تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
در نامه آیت الله مکارم شیرازی به شیخ الازهر مطرح شد

لزوم مقابله با انحراف و سقوط الازهر به دام توطئه دشمنان اسلام

آیت الله مکارم شیرازی گفت: امیدوارم با صلابت جلو این انحراف و سقوط الازهر را به دام توطئه دشمنان اسلام و وهابیون و تکفیرى‌ها و وسوسه‌هاى خناسان تفرقه‌افکنى که ممکن است در اطراف شما وسوسه کرده و از مسیر اعتدال منحرف کنند بگیرید.
کد خبر: ۸۷۱۹
آیت الله مکارم شیرازیاخبار معاصر: آیت الله مکارم شیرازی در نامه سرگشاده‌ای خطاب به حضور محترم جناب شیخ دکتر أحمد الطیب شیخ الازهر و علماى این مرکز در مورد اقدامات اخیر بر ضدّ مذهب شیعه اظهارداشت: امیدوارم با صلابت جلو این انحراف و سقوط الازهر را به دام توطئه دشمنان اسلام و وهابیون و تکفیرى‌ها و وسوسه‌هاى خناسان تفرقه‌افکنى که ممکن است در اطراف شما وسوسه کرده و از مسیر اعتدال منحرف کنند بگیرید.

متن نامه مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:

ایام میلاد مبارک خاتم النبیین (ص) را به شما و همه علماى الازهر الشریف تبریک عرض مى‌کنم، حقیقت این است مواضع منطقى و وحدت‌گرایانه الازهر در طول تاریخ و دیدگاه‌هاى اعتدالى جنابعالى در گذشته نقطه روشنى است که امت مسلمان در گرماگرم جنجال‌هاى جریان‌هاى تکفیر و تندرو به آن امیدوار هستند، اما اقدامات تفرقه‌افکنانه اخیر که به نام الازهر انجام گرفته، مانند اشکال‌گیرى در رسانه‌ها بر عقاید مکتب اهل‌بیت (ع) و نسبت غیر واقعى یک سرى دیدگاه‌هاى غلط به شیعه به سبب بعضى از شبکه‌هاى مزدور و وابسته به بیگانگان که ما جدا از آن‌ها بیزاریم، برگزارى مسابقات مقاله و کتاب و نمایشنامه نویسى برضد مذهب شیعه و تحقیر و ناچیز شمردن جمعیت پیروان مکتب اهل بیت در مصر با تعبیرات بسیار زننده و پیشگیرى از حضور حتى یک نماینده از هموطنان مصرى در پارلمان و مانند آن زنگ خطر انحراف الازهر از خط اعتدال و توجه به افراط‌گرى که نتیجه آن جنگ مذهبى و از دست دادن آن افتخار تاریخى است را به صدا درآورد.

آیا در نظر شرع و عقل راه حل چالش بین مذاهب اسلامى گفتمان عالمانه بین پیشوایان مذاهب است یا ردیه‌نویسى و جنگ تبلیغاتى و مسابقه بر ضد یکدیگر؟

آیا براى شناخت عقاید یک مذهب باید معارف را از پیشوایان آن مذهب و منابع مورد وثوق آنان گرفت یا از چهره‌هاى منفور و شبکه‌هاى وابسته به دشمنان و جستجوى نقاط ضعف از لابلاى کتاب‌هاى مورد نقد پیشوایان؟

آیا در شرایطى که با گذشت 35 سال از تأسیس جمهورى اسلامى ایران، تاکنون هیچ مرجع تقلیدى در صدا و سیما به نقد عقاید و فقه اهل سنت نپرداخته و هیچ مسابقه مقاله‌نویسى بر ضد اهل سنت توسط مرکز مدیریت حوزه‌هاى علمیه ما انجام نگرفته، اقدام الازهر به این دو برنامه‌هاى تفرقه‌انگیز نشان عشق الازهر به وحدت اسلامى و تقریب مذاهب است؟ در ایران و افغانستان شیعه و سنى در کنار هم حتى در انتخابات و حکومت همکارى مى‌کنند و مشکلى ندارند.

اگر خداى نکرده این هجمه تبلیغاتى خشم عده‌اى از متعصبان اهل سنت را برانگیزد و خون شیعیان هموطن شما را بریزند و عکس‌العمل مشابه صورت بگیرد، مسئولان الازهر در پیشگاه الهى مسئول این خون‌هاى به ناحق ریخته مسلمانان نخواهند بود؟

اینجانب با نگاه خوش‌بینانه‌اى که همیشه به شما داشته و دارم، امیدوارم با صلابت جلو این انحراف و سقوط الازهر را به دام توطئه دشمنان اسلام و وهابیون و تکفیرى‌ها و وسوسه‌هاى خناسان تفرقه‌افکنى که ممکن است در اطراف شما وسوسه کرده و از مسیر اعتدال منحرف کنند بگیرید و چونان شیخ محمود شلتوت و دیگر مشایخ و مفاخر تاریخ الازهر در تاریخ خطه اعتدال و تقریب الازهر همچنان بدرخشید و این است امید درباره شما.


انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز