تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
وال استریت ژورنال:

اسرائیل و اعراب به سمت روابط نزدیک‌تر پیش می‌روند/ مقامات طرفین به صورت مخفیانه دیدار کرده‌اند

روزنامه وال استریت ژورنال نوشته است که کشورهای عربی و اسرائیل با هدف مقابله با ایران به سمت تقویت روابط دوجانبه پیش می‌روند.
کد خبر: ۹۱۸۷

اخبار معاصر : روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی در مورد مواضع مشترک اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در قبال ایران، نوشته است که دو طرف به صورت مخفیانه به سمت روابط نزدیک‌تر پیش می‌روند. 

بنا بر این گزارش، تشدید تنش میان ریاض و تهران موجب شده تا تل‌آویو بیش از گذشته به بهبود روابط با عربستان امیدوار شود. در همین راستا، «دور گلد» سرپرست وزارت خارجه رژیم صهیونیستی تلاش‌هایش برای تحکیم روابط با کشورهای منطقه را با هدف مقابله با نفوذ ایران تشدید کرده است. 

گلد به وال استریت ژورنال گفته است: «روشن است که منافع اسرائیل و بسیاری از کشورهای عرب سنی با یکدیگر همخوانی دارد، به خصوص با توجه به اینکه هر دو طرف با چالش هویتی در منطقه مواجه هستند.»

به گفته مقامات اسرائیلی، توافق هسته‌ای موجب شده تا مواضع طرفین بیش از پیش به هم نزدیک شود. یک مقام ارشد اسرائیلی به وال استریت ژورنال گفته است: «آنچه در طول 6 ماه گذشته دیده‌ایم، تشدید روابط (با کشورهای عربی) بوده است. اسرائیل با آن‌ها در یک طرف قرار دارد.»

به نوشته وال استریت ژورنال، برخی نمایندگان پارلمان اسرائیل حالا روابط آشکار با عربستان و دیگر کشورهای عربی را خواستار شده‌اند. «زیپی لیونی» از نمایندگان ارشد اپوزیسیون در کنست و عضو اسبق کابینه اسرائیل می‌گوید: «ما درک مشترکی از منطقه داریم. این می‌تواند مبنایی برای اتحاد باشد.»

بنا بر این گزارش، وضعیت فلسطین و مخالفت افکار عمومی کشورهای عربی با اسرائیل موجب شده تا سران این کشورها نتوانند روابط دیپلماتیک رسمی با تل‌آویو داشته باشند. با این حال، مقامات دو طرف به صورت مخفیانه دیدارهایی داشته‌اند. 

مقامات اسرائیلی و غربی می‌گویند گلد در تلاش است تا روابط دیپلماتیک، تجاری و اطلاعاتی گسترده‌تری با کشورهای عربی برقرار شود. وی سال گذشته دیداری علنی با «انور عشقی» ژنرال سابق ارتش و مشاور پادشاه عربستان داشت. گلد پارسال سفری هم به امارات داشت. 

یک مقام اسرائیلی می‌گوید تا زمانی که یک توافق صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها امضا نشود، روابط دیپلماتیک آشکار بعید است، اما «همراستا شدن طرفین در حال رخ دادن است، حتی با وجود اینکه روند مذاکرات صلح متوقف شده است.»

به نوشته وال استریت ژورنال، مصر و ترکیه که روابط رسمی با تل‌آویو دارند، دو کشوری در خاورمیانه هستند که در ماه‌های گذشته به سمت بهبود روابط با اسرائیل پیش رفته‌اند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز