تهران ۱۳.۹۹° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴

اگر عین قانون کنگره اجرا شود به‌معنای نقض برجام خواهد بود

وزیر امور خارجه کشورمان در محل وزارت امور خارجه میزبان همتای مغولستانی خود بود.
کد خبر: ۸۵۶۰
اخبار معاصر : محمدجواد ظریف پس از دیدار با «لوندگ پوروسورن» همتای مغولستانی خود در کنفرانس خبری مشترک با وی گفت: در طول چهار سال گذشته گفتگوهای خوبی با مغولستان در زمینه‌های مختلف داشتیم به‌ویژه در حوزه کشاورزی معدن و انرژی دو کشور می‌توانند همکاری داشته باشند.

وی افزود: امیدوارم با توجه به مشترکات زیادی که بین دو کشور وجود دارد امکان گسترش روابط در همه زمینه‌ها وجود داشته و بتوانیم از این فرصت برای افزایش صلح و ثبات در منطقه استفاده کنیم.

ظریف در ادامه این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی گفت: وزارت امور خارجه از ابتدای دولت تدبیر و امید دیپلماسی اقتصادی را به عنوان یکی از اهداف مهم انتخاب کرد. همانطور که می‌دانید وزارت امور خارجه به دلیل شرایط ویژه‌ای که کشور بعد از انقلاب اسلامی با آن مواجه بود، شرایط جنگ تحمیلی و فشارهای مختلفی که بر روی کشور بود، در سطح بین‌المللی گرایش امنیتی و سیاسی بوده و نیاز داریم که این امر به یک گرایش توسعه‌ای تبدیل شود.

وی افزود: عملکرد سفارت‌خانه‌ها را بر اساس کمک آنها به اقتصاد مقاومتی طرح‌ریزی کرده‌ایم. سفارت‌های ما تسهیل کننده روابط بین بخش خصوصی و قسمت‌های دولتی هستند که می‌خواهند در کشورهای خارجی فعالیت کنند.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت: کار ما محدود به بخش اقتصادی نخواهد بود، اولویت ما همسایگان و بحران‌هایی هستند که برای حل آنها تلاش می‌کنیم.

ظریف درباره نامه کری در خصوص مصوبه جدید کنگره آمریکا گفت: ما با دولت آمریکابه عنوان نماینده کل آمریکا بحث می‌کنیم و کاری به کنگره و قوانین آن نداریم. دولت آمریکا وظایف مشخصی را بر اساس روابط و حقوق بین‌الملل و ضوابطی که در روابط بین دولت‌ها وجود دارد بر عهده دارد که خود دولت آمریکا باید مشکلات داخلی را به روش‌هایی که خود می‌داند حل کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: تصمیم‌گیری داخلی نمی‌تواند هیچ دولتی را از تعهدات بین‌المللی مصون داشته و یا آنها را از دوش یک دولت بردارد. این توقعی است که ما از دولت آمریکا داریم.

وی با اشاره به اعلام رسمی وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه "اجازه نخواهد داد قانون جدید مانعی بر سر راه اجرای برجام باشد،" گفت: "این یک اعلام سیاست توسط دولت آمریکا است. ما باید ببینیم که این سیاست چگونه اجرا می‌شود. نحوه اجرای این سیاست و اینکه آیا دولت ایالات متحده در ارائه ویزا تبعیضی اعمال می‌کند تعیین کننده این خواهد بود که آیا نقضی صورت گرفته است یا نه.

ظریف در ادامه تصریح کرد: "اگر عین قانون کنگره اعمال شود حتما نقض صورت گرفته است. امما اگر دولت از امکانات خودش استفاده کند و به مانند وزیر خارجه رسما اعلام کند که این قانون مانع از اجرای برجام نخواهد شد باید ببینیم که در عمل این کار را چگونه انجام خواهد داد و بر اساس آن تصمیم می‌گیریم که آیا نقض صورت گرفته است یا نه."

 ظریف گفت: من هم مثل شما در اخبار شنیدم که گروهی از نمایندگان به شورای عالی امنیت ملی نامه نوشته‌اند. در جلسه بعدی کمیسیون نظارت این نامه اگر قرار باشد اعلام شود ارایه و بررسی خواهد شد.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: هیئت نظارت است که باید پس از ارایه گزارش ما درباره عملکرد طرف مقابل در نهایت تصمیم بگیرد که شرایط ما چگونه است.

وزیر امور خارجه مغولستان نیز گفت: سال آینده چهل و پنجمین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و مغولستان را جشن خواهیم گرفت.

پوروسورن گفت: امروز حوزه‌های گسترده‌ای از همکاری را از منظر سیاسی و اقتصادی بررسی کردیم.

وزیر خارجه مغولستان حوزه کشاورزی و صنعت نفت را به‌عنوان پتانسیل‌های همکاری ویژه بین دو کشور معرفی کرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز