تهران ۱۳.۹۹° كمينه ۱۳.۹۹°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
حاجی‌بابایی:

با احمدی‌نژاد رابطه نداریم

سخنگو و دبیر جبهه یکتا می‌گوید: یکتا رابطه سیاسی، تشکیلاتی و تعریف شده با احمدی نژاد ندارد و می‌خواهد نقاط قوت دولت دهم را به عنوان جبهه گفتمانی نظام تقویت کرده و از ضعف‌های آن دوری کند.
کد خبر: ۸۲۳۶
حاجی بابایی
اخبار معاصر: سخنگو و دبیر جبهه یکتا می‌گوید: یکتا رابطه سیاسی، تشکیلاتی و تعریف شده با احمدی نژاد ندارد و می‌خواهد نقاط قوت دولت دهم را به عنوان جبهه گفتمانی نظام تقویت کرده و از ضعف‌های آن دوری کند.

جبهه گفتمانی «یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» موسوم به جبهه یکتا 25 خردادماه امسال با برگزاری نخستین گردهمایی و انتشار بیانیه، رسماً اعلام موجودیت کرد و با هدف نقش آفرینی در صحنه سیاسی کشور و وحدت‌آفرینی و انسجام نیروهای مومن کار خود را آغاز کرد.

بعد از اعلام موجودیت یکتا، به دلیل اینکه اعضای این جبهه را وزرای دولت نهم و دهم تشکیل می‌دادند، حرف و حدیث‌های زیادی مبنی بر ارتباط یکتا با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد و حتی برخی رسانه‌های منتقد دولت نهم و دهم، یکتا را حزب احمدی نژاد معرفی کردند. در حالی که مؤسسان این جبهه از همان ابتدا در مصاحبه‌های خود اعلام کردند که "یکتا" دغدغه "مکتب ایرانی" ندارد و "متولد ولنجک" نیست.

حمیدرضا حاجی‌بابایی دبیر و سخنگوی جبهه یکتا نیز در این زمینه می‌گوید: ما در جبهه یکتا رابطه سیاسی، تشکیلاتی و تعریف شده با آقای دکتر احمدی نژاد نداریم. یکتا می‌خواهد نقاط قوت دولت دهم را که حضرت آقا بارها از آن تعریف کرده است را به عنوان جبهه گفتمانی نظام تقویت کرده و از ضعف‌های آن دوری کند.

وی درباره رویکرد انتخاباتی یکتا می‌افزاید: بحث گفتمان یکتا، مساوی با انتخابات 94 نیست. یکی از کارهایی که یکتا انتخاب کرد تا در کاری که انجام می‌پذیرد، پیگیری کند، بحث تأثیرگذاری در انتخابات است و اینکه این تأثیرگذاری چگونه خواهد بود، در چارچوب قوانین و مقررات در زمان خود و به موقع انجام می‌پذیرد.

مشروح گفت‌وگو با حمیدرضا حاجی بابایی سخنگو و دبیر جبهه یکتا را در زیر می‌خوانید:

 ضمن خوش آمدگویی به عنوان نخستین سؤال در مورد برنامه‌های جبهه یکتا برای انتخابات صحبت بفرمایید.

حاجی بابایی: بسم الله الرحمن الرحیم. به دلیل اینکه همه ما موظف به دنبال کردن اهداف انقلاب هستیم، دوستان ما در یکتا دور هم جمع شدند تا مباحثی را که مقام معظم رهبری مطرح می‌کنند، تحت عنوان گفتمان نظام، گفتمان امام و رهبری دنبال کنند؛ این جمع تحت عنوان جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی، جبهه گفتمانی یکتا را تشکیل داد و ما کار خود را از خرداد ماه با تشکیل همایش بزرگ جبهه یکتا آغاز کردیم.

***هدف یکتا حمایت، تقویت و ایجاد یکپارچگی جبهه اصولگرایان است

جلسات ما به صورت پیوسته برگزار و مطالب تحلیل، بررسی و پایش می‌شود. یکتا تصمیم گرفته است که در چارچوب قانونی که تعریف خواهد کرد، مسائل انتخابات را نیز دنبال کند و به شکلی حرکت خواهد کرد که هیچ شُبهه قانونی وجود نداشته و این کار کاملاً در چارچوب قانون انجام و دنبال شود.

اهداف ما هم حمایت، تقویت و ایجاد یکپارچگی جبهه اصولگرایان است. ما قصد داریم تفکر و گفتمان اصولگرایانی که می‌خواهند گفتمان انقلاب و نظامی را که امام راحل پایه گذاری کردند و رهبری معظم انقلاب آن را دنبال می‌کنند و بیش از 200 هزار شهید در راه آن تقدیم شده است، در جامعه و برانتخابات اسفندماه حاکم کنیم؛ یعنی به شکلی حرکت کنیم که رنگ و بوی نظام بیش از پیش در انتخابات افزایش پیدا کند.

***یکتا برای ورود به انتخابات در چارچوب قانونی ورود پیدا خواهد کرد

 یکتا چگونه به عرصه انتخابات ورود پیدا می‌کند؟

حاجی بابایی: جبهه یکتا برای ورود به انتخابات در چارچوب قانونی ورود پیدا خواهد کرد و هیچ کس نگران این موضوع نباشد. سعی ما بر این است که کار را به شکلی جلو ببریم که اصول‌گرایان به هم نزدیک‌تر شوند و پیوند بین نیروهای انقلاب و نظام را در سراسر کشور گسترش دهیم، چهره با نشاط و شاداب نیروهای نظام را نشان بدهد و در یک گفتمان اصولگرایانه، مؤدبانه سیاسی بتوانیم چهره کارآمدی و تحول خواهی و نوگرایی با حفظ اصول در نظام جمهوری اسلامی را به نمایش بگذاریم و بگوییم که مجموعه‌ای از نیروهای کارآمد در سراسر کشور وجود دارد که هم برای توسعه کشور برنامه دارند، هم از قدرت مدیریت برخوردارند و قدرت مدیریتشان را به آزمون گذاشته‌اند و هم کوشش و تلاش‌شان برای احیا و تقویت تفکری است که امام خمینی (ره) بر کشور حاکم کردند.

بنابراین چهره و ویترین این حرکت گفتمانی، نشان دادن کارآمدی نظام است. اعتقاد ما براین است که اسلام، یک مکتب قابل ارائه در دنیاست. اکنون هم مشاهده می‌کنید که نمایش آن در تمام دنیا موفق است و آنچه ما باید به نمایش بگذاریم، کارآمدی نظام است؛ یعنی احکام اسلامی با تمام قدرت قابل پیاده شدن و عملی کردن احکام اسلامی، انجام شدنی است.

***یکتا نخواسته دچار شعارزدگی شود

در طول این مدت سعی شد حرکت جبهه یکتا، تعریف شده و حساب شده باشد تا حرکت گفتمانی یکتا، دچار سیاست زدگی، شتابزدگی و برخی حاشیه‌ها نشود. به همین دلیل با فراغت بال، فضای سیاسی کشور را رصد و تجزیه و تحلیل کردن از جمله اقداماتی بود که در ماه‌های اخیر در این جبهه انجام شده است.

همچنین ارتباط با بزرگان و مؤثرین نظام و کسانی که به این اهداف اعتقاد دارند، از برنامه دنبال شده توسط یکتا بوده است؛ اهداف جبهه نیز برای صاحبان اندیشه و ستون‌های نظام تبیین و عنوان شده است تا با یک تفکر ناب در عرصه سیاسی نقش آفرینی کند. ما نخواستیم دچار شعارزدگی شویم و حاشیه‌ها بر متن غلبه کند، بلکه خواستیم متن بر حاشیه‌ها غلبه پیدا کند. ما در حال حاضر کارمان را با تمام قدرت پیگیری می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم در آینده کشور تأثیرگذار باشیم و پمپاژ قدرت در تفکر سیاسی و کارآمدی جامعه انجام دهیم و به نوعی همه را از این موضوع خوشحال کنیم که نشاط و شادابی وجود دارد و آینده روشن است و موفقیت نیز از آنِ نیروهایی خواهد بود که با گفتمان انقلاب اسلامی حرکت می‌کنند.

 جبهه پایداری هم در ابتدا همه آنچه را که شما گفتید، به عنوان اهداف خود اعلام کرد؛ ولی در نهایت تبدیل به حزب شد. آنچه هم در رابطه با برنامه داشتن و قدرت مدیریت افراد و اهداف جبهه گفتید، مشخصات یک حزب است. پس چرا جبهه یکتا از اینکه بگوید یک حزب است و می‌خواهد رسماً فعالیت انتخابات انجام دهد، اجتناب می‌کند؟

حاجی‌بابایی: اعتقاد ما بر این است که گفتمان، فراتر، تأثیرگذارتر، مردمی‌تر و بیشتر مورد استقبال جامعه ما خواهد بود. ما نمی‌توانیم آینده را پیش بینی کنیم که چگونه پیش خواهیم رفت. ما در مورد زمان حال صحبت می‌کنیم. ولی در حال حاضر یکتا فکر می‌کند با جبهه گفتمانی می‌تواند تأثیرگذاری داشته باشند. مگر در گفتمان سیاست، فرهنگ و اقتصاد نیست؟ گفتمان نظام همه چیز را با هم در بر می‌گیرد.

 جبهه یکتا اگر می‌خواهد صرفاً گفتمانی باشد، نیازمند تشکلی به این شکل نیست. چون به هر حال ذیل گفتمان انقلاب اسلامی می‌خواهد فعالیت کند.گفتمان شما در عرض انقلاب که نیست. وقتی چند نفر دور هم جمع می‌شوند و تشکیل تجمعی به این شکل را می‌دهند و می‌گویید برای اداره کشور برنامه دارید، مشخص است که یک حزب هستید. شما قصد ندارید رسماً حزب تشکیل دهید؟

حاجی بابایی: اگر قرار باشد روزی به حزب تبدیل شویم، مشکلی ندارد‌؛ یک درخواست داده و فرم پر می‌کنیم و آن را برای تشکیل حزب ارائه می‌دهیم. این کار سختی نیست و می‌توانستیم خرداد این کار را انجام دهیم. ما خیلی راجع به این موضوع بحث کردیم. وقتی شما حزب را تشکیل می‌دهید، یک عدد خاص را می‌توانید دور هم جمع کنید؛ ولی وقتی یک جبهه گفتمانی تشکیل دهید، چندین برابر آن می‌توانید افراد و گروه‌ها را جذب کنید. ضمن اینکه جبهه گفتمانی یک جبهه فراگیر است.


***مشارکت فعال و جدی در پروژه ائتلاف اصول‌گرایان را منتفی نمی‌دانم

 شما که تشکیلات منسجم‌تری دارید، می‌توانید با تابلو لیست دهید و در پروژه ائتلاف اصول‌گرایان مشارکت فعال، جدی و رسمی داشته باشید.

حاجی‌بابایی: حرف شما متین است؛ ممکن است روزی دوستان جمع‌بندی کرده و همین کار را انجام دهند. من این را منتفی نکردم. امروز جمع بندی دوستان ما با بررسی و کار پژوهشی این حرکتی است که هم اکنون انجام داده‌اند و ممکن است فردا گام دیگری بردارند.

 اگر شما با اسم جبهه یکتا بخواهید در انتخابات بیانیه بدهید، کارتان غیرقانونی است؛ آیا قصد بیانیه دادن یا حمایت از لیست خاص ندارید؟

حاجی‌بابایی: ما هر کاری را در پوشش قانونی انجام می‌دهیم و اگر قرار باشد در چارچوب قانونی باشد، اجازه بدهید روی تاکتیک‌هایمان صحبت نکنیم. گام ما قطعاً در چارچوب قانون صورت خواهد پذیرفت و سعی خواهیم کرد که مسیر قانونی را طی کنیم.

برخی ممکن است این موضوع در ذهن‌‌شان خطور کند که ما که حزب هستیم، پس مجوز ما کجاست؟ بنده با صراحت می‌گویم که ما یک جبهه گفتمانی هستیم که  هم‌اکنون در قالب پژوهشگاه، تمام امورات کشور را در کمیته‌های گوناگون (سیاسی، علمی و پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی) رصد و پژوهش و تحلیل می‌کنیم و داده‌هایی به دست می‌آوریم و خود نیز داده‌هایی داریم و ممکن است پس از بررسی این اطلاعات جمع بندی ما این باشد که اهدافی را در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دنبال کنیم.

***یکتا به دنبال قدرت نمایی شخصی نیست

ما به دنبال قدرت نمایی شخصی نیستیم. ما می‌خواهیم گفتمانی را بر کشور حاکم کنیم که آنچه را که به نفع نظام است، شکل گیرد. حال اگر خواستیم اهداف مورد اشاره شما را پیگیری کنیم، ظرف‌های فراوانی را در اختیار داریم که کاملاً قانونی است و هیچ مشکلی از این ناحیه نداریم.

هیچ ابایی نداریم که در چه زمانی، مسیری و توانی، چه اهدافی را دنبال کنیم که به تقویت نظام منجر شود و اگر برای ما محرز شود که اقدامی مؤثر است، حتماً آن را انجام می‌دهیم.

***هسته مرکزی یکتا 25 عضو دارد

در حال حاضر جبهه یکتا چند عضو رسمی دارد؟

حاجی‌بابایی: تعدادی از دوستانی که در دولت‌های نهم و دهم در سطح وزیر و معاون رئیس جمهور بودند، در شورای مرکزی جبهه یکتا فعالیت دارند که حدود 25 نفر هستند.

گستره این جبهه در سطح کشور به هزاران مدیر ارشد و توانمند که دوست‌دار انقلاب و جمهوری اسلامی و علاقمند کمک به این مسیر هستند، باز می‌گردد. ما هیچگاه قصد خط کشی نداشته‌ایم و یکی از اهداف‌مان ایجاد همگرایی است، اعضای یکتا در جلسات همگرایی آقای تقوی که هر پنجشنبه برگزار می‌شود، تأثیرگذار هستند.

اگر روزی جمع بندی ما این باشد که همگرایی خدای ناکرده شکل نگرفته است، ممکن است مسئولیت ما بزرگتر شود و در میدان وسیع تری فعالیت کنیم. ولی تمام توان‌مان را در این جهت به کار گرفته‌ایم تا خودمان را نمایان نکرده و میدان‌داری نکنیم؛ بلکه ما می‌خواهیم "تفکر" میدان‌داری کند. اگر روزی احساس کردیم که خدای ناکرده سستی، دل سردی‌ها و حواشی وجود دارد که ممکن است اهداف بلند گفتمان امام و رهبری نمی‌تواند در انتخابات اسفندماه خودش را خوب نشان بدهد، ممکن است تعریف‌مان متفاوت شود. ما مترصد موقعیت‌ها هستیم و با توجه به موقعیت به دنبال این هستیم که تفکر انقلاب اسلامی در اوج قرار بگیرد.

***برخی می‌خواهند کلان نیروهای دولت‌های نهم و دهم را گوشه‌نشین کنند

 در حال حاضر نسبت جبهه یکتا با آقای احمدی نژاد چیست؟ قطعاً شما جزو منتقدان آقای احمدی نژاد هستید. شما به عنوان فردی که با آقای احمدی نژاد کار کرده‌اید و جزو جبهه‌ای هستید که اکثر آنها جزو کارگزاران دولت نهم و دهم بوده‌اند،  علت مخالفتتان با آقای احمدی نژاد چیست؟

حاجی بابایی: هزاران نیروی مخلص، بسیجی، جبهه‌ای و خدوم در دولت نهم و دهم خدمت کردند که سربازان نظام و ولایت هستند و قبل از دولت نهم و دهم نیز سرباز نظام بوده و هستند و در دولت نهم و دهم هم سرباز نظام هستند و با وجود تغییر دولت‌ها همیشه در قطار نظام کار کرده‌اند. لذا رنگ دولت‌ها برای این افراد تعیین تکلیف نمی‌کند که حتماً باید با رنگ دولت‌ها نسبت داشته باشند. بنابراین همه به دنبال تعریف نسبت خود با نظام هستند.

وقتی ما نسبت خود را با نظام تعریف کردیم، نیازی نیست از کسی نام ببریم یا کسی را نقد و یا تشویق کنیم. چراکه گفتمان ما چه در مسئولیت و چه در این دوران و چه در آن دوران همین گونه بوده است و هر کس و هر جریانی را با معیار خودمان می‌سنجیم. هر چیزی را هم باید در موقع خودش بررسی کنیم.

امروز ما نمی‌توانیم در مورد سه سال آینده نظر بدهیم. زیرا نمی‌توان پیش بینی کرد در 10 سال آینده چه تفکر و چه وضعیتی حاکم است. یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه شود، این است که نقاط قوت دولت نهم و دهم را همه باید تبلیغ کنند. چراکه اقدامات فرزندان این نظام بوده است. حواسمان باشد که به دلیل برخی حواشی، خیلی‌ها به دنبال این هستند که کلان نیروهای دولت‌های نهم و دهم که گستره فراوانی در کشور را دارد، تحت پوشش برخی حواشی و مسائل گوشه نشین کنند. تمام نیروهای انقلاب، نظام و کسانی که دست به قلم دارند، باید به این موضوع توجه کنند.

***ما به هیچ کس جز نظام بدهکار نیستم

ما به هیچ کس جز نظام بدهکار نیستم و قرار هم نیست بدهکار باشیم و این را در 36 سال گذشته اثبات کردیم که نظام برای ما اهمیت داشته است. به نظر من سؤال پرسیدن در این مورد که اصولگرایان با این شخص یا آن شخص چگونه تعامل و برخورد خواهند داشت، در متن نیست. یعنی ما را از متن به حاشیه خواهد برد.

 پرسشی که مطرح می‌کنم برای مشخص شدن فلسفه وجودی یکتا است؛ زیرا هنوز برای افکار عمومی شفاف نیست چون افراد یکتا را بیشتر کسانی تشکیل می‌دهند که در دولت نهم و دهم وزیر بوده و کار کرده اند، انتظار متعارف این است که یکتا با همان دولت و رئیس جمهور همراه و هم محفل باشند و در ساختاری که تشکیل می‌دهند، آقای احمدی نژاد نیز جزو آن باشد. بنابراین قطعاً چیزی وجود دارد که شما اکنون با آقای احمدی نژاد همراه نیستید. دلیل آن چیست؟

حاجی‌بابایی: نکته‌ای را که گفتید، کار یک حزب است و اگر دولت یک حزب بود، چه در دولت باشد و چه در خارج آن، جزو یک حزب است. اما دولت نهم و دهم که حزب نبود.

***یکتا رابطه سیاسی، تشکیلاتی و تعریف شده با احمدی نژاد ندارد

 به هر حال آقای احمدی نژاد برای خود تشکیلات داشت.

حاجی بابایی: جبهه یکتا با هیچ فردی و شخصی از جمله آقای احمدی نژاد، رابطه حزبی و تشکیلاتی ندارد، تمام افتخار این جبهه این است که با گفتمانش می‌خواهد در مسیر ولایت حرکت کند. بنابراین ما در جبهه یکتا رابطه سیاسی، تشکیلاتی و تعریف شده با آقای دکتر احمدی نژاد نداریم و کار خود را دنبال می‌کنیم.


 سوال من هم همین است، چرا با آقای احمدی‌نژاد رابطه تشکیلاتی ندارد؟

حاجی‌بابایی: چرا باید داشته باشد؟

 طبیعی‌تر این است که داشته باشد، زیرا تشکلی تشکیل شده که این افراد در آن حضور دارند. چرا من نمی‌پرسم چرا شما با آقای قالیباف ارتباط ندارید؟

حاجی‌بابایی: من قبل از اینکه جزو دولت آقای احمدی نژاد باشم، در کابینه آقای لاریجانی بودم، خوب پس باید با او نیز باشم؟ قبلاً هم در کابینه آقای حداد عادل بودم.

***دولت نهم و دهم، موفق‌ترین دولت بعد از انقلاب از نظر کاری بود

 بیش از همه اینها شما کارگزار دولت احمدی نژاد بوده‌اید. چرا شما با آقای احمدی نژاد نیستید؟ ضعف آقای احمدی نژاد چیست؟

حاجی‌بابایی: مگر شما باید به سراغ تک تک افراد بروید و ضعف‌شان را بررسی کنید و بگویید چرا با این هستید و چرا با آن نیستید؟ ما با دولت نهم و دهم کار کرده‌ایم و آن را موفق ترین دولت از نظر کاری بعد از انقلاب می‌دانیم؛ چراکه توانست ارزش‌های نظام را در دست بگیرید اگر چه با حواشی هم همراه بود. ما به خاطر آن حواشی نمی‌خواهیم به آن قضایا ورود داشته باشیم.

بنابراین اینکه ما در یک دولتی کار می‌کردیم و آن دولت تمام شده است و سپس ما آمده‌ایم یکتا را راه انداختیم؛ چرا با او نیستیم، دلیلی نیاز ندارد. ما با بسیاری از افراد و بزرگان نظام کار کرده‌ایم و دلیلی ندارد اکنون جزو حزب آنها باشیم.

در یکتا یک چیز ما را دور هم جمع کرده است و آن این است که همه فکر می‌کنیم می‌توانیم گفتمان نظام را جلو ببریم. اگر ریزش کردیم و خواستیم حزبی تشکیل دهیم، شاید نظرات افراد نسبت به نوع نگاه حزبی در آن متفاوت باشد. آقای احمدی نژاد اعلام کرده است که کار تشکیلاتی انجام نمی‌دهد.

 اگر بگوید کار تشکیلاتی انجام می‌دهم چی؟

حاجی بابایی: ما که گفته‌ایم رابطه تشکیلاتی با آقای احمدی نژاد نداریم.‌

 سوال هم همین است چرا ندارید؟ به گفته شما و دوستان شما در یکتا، دولت نهم و دهم موفق ترین دولت بود. اکنون مردم می پرسند، اگر این دولت موفق ترین دولت پس از انقلاب بود، پس چرا با آقای احمدی نژاد که موفق ترین رئیس جمهور بوده است، رابطه تشکیلاتی ندارید، مشکل کار کجاست؟

حاجی‌بابایی: اگر ما آمده‌ایم و یکتا را تشکیل داده‌ایم و آقای احمدی نژاد در یکتا نیست، حتماً تفاوت‌هایی با هم داریم؛ حال می‌خواهید ما این تفاوت‌ها را تشریح کنیم؟ چه نیازی است که تشریح کنیم؟

***یکتا قصد دارد نقاط قوت دولت قبل را تقویت و از ضعف آن دوری کند

من در 36 سال گذشته کسی نبودم که آدم حزبی باشم یا دنبال کسی باشم. حس ما این است که حرکتی را که آغاز کرده‌ایم، برای برنامه‌ریزی گسترده و بلند مدتی است که جبهه نظام اسلامی را تقویت کنیم و در مقابل آن، جبهه‌ای را می‌بینیم که به نوعی با افکاری که دنبال می‌کنیم، مغایرت‌هایی و رقابت‌هایی دارد. فکر می‌کنم با این حرکت، ما به حاشیه می‌رویم. به دنبال توجیه نیستم، بلکه می‌خواهم بگویم جبهه اصلی ما این نیست که ما بر آن بحث می‌کنیم.

ما در حال حاضر با کسانی مواجهیم که بحث‌های نفوذ و پسابرجام را مطرح می‌کنند و در واقع جبهه‌ای عظیم در برابر جبهه نظام ایستاده و یک سری نیروها هم در مسیر آن گام  بر می‌دارند. ما نباید این را به سمتی که دیگران برای ما تعریف می‌کنند، پیچ و خم دهیم. چه کسی است که نداند در دولت نهم و دهم چه حواشی و مشکلاتی به وجود آمده است؛ اینکه من بگویم یا نگویم، تفاوتی ندارد.

حضرت آقا فرمودند من می‌خواهم دولت یازدهم، نکات مثبت دولت نهم و دهم را داشته باشد و نقاط ضعف آن را نداشته باشد. یکتا هم برای همین آمده است. یکتا می‌خواهد نقاط قوت دولت دهم را که آقا بارها از آن تعریف کرده است را به عنوان جبهه گفتمانی نظام تقویت کرده و از ضعف‌های آن دوری کند. اگر ضعف‌ها برطرف شود، خیلی‌ها با هم هیچ مشکلی ندارند؛ ولی اگر برطرف نشود، با هم مشکل دارند.

 جبهه یکتا چند کمیته‌ داخلی دارد و خروجی این کمیته‌ها چه خواهد بود؟

حاجی‌بابایی: کمیته‌های جبهه یکتا در زمینه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مشغول به کار هستند و خروجی‌شان به صورت مدون و یک کتاب نیست.

در واقع می‌خواهم بگویم کارها و سیاست‌گذاری‌هایی که اکنون در کشور در حال انجام است با متخصصان رصد می‌کنیم و این رصد نیز با هدف تضعیف دولت نیست، بلکه می‌خواهیم واقعیت‌هایی که در کشور وجود دارد، رصد شده و از آن به یک برنامه برای شناسایی ضعف و کارآمدی‌ها برسیم. این کار به این منظور انجام می‌شود که ما را به تصمیماتی برساند که براساس آن تصمیمات، هم بتوانیم حرفمان را به مردم بزنیم و هم حرف قابل ارائه برای مردم داشته باشیم.

***گفتمان یکتا مساوی با انتخابات 94 نیست

خروجی این کمیته‌ها در بحث انتخابات استفاده خواهد شد؟

حاجی‌بابایی: بحث گفتمان یکتا مساوی با انتخابات 94 نیست. یکی از کارهایی که یکتا انتخاب کرد تا در کاری که انجام می‌پذیرد، پیگیری کند، بحث تأثیرگذاری در انتخابات است و اینکه این تأثیرگذاری چگونه خواهد بود، در چارچوب قوانین و مقررات در زمان خود و به موقع انجام می‌پذیرد.

***با محوریت شورای فقها دود سفید از اردوگاه اصولگرایان خارج می‌شود

 باتوجه به برگزاری جلسات سه جانبه آیات عظام مصباح یزدی، موحدی کرمانی و یزدی در راستای وحدت اصول‌گرایان و تأکید مؤتلفه اسلامی، جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران بر محوریت شورای فقها، نظر جبهه یکتا در مورد محوریت شورای فقها چیست؟

حاجی‌بابایی: ما از این گونه جلسات استقبال می‌کنیم. ما خود به دنبال این حرکت مبارک بودیم و در همگرایی نقش داشته‌ایم. همه حجت‌الاسلام تقوی را برای برگزاری جلسات وحدت کمک کردند و همه هم دنبال این بودند که ما بتوانیم روزی یک جبهه فراگیر و همه جانبه در اصولگرایی داشته باشیم. این حرکت وقتی شکل می‌گیرد بدان معناست که اصطلاحاً دود سفید می‌خواهد از اردوگاه اصولگرایان خارج شود. ما نمی‌خواهیم که فقهای ما کار انتخابات کنند، اما اعتقاد اصولگرایان این است که می‌خواهند مسیر کارشان تعریف شده باشد.

به اعتقاد من چند چیز در وحدت اصولگرایان مؤثر است؛ اول خواسته خود آنها، دوم عملکرد رقبایشان؛ زیرا یکی از عواملی که کمک می‌کند تا اصولگرایان به وحدت برسند، عملکرد و برنامه‌های رقیبشان است. همه نگرانی‌ها و اخباری که اتفاق می‌افتد، جبهه اصولگرایی را برای جمع بندی یاری می‌کند. جبهه اصولگرایان در زمان ریاست جمهوری فکر می‌کرد، قطعاً پیروز است و خیالش راحت بود و هر کس می‌گفت من رئیس جمهور شوم.

می‌خواهم خاطره‌ای را برای شما بگویم. در اوایل مجلس هفتم جلسه‌ای بین دولت و هیئت رئیسه مجلس تشکیل شد. من در آن زمان عضو هیئت رئیسه مجلس بودم. چند نفر صحبت کردند که یکی از آنها من بودم. در آنجا گفتم ما (اصول‌گرایان) روزی خیلی خیالمان راحت بود و فکر می‌کردیم که هیچ کس دیگر نیست و ما موفق می‌شویم و مجلس ششم تولید شد. حالا امروز مجلس هفتم شکل گرفته و من از روزی می‌ترسم که باز همان خیال را در سر بپرورانیم و باز همان اتفاقی که قبلاً افتاد، رخ بدهد. ما فکر می‌کردیم که خودمان هستیم و خودمان و مردم مجبور هستند به ما رأی بدهند؛ ولی دیدیم که مردم خیلی هم مجبور نیستند که به ما رأی دهند. گاهی اوقات، مردم علی رغم میل باطنی شان امثال من را از نظر سیاسی تأدیب می‌کنند.

پس من فکر می‌کنم که دوستان ما باید کاملاً عبرت گرفته باشند و کاملاً درک کرده باشند که نه نظام شوخی بردار است، نه خون شهیدانی که در سوریه به شهادت می‌رسند و نه این ملت بزرگی که همه چیزش را برای انقلاب داده است و نه رهبری چنین توقعی را از نیروهای انقلابی و متدین دارد که ما بنشینیم و به خودمان مشغول شویم و به همدیگر ایراد بگیریم.

***یکتا برای شکل‌گیری جبهه یکتا تلاش کرد

علی رغم اینکه حس ما این است که رقابت در کشور وجود داشته باشد و همه گروه‌ها با هم به رقابت بپردازند؛ اما باید رقابتی سالم، همه جانبه و با اخلاص شکل بگیرد و دلمان می‌خواهد که نیروهایی به مجلس راه پیدا کنند که به نظام، انقلاب و رهبری وفادارتر باشند.

جبهه یکتا جزو گروه‌هایی است که تلاش و کمک کرده است که شورای فقها ایجاد شود. دلیل اینکه جبهه یکتا با طمأنینه حرکت می‌کند، این است که دوست دارد و علاقه‌مند است که دوستان اصولگرای ما یکپارچه وارد میدان بشوند و اگر یکپارچه وارد میدان شوند، همه ما خدمتگزار آنها می‌شویم. ولی اگر جبهه از هم بپاشد، به وسط میدان خواهیم آمد.

ما مطابق با حال اصولگرایان و پشت سر آنها حرکت کرده و آنها را کمک و تقویت می‌کنیم و می‌رویم که مردم ببینند ما هستیم و می‌توانیم برای آنها کار کنیم. ما اجازه نمی‌دهیم میدان خالی بماند؛ در واقع ما مکمل و تقویت کننده هستیم و می‌خواهیم چهره کارآمدی نظام را نشان دهیم و هر کجا ببینیم ضعف وجود دارد، آنجا را پر می‌کنیم و اگر ببینیم همه میدان خالی است، همه آنها را پر می‌کنیم و اگر 30 درصد خالی باشد، آن قسمت را پر می‌کنیم و می‌خواهیم این حرکت تقویت شود.

***جبهه یکتا آئین‌نامه دارد نه مرامنامه

 اگر جبهه یکتا در لیست مشترک اصولگرایان نباشد، آن تمکین می‌کند؟

حاجی‌بابایی: اگر حتی یک نفر از اصولگرایان در لیست نباشد، اما بدانیم که این لیست قابل ارائه، شیرین و قابل خوردن است، همه تسلیم می‌شویم. ولی اگر لیستی بود که مردم نتوانستند آن را بخورند، همه با هم زمین می‌خوریم. بنابراین لیست یا باید اصولگرا باشد یا قابل ارائه باشد. اگر قرار بود جبهه گفتمانی تشکیل دهیم و بگوییم من هستم و هیچ کس نیست، این که دیگر جبهه گفتمانی امام و رهبری نیست. هر کس توانست این رسالت را بر دوش بگیرید، ما او را در این راه کمک می‌کنیم.

 مرامنامه و اساسنامه جبهه یکتا تدوین شد؟

حاجی بابایی: گفتمان یک آئین نامه نیاز دارد که آئین نامه آن موجود است و مشغول کار روی آن هستیم. ما هر زمانی که لازم بود چیزی ارائه کنیم، آن را انجام می‌دهیم.

***یک سر سوزن از قانون عدول نمی‌کنیم

 اخیراً قائم مقام وزیر کشور گفته که جبهه یکتا مجوز قانونی به عنوان حزب ندارد و نمی‌تواند فعالیت کند؛ نظر شما چیست؟

حاجی‌بابایی: قائم مقام وزیر کشور درست می‌گوید؛ اگر حزب یکتا یا جبهه حزبی یکتا وجود داشته باشد، کاملاً صحیح است و نمی‌تواند در انتخابات دخالت کند. ولی من گفتم ما هر قدمی که بخواهیم برداریم، با وجود مجوز بر می‌داریم. مگر ما در اصول‌گرایی کم حزب داریم؟ اگر روزی لازم شد، یک سر سوزن از قانون عدول نمی‌کنیم.

آیا با جبهه اصولگرایان در مورد انتخابات 94 رایزنی داشته‌اید؟

حاجی‌بابایی: ما همه آنها را دوستان خود می‌دانیم و همفکری و بحث و تبادل نظر می‌کنیم. جالب این است که در جبهه یکتا از همه نوع اصولگرایانی که شما فکر می‌کنید، وجود دارند و جلسات فراوانی با بزرگان داشته‌ایم. ما با آیات عظام مصباح، یزدی و موحدی کرمانی جداگانه صحبت کرده‌ایم. برخی از آنها مانند آقای تقوی و آیت‌الله موحدی کرمانی در همایش یکتا سخنرانی کردند.

ما باید آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح یزدی دیدار و گفت‌وگو و با برخی مراجع و بزرگان نیز دیدار و تبادل نظر داشتیم و دیدگاه‌هایمان را مطرح و از نقطه نظرات آنها بهره مند شده‌ایم.

 فعالیت جبهه یکتا در استان‌ها به چه شکل است؟

حاجی‌بابایی: با استان‌ها بی ارتباط نیستیم. نیروهای ما زنجیره‌هایی هستند که در استان‌ها وجود دارند و با آنها ارتباط دارند؛ همچنین با شبکه وسیعی از مدیران، رؤسای دانشگاه و... در استان‌ها در ارتباط هستیم و از ظرفیت آنها استفاده می‌کنیم.


انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز