تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°

۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
بشار اسد:

معارضانی که سلاح خود را تسلیم کنند، عفو می‌شوند

رئیس جمهور سوریه گفت: معارضانی که بدنبال بازگشت به زندگی عادی هستند، اگر سلاح‌های خود را تحویل دهند، بخشیده می‌شوند.
کد خبر: ۸۵۹۱
بشار اسداخبار معاصر: روزنامه اتریشی «پرسه» با انتشار مصاحبه رئیس جمهور سوریه با تام کلاین، خبرنگار شبکه خبری «نیوزور» هلند نوشت: اسد در این مصاحبه از پیشروی شدیدش علیه مخالفان دولتی، دفاع و خاطرنشان کرد: تنها در صورتی از قدرت کناره گیری می کند که ملت سوریه او را انتخاب نکنند.

او در پاسخ به نخستین سئوال خبرنگار تلویزیون هلند که از وی پرسید: بیش از چهار سال است که از جنگ داخلی در سوریه می گذرد، بفرمایید آیا هنوز چیزی از سوریه باقیمانده است، خاطر نشان کرد: اگر منظورتان زیرساختهاست باید به شما بگویم که بسیاری از آنها ویران شده اند. اما اگر منظورتان مردم سوریه است، نخست باید در مورد ایدئولوژی تاریک تروریستها که کشورهای مختلفی را با خود همراه و درگیر کرده است، صحبت کنیم. من فکر می کنم اکثر مردم سوریه، بدون توجه به رنگ و بوی سیاسی از دولتشان حمایت می کنند. آنها بیشتر از وحدت سوریه حمایت می کنند.

خبرنگار پرسید: آیا شما گروههایی از شورشیان را به رسمیت می شناسید که بخواهید با آنها گفتگو کنید؛ چون بطور مثال داعش و جبهه النصره بعنوان زیرشاخه های القاعده مدتهاست از سوی روسیه و آمریکایی ها جدا و دسته بندی شده اند؟

اسد در پاسخ گفت: هر فردی که مسلح باشد، آدم بکشد و به اموال عمومی و خصوصی مردم آسیب برساند، تروریست است. بنابراین ما با گروههایی مذاکره می کنیم که بدنبال بازگشت به یک زندگی عادی باشند. اگر این افراد، سلاحهای خود را تسلیم کنند، عفو خواهند شد. راه حل واقعی همین است. ما این را به همه می گوییم اما اینکه واقعا چه کسانی حاضرند در این راه همکاری کنند، این هنوز محل سئوال است؟

وی در پاسخ به این سئوال که آیا همراهانی را در این راه در نظر دارید که بخواهید نامشان را ببرید، گفت: بله، روسیه، ایران و متحدانشان که از دولت سوریه حمایت می کنند و مشروعیتش را به رسمیت می شناسند. اما غرب به این گروه تعلق ندارد. چون در آنجا هیچکس حاضر به همکاری نیست. در مجموع باید گفت معدود کشورهایی وجود دارند که علاقمند به همکاری باشند. گویا هیچکس مادامی که به بخشی از دستور کار آمریکا تعلق نداشته باشد، جرات نمی کند با سوریه ارتباط برقرار کند و بدنبال حل مشکل باشد.

بشار اسد ادامه داد: وقتی شما به مناطقی می روید که تحت کنترل دولت قرار دارند، بدون استثناء، همه طیف ها از جامعه سوری را می بینید اما وقتی وارد مناطق تحت کنترل تروریستها می شوید، نه حتی بخشی از آن طیف جامعه سوریه را می بینید و نه هیچکدام از سکنه قبلی این مناطق را و آنچه می بینید تنها مبارزان و جنگجویان هستند.

وی در بیان احساس خود که چرا تاکنون چهار میلیون و سیصد هزار نفر شهروند سوری از کشورشان گریخته اند و احساس شما قتی از این موضوع مطلع شدید، چیست، گفت: واقعا سرنوشت حزن آوری است. چکار می توان کرد؟ مردم بعلت حملات تروریستی و تحریمهای غرب از کشورشان پا به فرار گذاشته اند. اما به نظر من اکثر همین مهاجران حاضرند به کشورشان بازگردند؛ کشوری که همچنان به آن عشق می ورزند.

خبرنگار تلویزیون هلند سپس پرسید: وقتی ما در غرب از سرنوشت شهروندان سوری مطلع می شویم درمی یابیم که مهاجران از افزایش شکنجه ها، زندانیان و خلاصه مواردی که ارتش شما مرتکب شده است، سخن می گویند. اینها همان علتهای ترک سوریه اند. به نظر شما تا کی می توان حقیقت این سرنوشت را کتمان و مخفی کرد؟

رئیس جمهور سوریه در پاسخ گفت: کسی که دیگران را شکنجه می دهد یا می کشد، چطور می تواند بدون حمایت مردمی همچنان به این کارها دست بزند؛ آنهم وقتی که بحران سوریه وارد پنجمین سال خود می شود. ببینید! دولتهای غربی با خصومت با ما رفتار می کنند، قدرتمندترین و ثروتمندترین کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز با ما رفتاری خصمانه دارند. همین ترکیه، همسایه ما نیز مخالف رئیس جمهور بودن من در سوریه و حتی مخالف دولت سوریه است. آخر چطور می توان مردم کشور خود را شکنجه کرد و همچنان از حمایت مردمی برخوردار بود؟

وی در مورد گزارشهای سازمانهای بین المللی حقوق بشر نظیر دیده بان حقوق بشر درباره سوریه گفت: این گزارشها سیاسی و یکجانبه اند. هر روز ما شاهد کشته شدن غیرنظامیان بی گناه بسیاری هستیم. آیا در این گزارشها منعکس می شود؟ اسناد بسیاری هم وجود دارد که تروریستها در اینترنت منتشر کرده اند و شامل عکسها و ویدئوها درباره شکنجه، قتل و اعدام (در سوریه) است.

خبرنگار این شبکه در ادامه اظهارات بشار اسد از وی پرسید: یعنی منظور شما این است که همه این گزارشها حتی گزارشهای سازمان ملل یکطرفه تنظیم شده اند؟

رئیس جمهور سوریه در پاسخ گفت: قطعا این گزارشها سیاسی تنظیم شده اند؛ حتی گزارشهای سازمان ملل که تحت کنترل آمریکاست؛ آمریکایی که مخالف سوریه است.

او در پاسخ به این سئوال که بررسی های مستقل در سوریه کاری سخت است، گفت: خیر. سخت نیست.

بشار اسد در اینحال خطاب به تام کلاین، خبرنگار شبکه خبری «نیوزور» هلند گفت: وقتی شما اینجا هستند پس هرکس دیگری نیز می تواند اینجا باشد. او با اشاره به اینکه ما از آغاز با تروریسم مبارزه می کردیم، اظهار داشت: غرب از ابتدا با جبهه النصره، القاعده و بسیاری از تروریستها مبارزه نمی کرد. مبارزه با تروریسم باید مبارزه ای پایدار و با ثبات باشد. این راهی است که ما می توانیم با هم متحد باشیم. سیاست غرب علیه تروریسم، عینی، واقعی و مفید و ثمربخش نیست بلکه برعکس، مخرب است.

وی در واکنش به راهبرد بمباران هوایی ائتلاف بین المللی ضد تروریسم علیه داعش هم گفت: این راهبرد نتیجه نمی دهد. چون بدون حضور نیروهای زمینی نمی توان با تروریسم مبارزه کرد. برای جنگ با تروریستها به یک پشتیبانی واقعی و اجتماعی نیاز است. خبرنگار این شبکه خبری هلند ادامه داد: ائتلاف غربی معتقد است صلح پایدار و طولانی مدت در سوریه تنها بدون شما امکانپذیر است. احتمالا یک دولت انتقالی تشکیل خواهد شد اما بعد از آن شما قطعا باید از قدرت کنار بروید. چه حرفی برای آنها دارید؟

اسد گفت: طبعا ما این مواضع را نمی پذیریم. چون ما یک کشور مستقل هستیم. اینکه سوریه، رئیس جمهور خوب یا بد دارد، این یک مسئله سوری نه یک مساله اروپایی است. این، ملت سوریه است که باید تصمیم بگیرد چه کسی باید برود و چه کسی باید بماند. اگر مردم سوریه، دیگر مرا نخواهند، همین امروز بلافاصله (از قدرت، کنار) خواهم رفت.



انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز