تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴

احتمال افزايش وام خريد مسکن به ۱۲۰ ميليون تومان

وزارت راه و شهرسازي قصد دارد تا براي سال آينده رقم وام مسکن را به ۱۲۰ ميليون تومان افزايش دهد.
کد خبر: ۸۶۱۱
اخبار معاصر : طرح افزايش وام مسکن يکي از موضوعاتي است که از ابتداي آغاز به‌کار وزارت راه و شهرسازي در دولت يازدهم پيگيري مي‌شود تا با افزايش قدرت خريد مردم، رقم وام مسکن هم با قيمت واحدها همخواني داشته باشد. در واقع يکي از ايراداتي که همواره به وام مسکن مطرح مي‌شود، اين است که مبلغ وام، کمتر از نرخ تورم مسکن است، بنابراين به عنوان يک قدرت خريد براي بخش مسکن نمي‌توان روي آن حساب کرد.

اين در حالي است که وام مسکن بايد ۸۰ درصد از قيمت را پوشش دهد تا قدرت خريد متقاضي را بالا برده و کمکي به رونق اين بخش بکند، علاوه بر اينکه با اين شيوه متقاضيان واقعي وارد بازار شده و از اين طريق مي‌توانند خانه دار شوند، ضمن آنکه استقبال از وام‌هايي که تاکنون از سوي دولت مطرح شده هم تمايل مردم را به وام‌هايي با نرخ بالا نشان مي‌دهد.

براين اساس، وزارت راه و شهرسازي فعلا نرخ وام مسکن را تا ۸۰ ميليون تومان افزايش داده است و متقاضيان مي‌توانند از طريق صندوق پس انداز مسکن و سپره گذاري يکساله مبلغ ۴۰ ميليون تومان، ۸۰ ميليون تومان از بانک مسکن وام بگيرند، البته دريافت اين وام شرايط خاصي دارد از جمله اينکه بايد حتما متقاضي خانه اولي باشد.

وام ديگري که مشمول همه متقاضيان مي‌شود، حساب ممتاز بانک مسکن است که مبلغ وام اين حساب به تازگي به ۶۰ ميليون تومان افزايش يافته که البته در کنار آن، مي توان از وام ۱۰ ميليون توماني جعاله هم استفاده کرد، بنابراين وام ۷۰ ميليون توماني قدرت خريد بهتري را نسبت به قبل در اختيار متقاضي قرار مي‌دهد.

براين اساس، شنيده ها حاکي از آن است که وزارت راه و شهرسازي باز هم به دنبال افزايش قيمت اين وام است و هنوز نرخ وام را براي بخش مسکن کافي نمي‌داند، بنابراين در جلسات، پيشنهاداتي را براي افزايش اين نرخ در سال آينده مطرح کرده و در حال پيگيري است تا وام مسکن متناسب با نياز متقاضيان باشد.

بر اين مبنا، پيشنهادات در سال گذشته اين بود که وام مسکن تا نرخ ۱۲۰ ميليون تومان افزايش پيدا کند، در واقع رقم وام بايد به ۱۰۰ ميليون تومان افزايش يابد و وام جعاله هم ۲۰ ميليون تومان شود که در نهايت وام مسکن بتواند تا رقم ۱۲۰ ميليون تومان تسهيلات را در اختيار متقاضي قرار دهد.

در واقع وزارت راه و شهرسازي مي‌خواهد با استفاده از نظريات بخش خصوصي، رقم وام مسکن را براي سال آينده افزايش يابد تا علاوه بر افزايش قدرت خريد متقاضيان واقعي، بازار مسکن هم تکاني خورده و تغييراتي را در جهت مثبت داشته باشد؛ هرچند که بخش خصوصي معتقد است وام مسکن براي سال آينده بايد تا رقم ۱۵۰ ميليون تومان هم افزايش پيدا کند.

بخش خصوصي در رابطه با افزايش وام مسکن معتقد است که مبلغ ۱۲۰ ميليون تومان با توجه به اينکه متوسط قيمت هرمترمربع مسکن در کشور حدود ۲.۵ ميلون تومان است، گره مسکن را باز کرده و مشکلات متقاضيان را حل مي کند، بنابراين افزايش وام مسکن حتي اگر در کوتاه مدت تورم را هم به دنبال داشته باشد اما بخش زيادي از مشکلات حوزه مسکن را برطرف کرده و رشد اقتصادي ايجاد مي کند.

در حاضر حاضر مردم پول خريد مسکن ندارند و سازندگان منابع مالي براي ساخت ندارند، به همين دليل تزريق منابع به اين بازار مي تواند، مسکن را از رکود خارج کرده و به خانه دار شدن متقاضيان کمک زيادي کند.
انتهای پیام
منبع: مهر
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز