تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۳.۷۹°
۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
رئیس‌‌جمهور در دیدار رئیس مجلس سنای فرانسه:

ایران در صورت پایبندی طرف مقابل به تعهداتش برجام را اجرا می‌کند

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در صورت پایبندی طرف مقابل به تعهداتش به تمامی تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند بوده و به آن عمل خواهد کرد.
کد خبر: ۸۴۴۲
اخبار معاصر : حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در دیدار «ژرار لارشه» رئیس مجلس سنای فرانسه، گفت: ایران و فرانسه باید از فضای پساتحریم و پسابرجام برای گسترش روابط و  همکاری‌ها در همه عرصه‌های مورد علاقه بیش از پیش استفاده کنند.

رئیس‌‌جمهور همکاری ایران و فرانسه در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و دستیابی به توافق را آغاز خوبی برای ایجاد تحرک در روابط تهران پاریس برشمرد و خاطرنشان کرد: سفر مقامات و هیئت‌های بلندپایه اقتصادی و سیاسی فرانسه به ایران پس از توافق هسته‌ای نشان داد که دستیابی به توافق، سرآغازی برای ایجاد تحرک و توسعه همکاری‌ها و روابط میان دو کشور است.

روحانی فرانسه را کشوری مهم در اروپا و دانست و با اشاره به روابط نزدیک و سنتی دو کشور، اظهار داشت: حضور امام‌خمینی(ره) در نوفل لوشاتو نام  فرانسه را در اذهان مردم ایران به یادماندنی کرده و ملت ایران، فرانسه را کشوری دارای مردمانی بافرهنگ می‌شناسند.

رئیس‌‌جمهور با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات و همکاری‌های نزدیک مجالس دو کشور، این روابط را موجب تقویت پایه‌های مناسبات تهران پاریس در دیگر بخش‌ها دانست و گفت: ایران و فرانسه در بخش‌های مختلف همکاری و مشارکت‌ خوبی با یکدیگر داشته‌اند و امروز در فرصت پساتحریم شرایط بسیار مناسب است تا از فضاهای اقتصادی به وجود آمده به خوبی استفاده کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران  در صورت پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، به تمامی تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند بوده و به آن عمل خواهد کرد،  گفت: برجام ثابت کرد که مسائل مهم بین‌المللی با منطق و مذاکره قابل حل و فصل است و این می‌تواند به عنوان الگویی برای حل و فصل سایر مسائل بین‌المللی از طریق گفتگو باشد.

روحانی ضمن تسلیت حادثه اخیر تروریستی در فرانسه به دولت و ملت این کشور و با اشاره به اینکه «این حادثه و سایر حوادث تروریستی اخیر نشان داد که تروریسم تهدید و خطری بزرگ برای  همه کشورها و ملت‌هاست»، گفت:  ایران امیدوار است عاملان این جنایت‌ها هر چه زودتر به دست عدالت سپرده شوند.

رئیس‌جمهور حضور گروه‌های تروریستی و ایجاد ناامنی و رعب توسط آنها را یکی از مشکلات امروز منطقه و جهان دانست و با اشاره به لزوم رایزنی بیشتر ایران و فرانسه در جهت حل مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، افزود: امروز گروه‌های تروریستی نظیر القاعده و داعش سودای تسلط بر منطقه را دارند و می‌خواهند این منطقه را به جولانگاه خود تبدیل کنند که این خطری برای جهان است و همه باید برای کاهش قدرت این گروه‌های تروریستی تلاش و مشارکت کنند.

روحانی از نفت و موادمخدر به عنوان دو منبع اصلی درآمد گروه‌های تروریستی یاد کرد و با تأکید بر اینکه همه باید دست به دست هم داده و توان مالی این گروه‌های تروریستی را محدود و در نهایت آن را از بین ببرند، گفت: متأسفانه امروز برخی کشورها با ارائه امکانات و سلاح از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند که البته شناسایی حامیان گروه‌های تروریستی کار دشواری نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر همه در برابر گروه‌های تروریستی متحد شوند، پیروزی و موفقیت قطعی است،  افزود: نباید اجازه دهیم برخی کشورها برای رسیدن به اهداف خود از ابزار گروه‌های تروریستی استفاده کنند.

روحانی با اشاره به بحران سوریه و ضرورت مبارزه با تروریسم به عنوان اولویت اصلی در این کشور با محوریت مردم، ارتش و دولت مرکزی، گفت: اگر ساختار سیاسی در سوریه نیاز به اصلاح داشته باشد، این فقط از طریق برگزاری انتخاباتی آزاد و اراده مردم سوریه باید انجام شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تا زمانی که تروریست‌ها در سوریه حضور دارند و شرایط برای بازگشت آوارگان به این کشور فراهم نشده، نمی‌توان از دمکراسی سخن گفت، اظهار داشت: برای حل بحران سوریه نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و رعایت اولویت‌هاست که ایران و فرانسه می‌توانند در این راستا همکاری و مشارکت خوبی با یکدیگر داشته باشند.

روحانی مهربانی، دوستی و عدالت را  اولین پیام ادیان الهی برشمرد و گفت: نباید اجازه دهیم که اقدامات تروریستی به نام ادیان انجام شود و باید تروریست‌ها و اقدام‌های تروریستی آنان را از ادیان آسمانی جدا بدانیم و اجازه ندهیم تروریست‌ها از نام دین برای دستیابی به اهداف خود سوء استفاده کنند.

رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد: ایران به عنوان کشوری با ثبات در منطقه و فرانسه به عنوان کشوری قدرتمند در اروپا و جهان بتوانند همکاری‌ها و اقدامات خوبی در زمینه حل و فصل مسائل و مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی با هم داشته باشند.

رئیس‌جمهور با اشاره به برگزاری اجلاس تغییرات آب و هوایی و مبارزه با آلودگی‌های زیست محیطی در پاریس، اظهار داشت: مسئله محیط زیست برای نسل امروز و آیندگان، موضوعی بسیار حائز اهمیت است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که بزرگ‌ترین منابع انرژی پاک را در اختیار دارد، آمادگی دارد برای کاهش آلودگی‌ها و حفاظت از محیط زیست با دیگر کشورها همکاری کرده و از فناوری کشورهای پیشرفته در حوزه صنعتی نیز استفاده کند.

"ژرار لارشه" رئیس مجلس سنای فرانسه نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رئیس‌جمهوری و تقدیر از پیام همدردی رئیس‌‌جمهوری و ملت ایران با مردم فرانسه در خصوص حوادث تروریستی اخیر این کشور، گفت: دولت و مجلس فرانسه اهمیت زیادی برای سفر رئیس‌جمهوری ایران به پاریس  قائل هستند و امیدواریم این سفر در آینده‌ای نزدیک انجام گیرد.

رئیس مجلس سنای فرانسه توسعه روابط اقتصادی تهران پاریس را ضروری خواند و گفت: دستاوردها و گزارش‌های سفر فعالان اقتصادی فرانسه به ایران نشان می‌دهد زمینه‌های گسترده و خوبی برای همکاری نمایندگان اقتصادی دو کشور با یکدیگر وجود دارد که باید به خوبی از آنها استفاده کنیم و امیدوارم در سفر رئیس‌‌جمهور و مقامات ایران به پاریس توافقات خوبی میان دو کشور در راستای توسعه همکاری‌ها و مناسبات امضاء شود.

لارشه با تجلیل از تاریخ و تمدن دیرینه ایران، به توافق هسته‌ای تهران و 1+5 اشاره کرد و گفت: اعتماد در انجام توافق باید دو طرفه باشد تا بتوانیم به اهداف برنامه اقدام مشترک دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز