تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°

۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
«گرت پورتر» افشا کرد

جعلی بودن ادعاهای عربستان درباره ارسال سلاح از ایران برای انصارالله

محقق و روزنامه‌نگار آمریکایی، با اشاره به اسنادی، ادعاهای جعلی عربستان سعودی درباره ارسال سلاح از ایران برای انصارالله یمن را فاش کرد.
کد خبر: ۸۸۱۲

اخبار معاصر : «گرت پورتر»، روزنامه‌نگار، محقق و نویسنده کتاب «بحران ساختگی»، با اشاره به برخی اسناد جعلی بودن ادعاهای عربستان سعودی و سازمان ملل متحد درباره ارسال سلاح از ایران به عربستان سعودی را فاش کرد.

آقای «پورتر» در این یادداشت در روز پنجشنبه در پایگاه خبری «تروث‌آوت» به ادعاهای عربستان سعودی برای توجیه جنگ در یمن اشاره کرده و می‌نویسد ریاض اغلب حمایت تسلیحاتی ایران از حوثی‌ها (انصارالله) در یمن را به عنوان توجیه حمله به این کشور مطرح کرده است.   

او می‌نویسد ادعاهای ریاض در این باره را گزارشی از یک هیئت کارشناسی شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئن سال 2015 تقویت کرد. نتیجه‌‌گیری مطرح‌شده در این گزارش مدعی بود که ایران، دست‌کم از سال 2009، از مسیر دریا برای حوثی‌ها سلاح ارسال کرده است. 

اما تحقیق درباره ادعاهای مطرح شده در این باره جعلی بودن آنها را آشکار می‌سازد. 

اولین ادعا را «علی عبدالله صالح»، رئیس‌جمهور وقت یمن، 25 اکتبر سال 2009، مطرح کرد. او مدعی شده بود که کشتی‌ای به نام «ماهان 1» که حامل سلاح بوده را در آبهای سرزمینی یمن با 5 سرنشین ایرانی دستگیر کرده است. هیئت کارشناسان سازمان ملل هم بعداً همین روایت دولت وقت یمن را تکرار کرد. 

اما اسناد دیپلماتیک سفارت آمریکا در یمن که سایت افشاگر ویکی‌لیکس سال 2010 منتشر کرده نشان می‌دهد با آنکه کشتی متوقف شده و سرنشین‌های آن ایرانی بوده‌اند محموله تسلیحاتی کشتی، ساخته و پرداخته دولت علی عبدالله صالح بوده است. 

27 اکتبر 2009 سفارت آمریکا در پیامی به وزارت خارجه این کشور اطلاع داده که دولت یمن اعلام کرده یک کشتی خارجی حامل سلاح و سایر کالاها را توقیف کرده است. (این سند)

سفارت آمریکا در صنعا، اما در مکاتبه‌ای دیگر به وزارت خارجه آمریکا به تاریخ 11 نوامبر سال 2009 تصریح کرده که دولت یمن «نتوانسته ادعاهای افراطی خودش درباره اینکه کشتی توقیف شده ایرانی در 25 اکتبر حامل مربیان نظامی، تسلیحات و مواد منفجره برای حوثی‌ها بوده را به اثبات برساند. (این سند)  

در بخش دیگر سند مورخ 11 نوامبر 2009 آمده است: «گزارش‌های حساس حاکی از آن است که این کشتی اصلا حامل سلاح نبوده است.»

«پورتر»، در توضیح نوشته مقصود از «گزارش‌های حساس» در عبارت بالا، گزارش‌هایی است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره این موضوع تهیه کرده‌اند.  

پنج روز بعدتر، در مکاتبه دیگری عطف به همین موضوع، سفارت آمریکا نوشته که دولت یمن در پرتو آگاهی واشنگتن از عدم وجود سلاح در کشتی توقیف‌شده، تجدید نظر در روایت اولیه‌اش را آغاز کرده است. (این سند). 

در بخشی از این سند نوشته شده است: «کشتی یاد شده هنگام توقیف، ظاهراً خالی بوده است؛ با وجود این، وزیر خارجه یمن با تکرار ادعای الحاج، سفیر یمن، به رئیس بخش سیاسی سفارت آمریکا در روز 15 نوامبر گفت که خالی بودن کشتی نشان‌دهنده این است که سلاح‌ها تحویل داده شده است.»

 «گرت پورتر» می‌نویسد عبدالله صالح، رئیس‌جمهور وقت یمن، امیدوار بوده که با استفاده از ماجرای کشتی ماهان 1 می‌تواند حمایت آمریکا برای جنگ علیه حوثی‌ها و شکست آنها را به دست بیاورد. اما همان‌طور که در مکاتبه محرمانه دیگری به تاریخ 29 دسامبر آمده، ناظران سیاسی یمن، آگاه بوده‌اند که حوثی‌ها به انواع سلاح‌های مدرن دسترسی دارند و می‌توانسته‌اند در بازارهای محلی سلاح یا مستقیماً از ارتش یمن، هر آنچه که می‌خواهند را به دست بیاورند. (این سند)   

به نوشته «پورتر»، بر خلاف ادعاها درباره ماهان 1، ادعای دیگری در ژانویه سال 2013، مبنی بر اینکه کشتی «جهان 1» حاوی سلاح بوده، صحیح بوده است. اما در اینجا، کلیت شواهد ارسال سلاح‌های ایرانی برای حوثی‌ها را تأیید نمی‌کنند. 

کشتی یاد شده را یک هیئت گشتی مشترک از گارد ساحلی یمن و نیروی دریایی آمریکا توقیف کردند و بعد از بازرسی‌های انجام شده، سلاخ‌ها و مهاتی در آن کشف شد. 

چند هفته بعد کارشناسان سازمان ملل به بازرسی این تسلیحات پرداخته و گزارش کردند که برچسب‌هایی روی جعبه‌های مهمات پیدا کرده‌اند که روی آن نوشته شده بود: «وزارت سپاه» - نام سابق وزارت لجستیک نظامی ایران.

هیئت تحقیق سازمان ملل در گزارش خود مدعی شده که «تمامی اطلاعات موجود، جمهوری اسلامی ایران را در مظان اتهام عملیات کشتی جهان قرار می‌دهد.»

اما، به نوشته پورتر، غیر از همین برچسب‌ها که دولت وقت یمن می‌توانسته خودش آنها را بعد از توقیف سلاح‌ها نصب کرده باشد، هیچ چیز دیگری درباره آن کشتی یا آن سلاح‌ها نشانه‌ای در تأیید نقش ایران نشان نمی‌داد.

نویسنده کتاب بحران ساختگی در توضیح بیشتر می‌نویسد: «مطابق این گزارش (سازمان ملل)، تمامی خدمه و بازرگان‌هایی که محموله‌ها را سر و سامان داده بودند، یمنی بوده‌اند. هیئت کارشناسی سازمان ملل، هیچ ادله‌ای مبنی بر اینکه کشتی مورد نظر ایرانی بوده یا سلاح‌ها ساخت ایران بوده‌اند، ارائه نکرده است.»

 اما یک حقیقت حیاتی درباره کشتی یاده شده نشان می‌دهد که کشتی مورد نظر در واقع یمنی بوده و نه ایرانی: تسلیحات موجود در این کشتی، زیر مخازن سوخت دیزلی پنهان شده بودند و دسترسی به انها تنها بعد از خالی کردن مخازن مورد نظر امکان داشته است. هیأت کارشناسی سازمان ملل به این موضوع اشاره کرده اما درباره اهمیت آن هیچ توضیحی نداده است. 

«گروه ناظران شورای امنیت» در گزارش ژوئن 2013 خود درباره سومالی و اریتره نوشته‌اند خدمه کشتی جهان 1 در گفت‌وگو با یک منبع دیپلماتیک در عدن گفته‌اند که دیزل‌های یاد شده عازم سومالی بوده‌اند.

یک مقام ناشناس یمنی، این موضوع را در گفت‌وگو با «گرت پورتر» تأیید کرده است. اما، طبق گزارش «گروه ناظران شورای امنیت»، خدمه کشتی جهان 1، ارسال این سوخت‌های دیزلی به سومالی را از هیئت کارشناسی شورای امنیت سازمان ملل مخفی نگه داشته بودند. 

«پورتر» در ادامه استدلال می‌کند اینکه کشتی جهان 1 عازم سومالی بوده نشان‌دهنده آن است که قصد انجام قاچاق تجاری داشته است و نه تحویل محموله‌ای با انگیزه‌های سیاسی. قاچاق سوخت دیزلی از یمن به سومالی، از دیرباز با قاچاق سلاح به این کشور، همراه بوده است. 

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز