تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°

۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶

عادل‎الجبیر:هدف‎ما خارج‎کردن نیروهای ایرانی و روسی از سوریه است

وزیر خارجه عربستان سعودی با مطرح کردن ادعاهای بی اساس گفت: یکی از اهداف ما این است که نیروهای بیگانه ایران و روسیه از کشور سوریه خارج کنیم.
کد خبر: ۸۱۳۰
اخبار معاصر : به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانس خبری مشترک با عبداللطیف الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، اذعان کرد: یکی از اهداف ما این است که نیروهای بیگانه ایران و روسیه از کشور سوریه خارج شوند؛ اما تحقق این هدف دشوار است زیرا تصمیماتی که مخالفان سوری در ریاض گرفتند الزام آور نیستند و پشت سر آنها قدرتی قرار ندارد که از آن پشتیبانی کند.

این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است برای کمک به ارتش و نیروهای مردمی سوریه در مبارزه با تروریست‌های از جمله داعش، به سوریه مستشار نظامی اعزام کرده است و این افراد فقط برای دادن مشاوره به نظامیان سوریه در این کشور حضور دارند.


عادل جبیر در پاسخ به سئوالی در خصوص امکان آغاز راه حل سیاسی مشخص در سوریه و مدعی شد: هدف از برگزاری کنفرانس مخالفان سوری در ریاض متحد کردن سقف خواسته های مخالفان سوری و تقویت موضع آنها برای ورود به هر گونه مذاکره برای راه حل سیاسی مبتنی بر بیانیه ژنو یک بوده است. اصول مورد نظر در این موضوع بر تشکیل شورای انتقالی قدرت، تدوین قانون اساسی جدید و آمادگی برای آینده جدید در سوریه به گونه ای که برای بشار اسد جایگاهی در آن وجود نداشته باشد، تاکید دارد.

وی گفت: هدف اصلی برگزاری کنفرانس ریاض متحد کردن همه گروههای مخالف سوری بوده است تا موضع آنها برای جهانیان شفاف باشد. امیدواریم که این روند منجر به خروج نیروهای بیگانه از سوریه شود. این هدف ما است اما دشوار است. اصول و موضعگیریهایی که انتظار داریم از جانب مخالفان سوری در ریاض اعلام شود ، الزام آور نیستند زیرا پشت سر آنها قدرتی قرار ندارد که از آن پشتیبانی کند. 

وی مدعی شد: عربستان سعودی همانگونه که گفتم خود را به حمایت از برادران سوری برای رسیدن به حقوق مشروع خودشان ملزم می داند و ما امیدواریم که این کنفرانس بتواند دیدگاه و نگرش واحدی را برای مخالفان بوجود آورد تا جهان را به تحرک بیشتر برای اعمال فشارهای لازم جهت دستیابی به راه حل مسالمت آمیز وادارد. حمایت از برادران سوری ادامه خواهد داشت.

وی با تکرار اظهارات بی اساس خود گفت: همانگونه که قبلا گفتم بشار اسد دو گزینه بیشتر پیش رو ندارد یا اینکه قدرت را از طریق مذاکرات ترک کند که این گزینه برای همه سریعتر، آسان تر و بهتر خواهد بود یا اینکه قدرت را از طریق نبرد و جنگ کنار گذارد؛ زیرا ملت سوریه مخالف این هستند که این مرد در قدرت باقی بماند . ملت سوریه نمی پذیرد که این نظام در مسند قدرت باشد . ملت سوریه خواستار کشوری مدنی و جدید است که حقوق همه برادران سوری را با هر مذهب و طایفه ای حفظ کند. این چیزی است که اما امیدواریم به لطف خدا در سوریه تحقق پیدا کند



انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز