تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°

۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷

مقامات آمریکایی: توقیف شناورهای نظامی، شکستی مفتضحانه برای ما بود

مقام‌های کنونی و سابق نیروی دریایی آمربکا توقیف دو شناور رزمی آمریکایی در خلیج فارس را شکستی مفتضحانه برای این کشور خواندند.
کد خبر: ۹۱۷۴
اخبار معاصر : به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، مقام‌های کنونی و سابق نیروی دریایی ایالات متحده می‌گویند توقیف دو فروند شناور رزمی امریکایی در آب‌های ایران یک شکست مفتضحانه برای واشینگتن بوده است. 

روزنامۀ نیویورک تایمز به نقل از این مقامات آمریکایی نوشت: حادثۀ توقیف شناورهای نظامی آمریکا و بازداشت ملوانان این کشور نه تنها «خطای جدی ناوبری» خدمۀ این قایق‌ها را نشان می‌دهد بلکه بیانگر «کوتاهی عظیم» نظارتی مقام‌های مافوق این خدمه در ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا است که در بحرین مستقر هستند.

یک دریاسالار بازنشسته، که تجربه‌ای طولانی در خلیج فارس دارد و نخواست نامش فاش شود، گفت:‌ «این موضوع یک افتضاح بود. ایرانی‌ها به دقت آب‌های سرزمینی، حریم هوایی و مرزهای زمینی خود را زیر نظر می‌گیرند. ما روش‌های عملیاتی استاندردی برای جلوگیری از بروز این‌گونه حوادث داریم که مشخص است در این مورد رعایت نشده‌اند.»

یک مقام ارشد امریکایی دیگر در گفت‌وگو با نیویورک تایمز همچنین گفت مقامات ایرانی در تعاملات تلفنی با همتایان امریکایی پس از این حادثه بسیار حرفه ای عمل کردند و این رایزنی ها و تعاملات هرگز شکلی تهدید آمیز به خود نگرفت. 

در همین حال، وزیر دفاع امریکا کارتر با اذعان رسمی به این‌که خطای نیروی دریایی ارتش آمریکا عامل بروز این حادثه بوده است، گفت خدمۀ دو شناور امریکایی در حال انجام یک ماموریت مخفیانه نبودند.

یک مقام رسمی آمریکا به نیویورک تایمز گفت هواپیماهای آمریکایی پس از ارسال اولین هشدار به مقامات ایرانی دربارۀ ناپدید شدن دو شناور نظامی، وارد حریم هوایی ایران شدند.


انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز