تهران ۲۴.۸۴° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
احمد توکلی:

باندهای زمین‌خواری از مناطق آزاد سود می‌برند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: قشم قرار بود در پنج سال، 500 هزار شغل ایجاد کند اما در 10 سال 24 هزار شغل ایجاد کرده که به معنای نتیجه ندادن این مناطق است.
کد خبر: ۸۱۰۸
احمد توکلی

اخبار معاصر: احمد توکلی سه‌شنبه‌شب در نشست دانشجویی که به همت بسیج دانشجویی با عنوان «خدا یا کدخدا» برگزار شد، اظهار داشت: سیاست‌های ضد رکودی دولت ممکن است تورم را زیاد نکند، اما روش بدی برای تحریک تقاضا بود و تنها مشکل خودروسازان را حل کرد، نه مشکل اقتصاد را که هر یک خودرو در آلودگی محیط زیست، تصادفات و کشته‌ها و بسیاری مضرات دیگر خود را نشان خواهد داد، در حالی که می‌شد این تسهیلات به امر ازدواج و آرامش جامعه تزریق شود.

وی افزود: به جای تزریق این میزان پول به دو بنگاه اقتصادی بهتر بود به 2 هزار بنگاه اقتصادی کشور اختصاص می‌یافت تا حفظ اشتغال بالا برود، چراکه آن 2 هزار بنگاه در حاکمیت زبان ندارند اما آن دو بنگاه ذکر شده صدا و نفوذ دارند، چراکه برخی نمایندگان یا وزرا و افراد متنفذ بستگان خود را به این دو بنگاه معرفی می‌کنند تا پست و مقام بگیرند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شورای پول و اعتبار در زمان دولت قبلی طرحی را آوردند که به ایران خودرو و سایپا یکهزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی بیش از سهم اعتباری آنها پرداخت شود که من در مقابل این طرح ایستادم که اینها اگر می‌گویند نقدینگی ندارند چگونه بانکداری می‌کنند و سهم بانک پارسیان را می‌خرند یا چرا 300 میلیارد تومان سود سهام تقسیم می‌کنند و چرا این سهم‌ها را نمی‌فروشند تا نقدینگی خود را تأمین کنند.

توکلی اضافه کرد: با نطق من و همراهی عده‌ای دیگر، شورای پول و اعتبار به این طرح رأی نداد و زمانی که ما برای نماز رفتیم دیدیم مدیر ایران خودرو پشت در شورای پول و اعتبار است، یعنی اینها می‌توانند تا آنجا بیایند، در حالی که آن 2 هزار بنگاه اقتصادی و تولیدی دیگر چنین توانی ندارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: با وجود مخالفت ما هفته بعد تمام اعضای دولتی شورا حاضر شده بودند و گفتند دستور مجدد جلسه آمده که موضوع رد شده دوباره بررسی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تبیین کرد: تصمیمات غلط بنابر همین اعمال نفوذها تصویب و اینگونه می‌شود که به جای زنده کردن چند هزار بنگاه اقتصادی، منابع به سمت چند جای خاص می‌رود.

توکلی عنوان کرد: ما در بودجه‌ریزی قواعد عقلانی را رعایت نمی‌کنیم و فشار سیاسی می‌آوریم و بودجه را دچار اعوجاج می‌‌کنیم که این مسائل با عقل و منطق سازگار نیست و نمونه آن بحث مناطق آزاد است.

وی یادآور شد: برخی‌ها بدانند ما از مسائل پشت پرده بسیاری خبر داریم و اگر به این گونه رویه‌ها ادامه دهند، آنها را رسوا می‌کنم.

* باندهای زمین‌خواری از مناطق آزاد سود می‌برند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست گفت: مناطق آزاد تجاری برای توسعه صادرات تشکیل می‌شود، در حالی که مناطق آزاد ما مدخل واردات است.

توکلی تأکید کرد: واردات که صورت می‌گیرد نه تنها اشتغال ایجاد نمی‌کند، بلکه کارگری که سر کار است را بیکار می‌سازد.

این نماینده مجلس متذکر شد: دولت در لایحه پیشنهادی خود یک بار 11 مورد و بار دیگر 61 مورد منطقه آزاد پیشنهاد کرده و گویی قرار است همه جا منطقه آزاد شود.

وی تصریح کرد: مناطق آزاد بر طبق قانون برای ایجاد اشتغال سالم و مولد، حضور فعال در بازار تجارت جهانی و منطقه‌ای، رشد گردشگری، تولید و رونق صنایع تبدیلی ایجاد می‌شوند.

توکلی با ذکر مثالی در این مورد، تشریح کرد: قشم قرار بود طی پنج سال، 500 هزار شغل ایجاد کند اما در 10 سال 24 هزار شغل ایجاد کرده که به معنای نتیجه ندادن این مناطق است.

وی ادامه داد: در مجلس، من به طور جدی با بحث افزایش مناطق آزاد مخالفت کردم، چراکه اشتیاق فعلی برای تشکیل مناطق آزاد به این دلیل است که با منطقه آزاد شدن، قیمت زمین‌های اطراف آن بالا می‌رود و به سبب آنکه مردم عادی و زارع از این تغییرات بی‌خبر هستند افرادی سودجو وارد کار شده و می‌توانند زمین‌ها را به ثمن بخس می‌خرند تا بفروشند و تمام پولی که باید برای زیربناسازی برود باید به خرید دوباره همین زمین‌ها از سودجویان اختصاص پیدا کند.

* روش‌های تیم اقتصادی دولت خط امامی نیست

این نماینده مجلس عنوان داشت: یکی از مسائل غیر اقتصادی که در استقلال اقتصادی تأثیر می‌گذارد کشمکش‌های سیاسی است و دعواها به طولانی شدن فرایند تصمیم‌گیری منجر شده و بی‌اطمینانی به سرمایه‌گذاری و بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری را موجب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعارضات در دولت قبل بیشتر بود، گفت: ایده‌پردازی و نوآوری دیربازده است و در شرایطی که سرمایه‌گذاران و ایده‌پردازان ندانند شرایط به چه سمتی می‌رود و تصمیم‌گیران چه زمانی به اجماع می‌رسند در سرمایه‌گذاری تجدیدنظر می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی سپس اظهار داشت: الان 26 سال است بعد از جنگ یک نوع مدل اقتصادی در کشور اجرا شده که برگرفته از نئوکلاسیسم توصیه شده صندوق تجارت جهانی است.

توکلی خاطرنشان کرد: دولتمردان ما به سبب نتایج به این مدل اشتیاق دارند و گاهی نیز متوجه مضرات و ابعاد این مدل نیستند که با آن همراهی می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این مدل ما باید تقسیم کار جهانی را بپذیریم و به توصیه‌های گاه فراتر از حوزه اقتصاد نهادهای جهانی اقتصادی تن دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در این مدل، سیاست خارجی باید متجانس با برنامه نظم نوین جهانی باشد و اگر در هر گوشه جهان ظلمی رخ می‌دهد ما نباید سخنی در اعتراض بیان کنیم، اگر شیعیان در لبنان، یمن، بحرین و بسیاری دیگر در فلسطین و سوریه کشورهای دیگر دچار انواع ظلم‌ها هستند ما بنابر مدل اقتصاد جهانی‌سازی شده اجازه اعتراض نخواهیم داشت که این موضوع با آرمان‌های انقلاب و نظام ما و با اصول اسلامی و انسانی سازگار نیست.

توکلی با بیان اینکه تیم تصمیم‌گیر اقتصادی دولت در سخن کینزی و در عمل کلاسیک‌گرا هستند، تصریح کرد: در این مدل اقتصادی در سیاست داخلی حرف‌های عجیب‌تری بیان می‌شود، چنانکه می‌گویند هدف بخش خصوصی حداکثر‌سازی سود است و دولت باید این ساختار انگیزشی برای کارفرمایان را به طور کامل بپذیرد و در خدمت سرمایه‌داران باشد و در این نگاه سازمان حکومت نیز در نهایت باید از میان همان سرمایه‌داران انتخاب شود.

وی با بیان اینکه این مدل با خط امام، با اسلام و انسانیت و حتی با دموکراسی هم نمی‌خواند، بیان داشت: این نگاه از نظر ما نگاه عقب‌افتاده‌ای است، چنانکه مدل نئوکلاسیسم اقتصادی تنها زمانی که مجبور شود و از شورش اجتماعی بترسد توزیع ثروت می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: من به رئیس جمهور فعلی گفتم در بین اطرافیان شما کسانی از عواقب این مدل غافلند که 28 سال است دولت‌ها با وجود تفاوت‌ها به نوعی همین مدل ناسازگار با اقتصاد ملی و اسلامی را دنبال کرده‌اند.

* فساد اقتصادی و اداری بزرگ‌ترین دشمن نظام است

به گفته وی، این اعتقاد دولتمردان فعلی که گمان می‌کنند اگر روابط خارجی و بحث تحریم درست شود مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد، پایه علمی ندارد، چراکه عوامل غیر اقتصادی متعدد ضد تولید و ضد عدالت از قبیل فساد اداری وجود دارد که ریشه در داخل دارد و تا ریشه‌کن نشود تحول رخ نمی‌دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در شرایط فعلی برخی فسادهای سازمان یافته انسان را به شگفتی وامی‌دارد.

توکلی در پایان گفت: قدرت نظامی استکبار، توطئه‌های صهیونیسم، حماقت‌های وهابیون و تکفیری‌ها، تحریم اقتصادی و آب در هاون کوبیدن ورشکسته‌های سیاسی داخلی هیچ کدام نمی‌تواند به نظام مقدس جمهوری اسلامی را با مشکل مواجه کند و تنها چیزی که نظام مقدس جمهوری اسلامی  را با مشکل مواجه می‌کند، فساد داخلی و اقتصادی است.


انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز