر سال 2001 میلادی در نیویورک به طور شفاهی به من گفت: آن روز در خاورمیانه، دور نیست که یک میلیارد سنی بر شیعیان تسلط یابند». منظور بندر بن سلطان از این جمله قتل عام شیعیان است.

دیرلاو افزود: لحظه مرگباری که بندر بن سلطان به شیعیان وعده آن را داده بود فرا رسید و این کار نیز فقط به قتل عام گسترده شیعیان به واسطه عملیات انتحاری که از سال 2003 میلادی تاکنون بیش از یک میلیون شیعی بر اثر خودروهای بمب گذاری شده و عملیات انتحاری کشته شدند، محدود نبوده است.

به گفته وی تسلط بر شمال عراق یعنی نینوا و موصل، زمانی که داعش به کشتار زنان و کودکان شیعی و ایزدی ها و قتل عام دانشجویان دانشکده هوایی (پایگاه اسپایکر) و دفن آنان در گورهای جمعی دست زد به واسطه کمکهای عربستان بود.

دیرلاو ادامه داد: مزارهای شیعیان و مساجد آنان در موصل و در یک شهر ترکمانی شیعه نشین در نزدیکی تلعفر منفجر شد و داعش روی چهار هزار خانه به اعتبار «غنیمت جنگی» دست گذاشت و بدین ترتیب زندگی شیعیان در عراق و همچنین علوی هایی که شعبه‌ای از شیعیان در سوریه هستند و همچنین زندگی مسیحیان و اتباع اقلیتهای دیگر از زندگی یهودیان در مناطق تحت کنترل نازی ها در اروپا در دهه 1940 میلادی، خطرناکتر شد.

به گفته دیرلاو، حمایتهای هنگفت و مداوم مالی عربستان و قطر از داعش در تسلط و سیطره داعشی ها بر مناطق سنی نشین در عراق نقش مهم و اساسی داشته است و چنین اتفاقاتی به سادگی و به خودی خود رخ نمی دهد و همکاری بین اکثریت سنی در عراق و داعش بدون دستورات و رهنمودها و موافقت حامیان مالی خلیجی امکان پذیر نبود.

ایندیپندنت نوشت: رسانه ها به بمب خبری که رئیس سابق سازمان اطلاعات انگلیس در سخنرانی اش در خصوص طرح بندر بن سلطان برای کشتار شیعیان و علوی ها و اقلیتهای دیگر منفجر کرد، متمرکز نشدند بلکه بر تهدید داعش علیه غرب تمرکز کردند، در صورتیکه دیرلاو تأکید کرد تهدید داعش علیه غرب بر خلاف تهدید القاعده، بزرگنمایی می شود، زیرا القاعده به تهدید منافع غرب تاکید داشت، اما داعش به اجرای طرح بن سلطان برای کشتار کسانی متمرکز شده است که داعش آنها را بر اساس عقیده وهابیت غیر مسلمان و کافر می داند.

دیرلاو افزود از زمانیکه ده سال پیش از سمتش بازنشسته شد تا زمانیکه در دانشگاه کمبریج به عنوان سخنران شود از داخل شبکه اطلاعات خبری ندارد اما بر اساس تجربه می گوید تفکر راهبردی عربستان سعودی بر دو پشتوانه عمیق و ریشه دار مبتنی است و آنها یعنی سعودی ها معتقدند هیچ گونه به چالش طلبی را درخصوص قیمومیت بر مقدسات اسلامی را نمی پذیرند و این فقط برای آنهاست دوم آنکه معتقدند وهابیت، دین اسلامی درست و پاک است و بقیه زندق و کافر هستند.

دیرلاو درباره نفاق عربستان در خصوص ادعای مبارزه با تروریسم گفت: سعودی ها عملا جهادی ها را در داخل سرکوب می کنند اما در خارج آنها را با استناد به عقیده وهابیت به ویژه برای کشتار شیعیان تشویق و ترغیب و حمایت می کنند.

این سخنان دیرلاو یادآور یکی از تلکس‌های پایگاه اینترنتی ویکلیکس است که به سال 2009 میلادی مربوط می شود زمانیکه هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا گفته بود:« عربستان همچنان پایگاه اساسی و قاطع القاعده و جنبش طالبان و گروه لشکر طیبه پاکستان و دیگر گروههای تروریستی است.»

دیرلاو افزود: «علت اقدام سعودی علیه القاعده نیز فعالیتهای اخیر القاعده در داخل عربستان بود، نه مبارزه با تروریسم در خارج».



انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز