تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
دیپلمات پرسپولیسی کشورمان از دعوا کردن‌های روحانی گفت

خانواده عراقچی همیشه طرفدار قرمزها بوده‌اند/ از مادر عراقچی تا پرویز پرستویی روی خط تماس

مذاکره کننده ارشد کشورمان امروز میهمان برنامه زنده رود بود.
کد خبر: ۹۵۲۸
اخبار معاصر : "سیدعباس عراقچی" معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان امروز جمعه (23 بهمن‌ماه) میهمان برنامه زنده‌رود بود و طی گفتگویی صمیمی با مردم ایران به صورت زنده به روی آنتن رفت.

عادت کرده بودیم که هرگاه این دیپلمات برجسته کشورمان را در برنامه تلویزیونی ببینیم، شاهد موضوعات سنگین هسته‌ای باشیم، اما اینبار شاهد سورپرایزهایی چون حضور برنده جایزه سیمرغ در گفتگوی تلفنی تا بحث‌هایی چون علاقه خاندان عراقچی به تیم پرسپولیس بودیم.

دیپلمات پرسپولیسی کشورمان از دعوا کردن‌های روحانی گفت/عراقچی: جاده صاف کن بودم !
فوتبال و علاقه خانوادگی به پرسپولیس

در ابتدا، دیپلمات کشورمان از علاقه‌اش به فوتبال گفت؛ که همه می‌دانند من به فوتبال علاقه دارم و طرفدار چه تیمی هستم و باید بگویم که خانواده عراقچی همیشه طرفدار قرمزها بوده‌اند.

اما مگر می‌شود سیدعباس عراقچی را در قاب تلویزیون ببینیم و بحث به اتاق‌های مذاکره کشیده نشود ، به همین منظور مجری برنامه درباره روزهایی از مذاکرات سخن گفت که کار تحت هیچ شرایطی به جلو پیش نمی‌رفت و معاون وزیر خارجه پاسخ داد: مذاکره کنندگان اصولا در چارچوب و دستورالعمل‌هایی که به آنها داده شده عمل می‌کنند و اینطور نیست که طرف‌ها فضای باز داشته باشند و براساس آن به مذاکره بپردازند، بلکه دقیقا باید با چارچوب‌ها و خط قرمزهایی که ابلاغ شده کار را به پیش ببرند و ما نیز از این قانون مستثنی نبودیم.

وی ادامه داد: گاهی چارچوب‌های ما با طرف‌های مقابل از زمین تا آسمان فاصله داشت و این کار سختی بود که چارچوب‌های آنها را به چارچوب‌های خود نزدیک کنیم.

مذاکره کننده ارشد کشورمان تصریح کرد: فکر می‌کنم این اولین بار است که 6 قدرت جهانی با یکدیگر متحد شدند، چرا که همواره دیدیم در تمام بحران‌های جهانی همیشه این 6 قدرت به دو دسته تقسیم شده و برای دنیا تعیین تکلیف کرده‌اند، اما اینبار راجع به ایران با یکدیگر متحد شدند که این موضوع نیز خود جای بحث زیادی دارد که چگونه این 6 قدرت به اتحاد رسیدند.

عراقچی افزود: هر دوطرف دستاوردهای خود را بر سر میز مذاکره آوردند، ما دستاوردهای هسته‌ای خودمان را آوردیم، آنها هم با دستاوردهای تحریمی روبروی ما نشستند.

مذاکره کننده غربی: بالا تر از شورای امنیت خدا است !

این دیپلمات پرسپولیسی در ادامه با اشاره به گفتگویش با یکی از مذاکره‌کنندگان غربی و اروپایی که ترجیح داد نامش فاش نشود، گفت: زمانی که با این فرد صحبت می‌کردم،به او گفتم که ما تحت هیچ شرایطی و به هیچ عنوان قطعنامه‌ها را اجرا نمی‌کنیم، حتی رسانه‌های غربی هم گفتند که 6 قطعنامه لغو شد، بدون اینکه حتی 1 ساعت اجرایی شود. به همین منظور این مذاکره کننده اروپایی به ما گفت از شورای امنیت چیزی بالاتر نداریم و فقط بالاتر از آن خداست که البته آن مذاکره کننده اروپایی ادامه داد ما خدا را هم قبول نداریم.

عراقچی در ادامه به روزهای سخت مذاکرات بازگشت و گفت: یادم هست در 3 جلسه خدمت دکتر روحانی رسیدیم و گفتیم واقعا نمی‌شود! و همه چیز را تمام شده می‌دیدیم، اما ایشان به ما امید دادند و گفتند حتما شدنی است و مانند یک فرمانده که سربازانش با قطع امید باز می‌گشتند، با راهنمایی‌های خوب آنها را به میدان می‌فرستادند.

عراقچی ادامه داد: البته ما را دعوا هم می‌کردند و کسی خبر نداشت در کنار مشکلات مذاکرات و فضای بیرونی آن ما وقتی خدمت دکتر روحانی می‌رسیدیم، چه مشکلاتی داشتیم، اما در نهایت این مدیریت مقام معظم رهبری بود که کار را به اینجا رساند.

جاده صاف کن بودیم

اما، در ادامه مجری برنامه به عبارتی اشاره کرد که در طول مذاکرات، تحلیلگران برای دکتر عراقچی بکار می‌بردند، اما به قول آقای مجری ممکن است این عبارت برای دکتر عراقچی آنچنان خوشایند نباشد. این عبارت به این شرح بود که می‌گویند؛ شما در مذاکرات هسته‌ای نقش جاده صاف‌کنی را داشتید!

عراقچی نیز برخلاف تصور مجری به راحتی پیرامون این موضوع صحبت کرد و گفت: هرکس در مذاکرات نقشی دارد، مذاکرات هسته‌ای در سه سطح پیگیری می‌شد: کارشناسی، معاونی، وزراء؛ که بخش معاونی به نوعی همان بخش جاده صاف‌کنی بود تا وزرا بتوانند صحبت کنند.

در ادامه برنامه، مجری در تلاش بود تا با یک گفتگوی تلفنی این دیپلمات دارای نشان لیاقت را سورپرایز کند، اما گفتگوی تلفنی با مشکلی مواجه شده بود که در خلال یک میان‌برنامه گوشی تلفن دکتر عراقچی زنگ می‌خورد و این سورپرایز برملا می‌شود.

پسرم وارد کار شدی مراقب باش مدیون 40 ملیون آدم نشوی

ماجرا بدین شرح بود که؛ فرد پشت خط تلفن قرار بود مادر سیدعباس عراقچی باشد، اما ایشان در خلال میان‌برنامه با پسرش تماس می‌گیرد و می‌گوید دوست ندارد که به روی آنتن برود، به همین منظور دکتر عراقچی به صورت مستقیم در قاب تلویزیون اعلام می‌کند که دست مادرش را بابت تمام زحماتش می‌بوسد و از همراهی همسرش نیز قدردانی می‌کند.

در ادامه این مطلب، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه کشورمان می‌گوید؛ روزی که مسیرم را از خانواده جدا کردم و وارد دولت شدم، مادرم نصیحتی به من کرد که آن همواره آویزه گوش من بوده. مادرم در آن زمان به من گفت؛ مادر! مراقب باش. وقتی وارد کار دولتی شدی، مدیون 40 میلیون (جمعیت آن زمان) آدم نشوی!

اما سورپرایزهای تلفنی ادامه داشت، اینبار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و چهارمین جشنواره فجر، به روی خط آمد، پرویز پرستویی گفت: شما دست مادرتان را بوسیدید و من دست شما را می‌بوسم و با تمام وجود به شما تبریک می‌گویم. البته باید به خودم تبریک بگویم در مملکتی زندگی می‌کنم که قهرمان‌هایی چون شما در آن زندگی می‌کنند.

پرویز پرستویی، سورپرایز برنامه

سیدعباس عراقچی که از طرفداران فیلم‌هایی چون آژانس شیشه‌ای بود، گفت: به شما بابت سیمرغ تبریک می‌گویم و افتخار می‌کنم و من دست شما و آن حاج کاظم در آژانس شیشه‌ای را می‌بوسم. ان‌شاءالله بتوانیم ادامه دهنده آن کسانی باشیم که سیمرغ‌های بهشتی گرفتند.

مجری برنامه بار دیگر فضا را به مذاکرات هسته‌ای کشاند و از عراقچی پیرامون این موضوع سوال کرد که چه چیزی باعث شد شما بعد از توافق ژنو در توییتر خود بنویسید؛ سلام ما به شما شهدای هسته‌ای؟

سلام ما به شهدای هسته ای

عراقچی پاسخ داد: این توافق یک مرحله غیرممکن بود و اولین چیزی که به ذهن من آمد این بود که این دستاورد شهداست، به همین جهت خواستم اول به آنها سلام کنم.

در ادامه، بحث به موضوعات گردشگری رسید و مجری به این موضوع اشاره کرد که در سال 2016 اصفهان به عنوان به پایتخت گردشگری اسلام مطرح شد. بنابراین دیپلماسی گردشگری چقدر می‌تواند کمک کننده باشد؟

عراقچی پاسخ داد: گردشگری یکی از مزایای اصلی کشور ماست و با رفت و آمدهایی که ایجاد می‌کند باعث می‌شود تصویر واقعی از ایران عرضه شود. ما در برجام توانستیم فضای لازم را برای جذب گردشگر ایجاد کنیم. اما باید در گردشگری سرمایه‌گذاری شود و ما در وزارت خارجه قطعا در خدمت این موضوع بوده و کمک کار سازمان‌های گردشگری خواهیم بود.

این برنامه که از ترافیک خطوط و گفتگوی تلفنی چیزی کم نداشت، اینبار ظریف به روی خط آمد.

وزیر امور خارجه کشورمان که در مونیخ بسر می‌برد، به روی خط آمد و گفت: یکی از بزرگترین لطف خدا به من این بود که همکاران خوبی در مذاکرات داشتم و دارم و سیدعباس عراقچی بسیار آدم پرامیدی بود که در کنار آقای تخت‌روانچی برای به ثمر رسیدن مذاکرات تلاش کرده و نقش مهمی داشتند.

سیدعباس عراقچی در ادامه به سلام و احوال‌پرسی با رئیس خود پرداخت و گفت: جای شما در اصفهان خالی است و خدا را شاکرم که برادر و رئیسی مثل شما دارم.

ظریف در ادامه به شوخی به عراقچی گفت: این نشانه عقل شماست که خودتان به اصفهان رفتید و من را به مونیخ فرستادید!

ظریف: هتل تا فرودگاه کار می‌کنیم!

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به سوال مجری که هوا در مونیخ چگونه است، گفت: ما که هیچ‌گاه هوا نمی‌فهمیم چگونه است و در مسیر فرودگاه تا هتل کار می‌کنیم.

همچنین، ظریف در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بازگشت شما به ایران و اولین قدمی که برداشتید همراه بود با زیارت امام رضا (ع)، چرا به این زیارت رفتید و ظریف گفت: سوال این است که چرا نرویم؟ ما هرچه داریم از برکت این امام بوده که در کشور ما میهمان است.

در پایان، از این دیپلمات برجسته کشورمان با هدیه‌ای نفیس تمام خاتم تقدیر شد.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز