تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا:

هوای تهران وارد وضعیت قرمز شد

هوای تهران به دلیل افزایش غلظت آلاینده وارد وضعیت قرمز شده است و در شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه دارد. امروز غلظت ذرات معلق ۲.۵ میکرون در هوای تهران ۷ برابر استاندارد سازمان بهداشت جهانی است.
کد خبر: ۸۲۱۴
هوای آلودهاخبار معاصر: وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: شاخص کیفیت هوا امروز روی عدد 162 قرار گرفته است و هوای تهران وارد وضعیت قرمز شده است و تنفس در این هوا برای همه افراد جامعه ناسالم محسوب می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا هوای تهران در شرایط هشدار است، گفت: کیفیت هوای تهران امروز با روز گذشته تفاوت چندانی ندارد اما امروز شاخص کیفیت هوا بالای 150 قرار گرفته و  هوا وارد وضعیت قرمز یا همان هشدار شده است اما زمانی که می گوییم هوای تهران برای گروه های حساس ناسالم است به این معنا نیست که سایر افراد تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و سایر افراد جامعه هم تحت تأثیر همان آلودگی ها قرار دارند و کیفیت هوای تهران تقریباً در بیشتر روزهای سال و در فصل‌های سرد سال تقریباً در همین شرایط امروز است.

او درباره غلظت آلاینده‌ها و آلاینده شاخص در هوای تهران گفت: عمده‌ترین آلاینده در هوای تهران امروز ذرات معلق است که میزان آن در هوای تهران امروز 72 میکروگرم بر مترمکعب است. زمانی که غلظت این آلاینده از 60 بیشتر شود می‌گوییم کیفیت هوا از نظر غلظت آلاینده‌ها در شرایط ناسالم یا همان شرایط هشدار قرار دارد. این عدد 72 طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، 7 برابر استانداردی است که این سازمان برای هوای سالم پیش‌بینی کرده است و 7 برابر یعنی 700 درصد بیشتر از سطح استانداردها.

حسینی درباره علت کاهش شدید میدان دید در تهران در روزهای اخیر به ویژه امروز گفت: البته هوای تهران آلوده است و غلظت آلاینده ها کیفیت هوا را کاهش داده اما کاهش شدید میدان دید در تهران که شهروندان تهرانی شاید امروز آن را بیشتر احساس کرده اند ناشی از بالا بودن رطوبت هواست. امروز میزان رطوبت نسبی در هوا حدود 80 درصد برآورد شده  و به نوعی آلودگی هوا و وجود مه در هوای تهران در آمیخته شده و بنابراین کاهش شدید میدان دید امروز در تهران وابسته به آلودگی نیست و بخشی از این موضوع ناشی از رطوبت بالای هواست.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با تاکید بر اینکه تهران در روزهای اخیر شرایط پایدارجوی را پشت سرگذاشته است، افزود: در شرایط پایدار جوی هیچ گرد و غبار و آلاینده از بیرون وارد تهران نشده و آلودگی هوای در تهران را دیگر نمی توان به گرد و غبار واردتی و فرامرزی نسبت داد و هوایی که امروز تهران نفس می کشد، تولید داخلی شهر تهران است و عمدتا ناشی از تردد وسایل نقلیه فرسوده و کاربراتوری، موتورسیکلت های کاربراتوری و خودروهای دیزلی است که بدون فیلتر دوده در تهران تردد می کند.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، حسینی با انتقاد از اینکه آلودگی هوا تنها در روزهایی که هوای تهران به شدت آلوده می شود، مورد توجه رسانه ها و مسئولان قرار می گیرد، گفت: تهران در سال گذشته تا روز 21 آذر 68 روز ناسالم برای گروه های حساس و 2 روز ناسالم (در شرایط هشدار) را سپری کرده و امسال هم با 63 روز ناسالم برای گروه های حساس و 3 روز ناسالم برای همه افراد جامعه شرایطی مشابه سال گذشته داشته است و این شرایط هم عجیب نیست چرا که کاری برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام نشده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از به تعویق افتادن زمان اجرای مجموعه طرح و برنامه های اجرایی که برای کاهش آلودگی هوای تهران انتقاد کرد و گفت: قرار بود امسال طرح کاهش در تهران اجرا شود اما این طرح به دلیل اینکه پلیس علاقه مند به اجرای آن نبود اجرا نشد. نصب فیلترهای دوده روی خودروهای دیزلی به دلیل همراهی نکردن خودروسازان و اینکه به طور مستمر در اجرای سیاست های زیست محیطی زمان می خرند اجرایی نشده و جایگزینی موتورسیکلت های بسیار آلاینده کاربراتوری با موتورسیکلت های برقی هم تا به دلیل تداوم روند شماره گذاری و فروش این موتورسیکلت های ارزان قیمت آلاینده و عدم اعمال قانون به کندی پیش می رود. در چنین شرایطی اگر تهران با آلودگی هوا مواجه نباشد باید تعجب کنیم.



انتهای پیام/ انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز