تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

تحریم‌ها ‎دی‎ماه‎برداشته می‎شود/درباره برجام جایی برای ‎انتقاد وجود ‎ندارد

روحانی گفت: در دی‌ماه تحریم‌ها علیه ایران برداشته می‌شود و دولت یازدهم به یکی از وعدهای خود در انتخابات ۹۲ عمل می‌کند.
کد خبر: ۸۳۰۸
اخبار معاصر : حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره اجرای برجام و بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن حلول ماه ربیع‌الاول، گفت: خدمت ملت بزرگ ایران سلام عرض می‌کنم و ایام ولادت سید کائنات پیامبر عظیم‌الشان اسلام را تبریک می‌گویم.

وی افزود: به ملت ایران به دلیل موفقیت پیاپی در صحنه مهم داخلی و بین‌المللی تبریک می‌گویم. دیروز روزی بود که یکی از مراحل موفقیت ملت ایران در صحنه مسائل سیاسی و بین‌المللی متبلور و ظاهر شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نزدیک 14 سال و از تابستان سال 1381 تاکنون اتهامات فراوانی از سوی گروهک‌های تروریستی و سازمان‌های اطلاعاتی غرب و نیز قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه ایران در یک نقطه‌ای به صورت مخفیانه غنی‌سازی می‌کند، زده می‌شد، اظهار داشت: آنها اتهام می‌زدند که ایران برای ساخت بمب به صورت مخفیانه اقدام می‌کند و اطلاعات شفاف و لازم را به سازمان بین‌المللی مسئول یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه نمی‌کند و بر مبنای این اتهامات قطعنامه‌های فراوانی علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست‌های شورای حکام آژانس و همچنین شورای امنیت سازمان ملل علیه ملت ایران اتخاذ شد.

روحانی بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تنها یک موفقیت حقوقی و یا فنی ندانست و تاکید کرد: این در شرایطی است که گرچه موفقیت بزرگ حقوقی و فنی برای مردم ما بود که بعد از قریب به 14 سال روشن شد که این نظام، نظامی است که با صداقت هم با مردم خودش و هم با جهانیان حرف می‌زند و دروغ نگفته و نمی‌گوید و به عهد خودش نیز وفادار است و اگر عهدنامه‌ای را امضا و قبول کرده به آن پایبند خواهد بود.

وی اضافه کرد: همه بحث‌ها از لحاظ حقوقی این بود که آیا ایران به ام‌پی‌تی و پادمان پایبند بوده و یا نبوده، در واقع آنها می‌خواستند بگویند که ایران به تعهدات پایبند نبوده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه پیروزی ملت ایران در صحنه دیروز یک موفقیت و پیروزی اخلاقی بود، گفت: این یک پیروزی سیاسی و در عین حال یک موفقیت بزرگ حقوقی بود. هم آژانس به عنوان مرجع فنی این مسئله و ارزیابی‌کننده فنی و حقوقی مسائل هسته‌ای و هم شورای حکام آژانس به عنوان مرجع نهایی تصمیم‌گیری در آژانس به این مسئله اعتراف کردند که جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته هیچ‌گاه از مسیر صلح‌آمیز انحرافی پیدا نکرده و یا حتی هیچ‌گاه مشغول ساخت بمب هسته‌ای هم نبوده است.

روحانی به یکی دیگر از ابعاد بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران و گزارش اخیر آژانس اشاره کرد و افزود: براساس گزارش اخیر آژانس درباره پرونده هسته‌ای ایران، آنها اعلام کردند که ایران به همان تعهد دینی، مذهبی و اخلاقی مبنی بر آنکه در پی ساخت سلاح کشتار جمعی نیست و این همان چیزی است که مقام معظم رهبری به عنوان یک فتوای مهم آن را اعلام کرده‌اند.

وی تاکید کرد:‌ اینکه در نشست شورای حکام در روز گذشته نه تنها موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای معروف به پی‌ام‌دی و یا مطالعات ادعایی خاتمه پیدا کرد و اینکه بعد از سال 2011 میلادی همواره مورد رسیدگی آژانس بود و همواره می‌گفت که این مسئله قابل حل و فصل نیست، نه تنها آن مسئله حل شد، بلکه 12 قطعنامه‌ای که از سال 2003 تا 2012 میلادی در شورای حکام علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب شده بود نیز لغو شد، البته هم لغو این قطعنامه‌ها در شورای حکام و هم لغو 6 قطعنامه شورای امنیت که در جلسه 29 تیرماه امسال شورای امنیت به تصویب رسید، لغو اینها که موثر و عملیاتی  شدنش منوط به اجرای تعهداتی است که ایران باید انجام دهد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خطاب به ملت ایران گفت: ما به ملت بزرگ ایران این توفیق را که آغازی برای حرکت‌های بعدی خواهد بود به عنوان یک موفقیت بزرگ به دلیل ایستادگی، صبر و تحمل‌شان و حمایت‌شان و نیز هدایت‌های مقام معظم رهبری به همه مسئولینی که در این راستا تلاش کردند نظیر مسئولین وزارتخانه‌های خارجه و دفاع و نیز سازمان انرژی اتمی، تبریک می‌گویم. این سه نهاد بار سنگین حل و فصل مسئله پی‌ام‌دی را بر دوش داشتند.

روحانی تاکید کرد: به محضر ملت ایران عرض می‌کنم که حل و فصل این مسئله که از لحاظ حقوقی و فنی بسیار پیچیده بود، در سایه فضای تعامل با دنیا به وجود آمد.

وی با بیان اینکه اگر مذاکرات هسته‌ای و تفاهمات با 1+5 نبود و اگر صرفا از طریق آژانس قرار بود این مسئله حل و فصل شود، بدون کمک 1+5 شاید مدت‌های طولانی این مسئله ادامه پیدا می‌کرد و حل و فصل نمی‌شد، اظهار داشت: با حل و فصل مسائل معروف به پی‌ام‌دی و آنچه که شورای حکام دیروز تصمیم گرفت، یکی از موانع مهم برای اجرایی شدن برجام کنار رفت و زمینه برای اجرایی شدن برجام آماده شد، البته می‌دانید که بعد از توافق 23 تیرماه امسال بین ایران و 1+5 اقدامات متعددی صورت گرفت که مهمترین آنها مصوبه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بود و یکی دیگر از آنها بیانیه‌ای بود که اتحادیه اروپا اعلام کرد و نمونه دیگر آن بیانیه اجرایی بود که دولت آمریکا آن را اعلام کرد و اقدامات بعدی از جمله مسئله حل و فصل پی‌ام‌دی بود که اینها راه را برای اینکه برجام اجرایی شود، مهیا و آماده کرده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز به محضر ملت ایران می‌گویم که تقریبا راه برای اجرای برجام آماده شده و گام‌های بزرگی طرف مقابل برداشته و در برابر آن گام‌ها، گام‌هایی هم جمهوری اسلامی ایران برداشته و گام‌های نهایی ظرف یکی دو هفته آینده برداشته خواهد شد که امیدواریم یک یا دو قدم دیگر که باید ظرف هفته جاری و هفته آینده طرف مقابل بردارد، به خوبی انجام شود و ما هم قدم‌هایی که باید برداریم، ظرف دو هفته آینده می‌توانیم آن قدم‌ها را برداریم.

وی افزود: به ملت بزرگ ایران عرض می‌کنم که انشاءالله در دی‌ماه تحریم‌ها برداشته خواهد شد و دولت یازدهم یکی از وعده‌هایی که در انتخابات به مردم داده بود را عملیاتی خواهد کرد و زنجیره تحریم از پای اقتصاد ایران برداشته خواهد شد و راه برای تعامل بیشتر با جهان بازتر خواهد شد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: افتخار ما به ملت بزرگ ایران و به رهبر معظم انقلاب است. افتخار ما به حمایت مداوم مردم است و برای این مردم بزرگ خدمت کردن افتخار بزرگی برای خادمین خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه باید خود را برای تحرک اقتصادی آماده کنیم، یادآور شد: دولت کم کم به وعده‌هایی که به مردم داده بود برای برداشتن موانع به توفیق دست پیدا می‌کند و این بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و کارآفرینان هستند که باید در فضای به وجود آمده وارد فعالیت شوند و ما از همه فعالان اقتصادی داخلی، ایرانیان خارج از کشور از همه شرکت‌ها و دولت‌های خارجی که تمایل به همکاری با ایران دارند دعوت می‌کنیم تا در فرصت پیش رو که در هفته‌های آینده ایجاد خواهد شد بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

وی گفت: آنها می‌توانند از فرصتی که در ایرانی که به عنوان امن‌ترین کشور منطقه است از ایرانی که دارای بزرگ‌ترین منابع است و از ایرانی که دارای نیروی انسانی و سرمایه انسانی فوق‌العاده است و مردمی که تحول‌خواه هستند و دنبال تعامل با جهان هستند، استفاده کنند.

رئیس‌جمهور افزود: امروز روزی است که ما باید بیش از هر زمان دیگر به وحدت، انسجام و یکپارچگی فکر کنیم. دوران نقد و انتقاد که در جای خودش ارزشمند بود دیگر جایی در زمینه برجام ندارد. همه ما باید تلاش کنیم برای اجرایی شدن برجام و همه ما باید از فضای به وجود آمده به خوبی برای رشد و توسعه کشور استفاده کنیم.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در این ماه ربیع المولود که ماه مبارکی برای مسلمان‌هاست، ماه فعالیت بیشتر برای همه مسئولان در زمینه فعال‌ شدن همه بخش‌های مردمی برای رفاه عمومی در جمهوری اسلامی ایران باشیم و همه ما بتوانیم از این فرصت به وجود آمده به خوبی بهره‌برداری و استفاده کنیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز