تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۳.۷۹°
۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه تهران:

جنایت نیجریه هولناک‌تر از آن است که بتوان آن را توصیف کرد

خطیب نمازجمعه این هفته تهران با اشاره به اینکه ملت ایران از تهدیدات دشمن خسته نمی‌شوند بلکه آنها را خسته خواهند کرد، گفت: بعضی می‌خواهند ملت ایران را در برابر تهدیدات دشمن خسته نشان دهند.
کد خبر: ۸۳۵۰
اخبار معاصر : آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های دوم نمازجمعه در سخنانی ضمن دعوت خودش و نمازگذاران به تقوای الهی، به سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) اشاره کرد و گفت: در روز دوشنبه سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) است که این روز را به همه مردم و نمازگذاران تبریک می‌گویم.

وی همچنین در ادامه به جنایت ارتش نیجریه و کشتار شیعیان این کشور اشاره کرد و افزود: این جنایت هولناک‌تر از آن است که بتوان آن را توصیف کرد. آمارها دقیق نیست اما تعبیری که بنده می‌توانم به یقین بگویم این است که صدها شیعه را به خاک و خون کشیدند. ساد اندیشانه است که دولت نیجریه بگوید که اینها جلوی کاروان ارتش ما را گرفتند و ما هم آنها را زدیم و ساده‌اندیش تر از دولت نیجریه آنهایی هستند که این دورغ را باور می‌کنند. کیست که آن را نداند. اگر هم جلوی ارتش شما را گرفتند ارتشیان شما پیاده می‌شوند و آنها را متفرق می‌کنند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران تأکید کرد: صدها نفر را کشتن و در گورهای دسته جمعی دفن کردند و پیکرشان را به بازماندگان بازنگرداندند، جنایت صهیونیستی است.

آیت‌الله خاتمی خطاب به دولت نیجریه گفت: دولت نیجریه باید بداند با این جنایتش آب به آسیاب وهابی‌های تکفیری‌پرور، داعشی‌های بوکوحرام و رژیم جلاد صهیونیستی ریخته است.  جنایت فجیعی را مترکب شدند.

وی ادامه داد: دولت نیجریه در گرداب افتاده است به دولت نیجریه از زبان مردم می‌گویم که ملک با کفر می‌ماند اما با ظلم نمی‌ماند. قطره قطره خون این شهیدان شما را به زوالتان نزدیک می‌کند. از این شیطنت و جنایت دست بردارید. مدام شیعه کشی می‌کنند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران اضافه کرد: شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر حرکت اسلامی در نیجریه است که سال گذشته و در روز قدس سه پسرش را شهید کردند و در این حادثه نیز تنها پسر باقیمانده و همسرش را به شهادت رساندند و خودش را نیز مجروح کردند شما با دنیای اسلام بازی می‌کنید. پرونده شما با پرونده صهیونیست‌ها گره خورده از این شیطنت دست بردارید وگرنه خداوند عواقب وخیمی برای شما در نظر دارد.

آیت‌الله خاتمی همچنین از مراجع تقلید  وهمینطور مسئولان که در عرصه موضع‌گیری در برابر جنایت نیجریه اقدام کرده‌اند تشکر می‌کنم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به سالروز شهادت آیت الله مفتح و 27 آذر اشاره کرد و گفت: آیت الله مفتح از پیشگامان وحدت حوزه و دانشگاه است. از از افاضل حوزه علمیه قم بود و نورافشانی‌اش در تهران و دانشگاه الهیات بوده است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران در همین زمینه افزود: مسئله وحدت حوزه و دانشگاه یک ارزشی است که امام راحل بیشترین تأکید را بر آن داشت و امروز نیز مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند. واقعاً وحدت حوزه و دانشگاه ارزش بالایی است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه منظور از وحدت بین حوزه و دانشگاه این نیست که زیر یک سقف بنشینند و پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه جلسه بگیرند، اظهار داشت: البته دور هم نشستن چیز خوبی است اما وحدتی که ما و نظام به دنبال آن است وحدت در انگیزه‌ها و اهداف است. همان که در سالهای 56 و 57 اتفاق افتاد و حوزه و دانشگاه یک هدف پیدا کردند و آن سرنگونی نظام سیاه شاهنشاهی و برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی بود. میوه شیرین این وحدت را ملت بزرگ ایران چید.

وی همچنین تأکید کرد: امروز مقصود از وحدت بین حوزه و دانشگاه، وحدت در هدف است. حوزه و دانشگاه دو بال رشد یک جامعه از نظام مقدس اسلامی است که یادگار ارزشمند شهیدان است، انتظار داریم که دانشگاه و حوزه از آن دفاع و پاسداری کنند که با این محور وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفته و بر مبنای آن ادامه پیدا خواهد کرد.

خطیب موقت نمازجمعه تهران افزود: متأسفانه پس از پیروزی انقلاب از جمله اهداف دشمن شکست وحدت بین حوزه و دانشگاه بود. سالهای ابتدایی انقلاب دانشگاه به خانه تیمی برخی از گروهک‌های مسلح تبدیل شده بود و تنها چیزی که در آن مطرح نبود علم و دانش بود. دانشگاه‌ها تعطیل شد و پس از انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها مجدداً بازگشایی شد اما متأسفانه پس از این بازگشایی مجدد نیز بعضی‌ها دست از سر دانشگاه برنداشتند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: در هفته گذشته به مناسب 16 آذر متأسفانه از برخی از دانشگاه‌ها گزارشهای بسیار نگران کننده‌ای نه برای ملت ما رسید. متأسفانه برخی از فتنه‌گران در دانشگاه حضور یافتند.

وی در همین زمینه اظهار داشت: آقایان می‌گویند فتنه گرانی که دادگاه آنها را محکوم کرده است می‌پذیریم که نباشند. فتنه گرانی که دادگاه محکومشان کرده و زندانی هم کشیده‌اند، در دانشگاه صحبت کردند و مقدسات مردم را زیر سوال بردند که این تفرقه افکنی است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه تفرقه افکنی بین حوزه و دانشگاه غیر از این نیست که فتنه گران در دانشگاه سخنرانی کنند، گفت: تفرقه افکنی بین حوزه و دانشگاه و متدینین غیر از این نیست. بنده به مسئولان دانشگاهی می‌گویم که شما عکس حضرت آقا را بالای سرتان نصب می‌کنید مگر ایشان نگفتند که فتنه خط قرمز ماست، چرا فتنه‌گران را به دانشگاه راه می‌دهید که اراجیف علیه مقدسات بگویند و اهانت کنند.

آیت‌الله خاتمی خطاب به وزیر علوم و مسئولان دانشگاه گفت: به صراحت به مسئولان دانشگاه و به وزیر علوم می‌گویم که با این روندی که شما در پیش گرفته‌اید، تلاش و زحمات 4 دهه آیات مفتح، مطهری، بهشتی و باهنر بر بادخواهد رفت. مگر قرار نیست که شما تداوم بخش راه شهیدان باشید؟ مگر نمی‌گویید که ما در خط ولایت هستیم، ولایت می‌گوید که فتنه خط قرمزماست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به آغاز ثبت نام خبرگان رهبری از روز گذشته و همینطور روند ثبت نام مجلس شورای اسلامی از فردا اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که قرآن در آیه 62 سوره نور از امر جامع سخن می‌گوید. قرآن می‌گوید که مومنین کسانی هستند که در امر جامع پیامبر را رها نمی‌کنند. بنابر تفاسیر انتخابات  می‌تواند تفسیری از امر جامع باشد. هر رأیی که به صندوق انداخته می‌شود یک رأی مجدد به نظام اسلامی است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران خطاب به مردم در بررسی صلاحیت بررسی کاندیداها و رأی دادن گفت: باید توجه داشته باشید که شورای نگهبان کف صلاحیت نامزدها را مشخص می‌کند و تعیین سقف صلاحیت با شما مردم است. شورای نگهبان می‌گوید که فردی حداقل صلاحیت‌ها را دارد اما عقل می‌گوید که شما اصلح را برگزین. اصلح کسی است که تدین داشته، با مردم بوده و ولایت مدار باشد که این ولایت مداری نیز باید عملی و نه شعاری باشد.

آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: گاهی مردم خودشان فردی را می‌شناسند و گاهی ممکن است کسانی را نشناسید که به کسانی که می‌شناسند مراجعه کنید و البته نیز گاهی می‌توان از طریق حمایت کنندگان نیز متوجه شد که فلان کاندیدا در چه خطی است. کسی را که نمی‌شناسید برای شناختش به دوستانش مراجعه کنید. اگر کسانی این چنین نباشند بهره‌ای از دین خدا ندارند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به موضوع بسته شدن پرونده موسوم به ابعاد نظامی ایران در موضوع هسته‌ای اشاره کرد و گفت: این پرونده با تلاش مسئولان بسته شد که البته از رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده تشکر می‌کنیم.

خطیب موقت نمازجمعه تهران در همین زمینه افزود: آمانو در این گزارشش حرف‌های بسیار نامربوط و بی اساسی گفته و عنوان کرده که ایران از سال 2003 تا 3009 میلادی تحرکاتی در عرصه سلاح هسته‌ای داشته که همه اینها از بن دروغ است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه 1+5 لطفی به ایران نکرده و فقط دروغ 12 ساله‌اش را پس گرفته است، اظهار داشت: از مسئولان می‌خواهیم که حالا عملاً به دروغشان اعتراف کرده‌اند، این دروغشان را در مجامع بین المللی پیگیری کنند.

وی همچنین تصریح کرد: باید در زمینه موضوع هسته‌ای به این نکته توجه داشته باشیم که در بخش موفق موضوع هسته‌ای مدیون رهبری نظام و مردم است، مبادا برخی از گروه‌ها و گروهک‌های سیاسی آن را به نفع خودشان مصادره کنند و از تنور انتخابات از این رهگذر برای خودشان نانی بپزند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران همچنین در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور که گفته بود دیگر نباید درباره موضوع هسته‌ای انتقادی وجود داشته باشد، گفت: در یک جامعه آزاد، آزادی انتقاد یک اصل اساسی است، اینکه بگوییم دیگر دراین عرصه کسی انتقاد نکند، این با فرمایشات دیگری که می‌گوید قدرت باید نقض شود در تناقض است. چرا نباید نقد شود؟ بگویید در این مورد و موارد مشابه دیگر نقد کنند اما نقد باید سازنده باشد. در عرصه هسته‌ای همچنین مراقبت کرد.

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع ترکیه و انهدام یک هواپیمای روسی توسط این کشور اشاره کرد و گفت: اسقاط هواپیمای روسی توسط ترکیه و نیز تجاوز نظامی به عراق با گرای آمریکا بوده است. به همسایگانمان می‌گوییم که از صدام درس بگیرید، آمریکا از شما استفاده ابزاری می‌کند و وقتی مدت مصرفتان به پایان برسد مانند یک دستمال کاغذی استفاده شده که دور ریخته می‌شود، آمریکا با شما همین رفتار را می‌کند. اما ما نمی‌خواهیم چنین روشی در پیش بگیریم.

وی همچنین به تشکیل ائتلاف ضدداعش توسط عربستان اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته یک طنز سیاسی منتشر شد که عربستان ائتلاف ضدداعش تشکیل داده است! عربستان مادر داعش و همه گروه‌های تکفیری در سوریه و در همه جای جهان اسلام است. این طنز آنچنان خنده دار بود زن جوان مرده را به خنده وامی‌دارد، شما و ائتلاف ضد داعش کجا! شما خودتان داعش پرور هستید.

خطیب موقت نمازجمعه تهران ادامه داد: بدتر از این این است که شاه عربستان به شاه نیجریه برای اینکه با تروریست‌ها مبارزه کرده است، تبریک گفته است، گویی این شاه عقلش را از دست داده است؟!

به گزارش تسنیم، آیت‌الله خاتمی همچنین در خطبه‌های اول نمازجمعه تهران ضمن دعوت خودش و نمازگذاران به صبر و ایستادگی در برابر حق و تقوای الهی اشاره کرد و گفت: ملت بزرگ ایران تفسیر صبوری بر حق هستند.

وی افزود: 36 سال است که دشمنان انواع تهدیدات را به ملت ایران تحمیل کرده اند اما ملت ایران ایستاده‌اند و خسته هم نشده‌اند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران تصریح کرد: بعضی می‌خواهند ملت ایران را از تهدیدات دشمن خسته نشان دهند، اما این ملت خسته به شو نیست و دشمنان را خسته خواهد کرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز