تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷

احتمال قطع رابطه امارات و بحرین با ایران در پی رایزنی‎های عربستان

یک منبع دیپلماتیک با اشاره به اقدام ریاض در اعلام قطع رابطه دیپلماتیک با تهران، از تلاش عربستان برای اقدام متحد در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و از جمله بحرین و امارات خبر داد.
کد خبر: ۸۹۱۲
رایزنی سعودی‌ها برای قطع رابطه امارات و بحرین با ایران

اخبار معاصر: یک منبع دیپلماتیک با اشاره به اقدام ریاض در اعلام قطع رابطه دیپلماتیک با تهران، از تلاش عربستان برای اقدام متحد در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد.

وی با اعلام اینکه احتمالا بیانیه‌های مشابه عربستان از سوی بحرین و امارات نیز صادر شود، افزود: فشار عربستان بر سایر کشورها نیز در جریان است تا آنها نیز روندی مشابه را در پیش گیرند.

ساعتی پیش عادل الجبیر در بیانیه‌ای از قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان خبر داد.

در بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس این دو دولت همگرایی بیشتری با سیاست‌های ضایرانی رژیم سعودی دارند.

در پی این اقدام دولت ریاض حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در واکنش به این اقدام گفت: ریاض با اعلام تصمیم به قطع رابطه با تهران نمی‌تواند بر خطای بزرگ اعدام رجلی دینی سرپوش گذارد.

در پی اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان جمعی از معترضان مقابل سفارت عربستان در تهران تجمع کرده و عده‌ای نیز وارد سفارتخانه شدند و خساراتی به این سفارتخانه وارد شد.

العربیه نیز گزارش داد که دیپلمات‌های سعودی مستقر در ایران، این کشور را ترک کرده و در حال حاضر در دبی حضور دارند و پس از آن به عربستان بازخواهند گشت.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در کنفرانسی خبری مدعی شد که نیروهای ایرانی هیچ تلاشی برای جلوگیری از تجاوز به ساختمان سفارت و کنسولگری انجام ندادند.

«عادل الجبیر» ادامه داد: حمله به سفارت، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و این موضوع به شورای امنیت گزارش شده است.

وزیر خارجه عربستان در ادامه مدعی شد: حکومت ایران کارنامه طولانی در تجاوز به هیأت‌های دیپلماتیک دارد.

وی همچنین اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده و از هیأت دیپلماتیک ایرانی خواسته است تا ظرف 48 ساعت خاک این کشور را ترک کنند و این تصمیم در راستای منافع کشور اتخاذ شده است.



انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز