تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°

۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
اندیشکده واشنگتن:

ایران قوی‌تر می‌شود

تحلیلگر مطرح‌ آمریکایی در اظهار نظری عنوان داشت: اعراب درحالی‌که از مواجهه مستقیم با ایران اجتناب دارند، باید متوجه شوند با «همسایه‌ای نیرومند» زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۹۷
ایران قوی‌تر می‌شوداخبار معاصر:  «دیوید پولاک» تحلیلگر مطرح آمریکایی در گفت‌وگو با اندیشکده «واشنگتن درباره دیدگاه اعراب منطقه غرب آسیا به ایران و همکاری روسیه و حزب‌الله لبنان اظهار داشت: «من دید منفی نسبت به ایران در بین اعراب را بازتاب تلفیق موضوع جغرافیای سیاسی و رقابت فرقه‌ای، قومی در سوریه، یمن، بحرین و تمام منطقه می‌بینیم. اکثر کشورهای عرب نیز از ایستادگی در برابر ایران احساس خوشایندی دارند و در پی افزایش توان نظامی و امنیتی‌شان  در برابر تجاوز و عملیات براندازی ایرانیان هستند.»

پولاک در جای دیگر گفت: «اما کشورهای عرب ضرورت دارد متوجه شوند که باید با ایران به عنوان همسایه نیرومند خود زندگی کنند. من بر این باورم که آن‌ها سعی در اجتناب از مواجهه مستقیم با ایران دارند . همچنین حمایت کمی از همکاری اعراب با اسرائیل علیه ایران وجود دارد. این مورد (همکاری اعراب و اسرائیل بر ضد ایران) به یقین عمومیت نخواهند یافت.

پولاک در اظهار نظری درباره توافق هسته‌ای ایران با گروه "1+5" افزود: «البته دیدگاه اعراب در این زمینه متغیر است و تعداد بسیار کمی هنوز بر این باورند که ایران همچنان کشوی متخاصم باقی می‌ماند. توافق هسته‌ای حداقل تهدید ایران (بمب هسته‌ای)  را به تاخیر انداخت. اما آن‌چه که آن‌ها از ایران درک نمی‌کنند این است که توافق و رفع تحریم‌های اقتصادی این کشور را ثروتمند‌تر، قوی‌تر و به طور بالقوه خطرناک‌تر می‌کند.»

وی درباره همکاری روسیه و حزب‌الله لبنان و دیدگاه منفی نسبت به این ائتلاف در بین کشورهای عرب منطقه گفت: «من بر این باورم که روسیه خیلی به افکار عمومی جهان عرب اهمیت نمی‌دهد زیرا اولویت روسیه حمایت از حکومت "بشار اسد" رییس جمهور سوریه است و حضور حزب‌الله از بعد نظامی در این مسئله ضروری است. دوم این‌که "ولادیمیر پوتین" رییس جمهور روسیه از سوی دولت‌های عرب چون عربستان سعودی نیز به عنوان بازیگری مهم در منطقه نگریسته می‌شود که البته به سیاست‌های او علاقه ندارند . سوم این‌که برخی کشورهای مهم جهان عرب چون عراق و البته مصر که من به آن شک دارم، وجود اسد را به داعش یا اخوان المسلمین ترجیح می‌دهند بنابراین آن‌ها مخالف سیاست روسیه در سوریه نیستند. با توجه به دلایل عنوان شده، نتیجه‌ای که می‌گیرم این است که مسکو فکر می‌کند با پیوستن به حزب‌الله در حمایت از حکومت اسد بیشتر پیروز تا مغلوب میدان است.

انتهای پیام/




انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز