تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۵.۷۹°
۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵

اسدی: با استدلال سنگین «آپشن‌های ۶‌گانه» AFC را رد کردیم

دبیرکل فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با تسنیم به شرح کامل اتفاقات رخ‌داده در جلسه روز گذشته AFC پرداخت و گفت که مهم‌ترین نکته در روابط دیپلماتیک، زمان است که ایران آن را به دست آورد.
کد خبر: ۹۳۳۵

اخبار معاصر : علیرضا اسدی درباره اتفاقات مختلف در جلسه روز گذشته و اینکه برخی اعتقاد دارند فوتبال ایران بازی را به عربستان باخته است، اظهار داشت: متأسفم برای برخی دوستان که کارهای اجرایی رده‌بالا کرده‌اند اما بدون اینکه اطلاع کافی داشته باشند صحبت می‌کنند. تحلیل‌های این عده از دوستان واقع‌بینانه نیست و تأسف بیشتر من بابت این مسئله است که براساس اطلاعات اشتباه‌شان مطالب را به بیرون نشر می‌دهند.

وی ادامه داد: یکی از منتقدان، دوست و برادر من است که در بحث دیپلماتیک فعالیت کرده و من تأسف می‌خورم وقتی اظهار نظر او را می‌خوانم، با حرف‌هایی که زده می‌شود دلم برای ظریف می‌سوزد آن هم با وجود اختلاف سطحی که در مذاکرات داریم.

دبیرکل فدراسیون فوتبال تصریح کرد: احساس می‌کنم ما هم باید مراقب تحلیل‌های داخل ایران باشیم و هم از تحلیل‌هایی که در خارج از کشور از سوی رسانه‌های خارجی عنوان می‌شود مراقبت کنیم. حرف‌هایی که زده می‌شود عمدتاً با منافع ملی همخوانی ندارد.

اسدی درباره اینکه گفته شده چرا فدراسیون فوتبال ایران مراتب اعتراض خود را به فیفا بابت اقدام سیاسی عربستان اعلام نکرده است، گفت: یک روال اداری باید طی شود و ما چون زیر نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا فعالیت می‌کنیم باید مشکلات‌مان را با آنها در میان بگذاریم و مستقیماً نمی‌توانیم نزد فیفا برویم. این یک گاف بزرگ است آن هم از کسی که ادعای مدیریت دارد.

وی خاطرنشان کرد: ابتدای امر ما باید از قوانین فیفا به‌عنوان ابزاری که در اختیارمان بود استفاده و اعلام می‌کردیم که سیاست را در فوتبال دخالت نمی‌دهیم. درست است که همه در ایران حمله به سفارت عربستان را محکوم کردند اما فضا در خارج از کشور این‌گونه نیست، آنها می‌گویند وقتی نمی‌توانید امنیت یک سفارتخانه را تأمین کنید چطور می‌خواهید برای برگزاری یک بازی با 100هزار تماشاگر امنیت را برقرار کنید؟

اسدی یادآور شد: باید بپذیریم که با منطق و دیپلماسی رفتار کنیم. اولین نامه‌ای که از سوی عربستان دریافت کردیم در تاریخ 10 ژانویه بود. 12 ژانویه برای AFC نامه زدیم. متن این نامه اعتراض‌آمیز نبود و در این نامه 2صفحه‌ای توضیحاتی درباره مسائل سیاسی و اتفاقات منا ارائه کرده گفتیم حجاج ایرانی در این حادثه شهید شدند اما در پایان نامه تأکید کردیم که ما فوتبالی فکر می‌کنیم و نباید سیاست را در فوتبال دخالت داد. ما جهت مسائل را به‌سمتی بردیم که غیرسیاسی باشد تا بتوانیم دفاع کنیم.

دبیرکل فدراسیون فوتبال اضافه کرد: 13 ژانویه امارات به این ماجرا می‌پیوندد و در نامه‌ای به AFC اتفاقات افتاده را محکوم می‌کند و سپس شورای خلیج فارس و اتحادیه عرب هم این کار را انجام می‌دهند. کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در نامه‌ای به ما اعلام کرد که 24 و 25 ژانویه جلسه‌ای برگزار خواهد شد اما دستورالعمل را اعلام نکرد. با این حال با توجه به اتفاقات رخ‌داده پی بردیم که دستور جلسه درباره بازی‌هاست. عصر روزی که برای برگزاری جلسه به قطر رسیدیم دستور جلسه را به ما دادند.

اسدی در ادامه گفت‌وگو با تسنیم درباره اتفاقات رخ‌داده در جلسه روز گذشته تصریح کرد: پیشنهادات ارائه شده به دو دسته تقسیم می‌شد. اعضای جلسه 17 نفر بودند که بیش از 7 نفر آنها از کشورهای عربی تشکیل می‌شدند و فقط عراق غایب بود. در این جلسه چیزی که برای ما مهم بود این بود که دفاع و دیپلماسی‌مان چیزی باشد که پیشنهادی مبنی بر بازی نکردن در ایران ارائه نشود چرا که این پیشنهاد به معنای این بود که ایران امنیت ندارد. 

وی افزود: اولین پیشنهاد کنفدراسیون فوتبال آسیا این بود که مسابقات ملی و باشگاهی را به دو دسته تقسیم کرده بودند. درباره تیم‌های ملی 3 پیشنهاد و درباره تیم‌های باشگاهی 3 پیشنهاد ارائه کردند. 

دبیرکل فدراسیون فوتبال در توضیح بیشتر این موضوع اظهار داشت: آپشن اول درباره مسابقات ملی این بود که اتفاقی رخ نمی‌داد و طبق جدول بازی‌ها برگزار می‌شد. در واقع این آپشن، صوری بود چرا که اگر قرار بود چنین اتفاقی رخ دهد اصلا جلسه‌ای برگزار نمی‌شد. آپشن شماره 2 درباره بازی‌های ملی این بود که عربستان در ایران بازی نکند و در آپشن شماره 3 آمده بود که تیم‌های ملی عربستان و امارات در ایران به میدان نروند. در واقع با این موارد گفته بودند که ایران توان میزبانی و برگزاری مسابقات را ندارد.

اسدی گفت: در بحث باشگاهی نیز 2 آپشن وجود داشت که در آپشن اول جدول بازی‌ها براساس قرعه‌کشی تنظیم شده بود که خود این موضوع شامل دو دسته می‌شد. در دسته اول  گفته بودند که ایران و عربستان با هم بازی نکنند و 3 امتیاز به تیم‌های ایران و 3 امتیاز به عربستانی‌ها بدهند. نکته بد این آپشن این بود که در ایران امنیت وجود ندارد و ما باید مراقب این موضوع می‌بودیم. برگزاری بازی‌ها برای ما مهم است اما نه به اندازه منافع ملی. در دسته دوم آمده بود که صفر امتیاز به ما و صفر امتیاز به تیم‌های عربستانی داده شود که این موضوع هم بیانگر این بود که تیم‌های سعودی به ایران نیایند.

وی اضافه کرد: آپشن دوم اینگونه بود که بازی نمایندگان ایران و عربستان درکشوری بی‌طرف برگزار شود که این موضوع نیز بیانگر این بود که ما در برگزاری مسابقات و ایجاد امنیت ناتوان هستیم. آپشن سوم هم به این نکته اشاره کرده بود که بازی نمایندگان ایران با تیم‌های اماراتی و عربستانی در زمین بی‌طرف برگزار شود.  

دبیرکل فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: ما هیچکدام از این موارد را قبول نکردیم و نپذیرفتیم، آنهایی که درس دیپلماسی خوانده‌اند و اکنون اظهارنظر می‌کنند اصلا دستور جلسه روز گذشته را می‌دانستند و می‌دانستند که اگر این موارد به پیشنهاد گذاشته می‌شد چه اتفاقی رخ می‌داد؟ ما با استدلال سنگین تمام این پیشنهادات را از دستور جلسه خارج کردیم و یک پیشنهاد دادیم.

اسدی گفت: پیشنهاد ما این بود که بازی‌های ملی از بازی‌های باشگاهی جدا کنید. این گام اول ما بود. فاز دوم ما این بود که امارات را با دفاعی جانانه از میدان به در کردیم و در واقع در مصافی تک به تک با عربستان قرار گرفتیم. ما پیشنهادی دادیم که در بین گزینه‌های پیشنهادی AFC نبود و در این پیشنهاد روح اینکه در کشور ما بازی برگزار شود را زنده نگه داشتیم. تمام پیشنهادهای  AFC این بود که ما توانایی میزبانی نداریم و آنها بیشتر دنبال بُعد سیاسی ماجرا بودند. 

وی عنوان کرد: پیشنهاد ما کاملا کتبی، شب قبل از جلسه آماده بود و صبح ارائه کردیم و موفق شدیم پیشنهادات AFC را کنار بزنیم، بازی‌های ملی و دوستانه را جدا کنیم، امارات را از ماجرا بیرون کنیم و گفتیم که توانایی میزبانی را داریم. در واقع با این نوع دفاع عالی، هم نگاه سیاسی، هم فرهنگی، هم اجتماعی و هم ورزشی داشتیم. 

دبیرکل فدراسیون فوتبال با انتقاد از برخی اظهارنظرها گفت: برخی دوستان در تهران نشسته‌اند و اظهارنظر می‌کنند اما ما توقع داریم اخبار را از رسانه‌های خارجی کسب نکنند. در عین حال ما هم نباید همه چیز را بگوییم که دستمان رو شود اما با توجه به انتقادهایی که واقع‌بینانه نبود تصمیم گرفتم امروز بخشی از این ماجرا را اعلام کنم. من تعجب می‌کنم از شخصی که در عرصه سیاست یَد طولایی دارد آن وقت اظهارنظری می‌کند که واقع بینانه نیست و سوال این است که این فرد چگونه می‌تواند در فوتبال مدیریت کند. 

اسدی در پاسخ به این سوال که اگر تا روز 25 اسفند مناقشه بین ایران و عربستان حل نشود، بازی‌های نمایندگان این دو کشور در کشوری ثالث برگزار خواهد شد و این به معنای برد سعودی‌ها است، تصریح کرد: در روابط دیپلماتیک مهمترین عنصر، زمان است و ما زمان خریدیم، به هر حال باید ببینیم تا آن زمان چه اتفاقی می‌افتد اما نکته مهم این است که ما منافع ملی را در نظر گرفتیم و اجازه ندادیم سعودی‌ها به خواسته‌شان برسند و تاکید کردیم که زمان داشته باشیم تا شاید بتوانیم مشکلات را حل کنیم و اگر غیر از این باشد حاضریم به خاطر منافع ملی از خودمان بگذریم. مهمترین وظیفه‌مان این بود که اجازه ندهیم آنها به خواسته‌شان برسند. این پِلن اول ما بود و پِلن دوم هم داریم که نیاز به شرح آن در موقعیت کنونی نیست. 

وی ادامه داد: اولین چیزی که پس از پایان جلسه کشورهای دیگر به ما گفتند، تبریک بود. از ابتدای جلسه یک کشور عربی گفت وقتی فیلم و عکس‌های آتش زدن سفارت عربستان را ارائه کرده‌اند شما چه حرفی برای گفتن دارید. او می‌خواست که رای‌گیری شود و پیشنهادات AFC به تصویب برسد اما ما پیشنهادات آنها را از دستور جلسه خارج کردیم. 

اسدی در پایان گفت: توقع من از دوستانی که در تهران هستند این است که منافع ملی را در نظر بگیرند، خویشتن‌دار باشند و به مسئولان‌شان اعتماد داشته باشند. ما تمام تلاش خود را برای حفظ منافع ملی به کار خواهیم بست.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز