تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

راه مقابله با آلودگی هوا تبدیل خودروهای بنزینی به برقی است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جشنواره علوم پزشکی رازی با اشاره به آلودگی هوای شهرهای بزرگ گفت: چه لزومی دارد خودروها ۱۸۰-۱۷۰ کیلومتر سرعت بروند؛ ۵۰-۴۰ کیلومتر کافی است.
کد خبر: ۹۲۴۹

اخبار معاصر : اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جشنواره علوم پزشکی رازی صحبت‌هایی در مورد کرسی‌های آزاداندیشی، لزوم آزادی فکری در کشور، اخلاق پزشکی و رفع تحریم‌ها داشت.

وی در ابتدا به تاخیر ایجاد شده در شروع برنامه اشاره کرد و گفت: معمولا تاخیر را به گردن میهمان می‌اندازند که دیر به مراسم آمده است اما این بار خود میزبانان تاخیر کردند.

رفسنجانی ادامه داد: انشاءالله این اجلاس با برکت باشد و بگویم که سیستم تحقیقات پزشکی را در سال 74 با محوریت آقای ملک‌زاده راه‌اندازی کرده و آن زمان آرزوهای خیلی بلندی داشتیم.

وی افزود: در این سال‌ها موفق بوده‌ایم اما جا دارد که سال آینده لیستی از توفیقات دانشمندان ایرانی در حوزه پزشکی آماده شود و دستاوردهای آنان در این همایش ارائه گردد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به زندگی رازی پزشک و دانشمند بزرگ مسلمان اشاره کرد و گفت: رازی در عمر کوتاهی که داشت کارهای بزرگی در حد اعجاز انجام داد او می‌خواست زرگر شود اما نشد به سمت کیمیاگری رفت و وقتی چشمش آسیب دید و معجزه پزشکان در شفا دادن بیماران را دید به سمت پزشکی گرایش پیدا کرد.

هاشمی به آلودگی هوا و محیط‌ زیست اشاره کرد و گفت: در این شرایط مردم بیشتر به پزشکان احتیاج دارند و در این شرایط جا دارد که پزشکان نیز اخلاق رازی را که همواره به بینوایان توجه داشت مد نظر قرار دهند.

رفسنجانی افزود: اکنون موتورسیکلت‌های برقی در کشور تولید شده و منتظر تولید انبوه است در حالی که 2.5 میلیون موتورسیکلت مزاحم در تهران تردد می‌کند ما می‌توانیم تردد آنها را ممنوع کرده و با برقی جایگزین کنیم.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های آسان مبارزه با آلودگی هوا تبدیل خودروهای بنزینی به برقی است چه لزومی دارد 170-180 کیلومتر سرعت بروند 40-50 کیلومتر کافی است و این خودروها هیچ خرجی برای کشور ندارند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: سوگند اخلاقی را که پزشکان می‌خورند در رفتار رازی مشاهده کردیم ایشان واقعا شخصیت ممتاز و افتخار عالم پزشکی به عنوان یک مسلمان بود و دستاوردهای زیادی مانند الحاوی داشت و توانست آبله و سرخک را از یکدیگر تفکیک کند و الکل را وارد پزشکی کند.

وی اخلاق پزشکی را بسیار مهم دانست و گفت: بخشی از کار پزشکی و مداوا مربوط می‌شود به اخلاق خوش پزشک.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تاکید کرد: تحقیقات علمی ربطی به سیاست و باند و جناح ندارد و فضای آزادی می‌خواهد ما باید به عقیده و حرف اهمیت بدهیم نه اینکه آن را چه کسی گفته است.

وی افزود: حدیث داریم که می‌گوید چه کار دارید که گفته ببینید چه گفته است و ما اگر به همین عمل کنیم گام مهمی در تحقیقات برداشته‌ایم نباید بگوییم فلان دانشمند آمریکایی است و نباید به کنگره ما دعوت شود و یا اینکه استادی که می‌خواهد فرزندانمان را تربیت کند یک جمله خلاف نظر ما داشته است. اینگونه علم و تحقیق در کشور پیشرفت نمی‌کند.

رفسنجانی خاطر نشان کرد: فضا را باید برای تحقیق و استفاده از دانشمندان دنیا فراهم کنیم و دانشمندان ایرانی که برایشان پول خرج شده و رتبه‌های بالای دنیا هستند به کشور بازگردند و از آنها استفاده کنیم ما باید فضای کشور را طوری کنیم که آنها بازگردند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه سال 91 و 92 ، 150 هزار مغز از کشور رفته‌اند، گفت: اینها مغزهای اساسی بودند که رفتند و ما خبر نداریم که برگشته‌اند یا خیر من در جایی خواندم که ناسا که قله آمریکا محسوب می‌شود تبلورش با ایرانی ها است. ایرانی‌ها تمدن چند هزار ساله دارند به همین دلیل سلول‌های آنها رشد کرده و توسعه یافته است. بی‌خود نیست که انسان‌های مستعدی هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: به تمدن اسلامی که در قرون 4 و 5 به اوج خود رسید می‌نازیم اما باید به پایه این تمدن نیز نگاه کنیم در ایران باستان همه نمی‌توانستند تحصیل کنند اما همان زمان دانشگاه بزرگ جندی‌شاپور که نستوریان به عنوان یک گروه مذهبی خوش فکر در ایران مستقر شده بودند آن را تاسیس کردند.

وی با بیان اینکه امروز از نظر آموزش،‌ استاد، دانشگاه و باسواد کشور چیزی کم ندارد، گفت: آنچه کم داریم تحقیقات است و این تحقیقات بود که تمدن اسلامی را ساخت.

هاشمی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در مورد کرسی‌های آزاد اندیشی اشاره کرد و گفت: چند سال پیش یک حرف مهمی رهبری زدند ولی نه خود پیگیری کردند و نه آنها که خیلی ذوب در ولایت هستند. ایشان کرسی‌های آزاداندیشی را مطرح کردند اما چقدر این کرسی‌ها محل آزاداندیشی است. حرف رهبری به چند همایش ختم شد و کافی است اکنون در این کرسی‌های آزاد اندیشی دانشمندی ابراز عقیده کند و شخصی حرف او را نپسندد برود در یک سایت بنویسد و آبرویش را ببرید اگر اینجور باشد هیچ وقت ترقی نمی‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: حرف و اظهار عقیده که مشکل نیست ما استعداد در کشورمان زیاد داریم و نیاز داریم خیلی از آنهایی که از دست‌مان در رفته‌اند باز گردند و از آنها استفاده کنیم نباید به خاطر تفکرات از علم آنها استفاده نکنیم.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: اگر این حرکت عادی شود آن برجام دو که وزیر بهداشت اشاره کرد همین‌جا است اگر بگذاریم کرسی‌های آزاد اندیشی به این صورت پیش برود وضعمان درست نخواهد بود.

رفسنجانی ادامه داد: وقتی برجام یک به نتیجه رسید 60درصد نامزدها را از انتخابات کنار گذاشتند اینطور که نمی‌شد بسیاری از دانشمندان ثروت دارند و چون می‌دانند ثروت چیست و علم کدام است آن را در حوزه دانش‌سرمایه‌گذاری می‌کنند.

رفسنجانی با بیان اینکه تحقیق باید به صورت بنیانی تقویت شود، گفت: کرسی‌آزاد اندیشی که رهبری گفتند چند همایش بود و در اولین همایش فردی که عقیده خود را گفته بود با او برخورد کردند اما در مقابل می‌بینید که زندیق‌ها با ائمه ما مناظره می‌کردند وقتی کم می‌آوردند درشتی می‌کردند اما ائمه آنها را تحمل می‌کردند در فضای آزاد اندیشی که اساس پیشرفت اسلام در زمان پیامبر بود نیز ما این موضوع را می‌دیدیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: ائمه ما با وجود اینکه علم لدونی داشتند اما به مدرسه می‌رفتند و زمانی که معلم چیزی به آن‌ها می‌آموخت هدیه بزرگی به معلم می‌دادند اینگونه آن‌ها توانستند از سرزمین جاهلیت بزرگترین تمدن را خلق کنند. تمدنی که خیلی‌ها ریزه‌خوار آن هستند و به وسیله آن غرب پیشرفت کرد اما ما به این وضع افتادیم.

وی افزود: البته وضعمان بد نیست فارغ‌التحصیل و دانشمند کم نداریم اما تحقیق چیز دیگری است دنیا اکنون به ما توجه کرده این برجام کار بزرگی بود و من آن را تشریح کردم و قطعنامه‌ای که جنگ را خاتمه داد البته آن روز از جهاتی وضع ما بهتر بود چرا که این قدر انحراف، فساد اداری در همه بخش‌ها وجود نداشت و ما مقروض نبودیم. بعد از جنگ با دشمنان خونی‌مان توانستیم شرایط عادی برقرار کنیم اما اکنون شرایط منطقه بسیار حساس است.

هاشمی خاورمیانه را منطقه ترور عنوان کرد و گفت: لبنان، سوریه، عراق، صحرای سینا، سومالی، یمن،‌ افغانستان و پاکستان به هم ریخته القاعده در سراسر دنیا تخم‌گذاری کرده و بدتر از آن داعش آمده اکنون در همه دنیا باید احتیاط کرد.

وی خاطر نشان کرد: چرا اینطور شده است اسلام که با ترور مخالف است من روز گذشته خبر زشتی از اقدامات داعش شنیدم که طی آن 300 نفر از مردم روستا را سر بریدند و به نام اسلام این کار را کردند البته آنها عقیده دارند که خود را منفجر می‌کنند و گرنه کسی که عقیده‌ای نداشته باشد این کار را نمی‌کند اینها به قول خودشان برای حکومت اسلامی تلاش می‌کنند امروز این انحراف‌ها پیش‌آمده است.

هاشمی به وجود امنیت در ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: در ایران مردم نظام و انقلاب را دوست دارند که امنیت برقرار است البته نیروهای امنیتی نیز فعالیت می‌کنند اما باید مراقب توسعه ویروس تروریسم باشیم که دارد پیشرفت می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درمورد برجام گفت: برجام با تلاش دو ساله کار را به جایی رساند که در همه دنیا جز اسرائیل و جمهوری‌خواهان و بعضی از دلواپسان داخلی خوشحال شدند و ما باید افتخار کنیم به کاری که خودمان کردیم.

وی ادامه داد: حالا بعضی می‌گویند چون قلب راکتور اراک بیرون آمده قلب ما هم از ناراحتی بیرون می‌آید اما امروز وضع هسته‌ای ما به مراتب بهتر است و مشروع شده ما اورانیوم غنی شده به روسیه و آب سنگین به آمریکا می‌فروشیم اکنون دنیا قبول کرده که ما وارد باشگاه هسته‌ای شده‌ایم در حالی که در گذشته این را قبول نداشتند گرچه که ما خود را هسته‌ای می‌دانستیم.

رفسنجانی با بیان اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دنیا مشروع به حساب می‌آید، گفت: اکنون بالاتر از انرژی هسته‌ای جوش هسته‌ای و گداخت است که در دنیا در حال اتفاق است ما در این زمینه عقب بودیم اما اخیرا در دانشگاه‌های امیرکبیر و آزاد پیشرفت‌هایی داشتیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ساخت اولین نیروگاه جوش هسته‌ای در منطقه، گفت: این نیروگاه در ایران در حال ساخت است و شکافت هسته‌ای رخ نمی‌دهد دنیا به ما کاری ندارد اینکه محیط زیست ما و هوای تهران این طور شده راهش این است که تحقیقات انجام شود.

 

رفسنجانی با تاکید بر اینکه بیکاری تحصیل‌کرده‌ها مسئولان را رنج می‌دهد، گفت: راه چاره این است که شرکت‌های دانش‌بنیان را جدی‌ بگیریم.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز