تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳

ساخت فیلمی با چهار کارگردان برای اولین بار در ایران

دانش اقباشاوي: فيلم هيهات فتح بابي است براي اينكه نشان بدهيم كه چهار كارگردان هم مي‌توانند در موضوعي واحد دست به توليد مشترك بزنند. اين تجربه ثابت كرد چنين اتفاقي امكانپذير است و چه چيزي بهتر از اينكه فيلمي متعهد در خصوص فرهنگ عاشورايي توليد شود.
کد خبر: ۸۹۲۸
بابک حمیدیان در فیلم هیهات
اخبار معاصر: دانش اقباشاوي كه در حال حاضر «تاج محل» را در گروه هنر و تجربه در حال اكران دارد، يكي از اپيزودهاي فيلم چهار اپيزودي «هيهات» را به نام «ماه» كارگرداني كرده‎ است كه در آن حميد فرخ‌نژاد ايفاي نقش مي‌كند.

اين فيلم كه پيش از اين «رند» نام داشت با تصميم‌گيري كارگردانان و تهيه‌كننده به «هيهات» و با نام بين‌المللي Never تغيير نام داد.

هادي نائيجي، هادي مقدم دوست و روح‌الله حجازي ديگر كارگردان‌هاي اين فيلم چهار اپيزودي هستند كه به تهيه‌كنندگي محمدرضا شفيعي ساخته شده است. به همين بهانه صحبت‌هايي با دانش اقباشاوي، كارگردان يكي از اپيزود‌هاي اين فيلم عاشورايي داشته‌ايم.

آقاي اقباشاوي! چه شد كه چهار كارگردان يك فيلم چهار اپيزودي را در خصوص موضوع عاشورا ساختند؟
ما چهار فيلمساز بوديم كه از يكديگر شناخت داشتيم و هم‌نسل هم بوديم و اشتراكات بسياري از نظر فكري داشتيم، به همين دليل به اين نتيجه رسيديم كه مي‌توانيم كاري جمعي را به تهيه‌كنندگي آقاي شفيعي انجام دهيم.

ما درخصوص قصه‌هاي همه اين چهار اپيزود جلسه‌هاي متعددي مي‌گذاشتيم و در ميان اين جلسات و گفت‌وگوهايي كه بين من و هادي نائيجي، هادي مقدم‌دوست، روح‌الله حجازي و محمدرضا شفيعي تهيه‌كننده كار برگزار ‌شد به تركيبي مشخص رسيديم.

در اين ميان هر كسي با عنايت به سليقه و شناختي كه از حوزه سينما و جامعه داشت، در راستاي تم فرهنگ عاشورا فكري را پرورش داد و به ساخت رسانيد. چيزي كه در ميان همه آثار مشترك است همان هسته مركزي فرهنگ عاشوراست. هم‌افزايي‌هاي بسيار ميان ما اتفاق افتاد كه به اشتراكاتي در نوع ساختار فيلم انجاميد.

داستان اپيزود ماه چيست؟
اپيزود ماه، قصه سيدفريد را با بازي حميد فرخ‌نژاد روايت مي‌كند، خود آقاي فرخ‌نژاد آباداني است و در كنارشان نا بازيگران آباداني هم ايفاي نقش مي‌كنند. سيدفريد مدتي است در منطقه محل زندگي‌اش نبوده است و پس از مدتي به محله‌اش مي‌آيد و مسائلي مي‌بيند و فيلم براساس واكنش‌هاي او در برابر اين مسائل جديد ساخته شده است.

اين اثر را با ساير آثارتان مانند تاج محل قياس مي‌كنيد؟
از لحاظ تم و محتوا شباهت‌هايي دارد و احساس مي‌كنم ادامه فيلم تاج محل است. از نظر ساختاري فيلم بايد ديده شود و اميدوارم كه تجربه تكامل يافته‌اي نسبت به ساخته پيشين باشد و آرزو مي‌كنم كه اين اتفاق افتاده باشد.

مسئله‌اي كه در حول محور آثار ارزشي و ديني مطرح مي‌شود، شعارزدگي اين آثار است، شما چگونه سعي كرديد اثرتان را از آلوده شدن به اين ورطه مصون نگه داريد؟
در عرصه درام و نمايش بايد به‌گونه‌اي اثر خلق كرد كه شعارها گل درشت نشوند و در خدمت نمايش و اثر باشند و در واقع فكر و حرف‌ها پوشيده باشد، چون جذابيت و ارتباط با مخاطب است كه اولويت دارد. اين ارتباط از طريق باورپذيري و تأثيرگذاري اثر محقق مي‌شود. ما چهار كارگردان چه در طول جلسات و چه در زمان اجرا سعي كرديم كه قصه را درست روايت كنيم.

حضور اثر در جشنواره را چطور پيش‌بيني مي‌كنيد؟
تمام تلاشمان را كرديم كه با استفاده از خلوص نيت و دانش و تجربه‌اي كه داريم اثري خلق شود كه داراي استانداردها باشد و بقيه‌اش ديگر به سليقه مخاطبان و منتقدان و داوران جشنواره باز مي‌گردد.

در پايان؟
فيلم هيهات فتح بابي است براي اينكه نشان بدهيم كه چهار كارگردان هم مي‌توانند در موضوعي واحد دست به توليد مشترك بزنند. اين تجربه ثابت كرد چنين اتفاقي امكانپذير است و چه چيزي بهتر از اينكه فيلمي متعهد در خصوص فرهنگ عاشورايي توليد شود.



انتهای پیام/
انتهای پیام
منبع: مشرق
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز